Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
t heeft ff geduurd maar de skoda configurator bevat nu eindelijk ook de fl RS maar daar staat enkel de 169KW (220pk) versie...zelfs op de Duitse configurator komt die 245pk niet in de keuzes
t heeft ff geduurd maar de skoda configurator bevat nu eindelijk ook de fl RS maar daar staat enkel de 169KW (220pk) versie...zelfs op de Duitse configurator komt die 245pk niet in de keuzes
vanaf week 22 kan je de rs245 kopen paar weken nadien ga je deze kunnen configgen
Rij-impressie: SKODA OCTAVIA RS245 PRET IN GEZINSVERPAKKING
Skoda heeft de Octavia RS zowel optisch als technisch onder handen genomen: meer pk’s, sneller van nul naar honderd en strakker de bocht om. Maar kun je hiermee nog wel fatsoenlijk met de hele familie op pad?
Begin dit jaar heeft Skoda de Octavia een opfrisbeurt gegeven, waarbij de nieuwe neus gesplitste koplampunits kreeg – onderwerp van menig discussie. De facelift betrof aanvankelijk alleen de reguliere versies, de potente RS bleef buiten schot. Sterker nog, de RS stond helemaal niet meer in de prijslijst. Maar er is hoop voor de liefhebbers: voorzien van het herziene front is de RS terug. De RS is aan opvallende 19-inch wielen en tal van zwarte accenten (onder meer de grille, de dakrails en de spiegels) te herkennen. Met een geoefend oog zou je kunnen zien dat de auto anderhalve centimeter lager staat dan de andere Octavia's. Gebleven is de grote hoeveelheid ruimte aan boord, voor zowel passagiers als hun bagage, net als de typische Skoda-gimmicks, zoals de ijskrabber achter de tankklep en de houder voor een afvalzakje in het portiervak. Het blijft immers gewoon een Skoda. Maar de Tsjechen laten het niet alleen bij een paar cosmetische aanpassingen, ook de techniek is tegen het licht gehouden. De prestaties zijn verhoogd, het vermogen steeg met 15 pk naar 245 pk (vandaar dat de auto voluit Octavia RS 245 heet). Om dat toegenomen geweld de baas te kunnen, zijn ook onderstel en transmissieaangepast.
Adrenalinestoot
Onze eerste kennismaking met de vernieuwde RS betreft een Combi met DSG; deze transmissie heeft voortaan zeven in plaats van zes overbrengingen. De auto heeft duidelijk twee gezichten. In de Eco of Comfort-modus gedraagt hij zich als een bedeesde gezinsauto. Gaat de knop echter op Sport, dan wordt het anders, alsof er een stoot adrenaline door de auto heen gaat. En dat is niet alleen het gevolg van een relatief eenvoudige software-update, ook de hardware is aangepast. Denk hierbij onder andere aan een nieuwe turbo, een herzien spruitstuk, een andere uitlaat (met minder tegendruk), een nieuwe brandstofpomp en verbeterde injectoren. Het resultaat is een lekker gretig op het gaspedaal reagerende motor, die van een turbogat praktisch niets lijkt te weten. Geen moment hebben we het gevoel dat we trekkracht tekortkomen, bij lage noch bij hoge toerentallen. Deze machine wil vooruit, sneller en sneller!
In D laat de versnellingsbak overigens een weinig sprankelende indruk achter; hij neemt te veel de tijd om over z'n schakelmoment na te denken. We ervaren het vaker in auto's met deze transmissie. Hoe anders is dat wanneer je de bak met een tik tegen de pook in S zet (wat overigens automatisch gebeurt wanneer je de sportieve rijmodus kiest). Ineens weet de bak precies wanneer er geschakeld moet worden en doet dat razendsnel. Je kunt je er met de flippers achter het stuur wel mee bemoeien, maar de elektronica weet zelf prima wat er moet gebeuren.
In de sportstand is de Octavia een verrassend uitnodigende machine. De besturing is niet grensverleggend, maar zeker afdoende direct met genoeg feedback. Het sportonderstel (met de optionele, elektronisch geregelde schokdempers) levert samen met de Pirelli P Zero's een nauw contact met het wegdek op. Verder draagt het elektronisch geregelde sperdifferentieel (geleend van de VolkswagenGolf GTI) op een heel subtiele manier z'n steentje bij aan het verbeteren van de tractie. Alles bij elkaar resulteert het in een auto die op een speelse, maar vooral ook veilige manier uitnodigt om de grenzen op te zoeken.
De Octavia RS 245 is pas vanaf aankomende zomer te bestellen. Hoewel een officiële prijslijst nog niet gepubliceerd is, moeten we volgens Skoda voor de hatchback met handbak denken aan een vanafprijs van zo'n € 46.000 (!!NL) en voor de Combi zo'n € 900 extra. Hiermee is de Skoda iets duurder dan de bijna 300 pk sterke SeatLeon Cupra. Is de Skoda daarmee kansloos? Zeker niet. Met z'n ruimere interieur is de Skoda wellicht het nuchtere alternatief voor de meer hardcore Seat.
OORDEEL
+Comfortabel én dynamisch
+Ruim interieur
-DSG in D weinig sprankelend
-Niet goedkoop
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Voor wie een 245 pk sterke Octavia RS maar slappe hap is, heeft Abt een oplossing. De tuner geeft de Tsjech van een stevige krachtkuur.
Sinds medio dit jaar is de sportiefste Octavia 245 pk en 370 Nm sterk, maar voor sommigen is dat niet genoeg. Abt heeft na lang programmeren een module ontwikkeld die het vermogen van de 2.0 TSI opschroeft naar 316 pk en 450 Nm. Een vermogenstoename van ruim 35 procent.
Abt legt de Octavia RS direct 2 centimeter dichter boven het asfalt. Uiteraard hoort ook een set nieuwe lichtmetalen wielen bij de aanpassingen. Wie met meer geld over de brug kan z'n Octavia uiteraard laten volhangen met spoilerwerk.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment