Das niet echt goedkoop, vind ik.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Skoda Rapid Spaceback
Collapse
X
-
Met dat zwart vanachter best een knap ding, die Spaceback.2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Autofans.be
Skoda plakt prijzen op hun nieuwste Rapid Spaceback. De instapper kost je net geen 17.000 euro, de topper kost je een dikke 23.000 euro.
De dynamische hatchback van Skoda verlaat de dealer met een 86 pk sterke 1.2 benzine TSI vanaf 16.990 euro. Wil je de 1.2 TSI met 105 pk, dan moet je respectievelijk 17.690 euro neerleggen. De krachtigste benzine, de 1.4 TSI, met 122 pk en standaard DSG7 gaat de deur uit vanaf 20.290 euro. Voor die instapmodellen kies je de "Active" reeks. Eén stap hoger vind je de Ambiton-reeks en helemaal bovenaan vind je de Elegance-reeks. Deze reeksen voegen telkens +/- 2.000 euro, en een hoop opties, toe aan het prijskaartje.
Diesel
Dieselaars hebben enkel de keuze uit de 1.6 CRTDI. Die is beschikbaar in twee versies, een 90 pk sterk variant (met handbak of DSG) en een 105 pk sterke variant. De instapdiesel (1.6 CRTDI 90 pk Active) kost je 18.590 euro. Voor de DSG ben je 1.500 euro meer kwijt. De 105 pk sterke diesel kost je 19.940 euro.
Skoda Rapid Spaceback
Instapper bezine op komst, vRS blijft een droom
In 2014 zal er ook nog een 1.2 MPI benzine uitkomen met 75 pk (die vinden we nu al terug in de reguliere Rapid). Die zou je maar 15.600 euro kosten. Een sportiever model in de vorm van een vRS zal een droom blijven. Volgens de Tsjechische autobouwer zou het concept niet passen in de value for money ideologie van de Rapid. "There are no plans to extend vRS beyond the Fabia and Octavia," aldus Skoda.
Het pak met panoramisch dak, zwarte kofferklep, spoiler en zwarte spiegels kost je 750 euro. Een koopje toch?
dit bericht vervangt mijn vorige, op het salon in Frankfurt was de basisversie de 1.2 MPI, intussen is besloten dat die pas later geïntroduceerd wordt.
Comment
-
-
Je hebt gelijk , de 75 pk begint bij www.neuwagen.com pas bij +/- 11.500 euro. Als je hier in Belgie d'Ieteren en een dealer als tussenpersoon neemt kom je natuurlijk een pak duurder uit.
Comment
-
Rij-impressie: Skoda Rapid Spaceback
Onlangs maakten we op de beursvloer van Frankfurt kennis met de Skoda Rapid Spaceback. Toen konden we alleen kijken en voelen, vorige week mochten we er ook mee rijden.
De naam Spaceback suggereert dat je meer ruimte krijgt dan in de gewone Rapid, maar het tegendeel is waar. De passagiers gaan er niet op achteruit, maar omdat de koets 18 cm korter is, lever je een kwart van de bagageruimte in. De Spaceback is bedoeld voor mensen die de standaard Rapid wat te oubollig vinden. Hij oogt een stuk vlotter dan die ‘vijfdeurs sedan’. Wat dat betreft had Skoda hem beter Sportback kunnen noemen, maar dat mocht vast niet van Audi. Hoe dan ook, de 415 liter bagageruimte die overblijft, is nog steeds heel behoorlijk voor een B-segmenter. En als je de rugleuning van de achterbank platlegt, kan er zelfs 1.380 liter in.
Concessies
Het typische Skoda-gevoel is in de Rapid helemaal terug. Het interieur oogt vrij basic, maar is mede daardoor lekker overzichtelijk en simpel te bedienen. De materialen zijn van een wat poverder komaf. Het één en ander is echter erg netjes afgewerkt. Wel komen geluiden van buitenaf duidelijk naar binnen en klinken de portieren bij het dichtslaan erg licht, wat de auto een wat blikkerig gevoel geeft. Maar als je dan weer kijkt naar de verhouding tussen de prijs en de ruimte die je daarvoor krijgt, begrijp je dat er érgens concessies moesten worden gedaan. Want ruim is de auto absoluut. Voorin, maar vooral áchterin. Is de Skoda Octavia in zijn segment wereldkampioen beenruimte, zijn kleine broertje scoort op dat gebied eveneens goed.
Om het ‘basicgevoel’ een beetje te verbloemen, heeft Skoda de auto volgestopt met allerlei simpele (lees: goedkope), maar wel slimme en leuke gimmicks. Denk aan de ijskrabber die achter de tankklep zit. Je hoeft niet meer met bevroren handen te zoeken tussen alle rommel aan boord, je hoeft de krabber na gedane zaken niet nat tussen de spullen binnen te leggen en je kunt sneeuw en ijs verwijderen voordat je een portier opent, zodat er niets naar binnen valt. Driemaal slim met een simpel stuk plastic. Een andere leuke ‘gadget’ is het rubberen houdertje waarmee je een smartphone in de cupholder kunt vastzetten. Het is bij elke automaterialenhandel te koop voor een paar euro, maar in de Rapid is het gewoon standaard aanwezig. We papegaaien niet graag marketingslogans na, maar die van Skoda – simply clever – wordt hier wel heel nadrukkelijk tot leven gebracht.
Hard en bonkig
Het back to basics-idee van de Rapid komt terug in het onderstel. Slecht is het niet, maar het mist wat finesse en raffinement. Op oneffen wegdek is het vrij hard en bonkig, maar de sportiviteit die je verwacht als ‘tegenprestatie’ blijft uit. Het stuur biedt dan wel enigszins weerstand, maar het is nog steeds niet erg communicatief. De rechtuitstabiliteit is daarentegen prima in orde, zodat de Rapid Spaceback op de goed onderhouden snelwegen in ons land beslist een prettige reisauto zal blijken. Op het matige asfalt van Italië, waar de persintroductie van de auto plaatsvindt, scoort deze Skoda echter wat minder goed.
Wij rijden tijdens die introductie met de 1.2 TSI. De Nederlandse importeur denkt van deze lichtst gemotoriseerde versie namelijk de meeste exemplaren te gaan verkopen. De gewone Rapid is ook nog leverbaar als 1.2 MPI met driecilinder, maar de Spaceback moet net wat hoger in de markt komen te staan en slaat die motorisering over.
Ook met DSG, geen RS De kleine vierpitter klinkt, zoals we gewend zijn van deze TSI’tjes, wat rauw, maar hij komt al snel op stoom en trekt best aardig door. Het lage gewicht van de auto (1.150 kilo) draagt daar natuurlijk ook aan bij. De handgeschakelde vijfbak laat zich prettig en secuur bedienen en bij 120 km/h in z’n vijf draait de motor een keurige 2.800 toeren per minuut.
Wie wat meer geweld onder zijn rechtervoet wil, kan kiezen voor het 105 pk sterke derivaat van hetzelfde blok, dat samenwerkt met een handbediende zesbak. De échte levensgenieter kiest de 1.4 TSI met 122 pk, al is het maar omdat je daar standaard een zeventraps DSG bij krijgt. Die versie is voorlopig ook de sterkste Rapid Spaceback; een RS zit niet in de planning. Die past niet in het gedachtegoed van de Rapid, vindt de fabrikant. Daar kunnen we ons wel iets bij voorstellen. Er is één dieselmotor beschikbaar, de 1,6-liter TDI, met een vermogen van 90 of 105 pk. De lichtste is leverbaar met de DSG-7, standaard hebben beide een handgeschakelde vijfbak. Op de TDI met DSG na hebben alle motoriseringen het Greentech-label. Dat betekent 20% bijtelling.
Ten slotte de uitvoeringen: het begint met de Active-versie, die uitsluitend te combineren is met de lichtste benzinemotor. Die instapper legt de drempel voor een Spaceback op € 16.290 en dan krijg je centrale vergrendeling, elektrische raambediening vóór, 15-inchwielen met wieldoppen, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, radio-cd-speler, zes airbags en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De Comfort-versie kost € 1.500 meer en behelst onder meer handbediende airco, mistlampen vóór, getint glas en een beter audiosysteem. Gooi je er nog eens € 700 tegenaan, dan zit je op Ambition-niveau, met elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, cruisecontrol en meer infotainmentmogelijkheden, opbergvakken en sierstripjes. Geef je nog anderhalf mille meer uit, dan staat er Elegance op je factuur en dat impliceert onder meer zes luidsprekers, Bluetooth, automatische klimaatregeling, een gekoeld dashboardkastje, duurdere bekleding, 15-inch lichtmetalen wielen, een middenarmsteun, parkeersensoren achter en hoogteverstelling voor de passagiersstoel. Voor de Ambition en Elegance is er bovendien nog een Businessline-pakket met onder meer een hellingproefassistent, bochtverlichting, navigatie en 15-inchwielen. De prijs hangt af van de uitvoering. De Skoda Rapid Spaceback staat vanaf 7 november in de Nederlandse showrooms.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Nog geen gezien ... ben benieuwd, op foto's ben ik nog steeds fan !Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk BerichtenNog geen gezien ... ben benieuwd, op foto's ben ik nog steeds fan !
Op nr1 voor mij momenteel in de categorie: betaalbare eenvoudige degelijke daily
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenOp het autosalon even ingezeten, met optionele sportstoelen vooraan, zaten geweldig goed!
Op nr1 voor mij momenteel in de categorie: betaalbare eenvoudige degelijke dailyBenzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Zin in een avontuurlijke Rapid Spaceback? Skoda heeft nu een ruige uitvoering in de aanbieding die niet helemaal is wat het lijkt.
Onder de noemer Scout biedt Skoda modellen aan die hoger op hun poten staan en voorzien zijn van extra plastic voor de extra ruige look. Vierwielaandrijving is ook van de partij, maar bijna niets van dat alles geldt voor deze Rapid Spaceback die nu als Scoutline is geïntroduceerd.
De Scoutline staat niet hoger op z'n poten maar is puur en alleen verzien van de plastic-look. We zien matzwarte bumpers met zilverkleurige afwerking en ook de wielkasten zijn voorzien van extra kunststof. De Tsjechen hebben speciale 16 en 17 inch metende lichtmetalen wielen opgetrommeld om de look compleet te maken. We durven nog niet met zekerheid te zeggen of de Scoutline ook hier op de markt zal verschijnen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
blijf dit een sympathieke en leuke verschijning vinden !
Vooral in het rood met het zwart glazen dak en achterruit !Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichtenik moet zeggen dat ik er in 2 jaar tijd misschien 2 ben tegengekomen.
Lijkt me in België totaal gefaald.
En ziet er IRL toch niet zo goed uitwat ik toch spijtig vind ...
Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
Comment