Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW i3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat is eigenlijk de levensduur van zo batterijen? Hoe veel capaciteit heb je nog over na laat ons zeggen een 300 laadbeurten?

    Een laptop van een dik jaar oud haalt amper nog enkele uren op batterij.

    Hoe zit het bij bv slecht weer? Verwarming aan, lichten, mistlichten, ruitenwissers, radio, etc etc.

    Een wagen op waterstof lijkt me wel wat, maar de productie en opslag ervan...

    Had Ford vroeger niet eens een prototype van een auto op kernenergie? Stel je voor. Een klein blokje en je kan duizenden jaren rijden

    Comment


    • BMW geeft 8 jaar of 100.000 km garantie op de batterij (hetgeen het eerst bereikt wordt). Hierin garanderen ze minstens 70% van de accucappaciteit.
      Volgens hun is de batterij ook in 8 units is opgedeeld. Zodoende dat er één enkele module vervangen kan worden indien dit nodig is, en niet de gehele batterij.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
        Ik vind van wel. De TCO is belangrijker dan de aankoopprijs... en in het geval van de bedrijfswagens -vaak gebruikt als deel van verloning- spelen de fiscale voordelen een grote rol. De markt van de bedrijfswagens zal ongetwijfeld als eerste zwichten voor de voordelen, 't wordt als het ware gesubsidieerd om elektrisch te rijden... excuus, laat me dat anders formuleren, de klassieke bedrijfswagen wordt vooral kapot getaxeerd. Voor velen is de range van de wagen meer dan voldoende, voor de uitzonderingen bestaan ook oplossingen. Een gratis vervangwagen bijvoorbeeld, voor de langere afstanden. Of stel dat je in de toekomst bij iedere BMW dealer een batterijwissel kan uitvoeren, dan beschik je over een dicht netwerk aan laadpunten waardoor langere ritten perfect mogelijk zijn. Natuurlijk is de impact op het milieu van dit soort auto's niet nihil, wellicht groter als je puur naar de productie ervan kijkt, maar in elk geval is de pollutie veel controleerbaarder dan de uitstoot. We ademen dagelijks veel rotzooi binnen, vooral in het drukke verkeer, ik vind dat niet meer houdbaar. Qua lawaaihinder en uitstoot is dit een enorme revolutie.
        Het probleem dat ik nog zie is dat BMW maar tot 100 000 km garantie geeft op de batterij, terwijl een klassieke bedrijfswagen in ons land eerder 150 000 km doet tijdens zijn looptijd. TCO is ook een moeilijke in dit geval, aangezien er niet veel materiaal is ter vergelijking. Maar het zal inderdaad geen jaren meer duren voor de eerste wagenparken met i3's gaan te zien zijn.
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
          Het probleem dat ik nog zie is dat BMW maar tot 100 000 km garantie geeft op de batterij, terwijl een klassieke bedrijfswagen in ons land eerder 150 000 km doet tijdens zijn looptijd. TCO is ook een moeilijke in dit geval, aangezien er niet veel materiaal is ter vergelijking. Maar het zal inderdaad geen jaren meer duren voor de eerste wagenparken met i3's gaan te zien zijn.
          BMW zal vast wel creatieve oplossingen bedenken voor de leasemarkt, op dat vlak zijn ze steeds haantje de voorste geweest. Ik vermoed dat je de batterij apart zal kunnen leasen (heeft ook als voordeel dat de auto langer meegaat). Het staat allemaal nog een beetje in z'n kinderschoenen, maar er zijn zoveel mogelijkheden om deze vorm van autorijden bijzonder attractief te maken. Als men denkt aan batterij wissels, geen gewone oplaadpunten, maar het effectief wisselen van de batterij als sneller 'laad'-alternatief dan zal dat sowieso gekoppeld worden aan een abonnement (of diezelfde batterij lease). Dan moet je je minder zorgen maken om de range, en nog minder wat de levensduur van de batterij betreft.

          Comment


          • Enkele dagen geleden kon ik zelf proefrijden met de i3. We praten hier allemaal op het forum over de duurzaamheid, aaibaarheid, `leasebaarheid`,...maar uiteindelijk moet de wagen ook een beetje goed/fijn rijden! De uitwerking van het elektrische concept vond ik zeer geslaagd. Het werken met de `gaspedaal`, de acceleraties, ergonomie,...allemaal netjes uitgewerkt en op een hoog niveau gebracht. In stop & go verkeer is deze wagen ideaal: stil en wendbaar en snel genoeg om overal tussen te schieten. Het algemene exterieur en interieur aanzicht valt in werklijkheid goed mee en verraadt de inzet en liefde waarmee aan dit project is gewerkt. Deze wagen is ideaal om in stadsverkeer rond te flitsen.
            Wel zijn er volgens mij twee belangrijke `maars`. Deze wagen is niet geschikt als eerste of enige familiewagen voor een gezin met twee - drie kinderen. De actieradius is te beperkt, en koffer is te klein. We spreken hier trouwens over prijzen die al snel in de buurt van een kale 520d zitten, toch niet bepaald een kneusje en al bij al ook niet te fout op ecologisch vlak...
            Ikzelf zou met de beperkingen van dit innovatieve concept kunnen leven als er geen tweede belangrijke `maar`in de weg zat (ik zag het zelfs zitten om bij aankomst onmiddellijk weer in te pluggen of desnoods het benzinetankje van de Rex weer aan te vullen!). Vanaf 90 km/h voel je wat zijwindgevoeligheid en vooral spoorgevoeligheid: dit is geen wagen om relax te cruisen over de snelweg. Dit gevoel wordt trouwens versterkt door de hogere `zit`van dit wagenconcept (ik zal nooit vriend worden van monovolume of SUV vrees ik). Ik overwoog serieus de aankoop van deze wagen, zelfs voor grotere afstanden woon-/werkverkeer. De onrust bij hogere snelheden is voor mij te storend. Dan red ik liever de planeet iets minder hard met bijvoorbeeld een Lexus IS300h die wel als een dijk op de weg ligt.

            Comment


            • Zo-even een testrit gemaakt met de i3. Ik vind het een bijzonder geslaagde auto. Zoals sim schreef, is dit de ideale auto voor stop&go-verkeer: buitengewoon stil, wendbaar (de draaicirkel is fenomenaal klein) en door het elektrische "gaspedaal"/"stroomschakelaar" ook zeer aangenaam te bedienen. Na enige gewenning heb je het rempedaal alleen nodig voor het stevige remwerk, al de rest doe je met de stroomschakelaar. En het koppel van de elektromotor is bijzonder amusant.

              Ik heb grotendeels in de EcoPro-stand rondgereden (er is ook nog Comfort en EcoPro+ maar in dat laatste geval wordt de motor wel heel erg aan banden gelegd en zit je zonder verwarming of airco). Zeker op secundaire wegen volstaat dat ruimschoots en het komt het rijbereik duidelijk ten goede. De testwagen gaf bij het vetrek een resterende autonomie van 106 km aan, en bij aankomst nog 88 km, terwijl ik in werkelijkheid 39km had afgelegd. De boordcomputer houdt blijkbaar rekening met het historische verbruik, en met de testwagen was ongetwijfeld goed doorgevlamd, vandaar de eerder pessimistische beginstand. Met een rijstijl die een beetje redelijk is moet 130 à 140 km zeker te doen zijn.

              Het comfort aan boord is zeer acceptabel. De voorzetel zit goed, zonder meer. Motorgeluid is er vanzelfsprekend weinig, rolgeluiden vallen behoorlijk mee. Alleen het windgeruis valt sneller op dan in een klassieke auto. Maar het is niet van die aard dat het autostraderijden onaangenaam maakt. Van een onrustig rijgedrag heb ik in tegenstelling tot sim niets gemerkt (ik ben wel niet sneller dan 128 km/u op de teller gegaan en het stuk E19 ten noorden van Antwerpen dat ik genomen heb was nog min of meer in een acceptabele toestand qua wegdek). Een kasseistrook lukte ook vrij goed, evenals verkeersdrempels. Hindernissen als slechte voegen of deksels komen wel vrij hard aan.

              De afwerking binnen is zeer acceptabel, zeker voor een BMW met een nummer lager dan 5. Een deel van het dashboard en de deurpanelen is bekleed met iets dat op geweven geitenhaar lijkt: dat zal moeten dienen om de geitenwollensokkendragers van hun BMW-aversie af te helpen :-) Het is wel beter dan de harde plastics die BMW op dergelijke plaatsen te pas en te onpas durft gebruiken.

              Kortom: voor al wie op minder dan pakweg 30-35 km van zijn werk woont en overdag geen of weinig verplaatsingen doet een perfecte auto. Dan houd je nog wat autonomie in reserve, en hoef je ook niet al te voorzichtig met de stroomschakelaar om te gaan.

              Comment


              • Leuk jullie ervaringen te lezen!

                Ondertussen een review gezien op TV van onze Zweedse equivalent van Tiff Needell/Chris Harris (of zoiets) en hij was ook onder de indruk.
                ST Cupra 290 PP - GT86+

                Comment


                • Ben gisteren een zwarte i3 tegen gekomen op Ring Amsterdam, zag er niet verkeerd uit.

                  Comment


                  • Gisteren ook met de i3 gereden. Eerst en vooral viel me de betere afwerking op tov mijn e81, het is een dure wagen, maar ik vond hem qua afwerking best OK.

                    Wat betreft het rijden volg ik wat hierboven staat, het concept qua aandrijving is perfect, een 120d kan zeker niet mee aan de lichten. De onmiddellijke versnelling, stilte, ... is indrukwekkend.

                    grootste nadelen: het is geen wagen voor buiten de stad, op de autosnelweg zie je het rijbereik zeer snel zakken. Daarnaast vind ik een realistisch rijbereik van een 120 km te mager. Wij doen niet zo heel veel kms, maar gaan regelmatig eens 200-300 km ver, en dan heb je een probleem. Range extender is een mogelijkheid, maar met 9 liter tankinhoud, een hoger totaalgewicht, mindere prestaties en een meerkost van 5.000 €...

                    Fantastisch dat een merk als bmw een dergelijke wagen uitbrengt, volledig uitgewerkt als elektrische wagen. Nu nog iets aan de aankoopprijs doen én aan de batterijen en ik zou durven twijfelen bij de volgende aankoop.

                    Comment


                    • Als ik er al één zou kopen dan zeker met een Range extender.
                      Het rijbereik is toch zeer mager en de oplaat tijd redelijk lang.
                      Je komt nooit precies uit met je stroom en er zullen altijd momenten komen dat je aan het stroom moet op momenten dat het niet uit komt.
                      Met een range extender kan je dan gewoon door rijden, zolang je het brandstof tank-je gevuld houd.

                      Comment


                      • Ik ben benieuwd of er bekende BMW tuners zullen zijn die zich bezig gaan houden met de nieuwe i3.
                        Ik ga er wel van uit dat H&R de eerste zal zijn die met aangepaste veren gaat komen.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Iceman Bekijk Berichten
                          Ik ben benieuwd of er bekende BMW tuners zullen zijn die zich bezig gaan houden met de nieuwe i3.
                          Ik ga er wel van uit dat H&R de eerste zal zijn die met aangepaste veren gaat komen.
                          Hier is de eerste met een upgrade in planning: "Lumma".



                          Lumma Design has released the first picture of the CLR i3.

                          The CLR i3 has been equipped with a front lip spoiler, a new hood and carbon fiber side skirts.
                          The model also has an attractive set of 22-inch alloy wheels.
                          Last edited by ; 30/01/2014, 22:04.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Iceman Bekijk Berichten
                            The model also has an attractive set of 22-inch alloy wheels.
                            Zal het toch eventjes doen






                            Ziet er wel dikjes uit, zal dan ook vooral trager en oncomfortabeler rijden maar we zijn tenminste cool
                            ST Cupra 290 PP - GT86+

                            Comment


                            • Zonet eentje zien rijden op de weg van Schilde naar Oelegem.

                              Het blijft een rare verschijning.

                              Hebben die trouwens de full led lights? Gaf een hele blauwe schijn.

                              Comment


                              • Tot mijn verwondering al twee exemplaren gezien hier in de omgeving, op 1 week dan nog.
                                Zoals in bovenstaande post al aangegeven, vreemde kar om in het straatbeeld te zien...
                                Net een rijdend prototype...
                                2008 Opel Corsa 1.7CDTI
                                2009 Mazda 2 1.5 Sport

                                Comment


                                • staat er ene heir bij mij in schaarbeek heel vaak, van een welgestelde turk uit vilvoorde. heeft ook een X5.
                                  nu al parkeerschade die i3.

                                  Comment


                                  • Heb een tijdje terug eens eentje zien staan langs de Luikersteenweg in Rapertingen (Hasselt).
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • In mijn omgeving (Tielt-Roeselare) nog geen enkele tegengekomen...
                                      freude am fahren

                                      Comment


                                      • Heb er ook al eentje gezien,raar maar ook niet mis,en groter dan ik gedacht had.

                                        Comment


                                        • Het loopt nog niet storm volgens mijn, of is het afleveren pas begonnen.
                                          Last edited by ; 12/12/2015, 10:28.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X