Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Maserati Ghibli
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenHoe meer ik zo een Ghibli zie hoe meer spijt ik krijg dat ik een 430xd gc hebt gekocht.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenHoe meer ik zo een Ghibli zie hoe meer spijt ik krijg dat ik een 430xd gc hebt gekocht.
Als we echter gaan vergelijken met een Ghibli benzine...OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Bij deze nog even een update'je annex reisverslagje. Wagen is ondertussen 4,5 maand oud en heb nu 13.393 km.
Wij gaan altijd met het vliegtuig op reis was we in Juni dan ook gedaan hebben maar gezien zowel mijn vrouw als ikzelf tegen een zwaar en stressvol einde van het jaar aankijken op professioneel gebied beslisten we er nog een weekje op uit te trekken. De keuze viel uiteindelijk op een weekje in de Alpen (Flaine, boven op de Col Pierre Carré op ongeveer 1800 meter hoogte). Route was: Antwerpen - Brussel - Luxemburg - gekende stuk Mets/Nancy en door tot Dijon. In Dijon echter ipv richting Lyon afdraaien naar de "Autoroute Blanche" (autsnelweg van Dijon richting Mont Blanc Tunnel/italië) en dan ongeveer 20 km na Genève afrijden en dan nog een 24 tal km tot aan onze "chalet" (1 plat, 23km omhoog en 1km terug naar beneden). We zijn heen en terug gereden, ter plaatste nog wat rond gereden en een daguitstap naar Genève gemaakt.
Dit was de tripmeter van de ganse reis:
Uiteindelijk dus 2.080 km gereden met gemiddeld verbruik van 6,2 liter. Heen en terugreis waren ongeveer 900 km enkel, de rest is dus een kleine 300 km ter plaatse in de bergen en heen/terug Genève.
De Maserati bevestigde waarvoor hij ook uitgegeven wordt: een luxueuze, snelle semi-sportwagen waar 4 personen (inclusief bagage) comfortabel en snel grote of kleine afstanden kunnen afleggen.
Mijn kinderen (3 en 4) zaten uiterst comfortabel vanachter. De heen/terug reis duurden telkens ongeveer 9 uur en de kinderen hebben moeiteloos geslapen in hun stoeltje. Ook voor mijn vrouw en ik vooraan geen enkele probleem.
Laatste keer dat ik met de auto op reis ging was met mijn laatste BMW 5 serie (F10 520d) en daar dacht ik eigenlijk nooit 2 keer over na, hier moet ik zeggen dat ik me toch een klein beetje zorgen maakte (betrouwbaarheid, kleine probleempjes, ??) maar dat hoefde uiteindelijk helemaal niet. De wagen is perfect geweest doorheen de ganse reis.
130 km/uur GPS (kleine 140 op de teller) op de "autoroute", cruise control op, "ICE" Stand op, en rijden maar. Uren na elkaar, zonder enig probleem. Verbruik rond de 6 liter, 70 liter tank goed voor ruim ruim, ruim 1000 km autosnelweg. Perfect.
Maar uiteraard keek ik vooral uit naar de bergpassen en hier was het toch even wennen. Ik vond dat de wagen in normale stand net te weinig push had bij het uitkomen van haarspeldbochten berg op, maar in de sport stand was hij dan weer te agressief. Niet voor mij, maar voor de passagiers niet echt plezant, kan ik begrijpen. Ik begon dus al snel in normale stand te rijden, maar met de peddels omlaag te schakelen, dit ging beter, maar zorgde toch weer niet echt voor "vloeiend rijden". Het heeft even geduurd maar vanaf dag 2 ging het merkelijk beter; mijn maat heeft een Dodge Ram met dezelfde ZF 8 bak en die zegt dat deze bak "adaptief" is en als het ware "leert". Ik vond dit rare uitspraak, maar ik moet zeggen dat ik de indruk heb dag het nog waar is ook. Ik had de indruk dat ikzelf en de wagen (voornamelijk schakelen en vermogensafgifte) meer en meer "synchroon" waren. Mijn vrouw vroeg mij ook "doe jij iets anders? heb je andere stand op de wagen? want nu voelt het echt veel vloeiender aan". Bizar, maar bon, ging dus echt super vanaf 2e dag.
Ook hier sportstand super om bvb op de korte rechte stukken tussen haarspeldbochten auto's in te halen. Kicken.
Wegligging voelde mega stabiel aan, in haarspeldbochten zowel op als af bleef de voorkant super stabiel, nooit ook maar enig gevoel gehad dat er enig onderstuur zou optreden. Ook achteraan, zelfs bij agressief uit accelereren uit de haarspeldbochten geen enkel overstuur, heb zelfs geen enkele keer het lichtje van de tractie controle aan zien gaan. Echt SUPER! Als ik vergelijk met mijn vorige vergelijkbare wagen de BMW 5 Serie F10 (ik laat de Range Rovers even buiten beschouwing gezien 4x4) was het echt dag en nacht verschil. Ik denk wel dat een groot deel van het verschil aan de banden ligt, de 5 had echt slechte RFT's, de P Zero's van de Ghibli zijn natuurlijk ganse andere koek. Mega rubber. Maar toch, de Ghibli voelt veel meer "sportwagen" aan, ligt echt lager, je zit ook echt lager en heeft gewoon een "sportwagen gevoel". Het gevoel is bvb veel meer vergelijkbaar met mijn Porsche die ik gehad heb dan met mijn 5 Serie.
Uiteindelijk alles dus super verlopen, maniak als ik ben gisteren namiddag thuis gekomen en deze morgen al anderhalf uur gekuist. Alle sporen van de reis weg en binnen en buiten weer picco bello om morgen te vertrekken richting kantoor.
Algemeen na 4,5 maand en 13K km ben ik (nog) uiterst tevreden. Ja, er zijn kleine zaken die ik anders zou willen, maar dat heb je met elke wagen. Ja, soms wou ik dat ik active cruise contol, of auto parking, of whatever had. Maar goed, gelijk welke auto je koopt zal er ander merk wel een optie hebben die je ook graag zou willen. Keuzes.
Gemiddeld verbruik over ganse die periode is ongeveer 6,5 liter, verzekering en rijtaks zijn ook meevaller. Dus ook puur financieel tot op heden geen enkel probleem. Enkel onderhoud en herverkoop kunnen nog tegenvallers zijn. Onderhoud zal ik binnen paar maand weten, dealer zei me dat dit perfect vergelijkbaar zou zijn met Range Rover. Bij 1e onderhoud binnen paar maand zet ik hier wel nog eens update'je. De herverkoopwaardes door gans Europa op Autoscout blijven OK. Maar goed, daar hoef ik mij de eerstkomende jaren nog geen zorgen over te maken.
Maar los van het rationele gaat het hier natuurlijk veel meer over het emotionele. Het sportwagen gevoel, de smile op mijn face elke morgen als ik instap, de exclusiviteit, de vele glimlachen, mensen die spontaan de duim opsteken, mensen die op parkings stoppen om naar de wagen te kijken,... maken het rijden met deze wagen zoveel specialer dan mijn vorige wagens.
Soms rij ik op de autosnelweg net voor of achter een A7 of een 6 GC en denk ik bij mezelf: Mjah, zus of zo. Had je niet beter dit of dat. Maar neen hoor, na luttele seconden is mijn geweten weer helemaal tot rust en weet ik: ik heb de juiste keuze gemaakt.Last edited by Yves_0016; 16/08/2015, 22:08.
Comment
-
Knap! Zeer mooie resultaat, had ik niet verwacht van een Maser.
Als ik er ééntje zie passeren (of ik passeer er 1) krijgt de driver steeds een duim van me.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
@Yves,
Je schreef eerder dat je bijna 3l minder verbruikt met je Ghibli in vergelijking met je RR.... Aangezien je 6.5l/km doet met de Ghibli zit je wel erg laag met jouw RR vind ik.... (of heb je een Evoque?)
Ik doe 10.5l met de ML350 en zou maar al te graag een RR hebben waarvan ik dacht dat die nog meer zou consumeren??
thx,
teizman
Comment
-
Mooi verslag! De motor uit de ghibli is niet zo agressief als het 30d blok van BMW. Maar ook bij audi is dat niet het geval. Dat is volgens mijn echt typisch BMW, die knal in uw rug als je wat gas geeft en daar heb je de sportstand niet voor nodig
De Ghibli is inderdaad een looker en trekt veel aandacht, alleen vind ik de achterkant wat tegenvallen zeker het gebrek aan LED lichten vind ik bizar in deze klasse.
Verbruik is zeer zeer netjes
PS heb je veel mensen die een sprintje tegen je willen doen aan het licht ? Meer dan in je BMW of?previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
current : BMW 330D F30
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten@Yves,
Je schreef eerder dat je bijna 3l minder verbruikt met je Ghibli in vergelijking met je RR.... Aangezien je 6.5l/km doet met de Ghibli zit je wel erg laag met jouw RR vind ik.... (of heb je een Evoque?)
Ik doe 10.5l met de ML350 en zou maar al te graag een RR hebben waarvan ik dacht dat die nog meer zou consumeren??
thx,
teizman
Met de RR Sport zat ik gemiddeld op ongeveer 10,5 L/100km als ik mij goed herinner, maar dat is al een jaar of 4/5 geleden, was nog de versie met 2,7 V6 motor. Ik zou niet twijfelen tussen een RR Sport en ML... Zou direct de RR zijn bij mij!!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk BerichtenPS heb je veel mensen die een sprintje tegen je willen doen aan het licht ? Meer dan in je BMW of?
Idem als ik op de A12 bvb op het linker rijvak rij aan 120 (omdat de andere rijvakken ook bezet zijn) dan vinden sommige mensen het nodig om in je gat te gaan duwen, meestal "audi firma wagen rijders", "johny tjoeners" of al een paar keer van die japanse 4x4 rijders à la Mazda CX5. Maar ik vermoed dat dat niets met mijn auto te maken heft maar ze dat bij iedereen doen. Maar geen nood: van zodra de weg voor mij vrij is, even de sportstand inschakelen, wuiven in de achteruitkijkspiegel en even het gas in... Opgelost...
Comment
-
Inderdaad een heel mooi verslag voor zo'n dikke nek!
Ik vind de Ghibli ook een pracht van een wagen, en lees met plezier je vergelijkingen met de F10.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
Comment