Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Seat Ibiza Cupra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Seat Ibiza Cupra

    Leusden, woensdag 6 februari 2013 - De nieuwe SEAT Ibiza Cupra vertegenwoordigt als geen ander model de ziel van het merk SEAT dankzij een imponerend design, geweldige prestaties en toptechnologie. Met zijn compacte afmetingen en functionele eigenschappen levert de nieuwe Ibiza Cupra sportieve prestaties voor alledag, en die laat hij vergezeld gaan van indrukwekkende cijfers. Eigenschappen, die de Ibiza Cupra anno 2013 combineert met een nieuw uiterlijk en –interieurdesign, verder verbeterde prestatiecijfers, een grotere efficiency en een aangepast onderstel dat een grotere instuurprecisie verenigt met meer souplesse en comfort.

    De nieuwe Ibiza Cupra tilt het bestaande succesverhaal naar een nog hoger niveau. De eerste generatie werd gelanceerd in 1997 en sinds die tijd hebben de dynamische Cupra-modellen zich ontwikkeld tot ware iconen binnen het merk SEAT. Cupra staat voor Cup Racing en de exclusieve typografie van deze letters is uitsluitend bestemd voor de sportiefste modellen van het merk.



    Het design
    Het opmerkelijke design van de Cupra geeft al direct prijs dat het hier om de meest sportieve telg uit de Ibiza-serie gaat. De driedeurs coupé maakt geen geheim van zijn krachtige, gespierde inborst, terwijl het nieuw ontworpen front met de brede grille en krachtig getekende luchthappers uiting geeft aan de afkomst en kwaliteit van deze auto. De hoekige lijn van de koplampen, die op een perfecte manier passen in de strakke vorm van de Ibiza, is typisch voor de nieuwe designtaal van SEAT. De bi-xenon verlichting is standaard en het vooruitstrevende design ervan zorgt voor een helder zicht, maar staat ook model voor de manier waarop SEAT aandacht schenkt aan details. De LED-dagrijverlichting volgt de lijn van de koplampen en zorgt voor een uniek uiterlijk, net als de verlichting achter die eveneens profiteert van LED-technologie.



    De flanken van de compacte en dynamische Ibiza Cupra komen tot leven door scherpe lijnen en hoeken. De geaccentueerde schouders achter en de exclusieve 17-inch lichtmetalen wielen benadrukken het sportieve uiterlijk. De zwartglanzende buitenspiegels zorgen voor een fraai contrast met het lakwerk van de Ibiza Cupra, die standaard donkergetinte zijruiten heeft.

    De ‘dikke’ achterzijde van de auto wordt gedomineerd door de gespierde, brede bumper met daaronder een grote, matzwarte diffuser en een trapeziumvormig uitlaateindstuk. De letters ‘CUPRA’ en het logo op de achterklep vervolmaken het statement van de speciale rol die deze compacte sportieveling speelt als nieuwe maatstaf in zijn segment.

    Het interieur
    De nieuwe designkenmerken van de Ibiza Cupra komen ook tot uiting in het interieur. De cockpit laat een indrukwekkend aantal sportieve details zien, terwijl de bediening toch intuïtief en duidelijk is. Alle onderdelen die in aanraking komen met de bestuurder of de andere inzittenden hebben speciale aandacht gekregen, om zo de interactie met de auto naar een nog hoger plan te tillen.

    Een opvallend nieuw element is het sportstuur met het Cupra-logo, in combinatie met grijze stiksels in het onderste deel van de stuurspaken en glanzend zwarte accenten. Net achter het stuurwiel bevinden zich de schakelpeddels voor de DSG-transmissie en daar weer achter zitten de heldere, prima afleesbare instrumenten met een sportief design dat in de Ibiza-modelreeks voorbehouden is aan dit topmodel. De aluminium ‘look’ pedalen hebben rubberen contactpunten die voor voldoende grip zorgen met de schoenzolen.

    De exclusieve Cupra-sportstoelen zijn indien gewenst ook beschikbaar in tweekleurig leder. Ze bieden uitstekende ondersteuning dankzij de ruim bemeten kussens en hun ergonomische vormgeving. De stoelen hebben gedistingeerde matgrijze inzetstukken aan de zijkant van de zittingen, de leuningen en zelfs de hoofdsteunen. De portieren hebben dezelfde inleg en dat zorgt voor een moderne en smaakvolle uitstraling van het interieur.

    De Ibiza Cupra heeft een compleet nieuw entertainmentsysteem gekregen. Het krachtige audiosysteem, onlangs opnieuw vormgegeven met een duidelijke interface voor gemakkelijke, intuïtieve bediening, kan worden uitgebreid met het innovatieve SEAT Portable Systeem. Dit systeem met 5-inch touchscreen is geïntegreerd in de elektronische systemen van de auto, maar kan tegelijkertijd op een handige, snelle manier uit te auto genomen worden voor mobiel gebruik. De vele verschillende functies van het SEAT Portable Systeem behelzen navigatie, handsfree bellen (Bluetooth) met stembediening en draadloze audio streaming (Bluetooth). De eenvoudig te bedienen boardcomputer stelt de bestuurder in staat gebruik te maken van een uitgebreide hoeveelheid uiteenlopende informatie. Eventueel laat het display ook realtime de snelheid zien en de temperatuur van het koelsysteem van de motor. Een speciaal Cupra-scherm begroet de bestuurder telkens wanneer hij of zij het systeem inschakelt en verder beschikt het systeem over tal van bruikbare extra’s als een elektronisch notitieblok en de ‘Highbeam’-functie, die aanvullende interieurverlichting biedt bij het verlaten van de auto in het donker.

    Bron: http://www.seat-online.nl/content.ph...AT-Ibiza-Cupra

  • #2
    Het rijden
    Met een vermogen van 132 kW/180 pk bij 6.200 tpm en een koppel van 250 Newtonmeter tussen 2.000 en 4.500 tpm staat deze krachtige TSI-motor in de nieuwe Ibiza Cupra garant voor soepele prestaties die op welk moment dan ook afroepbaar zijn. De 1.4 TSI is een compact staaltje hightech. Directe injectie en dubbele laaddruk door een supercharger en een turbo geven de motor een overtuigend sportief karakter. Zowel voor de bestuurder als de passagiers is de onvoorwaardelijke sportieve inborst van deze nieuwe Ibiza Cupra duidelijk hoorbaar, want een speciale klep in het uitlaatsysteem zorgt voor een passend geluidsniveau van de motor.



    Eén van de technische hoogtepunten wordt gevormd door de wederzijdse interactie tussen de supercharger en de turbolader. De riemaangedreven supercharger zorgt voor meer koppel bij lage toerentallen, terwijl de uitlaatgasturbo (met wastegate-regeling) pas bij hogere toerentallen effectief wordt. De supercharger en turbo zijn in serie geschakeld en zijn bij krukassnelheden tot 3.500 toeren beide actief. Bij hogere toerentallen neemt de uitlaatgasturbo in zijn eentje al het werk voor zijn rekening om de motor van laadlucht te voorzien.

    De verregaande optimalisering van het motormanagementsysteem heeft in hoge mate bijgedragen aan verbeteringen op het gebied van prestaties en zuinigheid ten opzichte van het vorige model. De sprint van 0 tot 100 km/u neemt nu slechts 6,9 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid van de nieuwe Cupra uitkomt op 228 km/u. De Ibiza Cupra verbruikt gemiddeld slechts 5,9 liter benzine per 100 kilometer – hetgeen leidt tot een CO2-emissie van 139 gram per kilometer. Vergeleken met het vorige model betekent dit, dat het nieuwe model per 100 kilometer een halve liter brandstof minder verbruikt.



    De transmissie
    SEAT combineert de 1.4 TSI in de Cupra met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (DSG). De extreem korte schakeltijden van deze DSG passen perfect bij het sportieve karakter van de snelste Ibiza, terwijl de efficiënte set-up van de individuele overbrengingen tot uiting komt in de lage verbruikcijfers. Als een alternatief voor de volledige automaatversie kan de zeventraps DSG ook bediend worden met de versnellingspook op de centrale tunnelconsole of met de nieuwe, standaard gemonteerde schakelpeddels achter het stuurwiel.



    Het onderstel
    Het vernieuwde sportonderstel van de Ibiza Cupra zorgt voor maximale beweeglijkheid en een precies stuurgedrag. Het is gebaseerd op de beproefde basislayout van een vooras met MacPherson veerpoten en een torsieas achter. De montage van stijvere schokdempers en speciaal aangepaste spiraalveren (met 15 mm lagere rijhoogte) zorgen voor aanzienlijk minder overhellen van de carrosserie, terwijl het zwaartepunt bovendien veel lager ligt. Die combinatie heeft een zeer gunstige uitwerking op het gedrag van de auto in bochten.

    Het sportonderstel zorgt bij deze nieuwe Ibiza Cupra voor een bochtkarakteristiek die op een aanmerkelijk hoger peil staat dan die van zijn voorganger. Tegelijkertijd zorgen detailverbeteringen aan de geometrie van de ophanging en de geoptimaliseerde schokdemping voor een aanzienlijk soepeler afgeveerde koets, met als direct resultaat meer comfort tijdens lange ritten.



    Bron: http://www.seat-online.nl/content.ph...AT-Ibiza-Cupra

    Comment


    • #3
      Het XDS elektronisch sperdifferentieel beperkt de neiging tot onderstuur en verbetert de handling van de auto, vooral bij snel bochtenwerk. Het systeem zorgt er voor dat er continu grip blijft door een korte remimpuls te sturen naar het binnenste wiel, wanneer dat tractie verliest en wil gaan doorspinnen. Het ESP met hill-hold assist, antislip regeling (ASR) en anti-blokkeersysteem bij afremmen op de motor (MSR) maakt deel uit van de standaard veiligheidsuitrusting van de Ibiza Cupra.

      Het eveneens standaard gemonteerde high-performance remsysteem (schijfdiameter 288 mm voor, 230 mm achter) garandeert dat de nieuwe Ibiza Cupra in alle omstandigheden over ruimschoots voldoende remcapaciteit beschikt. Optioneel zijn remmen van AP Racing beschikbaar, voorzien van het SEAT Sport-embleem op de remklauwen.

      De SEAT Ibiza Cupra weegt 1.184 kilogram (zonder bestuurder) en hij staat op exclusieve 17-inch lichtmetalen wielen met standaard gemonteerde 215/40 R17 banden.



      Uitrusting
      De nieuwe Ibiza Cupra rolt uiterst compleet van de productieband. Zo beschikt hij standaard onder andere over bi-xenon koplampen met LED-dagrijverlichting, evenals LED-verlichting aan de achterzijde. Climatronic zorgt voor aangename temperaturen in het interieur, terwijl de 17-inch lichtmetalen wielen, de exclusieve sportstoelen en het stuurwiel samen met het speciaal aan de Cupra voorbehouden uiterlijk voor een enorm sportieve uitstraling zorgen. Zaken als een automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch inklapbare spiegels en regen- en lichtsensoren maken eveneens deel uit van de standaarduitrusting.



      In Nederland is de nieuwe SEAT Ibiza Cupra - inclusief 4 jaar garantie - vanaf medio februari te bestellen bij de SEAT-dealers. Hij is leverbaar vanaf € 25.895,-.



      Bron: http://www.seat-online.nl/content.ph...AT-Ibiza-Cupra

      Comment


      • #4
        Zetels zijn wel cool met dat wit-wart
        BMW X5 45e

        Comment


        • #5
          Rij-impressie: Seat Ibiza Cupra

          Na de ‘mindere goden’ binnen het leveringsprogramma heeft Seat de Ibiza Cupra aangescherpt. Maar hoe sportief is de snelste Ibiza van het moment nu werkelijk?


          In een ideale wereld zou Seat het sportieve broertje zijn van de Volkswagen-familie. De VW’s zouden er zijn voor het ‘lekkere doorsnee spul’, voor voordeel en bovengemiddeld veel ruimte zou je aankloppen bij Skoda, en mensen met luxewensen worden op hun wenken bediend door premiumzusje Audi. De realiteit is anders: Audi is inderdaad de meest luxe van het stel, Skoda biedt daadwerkelijk relatief grote auto’s voor weinig geld en Volkswagen speelt de rol van goede middenmoter met verve. Maar waar zit Seat? Welbeschouwd hangt de Spaanse tak er een beetje tussenin…
          Neem nu de Ibiza Cupra. Technisch is deze compacte vlotterik grotendeels gelijk aan de Volkswagen Polo GTI en de Skoda Fabia RS. Ook na de facelift bestaat de aandrijflijn uit een 1,4-liter benzinemotor die met hulp van een mechanische compressor én een turbo 180 paardenkrachten aan de wielen aflevert. En bij die motor krijg je altijd een automatische DSG-versnellingsbak met zeven verzetten. Op motorisch vlak onderscheidt de Cupra (van Cup Racing) zich dus nog steeds niet van zijn familieleden.
          Wat uitstraling betreft is dat een ander verhaal, want als je het ons vraagt is de Ibiza Cupra een geslaagder ontwerp dan zijn neefjes. De facelift veranderde weinig aan het sportieve uiterlijk en dat is maar goed ook, want met z’n geprononceerde bumpers, subtiele extra luchtinlaatjes onder de grille en behoorlijk aanwezig ‘diffusor’ achter belooft de dikste Ibiza een hoop lekkers. Het design van de standaard aanwezige 17-inch wielen is overigens nieuw. Recht van achteren trekt de centraal geplaatste uitlaat tot slot volop de aandacht, al is het wat knullig dat er – zodra je goed kijkt – twee iele pijpjes in dat gat blijken te zitten. Hoe het ook zij, visueel gezien is de Ibiza Cupra een dik ding.

          Min drie tienden
          Even terug naar de motor. Wat vermogen betreft heeft de Cupra er dus niets bij gekregen, waardoor hij nog steeds relatief laag op de ladder staat in vergelijking met concurrenten als de Citroën DS3 Racing en de Opel Corsa OPC, die het allebei met zo’n 210 paarden doen. Qua prestaties loopt de Ibiza echter wel aardig in de pas, want door aanpassingen zoals het verlagen van de interne frictie van de motor sprint de Cupra tegenwoordig in 6,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Vóór de facelift liep de stopwatch door tot 7,2. Ter vergelijking: de Corsa doet dit trucje in 6,8 tellen. Naast sneller is de Seat ook zuiniger geworden; tegenwoordig neemt hij elke honderd kilometer genoegen met een halve liter benzine mínder dan voorheen.
          Al met al geeft de Cupra dus weinig reden tot klagen over zijn prestaties. En ook de manier waarop de motor zijn kracht aflevert, is simpelweg overtuigend. De dubbele luchttoevoer werkt uitstekend: de compressor wordt aangedreven door een riem en blaast dus al extra lucht in het inlaattraject vanaf het eerste moment waarop de motor in actie komt. Hierdoor heb je al bij lage toerentallen lekker wat kracht paraat. Tegen de tijd dat de toerenteller 3.500 aangeeft, draait ook de uitlaatgasturbo volop mee en kom je werkelijk nooit kracht te kort. Het bruikbare toerengebied van deze TSI is zodoende enorm, en dat maakt de Cupra altijd goed bij de les. En hij klinkt ook nog eens smakelijk…
          Het is wel jammer dat de DSG het feest een beetje verpest; als het buurjongetje dat de kaarsjes op de taart al uitblaast voordat de jarige dat kan doen. Met de souplesse van de bak is niets mis en tijdens ‘normaal’ gebruik is het heerlijk om zo’n fijne automaat aan boord te hebben, maar áls je eens wat ruiger wilt spelen met je Ibiza valt de transmissie door de mand. Ja, je kunt zelf schakelen met de flippers achter het stuur en in de S-stand blijft-ie lekker sportief in de versnelling staan, maar zelfs in die meest diehard setting gedraagt de DSG zich te netjes. Nooit wordt-ie een bullebak, zelden geeft-ie een brute klap bij het overschakelen. Een DSG in een Cupra is alsof er een roltrap is aangelegd op een klimwand. Ontzettend makkelijk in het dagelijks leven, maar ook een tikkie spektakelloos…

          Verwachtingspatroon
          Die parallel kunnen we doortrekken naar het rijgedrag van de Cupra. De auto staat 15 millimeter dichter bij het asfalt dan ‘normale’ Ibiza’s en de veren en dempers zijn van een stugger type dan bij de vorige Cupra, maar desondanks is het onderstel niet ontzettend scherp. In bochten hangt de auto bijvoorbeeld meer in zijn veren dan je zou verwachten bij de sportiefste jongen van de klas, terwijl de reacties niet zo vlot zijn als je soms hoopt. De besturing voelt behoorlijk stevig, maar de Cupra verandert niet bovengemiddeld gretig van richting zodra je aan het nieuw vormgegeven sportstuurtje draait. Een Renault Clio RS, om een goed voorbeeld te noemen, reageert beduidend lichtvoetiger.
          Dit karakter deed ons afvragen of wij met te hoge verwachtingen in de vernieuwde Cupra zijn gestapt. Als je het bravourebakkie ziet staan, bereid je jezelf immers voor op een meeslepende rijervaring. Maar welbeschouwd blijft die uit. Hoe meer kilometers je maakt met deze auto, hoe meer je voelt dat hij niet gemaakt is voor het keiharde werk. Daar is hij te zacht voor. Te vergevingsgezind. Maar dat is aan de andere kant ook weer zijn kracht, want ondanks zijn 180 pk biedt de Cupra zowaar comfort op snelwegtempo en hoef je geen nieuwe ruggenwervels te bestellen zodra je wat verkeersdrempels tegenkomt.
          Al met al merk je aan alles dat deze auto moet appelleren aan een grote groep kopers. Een te hard onderstel, snaarstrakke besturing of een uitdagende handbak zou immers wel eens klanten af kunnen schrikken… Rationeel gezien begrijpen wij die keuze, want Seat kampt al met kwakkelende verkopen en kan zich niet permitteren om in een supersportieve nichehoek te gaan zitten. Anderzijds is het toegankelijke karakter van de Ibiza Cupra jammer, want een meer diehard afstelling had een leukere auto neergezet die zich bovendien meer zou onderscheiden van andere hete hatchbacks. Echt sportief is deze Seat dus niet, zie het meer als een geslaagde vorm van rap vervoer voor alledag.





          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

          Comment


          • #6


            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

            Comment


            • #7
              interieur en kwaliteit van het dashboard is er precies wel op vooruit gegaan tegen over het ibiza model dat ik heb gehad.
              BMW X5 45e

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                interieur en kwaliteit van het dashboard is er precies wel op vooruit gegaan tegen over het ibiza model dat ik heb gehad.
                Ik weet niet juist welk model je hebt gehad, maar als ik het vergelijk met het pre facelift model, lijkt het vooruitgegaan maar ikzelf vind persoonlijk van niet, (teveel pianolak) dat alleen iets anders ingedeeld is.

                Comment


                • #9
                  Ik heb de pfl gehad.
                  radio is anders en ziet er gewoon beter uit, idem voor het stuur en de tellers.

                  de pfl waren allemaal rode lampjes vanbinnen wat imo '90-ies overkomt. deze met witte letters e.d. ziet er gewoon beter uit.
                  BMW X5 45e

                  Comment


                  • #10
                    Is die knop op de versnellingspook (laatste foto in de post van Jocar) voor de handrem?

                    Comment


                    • #11
                      Die moet je volgens mij induwen om de pook te kunnen verzetten.

                      De handrem kan je ook op de foto zien.

                      Comment


                      • #12
                        Whoops, helemaal overheen gekeken
                        Wat is het nut dan van die knop om de pook te kunnen verzetten? Indrukken om in achteruit te zetten ofzo?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door exacorta Bekijk Berichten
                          Whoops, helemaal overheen gekeken
                          Wat is het nut dan van die knop om de pook te kunnen verzetten? Indrukken om in achteruit te zetten ofzo?
                          Dat is bij praktisch elke automaat, zeker bij degene die je voor of achteruit moet schuiven. Ik denk dat het vooral voor de veiligheid is want als je tijdens het rijden tegen de pook botst zonder die veiligheid staat hij in P of R...

                          Comment

                          Working...
                          X