Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Buitenkant wacht ik nog wat af: voorkant lijkt me nu teveel een opgeblazen A klasse (heel oneerbiedig uitgedrukt dan), de achterkant lijkt me op 't eerste gezicht geslaagd. Profiel is natuurlijk klassiek S klasse.
Interieur ziet er super top afgewerkt uit. Ik heb het persoonlijk niet voor die namaak aristocratisch Angelsaksische verluchtingsmonden en ik hoop dat de alu knoppen op het stuur kwalitatiever aanvoelen dan ze eruit zien. Blijkbaar valt de look van de zwart glimmende plastiek rond het TFT scherm nog mee, in tegenstelling tot de eerdere scoopfoto's.
Al bij al geslaagde verschijning.
Ik denk ongeveer het zelfde, een leek ziet het verschil niet met een E (of CLA...). Ik denk dat er hier zelfs enkele een paar keer goed zullen moeten kijken. Enfin is tegenwoordig een algemene ziekte bij de Duitsers, ctrl-c ctrl-p. Van het interieur zag ik nog geen alles omvattende foto die het juist weergeeft en in proportie. Maar op die detailfotos ben ik er toch niet gerust in. Dat stuurwiel, mag dan met goeie materialen zijn, het ziet er niet uit.
Ook die verluchtingsrooster, kom zeg. En dat iKloon gedoe is ook niet echt mercedes, of toch niet voor een S-klasse. Dat china een grote afzetmarkt is, is duidelijk. Schade!
Ik denk ongeveer het zelfde, een leek ziet het verschil niet met een E (of CLA...). Ik denk dat er hier zelfs enkele een paar keer goed zullen moeten kijken
Al eens naar Audi of BMW gekeken? Dat is pas saaie eenheidsworst. Ik vind net wel dat MB een duidelijk verschil in zijn modellen legt met toch een zekere herkenbaarheid, ze zijn daar bij MB heel goed bezig de laatste tijd imo.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Al eens naar Audi of BMW gekeken? Dat is pas saaie eenheidsworst. Ik vind net wel dat MB een duidelijk verschil in zijn modellen legt met toch een zekere herkenbaarheid, ze zijn daar bij MB heel goed bezig de laatste tijd imo.
Ik schrijf toch dat BMW en Audi dat ook doen. Een "zekere herkenbaarheid", daar zeg je het.
Ik schrijf toch dat BMW en Audi dat ook doen. Een "zekere herkenbaarheid", daar zeg je het.
Zo is het, bij BMW en Audi zijn het gewoon kleinere of grotere kopieën terwijl bij MB nog altijd een duidelijk verschil is tussen de verschillende modellen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Akkoord. Vooral Audi is daar sterk in. Bij een A4 of A6 moet ik vanuit bepaalde hoeken echt goed kijken. En ik ben dan een autoliefhebber. No way dat bvb. mijn moeder een A4 van een A6 kan onderscheiden als ze niet naast mekaar staan.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Akkoord. Vooral Audi is daar sterk in. Bij een A4 of A6 moet ik vanuit bepaalde hoeken echt goed kijken. En ik ben dan een autoliefhebber. No way dat bvb. mijn moeder een A4 van een A6 kan onderscheiden als ze niet naast mekaar staan.
En dan zwijgen we nog maar van de A8, die je niet van zijn kleinere broertjes kan onderscheiden, tenzij ze dicht genoeg in de buurt staan om het verschil in grootte te zien.
Het valt mij trouwens op dat je de huidige A8, die volstrekt banaal is, nauwelijks of niet ziet rijden, terwijl de vorige generatie toch behoorlijk vertegenwoordigd was/is. Dat kan natuurlijk ook bijna volledig aan Di Rupo te wijten zijn, vermits de huidige A8 slechts enkele maanden op de markt was vooraleer Di Rupo die categorie van auto's financieel onmogelijk gemaakt heeft.
Het valt mij trouwens op dat je de huidige A8, die volstrekt banaal is, nauwelijks of niet ziet rijden, terwijl de vorige generatie toch behoorlijk vertegenwoordigd was/is. Dat kan natuurlijk ook bijna volledig aan Di Rupo te wijten zijn, vermits de huidige A8 slechts enkele maanden op de markt was vooraleer Di Rupo die categorie van auto's financieel onmogelijk gemaakt heeft.
De A8 verkoopt in België idd het minst van alle Duitse topmodellen, maar ook bij de andere boert dat segment serieus achteruit, hoor. De enige die standhield in 2012 was de Panamera, die er volgens mijn bronnen 7% op vooruit ging tgo 2011 (inschrijvingscijfers). Bij de A8 was dat -54%, de BMW 7 -35% en de Mercedes S - 43%... Het Di Rupo effect zorgt hier voor een grote golf van downsizing, maar ook het relatieve succes van de A7 zit er bij Audi voor iets tussen (hoewel die ook achteruit gegaan is na zijn lanceringsjaar).
Akkoord. Vooral Audi is daar sterk in. Bij een A4 of A6 moet ik vanuit bepaalde hoeken echt goed kijken. En ik ben dan een autoliefhebber. No way dat bvb. mijn moeder een A4 van een A6 kan onderscheiden als ze niet naast mekaar staan.
Da's uiteraard de bedoeling: het is de bedoeling dat je schoonmoeder direct herkent dat het om een Audi gaat. Zoiets kun je alleen maar realiseren door de verschillende modellen op mekaar te doen lijken.
Voor autoliefhebbers geldt het principe "first glance second glance". Op het eerste zicht herken je net zoals je schoonmoeder dat het een Audi is. Pas op het tweede zicht herken je het model. Nog maar gewoon het feit dat je de moeite doet om te zien welk model het is, bewijst dat Audi in zijn opzet geslaagd is: je bekijkt de auto, je gaat op zoek naar zijn design-details.
Maar ik geef je gelijk, de werkelijkheid is dat je vaak een third en een fourth glance nodig hebt om het model te herkennen
De A8 verkoopt in België idd het minst van alle Duitse topmodellen, maar ook bij de andere boert dat segment serieus achteruit, hoor. De enige die standhield in 2012 was de Panamera, die er volgens mijn bronnen 7% op vooruit ging tgo 2011 (inschrijvingscijfers). Bij de A8 was dat -54%, de BMW 7 -35% en de Mercedes S - 43%... Het Di Rupo effect zorgt hier voor een grote golf van downsizing, maar ook het relatieve succes van de A7 zit er bij Audi voor iets tussen (hoewel die ook achteruit gegaan is na zijn lanceringsjaar).
Interessante info!
Maar België is zo weinig betekenend op dat vlak...
Heb je Duitse cijfers? Of Europese?
Edit: ik vind hier mogelijks wel eea. Even doorsnuisteren.
Edit2: fok, da's interessant! Bijvoorbeeld deze hier: per segment, aandeel in segment, evolutie tgo vorig jaar, percentage bedrijfswagens, ... NEAT
jan+feb 2013 Duitsland
Audi A6+A7: 5.029 st., 31% v/h segment, -44% sedert vorig jaar BMW '5; 6.614 st., 41% v/h segment, -3% sedert vorig jaar Benz E: 3.580 st., 22% v/h segment, -35% sedert vorig jaar Lexus GS: 35 st., 0,2%, ? tgo. vorig jaar Jag XF: 332 st., 2,1% v/h segment, +68% segment: -28% sedert vorig jaar, 84% is bedrijfsauto
Audi A8: 536 st., 16% v/h segment, -6% sedert vorig jaar BMW '6: 398 st., 12% v/h segment, -22% BMW '7: 491 st., 14% v/h segment, -37% sedert vorig jaar Benz CLS: 794 st., 23% v/h segment, +51% Benz S: 447 st., 13% v/h segment, +12% sedert vorig jaar Lexus LS: 8 st., 0,2%, ? tgo. vorig jaar Porsche Panamera: 325 st., 9% v/h segment, -52% sedert vorig jaar VW Phaeton: 284 st., 8% v/h segment, -23% sedert vorig jaar segment: -15% sedert vorig jaar, 87% is bedrijfsauto
In Duitsland verkoopt de A8 dus 't beste van de 3. Verrassend dat de Phaeton daar bijna evenveel verkoopt, nog, als de Panamera.
Grappig: de A7 wordt bij de A6 geteld in segment Obere Mittelklasse, maar de CLS wordt apart geteld bij de Oberklasse.
Verhouding E/CLS: 3.580/794 = bijna 80/20.
In de hogere middenklasse boert de 'verse' A6 samen met de A7 serieus achteruit, de E lijdt onder de laatste loodjes van z'n prefacelift-design.
De buiten- en binnenkant van de nieuwe Mercedes S-klasse kent inmiddels weinig geheimen meer voor ons. Nu komt Das Haus echter zelf met officieel fotomateriaal naar buiten, inclusief bijbehorend persbericht met alle ins en outs van de (binnenkant van de) auto.
Op het officiële fotomateriaal van de buitenkant moeten we nog even wachten maar een verrassing zal dat niet meer zijn aangezien we de auto vorige week al helemaal naakt betrapten. Mercedes heeft nu het persbericht met betrekking tot de binnenkant wereldkundig gemaakt en we lopen de hoogtepunten even met je langs.
Allereerst meldt Das Haus ons dat de nieuwe S-klasse voor het eerst in z’n historie is ontwikkeld met de lange wielbasis als uitgangspunt en dat de versie met kortere wielbasis hiervan is afgeleid – in plaats van andersom. Volgens Mercedes omdat de S-klasse in China, Japan en de VS geldt als ‘representatielimousine’ en dat de eigenaar dus over het algemeen op de achterbank in plaats van de bestuurdersstoel zit. De wielbasis van de verlengde (of ‘normale’, zo je wilt) versie bedraagt 3.165 mm, de korte wielbasis meet 3.035 mm. Binnenin introduceert Mercedes een aantal op comfort gerichte noviteiten, zoals de Energizing massagefunctie volgens het ‘hot stone’ principe, dat werkt met 14 individueel opblaasbare kussens waarvan er vier tot 55 graden verwarmd kunnen worden.
Wie het Chauffeur-pakket bestelt, heeft tot 77 mm meer knie/beenruimte omdat de passagiersstoel 40 mm verder naar voren geschoven kan worden. Bij de S-klasse met korte wielbasis kun je kiezen uit een normale achterbank of een achterbank met twee afzonderlijk instelbare zittingen waarvan de leuning in een hoek van 19 tot 37 graden versteld kan worden. Bij de LWB-versie (die met lange wielbasis) is dat ook mogelijk, plus nog een aantal extra mogelijkheden, waaronder een nog verder te kantelen (tot 43,5 graden) leuning en extra kussens voor de hoofdsteunen. .
Op veiligheidsgebied introduceert Mercedes het Pre Safe-pakket voor de achterpassagiers, inclusief (verlichte) gordelslotbrenger, de ‘gordelbag’ (een soort airbag aan de gordel vast) en de ‘kussenbag’, die voorkomt dat de achterpassagier bij een aanrijding onder z’n gordel doorglijdt wanneer de stoel in de ligstand staat.
Het klimaat aan boord wordt in de peiling gehouden door het Air Balance-pakket met onder andere luchtfiltering, ionisatie dat bacteriën elimineert en een actief parfumeringssysteem met geurtjes van Marc vom Emde. Koukleumen raden we het Warmtecomfortpakket aan met verwarmde armsteunen en portierbekleding voor en achter, een verwarmd stuurwiel en snelwerkende stoelverwarming voor en achter.
Op multimediagebied vinden we zaken als Google Maps, waarbij de mensen achterin de rit kunnen volgen zoals in een vliegtuig, en uiteraard kan de auto ook als mobiele internet-hotspot dienen. Elke passagier kan individueel bepalen wat hij/zij wil zien/horen op radio, TV, internet, navigatie of DVD. Liefhebbers van het betere audiowerk kunnen opteren voor een Burmester Surround Soundsystem met 13 luidsprekers (590 Watt) of het Burmester High-end 3D Surround Sound System met 24 luidsprekers van totaal 1.540 Watt. Het merendeel van alle functies aan boord worden bediend en bekeken via twee ‘zwevende’ 8:3 hoge-resolutie kleurendisplays met een doorsnede van 30,7 cm.
De nieuwe Mercedes S-klasse staat niet op de autobeurs van New York die morgen van start gaat en volgens de Nederlandse importeur ook niet volgende maand op de autoshow van Shanghai. Op de IAA in Frankfurt staat-ie sowieso wél, maar dan zitten we al in september. De woordvoerster van Mercedes Nederland meldt dat de S-klasse ‘in de tweede helft van dit jaar’ bij de Nederlandse dealers staat.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
De A8 verkoopt in België idd het minst van alle Duitse topmodellen, maar ook bij de andere boert dat segment serieus achteruit, hoor. De enige die standhield in 2012 was de Panamera, die er volgens mijn bronnen 7% op vooruit ging tgo 2011 (inschrijvingscijfers). Bij de A8 was dat -54%, de BMW 7 -35% en de Mercedes S - 43%... Het Di Rupo effect zorgt hier voor een grote golf van downsizing, maar ook het relatieve succes van de A7 zit er bij Audi voor iets tussen (hoewel die ook achteruit gegaan is na zijn lanceringsjaar).
Ik rij zelf alle dagen met een A8 in duitsland.
En zo weinig als je hem hier ziet, zoveel zie je hem in DE.
Als je naar Frankfurt rijd zie je bijna geen 7 series. En verbazend hoeveel A4 en A6 je ziet ten opzichte van 5 reeksen.
Akkoord. Vooral Audi is daar sterk in. Bij een A4 of A6 moet ik vanuit bepaalde hoeken echt goed kijken. En ik ben dan een autoliefhebber. No way dat bvb. mijn moeder een A4 van een A6 kan onderscheiden als ze niet naast mekaar staan.
Ik vind dat net zo tof dat je verschil niet echt ziet, mensen denken dat je A4 hebt, maar het is een A6
Ik denk ongeveer het zelfde, een leek ziet het verschil niet met een E (of CLA...). Ik denk dat er hier zelfs enkele een paar keer goed zullen moeten kijken. Enfin is tegenwoordig een algemene ziekte bij de Duitsers, ctrl-c ctrl-p. Van het interieur zag ik nog geen alles omvattende foto die het juist weergeeft en in proportie. Maar op die detailfotos ben ik er toch niet gerust in. Dat stuurwiel, mag dan met goeie materialen zijn, het ziet er niet uit.
Ook die verluchtingsrooster, kom zeg. En dat iKloon gedoe is ook niet echt mercedes, of toch niet voor een S-klasse. Dat china een grote afzetmarkt is, is duidelijk. Schade!
Als een leek het verschil niet ziet tussen een E en een CLA is er toch iets mis met die leek zijn ogen hoor... . Een Audi A4 en A6, een Audi A5 sb en A7... daar ziet een leek geen verschil.
De A8 verkoopt in België idd het minst van alle Duitse topmodellen, maar ook bij de andere boert dat segment serieus achteruit, hoor. De enige die standhield in 2012 was de Panamera, die er volgens mijn bronnen 7% op vooruit ging tgo 2011 (inschrijvingscijfers). Bij de A8 was dat -54%, de BMW 7 -35% en de Mercedes S - 43%... Het Di Rupo effect zorgt hier voor een grote golf van downsizing, maar ook het relatieve succes van de A7 zit er bij Audi voor iets tussen (hoewel die ook achteruit gegaan is na zijn lanceringsjaar).
Niet moeilijk, een A8 rijdt enorm gewoontjes en saai, vergeleken met een S en in mindere mate een 7. Qua gevoel bijna hetzelfde als een A4 en A6 imo, een S rijdt gewoon duidelijk nog beter als een E, eens benieuwd hoe de nieuwe dat gaat verbeteren.
Comment