15 augustus 2012 | 07:03 | Tekst: Alexander Inia |
Veel merken weten hun nieuwe auto's lichter te maken dan de vorige generatie, maar geen van hen komt in de buurt van wat Land Rover met de nieuwe Range Rover presteert. De nieuwe generatie is maar liefst 420 kilogram (!) lichter dan de vorige, het gevolg van de toepassing van een lichtgewicht aluminiumconstructie. Die is verwant aan die van de XJ van concerngenoot Jaguar.
Maar ook de luchtvering op alle vier de hoeken van de auto is opnieuw ontwikkeld. Land Rover belooft dat het bekende rijcomfort blijft, maar dat de auto tegelijkertijd veel dynamischer rijeigenschappen heeft. De Range Rover gaat voortaan strakker door de bocht en heeft een natuurlijker gevoel in het stuur.
De Range Rover krijgt de nieuwste versie van Land Rovers Terrain Response System mee, een systeem dat de omgeving analyseert en daar zaken als de vering op aanpast. Door betere isolatie is de Range Rover stiller dan voorheen. Achterin is er 118 millimeter meer beenruimte. Onder de kap verandert er naar verhouding vrij weinig. Het motorenaanbod omvat TDV6 en TDV8 turbodiesels en een verbeterde 5.0 V8 Supercharged benzinemotor.
De nieuwe Range Rover beleeft eind september z'n debuut op de Autosalon van Parijs. Land Rover opent de orderboeken volgende maand ook alvast. De eerste exemplaren worden echter pas begin 2013 geleverd. De prijzen zijn nog niet bekend.
Comment