Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mercedes S-klasse
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Na de S 300 Bluetec Hybrid en de S 400 Hybrid is deze S 500 Plug-In Hybrid maar liefst de derde hybride S-klasse in het Mercedes-gamma. Harde cijfers? Per kilometer 69 gram CO2 en een gemiddeld verbruik van 3 l/100 km!
Vandaag heeft Mercedes de S 500 Plug-In Hybrid tot in detail uit de doeken gedaan. Onder de kap van deze gedeeltelijk oplaadbare Benz ligt een geblazen 333 pk sterke 3.0-liter V6 die is gekoppeld aan een 109 pk (80 kW) sterke elektromotor. Het gecombineerd vermogen wordt niet vermeld. In totaal moet zo'n 30 kilometer volledig elektrisch kunnen worden rondgereden.
De andere hybrideversies, de S 400 Hybrid en de S 300 BlueTec Hybrid, laden het accupakket op tijdens het rijden. De nieuwe lithium-ion batterijen van de Plug-In Hybrid kunnen natuurlijk extern worden opgeladen, en zijn in staat om tien keer zoveel energie op te slaan als z'n twee broertjes. De stekkeringang is in de rechterzijde van de achterbumper weggewerkt.
Met een druk op de knop is de S 500 Plug-In in een van de vier rijmodi in te stellen. In de stand E-Mode zoem je volledig elektrisch rond, in de stand E-Save wordt het volledig volgeladen accupakket ontzien voor later gebruik en in Charge-modus worden de accu's tijdens het rijden opgeladen. De vierde stand is de reguliere Hybrid-modus. Mercedes belooft een CO2-uitstoot van 69 g/km. Het gemiddeld verbruik ligt dan ook op 3 l/100 km, en dat betekent: 14% bijtelling! Een sprintje naar de 100 km/h is in 5,5 seconden voorbij. Zoals gebruikelijk is de Benz begrensd op 250 km/h.
Mercedes heeft z'n hybridesysteem gekoppeld aan Comand Online. Het doel is om het energieverbruik zo efficiënt mogelijk te houden. Mocht het systeem op je route bijvoorbeeld een afdaling zien, dan zorgt-ie ervoor dat er vooraf al zoveel mogelijk energie uit de accupakketten wordt getrokken. Bij het afdalen kan de verbruikte energie dan weer teruggewonnen worden. Verder wordt energie gewonnen tijdens het laten uitrollen van de auto en het remmen.
Volgend jaar moet de S 500 Plug-In op de markt verschijnen. Wat de opper-hybride gaat kosten is nog niet bekend.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Zonet nog een leuk telefoontje gekregen. Mijn collega heeft is een paar maanden geleden naar een voorstelling van de nieuwe S-Klasse mogen gaan. Komend weekend krijgt hij een S400 Hybrid als demo dus aanstaande zondag mag ik hem even gaan ophalen om er eens mee te rijden. Ben benieuwd. Zal komende maandag mijn bevindingen en enkele foto's posten.
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ze mochten op zijn minst wel een ander stuur in de AMG steken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Bekijk BerichtenZe mochten op zijn minst wel een ander stuur in de AMG steken.
Als ik dat stuur zie moet ik constant aan de Kia Picanto denken.Last edited by Barie; 25/08/2013, 02:25.2012 Abarth 500 'esseesse'
Comment
-
Afgelopen zondagavond thuisgekomen van Italië en meteen de S-Klasse gaan ophalen bij mijn collega.
Eerste indruk was wel degelijk een waauw-gevoel. De auto is een donkerblauwe met AMG kit.
Het is quasi een full-option en de totaalprijs was, en ik citeer volgens de verkoper, met korting eraf, iets meer dan 120000€ …. Ex.btw
Hierbij een kort verslag van mijn ervaring :
Interieur
Het interieur is een combinatie van beige leder voor de deuren en het dashboard. Bovenkant dashboard en de zetels is donkerblauw Nappa leder.
De afwerking is gewoonweg subliem. Alle bedieningsknopjes en schakelaars zijn ergonomisch perfect geplaatst en stralen klasse uit.
Het was inmiddels reeds 22u30 toen ik de wagen ging ophalen en ook de sfeerverlichting is fantastisch.
Deze stond ingesteld op een soort van donkerblauw/purpere gloed welke de hele wagen verlicht en er is keuze uit een 7-tal kleuren.
De contouren van het dashboard, middenconsole, deuren vooraan en achteraan, evenals de holtes achter de hoofdsteunen van de achterzetels zijn verlicht en zorgen voor een heel aangename sfeer.
Ik waande me in een rijdende lounge-bar.
De multicontour zetels zijn quasi onbeperkt in te stellen en zitten als gegoten. De zetels waren ook voorzien van verwarming, ventilatie en massagefunctie.
Ook achteraan zijn de zetels volledig elektrisch te verstellen en waren deze verwarmd en geventileerd.
De zijsteunen van de zetels worden automatisch ook extra opgeblazen bij het nemen van een bocht zodat je netjes in de zetel blijft zitten.
Sublieme zetels en een uitmuntend zitcomfort.
Command online
Het command online systeem is ongelofelijk uitgebreid. Gezien dit een demo wagen was, volgeladen met opties was het aantal instellingen dus navenant.
Zowat alles is via de command interface in te stellen. Wat de zetels betreft kan je hier de massage functie activeren alsook de lendesteun, zijsteun en schoudersteun van de zetels instellen.
Dit gebeurt, volgens ik voel, door middel van het opblazen van de individuele delen met lucht.
Het audio systeem was het Burmester systeem. Na wat configuratiewerk was de klank echt subliem. Enorme laagweergave zowel op lage als hoge volumes.
Mijn SD-Kaartje werd moeiteloos herkend en ook de coverart werd netjes weergegeven.
Ook de DAB radioontvangst is zeer goed van kwaliteit. Jammergenoeg viel deze soms wel af en toe eens weg aangezien de dekking wellicht niet overal perfect is.
De navigatie was zeer overzichtelijk en gebruikt het volledig (gigantische) centrale scherm.
Bellen en gebeld worden werkte perfect. De andere partij kon praktisch niet horen dat ik aan het rijden was.
Alles is dus zeer goed geïsoleerd en windgeruis is praktisch niet waarneembaar.
Ik heb mijn Samsung Note II gekoppeld via Bluetooth. Contacten, enz … werden allemaal direct gesynchroniseerd.
SMS berichten worden ook weergegeven en indien gewenst zelfs voorgelezen.
Ik heb ook de internet functies geprobeerd maar daar krijg ik enkel errors te zien.
Wellicht moeten hiervoor extra apps op mijn smartphone geïnstalleerd worden maar ik had geen tijd om dit verder uit te zoeken.
Motor
Het betreft een S400 Hybrid. Er stonden slechts 3500km op de teller bij het afhalen dus toch wel wat voorzichtig geweest en de motor eerst mooi warm gereden.
De automaat heeft 2 mode’s : Comfort en Sport.
Bij comfort rijd de wagen zeer soepel en schakelt tussentijds over op volledig electrisch bij (voorzichtig) wegrijden, parkeren of fileverkeer.
In sport-modus blijft de motor constant draaien en zie je bij het accelereren dat de electromotor in boost gaat.
Accelereren gaat dan ook heel erg vlot gezien het gewicht van meer dan 2 ton. Op papier zou dit 6.8 seconden van 0 naar 100 moeten zijn.
Ophanging
De ophaning is een adaptieve luchtvering die 2 standen heeft : Comfort en Sport.
Er is ook een lift-stand die de wagen om hoog tilt voor eenvoudiger in- en uitstappen.
De comfortmodus vind ik nogal zweverig. Mijn collega zijn vrouw en dochter hadden dan ook het gevoel van snel misselijk te worden achterin.
In sportmodus is de demping iets harder maar vond ik de baanligging stukken beter en was ook het zweverige gevoel verdwenen.
Rijassistentie
Adaptive cruise control, stuurassistent, nightview, … noem het op en het zat erop.
Het meest interessante vond ik de adaptive cruise control. In de file of bij traagrijdend verkeer vond ik dit zeer aangenaam.
Bij druk verkeer op de autostrade vond ik het minder omdat de wagen, zelf met de minimumafstand ingesteld, teveel afstand neemt van de voorganger
en dus andere wagens toch nog voor de auto invoegen wat dan terug resulteert in vertragen en opnieuw afstand nemen. Misschien heb ik een té sportieve rijstijl hiervoor.
Stuurassistent neemt echt het stuur over. Zelf even getest in een vrij scherpe bocht en de wagen corrigeert zelf en laat de wagen mooi door de bocht gaan en volgt netjes de witte lijnen.
Het was de eerste keer dat ik de nightview functie op een wagen gehad heb en het is wel spectaculair om dat infrarood beeld
tussen de wijzerplaten geprojecteerd te krijgen maar het lijkt mij in België een overbodige optie. Tenzij je misschien ergens in de Ardennen woont …
Koplampen
De wagen was uitgerust met de recentste full led technologie. Het was dus even wennen toen ik omstreeks middernacht op de E17 reed en de grootlichten automatisch werden geactiveerd terwijl er toch redelijk wat auto's voor mij reden.
Je ziet dus werkelijk dat de straal gesplitst wordt rond de auto en het licht dus netjest wordt gedimd bij het inhalen en terug wordt bijgezet na het inhaal maneuver. Knappe technologie dus.
Conclusie
Absoluut een fantastische wagen met een zéér hoog afwerkingsniveau. Uiteraard mag dat voor die prijs ook wel.
Ik vond het dan ook heel aangenaam om er een dag in te mogen vertoeven.Last edited by mac500; 28/08/2013, 16:58.
Comment
Comment