Is dit wel een 'eerlijke/realistische vergelijking' tussen een pretmobiel pur sang met een gezonde appetijt naar Eurosuper en een Ecokarretje met weliswaar 170 pk die je echter best niet al te vaak van stal haalt wil je het opgegeven rijbereik halen .
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW i3
Collapse
X
-
Niet echt he, al kan je argumenteren dat als je een grote motor koopt om een snelle gasrespons te hebben en niet voor ultieme prestaties dat ze meer vergelijkbaar zijn dan je denkt.
Maar het verschil is ook gewoon groot hé. Dat ga je hoogst waarschijnlijk niet overbruggen door een "goedkope" F20 te kopen...
Eén vraag is ook hoe fris die batterijen nog zijn na 5 jaar hé, dat kan een serieze kostenpost worden of een serieuze waardemindering zijn bij herverkoop...ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Een i3 en 135i cabrio zullen qua concept en rijplezier niet te vergelijken zijn. Maar als zelfstandige moet je sinds vorig jaar anders gaan denken. Een groot deel van dit prijsverschil is effectief belastingen. Dat is dus budget waar je niets aan hebt. Daarom zou ik dat budget liever privé spenderen aan een funwagen. Aangezien deze wagen dan ook niet gelinkt is met het bedrijf kan je ook exclusiever gaan dan een 1 cabrio met een dikke motor.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenEén vraag is ook hoe fris die batterijen nog zijn na 5 jaar hé, dat kan een serieze kostenpost worden of een serieuze waardemindering zijn bij herverkoop...
Dit maakt het des te spijtiger dat BMW geen verhuurmodel gebruikt voor de batterijen, iets wat bvb. Renault wel doet.
Zou ook toelaten om de voor particulieren ridicuul hoge basisprijs iets realistischer/toegankelijker te maken.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten... Maar als zelfstandige moet je sinds vorig jaar anders gaan denken. Een groot deel van dit prijsverschil is effectief belastingen. Dat is dus budget waar je niets aan hebt. Daarom zou ik dat budget liever privé spenderen aan een funwagen. Aangezien deze wagen dan ook niet gelinkt is met het bedrijf kan je ook exclusiever gaan dan een 1 cabrio met een dikke motor.
Ik denk dat de I3 dan ook enige populariteit zal hebben bij zelfstandige autoliefhebbers. Niet omdat de I3 zo fantastisch is, maar omdat het toelaat voor hetzelfde budget een leuke wagen bij te kopen.
Voor mij is het deze weg inslaan, of een compromis-wagen zoeken bij Lexus ofzo.
Comment
-
Tja, er zijn nog vaa-vriendelijke alternatieven die minder dan 40k kosten en ook leuk rijden.
Een particuliere koper heeft ook geen boodschap aan 120% aftrekbaarheid en een lage vaa.
Denk dat deze i3 in het straatbeeld vooral te zien zal zijn als rijdend reclamewagentje voor Bloemist X of Kinderkledingwinkel Y of Kappershuis ZMY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten... bij zelfstandige autoliefhebbers.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Autofans.beBMW-puristen vinden het maar niets dat hun geliefde merk zich gaat bezighouden met elektrische aandrijvingen. Hun kritiek komt nu echter meer dan 3 jaar te laat, want in 2009 presenteerden de Duitsers al hun Mini E.
Om de i3 te ontwikkelen begon BMW echter met een leeg blad. De vereisten waren elektriciteit, achterwielaandrijving en rijplezier. En na de presentatie kunnen we zeggen dat ze op elk vlak geslaagd zijn, ja, zelfs op dat laatste.
BMW nodigde ons uit in Amsterdam voor de presentatie van hun nieuwe elektrische stadsauto. De Randstad (regio Amsterdam, Rotterdam, Den Haag & Utrecht) is niet alleen uiterst geschikt voor elektrische wagens vanwege de vele oplaadpunten maar ook omdat er in de verste verte geen berg of heuvel te bespeuren is. Zo'n drukke, vlakke metropool is het ultieme speelterrein voor een elektrische wagen.
Aparte styling
Elektrische wagens mogen er niet uitzien als gewone wagens, zo denken veel merken, inclusief BMW. De i3 krijgt dan ook - licht uitgedrukt - een aparte styling mee. In het begin durfden we het woord mooi niet in de mond nemen - en al zeker niet toen de eerste foto's eind juli het internet op lekten - maar in het echt valt de elektrische rakker een pak beter mee.
Ondanks de Fiat Multipla-vergelijkingen die we van enkele omstaanders hoorden kan de voorkant ons best wel bekoren. De blauwe accentlijn in de grille past perfect bij die van het BMW logo en is een leuk detail dat zeer futuristisch aandoet. Enkel aan de nieren en het logo kunnen we nog herkennen dat het om een BMW gaat want de stadswagen laat ook de angel eyes achterwege. In diens plaats krijgen we U-vormige LED strepen rond de full-LED koplampen.
In profiel ziet de i3 er nog het vreemdst uit - en al zeker op foto - maar in levende lijve lijkt de gedurfde styling wel te werken. De achterzijde is een lijnenspel van zwart en oranje met verzonken gladde achterlichten. Met zo'n excentrieke styling is het niet moeilijk dat hij aandacht trekt als een fluostift in de Bijbel. En daar houden we van.
Het koetswerk meet een lengte van 3.999 mm, een breedte van 1.775 mm en een hoogte van 1.578 mm. Makkelijk om in een stad rond te rijden en toch nog een zee van ruimte binnenin. De i3 heeft dankzij zijn sterke constructie van carbon-fiber-reinforced-polymer (CFRP) ook geen B stijl nodig wat in- en uitstappen via de tegenover-elkaar staande (suicide) deuren - zoals bij de Mini Clubman - heel makkelijk maakt.
Gerecycleerde materialen, geen gerecyleerd design
Het interieur is volgens ons het mooiste aan de i3. Waar traditionele BMW interieurs meestal degelijk maar inspiratieloos zijn pakt deze i-pionier het helemaal anders aan. Een golvend stuk hout spant zich over de hele breedte van het dashboard en omvat onder andere ook het handschoenenkastje. Het navigatiescherm lijkt te zweven in het interieur gemaakt van hernieuwbare en gerecycleerde grondstoffen. Het comfortabele stuur - dat maar twee spaken heeft in plaats van de voor BMW gebruikelijke drie - ligt perfect in de hand om de stadswagen geruisloos door nauwe situaties te sturen.
Nauwe situaties? Toen we de draaicirkel aan het testen waren tussen kegels verbaasde de draaicirkel ons keer op keer. Omwille van de korte overhang en de kleine draaicirkel van 9,68m is het makkelijk om hem zelfs op de kleinste plaatsen gedraaid te krijgen.
Professioneel ecorijden
Hij wordt aangedreven door een elektromotor (360V DC, koeling met koelvloeistof, maximum 12.000 rpm.) die dicht op de aangedreven achteras staat gemonteerd. Ja, de i3 is achterwielaangedreven. En combineer dat met 170 pk en 250 Newtonmeters die onmiddellijk beschikbaar zijn en je krijgt wel een heel pak fahrfreude.
In de i3 heb je keuze tussen een comfort stand, een eco pro en een eco pro+ stand. Geen sport of sport+ dus, dat is tegen de ideologie van de i-reeks. In comfortstand schiet de wagen weg met een tikkeltje wheelspin - al kunnen we dat toewijzen aan het natte wegdek - om in 7,2 seconden 100 km/u te bereiken. Topsnelheid is begrensd op 150 km/u en in de eco pro+ stand zelfs op 90 km/u. Alles voor een maximumbereik, want die laatste schakelt ook zelfs de klimaatcontrole uit.
De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 18,8 kWh (21,6 kWh nominaal) en heeft volgens BMW een autonomie van 130 tot 160 km. Wij reden een 110 - 120 km op één lading, een mooi getal gezien ons sportief rijgedrag. In de eco pro+ stand zagen we de actieradius wel terug gestaag klimmen naar zelfs 148 km.
Bestaat elektrische fahrfreude?
Om tijdens het rijden de batterij op te laden bezit de BMW i3 over een sterke recuperatiemodus waardoor rijden op één pedaal een mogelijkheid is. Aan een rond punt moet je dikwijls zelfs je rempedaal niet aanraken om tot stilstand of bijna-stilstand te komen.
Dankzij het lage zwaartepunt, de niet zo zachte vering en de achterwielaandrijving kan de i3 een kinderachtige glimlach op je gezicht toveren. Je moet het natuurlijk wel niet te ver gaan zoeken, want de 155/70 R19 Bridgestone's hebben ook hun limieten, en die liggen een pak lager dan hun bredere familieleden.
De wagen kan je opladen aan je gewone stopcontact thuis. Een volle batterij heb je dan in 6 tot 8 uur. Met snelladers van 32 A met gelijkstroom kan je de batterij zelfs in slechts 30 minuten tot 80 % krijgen.
Om de befaamde range anxiety te verhelpen biedt BMW ook een range extender aan in de vorm van een 650 cc tweecilinder motor die ze zijn gaan lenen bij BMW Motorrad. Deze kan met zijn 34 pk en een brandstoftank van 9 liter de autonomie vergroten tot 300 km.
Multifunctionele app
De BMW is niet alleen vooruitstrevend op het vlak van aandrijving maar ook op het vlak van technologie. Zo biedt het navigatiesysteem (ConnectedDrive) ook intermodale routing aan waarbij het openbaar vervoer kan aanbevelen om je bestemming te bereiken. De remote app is eveneens een fijn voorbeeld van de technologie in de i3. De wagen staat steeds in verbinding met de BMW servers in München waarnaar hij zijn gegevens zoals verbruik, autonomie en locatie (uit te schakelen) upload. Deze gegevens kan je dan bekijken via een smartphone app (voorlopig enkel beschikbaar voor Android en iOS) in een aantrekkelijke interface. De app beschikt ook over de mogelijkheid om de kortste weg naar je wagen weer te geven (of dit nu te voet of via het openbaar vervoer is). Je kan zelfs van op afstand je airconditioning starten, de lichten laten branden of de toeter laten afgaan.
Premium elektrisch, premium prijs
De twee i3's (standaard en met een range extender) zijn telkens beschikbaar met twee uitvoeringsniveaus, normaal en advanced. Een basisversie heb je vanaf 35.500 euro inclusief 21% BTW. Met een range extender vanaf 39.990 euro. De wagen waar wij mee reden kostte maar liefst een 45.875 euro. Allemaal te danken aan de optielijst, typisch Duits. Vergeet bij het bestellen ook geen laadkabel voor publieke oplaadpunten aan te kruisen (210 euro), want anders ben je daar ook niets mee.
De fotogalerij en de volledige rijtest vind je op Autofans.be
Comment
-
Ik ga er van uit dat de aftermarket industrie er ook wel opduikt, en ik zie veel mogelijkheden.
Ik zou niet raar opkijken als bv de grote BMW tuners met een grotere brandstoftank optie komen.
Verder verwacht ik ook wel de nodige tuners die onderstel aanpassingen gaan aanbieden in de vorm van verlaging/sport veren en bredere banden /velgen.
Ik weet bv van de Smart FourTwo dat de achter bandenmaat voorop toegepast wordt en achter een maatje breder dan de standaard achterbanden, op aangepaste velg breedte.
Een merk als H&R zal wel één van de eerste zijn met een aangepast veren setje.
Ik vind dit een serieus interessant autotje.
Comment
-
-
Lekker snel waar het relevant is in werkelijk verkeer. Dit in combinatie met het potentieel lage gebruikskost op lange termijn maakt het toch intressant ook voor de "liefhebbers".
Vind het nog steeds jammer dat de esp/tractie niet af kan. Wel een goede reden gevonden: met slechts één versnelling zou misbruik/onkunde de achterbanden gevaarlijk en oncontroleerbaar snel kunnen laten spinnen... De tuner die dit softwarematig oplost...ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
net een volledig zwarte bmw i3 gespot aan de kathedraal bij de stormstraat in brussel, hij draaide af richting het centraal station.
zag er vrij 'normaal' uit, de meeste mensen viel het niet op dat het zo een speciaal lelijk geval is. reed uiteraard volledig geruisloos weg.
Comment
-
De BMW i3 haalt maar 4 sterren bij Euro NCAP: http://www.autoweek.nl/nieuws/25805/...-bij-crashtest. Dit moet pijn doen voor BMW (ook al kunnen ze er wel een uitleg aan geven).freude am fahren
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichtennet een volledig zwarte bmw i3 gespot aan de kathedraal bij de stormstraat in brussel, hij draaide af richting het centraal station.
zag er vrij 'normaal' uit, de meeste mensen viel het niet op dat het zo een speciaal lelijk geval is. reed uiteraard volledig geruisloos weg.Last edited by fox1; 27/11/2013, 15:57.
Comment
Comment