Mercedes E63 AMG krijgt facelift én krachtkuur
We beginnen de dag vandaag met goed nieuws: de facelift van de E 63 AMG is officieel. Dat betekent dat we nu alles kunne melden over de meest potente E-klasse. Nieuw is de mogelijkheid voor een krachtkuur, alsmede aandrijving op alle vier de wielen.
Naast de optische wijzigingen, die ook voor de rest van het gamma gelden, krijgt de vernieuwde E 63 AMG een krachtkuur en een aangepast onderstel. Dat laatste betekent dat de spoorbreedte vóór met 48 mm toenam, voor een beter stuurgevoel. Voorheen had de 5,5-liter geblazen V8 goed voor 525 pk en 700 Nm, voortaan krijg je maar liefst 557 pk en 720 Nm uit de biturbo achtcilinder. Daarmee gaat de E 63 AMG sedan in 4,2 seconden naar de 100 en uiteraard is de supersedan netjes afgeregeld op 250 km/h.
En de Estate dan? Horen we jullie vragen. Nou, die kun je voortaan alleen nog krijgen met het voor de E 63 AMG nieuwe 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem. Dat is volgens Mercedes zelf afgestemd op sportief weggedrag. Standaard wordt 57% van het vermogen naar de achteras gedirigeerd, maar uiteraard kan dat afhankelijk van de omstandigheden gevarieerd worden. In ieder geval helpt het de AMG aan meer tractie en dus een snellere 0-100 sprinttijd. Voor de sedan geeft Mercedes 3,7 seconden op, terwijl de Estate een tiende van een seconde meer nodig heeft.
Ook als S
Nieuw is ook de mogelijkheid om een E 63 AMG in S-specificatie te bestellen. Die krijgt nog meer power, 585 pk en 800 Nm, en is altijd voorzien van 4MATIC. Daarmee snoep je voor beide carrosserievarianten een tiende van een seconde van de 0-100 tijd af in vergelijking met de non-S met 4MATIC. Ook is een sperdifferentieel op de achteras standaard, evenals instelbare dempers. Op de vooras kiest Mercedes voor stalen veren, de achteras wordt geveerd door lucht.
Dan nog even het verbruik, dat volgens Mercedes ‘relatief gunstig’ is. Volgens de fabrikant kun je in de E 63 AMG sedan toe met 9,8 liter per 100 kilometer. Kies je voor vierwielaandrijving dan wordt dat 10,3 liter, maar dat geldt dan zowel voor de ‘gewone’ als voor de S. Ook bij de Estate scoren beide carrosserievarianten even ‘relatief gunstig’: met 10,5 liter moet je 100 kilometer kunnen afleggen.
Wie na het lezen van dit bericht warm is geworden voor de heetste E-klasse moet nog wel even geduld hebben. Pas in mei worden de eerste opgefriste E AMG’s afgeleverd, in het derde kwartaal volgen de varianten met vierwielaandrijving. Prijzen zijn nog niet bekend.
Bron: autoweek


We beginnen de dag vandaag met goed nieuws: de facelift van de E 63 AMG is officieel. Dat betekent dat we nu alles kunne melden over de meest potente E-klasse. Nieuw is de mogelijkheid voor een krachtkuur, alsmede aandrijving op alle vier de wielen.
Naast de optische wijzigingen, die ook voor de rest van het gamma gelden, krijgt de vernieuwde E 63 AMG een krachtkuur en een aangepast onderstel. Dat laatste betekent dat de spoorbreedte vóór met 48 mm toenam, voor een beter stuurgevoel. Voorheen had de 5,5-liter geblazen V8 goed voor 525 pk en 700 Nm, voortaan krijg je maar liefst 557 pk en 720 Nm uit de biturbo achtcilinder. Daarmee gaat de E 63 AMG sedan in 4,2 seconden naar de 100 en uiteraard is de supersedan netjes afgeregeld op 250 km/h.
En de Estate dan? Horen we jullie vragen. Nou, die kun je voortaan alleen nog krijgen met het voor de E 63 AMG nieuwe 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem. Dat is volgens Mercedes zelf afgestemd op sportief weggedrag. Standaard wordt 57% van het vermogen naar de achteras gedirigeerd, maar uiteraard kan dat afhankelijk van de omstandigheden gevarieerd worden. In ieder geval helpt het de AMG aan meer tractie en dus een snellere 0-100 sprinttijd. Voor de sedan geeft Mercedes 3,7 seconden op, terwijl de Estate een tiende van een seconde meer nodig heeft.
Ook als S
Nieuw is ook de mogelijkheid om een E 63 AMG in S-specificatie te bestellen. Die krijgt nog meer power, 585 pk en 800 Nm, en is altijd voorzien van 4MATIC. Daarmee snoep je voor beide carrosserievarianten een tiende van een seconde van de 0-100 tijd af in vergelijking met de non-S met 4MATIC. Ook is een sperdifferentieel op de achteras standaard, evenals instelbare dempers. Op de vooras kiest Mercedes voor stalen veren, de achteras wordt geveerd door lucht.
Dan nog even het verbruik, dat volgens Mercedes ‘relatief gunstig’ is. Volgens de fabrikant kun je in de E 63 AMG sedan toe met 9,8 liter per 100 kilometer. Kies je voor vierwielaandrijving dan wordt dat 10,3 liter, maar dat geldt dan zowel voor de ‘gewone’ als voor de S. Ook bij de Estate scoren beide carrosserievarianten even ‘relatief gunstig’: met 10,5 liter moet je 100 kilometer kunnen afleggen.
Wie na het lezen van dit bericht warm is geworden voor de heetste E-klasse moet nog wel even geduld hebben. Pas in mei worden de eerste opgefriste E AMG’s afgeleverd, in het derde kwartaal volgen de varianten met vierwielaandrijving. Prijzen zijn nog niet bekend.
Bron: autoweek



Comment