Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Maserati Ghibli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door RUBN Bekijk Berichten
    Prachtig !
    Van waar komen die foto's?
    De foto's komen vanop de facebookpagina van Maserati

    Comment


    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Ghibli Coupe by Theo.

        Comment


        • Rij-impressie: Maserati Ghibli

          Maserati stort zich nu echt in het diepe. Het merk groeit als kool en wil nu ook in het prestigieuze E-segment gaan scoren. Een verkleinde Quattroporte draagt de historische naam Ghibli en moet het gaan opnemen tegen de BMW 5-series van deze wereld. En daar worden offers voor gebracht. Zo kan je op pad met vierwielaandrijving en een dieselmotor! Heiligschennis of een noodzakelijke stap?

          Autoliefhebbers gruwen ervan op tal van manieren, maar als je vaak genoeg onderweg bent, valt er weinig tegen de logica van een dieselmotor in te brengen. Los van belastingmaatregelen zijn de voordelen fors. Je bulkt van het koppel, wat bij dagelijks gebruik nuttiger is dan hoogtoerig vermogen. Daarnaast is de auto zuinig, wat weer zorgt voor een gigantische actieradius. Zelfs al heb je geld als water; met bijvoorbeeld een Maserati Gran Turismo moet je wel érg vaak naar de pomp als je even naar Zuid-Frankrijk knalt. Da’s gewoon irritant. Daarbij zijn diesels niet meer de rokende, rammelende blokken van vroeger, zodat in veel modellen de dieselversies het aantrekkelijkst zijn, als we prijs buiten beschouwing laten. In SUV’s, sedans, stationwagens en zelfs hatchbacks is een fijne turbodiesel niet te versmaden. Zo’n lekkere zelfontbrander past minder goed bij sportwagens en roadsters. Bij sportwagens heb je de hoge toerentallen nodig om goed met het gaspedaal te kunnen sturen en bij roadsters is een dieselsound ondenkbaar. Zo geredeneerd is het logisch dat Maserati een dieselmotor in zijn nieuwe sedans legt. De Ghibli krijgt hem vanaf de start en inmiddels is ook de nieuwe Quattroporte leverbaar met een V6-turbodiesel.

          Aan de buitenkant is er niet veel te zien. Geen logo, nergens het woord diesel, hij heeft dezelfde vier uitlaatpijpen als de andere versies. Power heeft de auto wel. Ja, de Ghibli-diesel is de langzaamste van het stel, maar met 600 Nm koppel weet de auto op de tussensprint prima zaken te doen. Toch is er een probleem. Als er één merk is dat zijn charme uit zijn geluid haalt, is het wel Maserati. Ja, een Ferrari klinkt nóg mooier, maar dat merk heeft ook nog briljante rijeigenschappen en steengoede aandrijflijnen om op terug te vallen. Bij Maserati is de motor de basis. Hoor een Gran Turismo Sport langsrijden en je nekharen gaan rechtovereind staan. Het merk zelf geeft hoog op van de sound van de diesel. “Goed gecomponeerd en een geluidservaring die verwacht mag worden van een merk als Maserati.” Van dat soort teksten bedient het merk zich. Sorry, maar het is onzin. Ja oké, voor een diesel zit er een aardige dreun in; zo één als de Audi SQ5 en de BMW M550d ook weten te produceren. Maar een Maserati waardig? Nou, nee. Een prima motor, die nieuwe diesel, maar hij zet geen nieuwe maatstaven op het gebied van geluid en prestaties. Let wel, we spreken over een klasse waarin BMW zakendoet met zijn twin- en triturbo zes-in-lijn en Audi met zijn biturbo TDI. Dit is geen kinderspel.

          Goed gewicht

          De auto zelf is even wennen. Omdat de Italianen de versnellingsbak achterin hebben gelegd en de motor wat naar achteren is gehaald, is er sprake van een 50-50 gewichtsverdeling. Hierdoor heeft de Ghibli geen zware neus, zoals je in dit segment nog wel eens tegenkomt. Die neus duikt goed naar binnen bij het insturen, en gezien de lichte, maar erg directe besturing sla je daardoor al snel flink aan het spelen met de Ghibli. Ga je op het gas, dan blijkt de achterkant algauw bereid een flinke stap opzij te doen; het ESP lijkt hierbij nog wel eens weg te dromen. De besturing mist ook wat feedback; soms glijden de voorwielen even door op stoffige wegen en dat blijkt dan alleen uit de beweging van de koets. Een tricky randje. In de regen zal deze auto best wel een wilde kant hebben. En dat is goed. De Quattroporte is braver dan voorheen, meer sereen. Dat past wel bij de limousine-eigenschappen die de nieuwe auto moet hebben. “De Ghibli wordt wilder”, zei Maserati bij de introductie van de Quattroporte. Die claim wordt nu waargemaakt. Gedeeltelijk komt het omdat de stijfheid van de auto iets minder is dan die van een 5-serie, zodat je meer aan het corrigeren bent. Een mooi rauw randje, zonder twijfel. Omdat de auto niet superhard is (het blijft een sportieve sedan, geen sportwagen) zullen de meer ervaren rijders met ESP uitgeschakeld hun lol op kunnen, terwijl beginnende bestuurders dan goed moeten opletten. Dat de Italianen de Ghibli toch comfortabel hebben weten te houden, is knap, gezien het strakke rijgedrag dat-ie tentoonspreidt.
          Dan stappen we over in de vierwielaangedreven Q4 met de sterkste V6-benzinemotor. Dit is overigens hetzelfde blok als de 330 pk-versie, op het ver- mogen na. Zo hebben beide krachtbronnen twee turbo’s die zorgen voor massa’s power. In het geval van de Q4 goed voor een sprint tot 100 km/h in 4,6 seconden. Da’s vlot. Beter nieuws is dat de sound terug is. Binnen 10 seconden gaat er een soort resonantie door de koets – en ons skelet – als we het gas loslaten. Ja! Dit is het. Dit misten we in de diesel. Dit is wat een Maserati tot een Maserati maakt. Het valt niet te ontkennen; geluid is heel belangrijk voor deze auto. Mooi doorhalen klinkt goed en het schakelen klinkt goed, dit is de typisch Italiaanse passie die de diesel ontbeert.

          De vierwielaandrijving stuurt in de basis alle kracht naar achteren en gooit koppel naar voren zodra dat nodig is. Dit gebeurt heel actief en zorgt ervoor dat onverwachte overstuurstappen die achterwielaandrijvers maken, uitblijven. Op nat wegdek kun je ongetwijfeld vierwieldrifts inzetten, maar op droog asfalt is er vooral ongelooflijk veel tractie. Ineens wordt dit een zalige auto. Het vermogen is er, de besturing is direct, en met de dempers in de sportstand voelt de auto extreem stabiel. Het tempo gaat rap omhoog, net als de armen van omstanders. En we zijn in Toscane, dus geloof ons; dat is alleen maar positief bedoeld. De Ghibli brengt in deze vorm wat hij moet brengen. Een echte sportsedan met een bijzonder uiterlijk, een prachtige motor, een mooie sound en fijne rijeigenschappen.
          In het interieur zijn dezelfde stappen gemaakt als in de Quattroporte. Daarin vonden we ooit nog een multimediasysteem uit oude Peugeots en knoppen uit een Fiat Punto. Dit ziet er stukken beter uit. Verwacht echter niet het niveau van een Audi A6. Het leer is mooi, maar de afwerking is her en der slordig. De ergonomie is evenmin denderend. De rechterschakelflipper raakt bevroren door aircolucht en een cd in de sleuf krijgen, is lastig omdat de versnellingspook in de weg zit. Het multimedia- systeem is redelijk, maar MMi en iDrive zijn beter. Het zijn dezelfde problemen waar Jaguar en Cadillac tegenaan lopen. Het niveau van benchmarks als de 5-serie ligt zó hoog dat je met ‘iets minder’ nog een heel fijne auto hebt. En genoeg mensen zoeken een alternatief voor het geijkte. De Ghibli is dat. Dat de benzineversies de meeste passie bieden, is bij dit merk belangrijker dan in een Duitse sedan.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment




          • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
              Rij-impressie: Maserati Ghibli

              Maserati stort zich nu echt in het diepe. Het merk groeit als kool en wil nu ook in het prestigieuze E-segment gaan scoren. Een verkleinde Quattroporte draagt de historische naam Ghibli en moet het gaan opnemen tegen de BMW 5-series van deze wereld. En daar worden offers voor gebracht. Zo kan je op pad met vierwielaandrijving en een dieselmotor! Heiligschennis of een noodzakelijke stap?


              Autoliefhebbers gruwen ervan op tal van manieren, maar als je vaak genoeg onderweg bent, valt er weinig tegen de logica van een dieselmotor in te brengen. Los van belastingmaatregelen zijn de voordelen fors. Je bulkt van het koppel, wat bij dagelijks gebruik nuttiger is dan hoogtoerig vermogen. Daarnaast is de auto zuinig, wat weer zorgt voor een gigantische actieradius. Zelfs al heb je geld als water; met bijvoorbeeld een Maserati Gran Turismo moet je wel érg vaak naar de pomp als je even naar Zuid-Frankrijk knalt. Da’s gewoon irritant. Daarbij zijn diesels niet meer de rokende, rammelende blokken van vroeger, zodat in veel modellen de dieselversies het aantrekkelijkst zijn, als we prijs buiten beschouwing laten. In SUV’s, sedans, stationwagens en zelfs hatchbacks is een fijne turbodiesel niet te versmaden. Zo’n lekkere zelfontbrander past minder goed bij sportwagens en roadsters. Bij sportwagens heb je de hoge toerentallen nodig om goed met het gaspedaal te kunnen sturen en bij roadsters is een dieselsound ondenkbaar. Zo geredeneerd is het logisch dat Maserati een dieselmotor in zijn nieuwe sedans legt. De Ghibli krijgt hem vanaf de start en inmiddels is ook de nieuwe Quattroporte leverbaar met een V6-turbodiesel.
              Ha, schitterende eerste alinea. Goed geschreven.
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment


              • Ik zie die meerdere keren per week op de vrachtwagen richting Zeebrugge rijden. Worden blijkbaar "massaal" verscheept.
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment






                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                    Ik zie die meerdere keren per week op de vrachtwagen richting Zeebrugge rijden. Worden blijkbaar "massaal" verscheept.
                    +1. Deze week ook 3 vrachtwagens gepasseerd op de E40 met mooi ingepakte Maserati's. Ik herkende het model niet (ook niet goed te zien onder het doek), dus kwam ik hier eens kijken en ja, waren dus Ghibli's.

                    Comment


                    • En zonet mijn eerste Ghibli in het echt gezien op de splitsing E19 >< A12. Weliswaar op garageplaten. De brave chauffeur trok even op, da geluid...👂😛


                      Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment






                      • Dikheid²
                        OO 00 OO

                        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                        Comment


                        • Prachtig die blauwe
                          2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                          2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                          2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten
                            Prachtig die blauwe
                            Het is inderdaad een prachtige wagen. Het schijnt dat de dieselversie ook een mooie sound maakt. Ben blij dat er nog dergelijke wagens met passie worden gemaakt.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Bicar Bekijk Berichten
                              Het is inderdaad een prachtige wagen. Het schijnt dat de dieselversie ook een mooie sound maakt. Ben blij dat er nog dergelijke wagens met passie worden gemaakt.
                              Die klinkt idd niet slecht:

                              2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                              2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                              2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                              Comment


                              • Maserati = masters of the sound. Wat een merk toch, zeer mooie car ook. Veel exclusiever dan de duitsers

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten
                                  Die klinkt idd niet slecht:

                                  Ik ben verkocht. Op mijn diesel een volledige sportuitlaat laten steken met toffe sound ( much better dan de originele) maar dit van de Ghibli is geweldig.

                                  Comment


                                  • Ik ben niet zeker maar denk dat ik er gisterenmiddag ééntje in het grijs/grigio heb zien binnen rijden in Knokke-Heist.
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • Comment


                                      • Even stilgestaan bij het legendarische merk.
                                        Vermits de Ghibli me wel aansprak ook hier even plaats ingenomen en de gekende "keuringen" uitgevoerd.
                                        Vaststelling: model is top maar van binnen eerder kleiner dan de concurrentie. Ook de kofferopening & ruimte laten heel wat te wensen over. Had in het voertuig helemaal geen ruimtelijk gevoel en dat komt allicht door het "te" bombastisch dashboard dat te veel met bogen als een soort van mislukte cockpit zou/had moeten fungeren. Maar...
                                        Ook hier, een kwalitatief ondermaatse afwerking van gebruikte materialen en bevestigingspunten. Het "dakje" boven de centrale ronde meters bvb staat gewoon (te)los gemonteerd en wiebelt al nog voor deze over onze kasseien raast.
                                        Neen hoor "da is em nie".
                                        Jammer dat we het moeten schrijven maar aan de kwaliteit van de duitse merken is er niets mis mee...evenals bij Lexus en Range Rover.
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                        Comment


                                        • Jammer dat te horen. Denk dat de meeste mensen dan toch kiezen voor de Duitse drie, Lexus of Jaguar oid. Men moet toch al een grote liefde hebben voor Italiaanse merken om dat door de vingers te zien.

                                          …maar gelukkig zijn er zo'n mensen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X