Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Eat your heart out, Ford Focus ST Clipper, want hier is de Skoda Octavia vRS, ook beschikbaar als Combi. Deze generatie is weer een stukje sneller dan de vorige.
Met 220 pk voor de 2.0 TFSI benzineversie heeft hij dezelfde genen als de Golf GTI van moderbedrijf Volkswagen. De vRS komt er echter ook als diesel, waarbij hij de krachtigste versie uit de 2.0 TDI rekken neemt, eentje met 184 pk. De topsnelheid ligt op 248 km/u, 6 km/u sneller dan de tweede generatie Octavia RS. De benzineversie haalt in combinatie met een manuele bak de 0-100 km/u in 6,8 seconden, de dieselversie doet het in 8,1 seconden. Die manuele zesversnellingsbak is standaard, als optie wordt een DSG-bak aangeboden. Start/Stop doet haar intrede, waardoor de nieuwe vRS 19 procent minder verbruikt dan de vorige generatie.
2013 Skoda Octavia RS
Onderscheid
Onder een sportief model kan een sportophanging niet ontbreken, dus biedt Skoda deze standaard aan en doet er zelfs een XDS elektronisch differentieel bovenop. Een nieuwe grille, luchthappers in de voorbumper, een zwarte diffusor en trapezoïdale uitlaten zorgen ervoor dat je een Octavia RS kan onderscheiden van een gewone Octavia. De koplampen krijgen verder ook geïntegreerde LED-lampjes en bi-xenonverlichting, terwijl ook achteraan gebruik wordt gemaakt van LED-verlichting. Voor de wielen zijn er keuzes beschikbaar in 17, 18 of 19 inch, de remklauwen worden rood geschilderd.
Wie de Skoda Octavia RS bestuurt merkt de sportzetels op en ziet ook een lederen sportstuur, RVS pedalen en afwerkplaten en een aangepast instrumentenpaneel met vRS-logo.
2013 Skoda Octavia RS
De Skoda Octavia RS wordt aan het publiek getoond op het Goodwood Festival of Speed, je kan je volgende maand geen betere plek bedenken om heen te gaan.
Skoda heeft de nieuwe Octavia RS onthuld, voor huisvaders die op zoek zijn naar een beetje extra power. Wederom leverbaar met twee motoren: een dikke diesel van 184 pk en het vertrouwde benzineblok, dat een sprong van 20 pk maakt.
Toen we de nieuwe SkodaOctavia RS in april z’n laatste testrondjes zagen draaien, werd er nog gespeculeerd over een TSI met 250 pk maar dat aantal vonden ze toch iets te veel van het goede, zo blijkt. Skoda heeft het vermogen van de benzinemotor afgesteld op 220 pk, nog altijd 20 pk meer dan z’n voorganger onder de kap had. Daarmee sprint-ie, in combinatie met een handgeschakelde zesbak, in 6,8 seconden naar de 100 km/h en trekt-ie door naar 248 km/h.
Wie liever dieselt, moet de 2.0 TDI-motor hebben, goed voor 184 pk, waarmee het eerdergenoemde sprintje in 8,1 seconden moet lukken en je kunt doortrekken naar 232 km/h. Skoda meldt dat de nieuwe motoren tot 19 procent minder brandstof verbruiken, onder andere door de montage van een start/stopsysteem en regeneratie van remenergie.
Een sportonderstel is standaard, in vergelijking met de normale Octavia ligt de koets 12 mm (Combi 13 mm) lager bij het asfalt. Ook voor het elektronisch sperdifferentieel XDS, geïntegreerd in het stabiliteitssysteem, hoeft niet bijbetaald te worden. De multilink-achteras werd opnieuw ontworpen voor de deze derde generatie Octavia RS, aan de voorkant werkt Skoda met MacPherson-veerpoten.
Aan de buitenkant herken je de Octavia aan z’n RS-badges, een andere voorbumper met honingraatmotief in de onderste grille en rechthoekige mistlampen. Bi-xenon koplampen met led-dagrijverlichting zijn standaard. Aan de achterkant springen de diffuser met brede reflectorstrip, grote dubbele eindpijpen en spoiler in het oog. Je kunt je RS bestellen met lichtmetaal in de maten 17, 18 of 19 inch. De eerste maat zit er af fabriek onder, in combinatie met 225/45-banden.
Binnenin domineert zwart en vinden we uiteraard ook de nodige sportieve accenten, zoals sportstoelen, aluminium pedalen en dorpellijsten en een met leer bekleed driespaaks stuurwiel. Dat materiaal is ook gebruikt om pookknop en handremhendel te omspannen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Ik reed in de week in Duitsland achter zo'n nieuwe Octavia berline. Die hoekige lijnen in de achterklep geven een heel bizar beeld. Helemaal niet mooi, als je't mij vraagt.
ook net achter zo'n berline in baby blauw gereden en ik vind er niks aan, aan de zijkant dan nog grote promo stickers voor het model ook.
die RS versie brengt toch ook niet veel speciaals extra? rode remklauwen, andere velgen en een lelijke spoiler op de berline
Heerlijke auto, net zoals de vorige
Een beetje een grotere Golf GTI, en van zo'n Octavia verwacht niemand zo'n prestaties. Er had nog wel 30 pk bij gemogen van mij en ik hoop dat hij ook het sper van de GTI Performance krijgt.
http://www.youtube.com/watch?v=o3N-bT7MLzM
ssst
Wat is dat toch met jouw obsessie voor pk's, kijk eens naar het gewicht bijvoorbeeld, een Octavia weg een pak minder dan zo'n lompe Insignia.
ik heb geen obsessie voor pk's, wel iets tegen de mode van tegenwoordig op gelijk welke auto GT, RS, M of AMG labels te plakken
Comment