Oorspronkelijk geplaatst door Tigra
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Skoda Rapid Spaceback
Collapse
X
-
Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
-
Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk BerichtenIk ook meer dan 2... maar niet meer dan op twee handen te tellen ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenDezelfde bedenking gemaakt toen ik dit weekend eentje passeerde op Oostenrijkse platen. Ziet er nochtans goed uit vind ik.
Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
VAARWEL 1.2 TSI, WELKOM 1.0 TSI!
Sinds 2013 heeft Skoda de Rapid op de menukaart staan. De nuchtere aanbieding staat in Genève in opgefriste vorm op de stand van het Tsjechische merk.
De in 2013 gelanceerde Skoda Rapid, de broer van de Seat Toledo, verscheen aanvankelijk in twee smaken op de Nederlandse markt. Naast de sedanversie verscheen de Rapid Spaceback, de hatchbackversie van de Tsjech. Inmiddels is alleen die laatste nog in Nederland te bestellen. Dat neemt uiteraard niet weg dat zowel de Rapid Spaceback als de reguliere Rapid marginaal worden opgefrist.
Verwacht overigens geen al te heftige uiterlijke wijzigingen voor de Rapid. Skoda geeft het model een aangepaste voorzijde met nieuwe bixenon-lichtunits met led-dagrijverlichting en een chroomstrip in de bumper (vanaf uitrustingsniveau Style). Skoda spreekt over de komst van een 'langere achterruit' voor de Spaceback, waarmee wordt bedoeld dat de achterruit doorloopt tot tussen de achterlichten.
De internationale motorenlijst bestaat uit een 95 pk sterke 1.0 TSI en een 110 pk sterke variant van dezelfde driecilinder. De twee motoren vervangen de huidige 90 pk en 110 pk sterke 1.2 TSI's. De nieuwe 95 pk sterke variant helpt de Spaceback in 11 tellen aan een snelheid van 100 km/h. De krachtigste versie heeft 9,8 seconden voor dezelfde sprint nodig. Het gemiddeld verbruik ligt op 4,4 l/100 km voor de 95 pk sterke versie. De 110 pk sterke 1.0 gebruikt gemiddeld 4,5 l/100 km. De lijst gaat verder met een 125 pk sterke 1.4 TSI en een 1.4 en 1.6 TDI met respectievelijk 90 en 116 pk. De 1.4 TSI en de 1.6 TDI verwachten we niet in Nederland terug.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Ik ook wel, zeker zo met dat zwart panoramisch dak dat doorloopt, vind ik zeer geslaagd. Is wel nog altijd hetzelfde platform als de fabia, waarop de skoda verkoper zelf zij dat die zeker niet meer dan 125pk op de grond kon plaatsen. Een volgende rapid (over een viertal jaar), zou (volgens hem) op een ander (volwassener) platform komen.
Comment
-
De spaceback vind ik nog steeds een leuk karretje in't rood met zwart glazen kofferklepBenzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Rij-impressie: SKODA RAPID SPACEBACK
De Skoda Rapid valt met zijn lengte en zijn prijs tussen het B- en C-segment in. In Nederland is hij alleen nog als Spaceback leverbaar en sinds kort met een nieuwe motor: een 999 cc driecilinder met turbo. Uiterlijk en interieur werden licht bijgepunt. Reden voor een hernieuwde kennismaking met deze bijzondere Tsjech, die alles nét even anders doet.
Om met dat formaat te beginnen: met zijn lengte van 4,30 meter is de Rapid bijna vijf centimeter langer dan neef Volkswagen Golf, die op zijn beurt een kleine tien centimeter breder is. En ten opzichte van de Fabia, waarmee hij zijn platform deelt? Ook die overtroeft de Rapid, zelfs de Combi. Best een forse auto dus en dat is meteen weer typisch Skoda, dat relatief lange modellen levert. En nu we het toch over centimeters hebben, melden we gelijk maar dat je op de achterbank heel ruim zit in de Rapid. Meer beenruimte dan in een C-klasse en daarnaast voldoende hoofdruimte. Dat de carrosserie smaller is, merk je zodra er drie personen op de achterbank plaatsnemen. Dan wordt het proppen. Toch komt dat in de praktijk niet zo vaak voor. De bagageruimte heeft een inhoud van 415 liter, meer dan die van een Golf.
Maar goed, nu eerst maar eens iets over die facelift. Die bestaat uit een nieuwe voorbumper, andere mistlampen en zwart getinte achterlichten. De koplampen – nu ook als bixenon leverbaar – zijn uitgerust met leddagrijverlichting. In het interieur zien we andere deurpanelen en het instrumentarium, het bedieningspaneel van de klimaatregeling en de ventilatieroosters zijn vernieuwd. Ook is er wifi aan boord en de achterpassagiers beschikken over twee (optionele) usb-laadpunten. Belangrijk nieuws is de komst van de driecilinder 1.0 TSI, die we al kennen uit andere modellen van de Volkswagen Group. In dit geval is die leverbaar met 95 pk of 110 pk, als opvolger van de viercilinder 1.2 TSI.
Voldoende koppel
Wij nemen plaats achter het stuur van een handgeschakelde 95 pk TSI, waarschijnlijk de meest verkochte versie in Nederland. Prima stoel, fijne zitpositie, dat begint al goed. En er moet ook meteen worden gewerkt, want we rijden in de heuvelachtige omgeving van Frankfurt. De kleine driecilinder moet soms flink toeren maken om te klimmen, maar hij heeft niet echt heel veel moeite om de Feldberg te bedwingen. Tijdens het accelereren hoor en voel je goed dat er een oneven aantal zuigers staat te stampen, maar hinderlijk is dat niet. Op constante snelheid is de motor mooi stil en bij 100 km/h staat de naald van de toerenteller nog net niet op 2.200 en bij 130 is dat circa 3.000 toeren. Kun je je de tijd nog herinneren dat je in compacte auto's met een vierbakje al bij 100 km/h boven de 3.000 toeren zat? Het maximale koppel van 160 Nm komt al bij 1.500 tpm vrij, volgens de fabrieksopgave. In de praktijk heeft de turbo echter iets meer tijd nodig om op te spoelen, maar onder de 2.000 tpm is er in elk geval al voldoende trekkracht. In het overwegend vlakke Nederland kun je met deze motor dan ook prima uit de voeten en als je niet van schakelen houdt, is er nog de zeventraps DSG, die overigens niet in combinatie met de 110 pk-motor verkrijgbaar is.
De stuurbekrachtiging werkt snelheidsafhankelijk en past prima bij het karakter van de Spaceback, die toch een allemansvriend is. Vering en demping zijn aan de stevige kant en de 17-inchwielen onder de testauto maken het er qua comfort niet beter op. Standaard staat de Spaceback op 16-inch lichtmetaal en dat is eigenlijk wel oké voor een auto als deze.
Rijke standaarduitrusting
Over standaard gesproken: Skoda levert de Rapid slechts in één uitrustingsvariant en dat is de Drive. En bij het doorpluizen van de specificatielijst zien we dat die heel behoorlijk in de spullen zit. Naast alle gebruikelijke zaken zien we Bluetooth, airconditioning, cruisecontrol, een met leer bekleed, multifunctioneel stuur, de al genoemde wielen, een navigatiesysteem en parkeersensoren in de achterbumper. Op het vlak van actieve veiligheid is de Rapid niet zo rijk bedeeld en het aantal leverbare systemen is beperkt. Opties als rijstrookassistent, actieve cruisecontrol en dodehoekwaarschuwing komen niet in de lijst voor. En dan zijn er uiteraard die typische Skoda-slimmigheden, die het merk aanduidt met 'simply clever'. Zoals de paraplu onder de passagiersstoel, een klemmetje aan de A-stijl waarin je een parkeerkaartje kunt schuiven, een ijskrabber in de tankklep, een omkeerbare mat in de bagageruimte (voor de natte hond bijvoorbeeld) en dergelijke. Het zouden er in totaal twintig moeten zijn.
In het programma van Skoda valt de Rapid Spaceback tussen de Fabia en Octavia in. Hij kost bijna twintig mille en voor dat geld stap je ook al in een Peugeot 2008 of zelfs een Ford Focus, hoewel je dan een uitgeklede versie hebt. En daar komen we dan meteen bij het sterke punt van de Spaceback. Want hij mag dan wel wat anders zijn dan de rest, hij is wel heel compleet. En binnenin ruimer dan menig auto uit het C-segment. Vanuit die optiek heeft Skoda met deze auto best een interessante aanbieding in de showroom staan.
OORDEEL- +Veel ruimte
- +Goede standaarduitrusting
- -Weinig veiligheidsopties
- -Geen DSG voor 110 pk-versie
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
Comment