Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW i3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ze verkopen op dit moment erg goed (BMW heeft het productieritme opgetrokken naar 100 i3 per dag. Dan heeft Groen toch veel kiezers.
    En dan betreffende die leaserijders: als die met zo'n wagens stoppen kan het gezeur ophouden dat die leaserijders zoveel vervuilen (ze rijden nu eigenlijk al met de modernste voertuigen).
    De werkelijke CO2 uitstoot van een i3 is nog niet de helft van die van een zuinige turbodiesel, een i3 rijdt ongeveer 60 km met de elektriciteit die nodig is om 5 liter diesel te raffineren.
    BMW 420dA : >>>

    Comment


    • BMW i3

      Oorspronkelijk geplaatst door Bicar Bekijk Berichten
      Volgens mij is de elektrische wagen niet de toekomst. Motor op waterstof evenmin. Ze hebben in autoland nog veel werk om het juiste uit te vinden.
      Ben ik het niet mee eens. Een tesla met het dubbele bereik van nu lijkt mij de ideale auto (800km)

      Is echt wel kicken.. 'Gaspedaal' vloeren en instant max koppel wel iets anders dan turbo's die eerst nog moeten gaan spoolen en vooral voor stadsverkeer is dat een dikke plus voor de volksgezondheid.

      Zoek een keer op YouTube naar Tesla P85D vs Lamborghini of Ferrari pas rond de 180-200 wordt de P85D bijgehaald. 0-160 in amper 8 sec enzo


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Last edited by germinal; 17/01/2015, 00:51.
      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
      current : BMW 330D F30

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
        Ben ik het niet mee eens. Een tesla met het dubbele bereik van nu lijkt mij de ideale auto (800km)

        Is echt wel kicken.. 'Gaspedaal' vloeren en instant max koppel wel iets anders dan turbo's die eerst nog moeten gaan spoolen en vooral voor stadsverkeer is dat een dikke plus voor de volksgezondheid.

        Zoek een keer op YouTube naar Tesla P85D vs Lamborghini of Ferrari pas rond de 180-200 wordt de P85D bijgehaald. 0-160 in amper 8 sec enzo


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        En daar gaat het hem eigenlijk niet over wanneer je elektrisch rijdt. Het is, zelfs bij de minder krachtige elektrische auto's, de constante pull en de volledige stilte die het een hele andere ervaring maken.
        BMW 420dA : >>>

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
          Ze verkopen op dit moment erg goed (BMW heeft het productieritme opgetrokken naar 100 i3 per dag. Dan heeft Groen toch veel kiezers.
          En dan betreffende die leaserijders: als die met zo'n wagens stoppen kan het gezeur ophouden dat die leaserijders zoveel vervuilen (ze rijden nu eigenlijk al met de modernste voertuigen).
          De werkelijke CO2 uitstoot van een i3 is nog niet de helft van die van een zuinige turbodiesel, een i3 rijdt ongeveer 60 km met de elektriciteit die nodig is om 5 liter diesel te raffineren.
          De totale vervuiling is niet veel minder, maar ligt gewoon meer op een ander vlak.

          Hoe groen is de stroom,...? Hoe vervuilend zijn de producties en het recycleren van de batterijen,...?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
            De totale vervuiling is niet veel minder, maar ligt gewoon meer op een ander vlak.

            Hoe groen is de stroom,...? Hoe vervuilend zijn de producties en het recycleren van de batterijen,...?
            Hoe groen is de stroom die gebruikt wordt om de ruwe olie te raffineren? Een benzinewagen verbruikt per 100 km bijna even veel elektriciteit dan een electrische wagen (raffinage, transport van geraffineerde benzine, benzinepomp). Dat is dus geen argument. Een elektrische auto is voor alle km die hij rijdt veel energie-efficiënter dan een klassiek voertuig.

            Ja, die batterijen moeten ook geproduceerd worden, maar die gaan erg lang mee (de cyclus van 160 000 km die gegarandeerd wordt is een erg voorzichtige keuze van de producenten, onder meer omdat ze de batterijen nooit ten volle laden). En ik kan me onmogelijk voorstellen dat bij het produceren en recycleren van de batterijen van een voertuig pakweg 15-20 MW electriciteit verbruikt wordt... Indien het minder is, is een elektrisch voertuig efficiënter.
            BMW 420dA : >>>

            Comment


            • Laatst meegereden met de i3 van een kennis en was toch onder de indruk. Rijdt enorm vinnig en toch heel stil, zoals je kan verwachten natuurlijk.
              Moest deze iets meer range hebben (voor mij geen REX) en het interieur iets 'gewoner' zijn, zou ik deze verkiezen boven mijn Volvo.

              Over de vervuiling is al mateloos gediscussieerd en onbegrijpelijk dat er nog gedacht wordt dat een EV even vervuilend zou zijn als een ICE.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk Berichten
                Laatst meegereden met de i3 van een kennis en was toch onder de indruk. Rijdt enorm vinnig en toch heel stil, zoals je kan verwachten natuurlijk.
                Moest deze iets meer range hebben (voor mij geen REX) en het interieur iets 'gewoner' zijn, zou ik deze verkiezen boven mijn Volvo.

                Over de vervuiling is al mateloos gediscussieerd en onbegrijpelijk dat er nog gedacht wordt dat een EV even vervuilend zou zijn als een ICE.
                Mijn volgende lease zal ofwel i3+REX ofwel een A3 e-tron zijn. De A3 rijdt leuker, maar de i3 trekt me aan omdat hij zowel van buiten als van binnen zo'n apart design heeft (dat ik erg kan smaken). Zijn grootste nadeel is niet de range (daar zou ik add-on mobility voor gebruiken) maar het beperkte laadvermogen (410 kg).
                BMW 420dA : >>>

                Comment


                • Wat is een add-on mobility? Is dat nog iets anders dan de motorfiets motor die als range extender dient?

                  Het interieur van de i3 stoort me absoluut niet. In tegendeel, toen ik met de i3 mocht rijden, vond ik het interieur een aangename plaats om in te vertoeven. De range zou voor mij geen probleem zijn gezien ik toch zelden lange afstanden rijd. In de winter als ik naar Oostenrijk wil rijden, kan je bij BMW voor een week een standaard BMW gratis hebben om op verlof te gaan. Probleem is dat ik andere auto's op het moment interessanter vind dan de i3, mocht ik de Mondeo vervangen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                    Wat is een add-on mobility? Is dat nog iets anders dan de motorfiets motor die als range extender dient?

                    Het interieur van de i3 stoort me absoluut niet. In tegendeel, toen ik met de i3 mocht rijden, vond ik het interieur een aangename plaats om in te vertoeven. De range zou voor mij geen probleem zijn gezien ik toch zelden lange afstanden rijd. In de winter als ik naar Oostenrijk wil rijden, kan je bij BMW voor een week een standaard BMW gratis hebben om op verlof te gaan. Probleem is dat ik andere auto's op het moment interessanter vind dan de i3, mocht ik de Mondeo vervangen.
                    Add-On Mobility is de mogelijkheid om een andere BMW te vragen voor verre verplaatsingen
                    BMW 420dA : >>>

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                      Een benzinewagen verbruikt per 100 km bijna even veel elektriciteit dan een electrische wagen (raffinage, transport van geraffineerde benzine, benzinepomp).
                      daar verschiet ik van, maar ben dan ook geen eco expert

                      als je daar toevallig bron of artikel van liggen hebt, mag je altijd doorsturen

                      eco-kost van productie batterijen is wel moeilijk in te schatten lijkt me, uiteindelijk verschuif je het (ecol. en econ.) probleem van olie naar batterij afhankelijkheid

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
                        daar verschiet ik van, maar ben dan ook geen eco expert

                        als je daar toevallig bron of artikel van liggen hebt, mag je altijd doorsturen

                        eco-kost van productie batterijen is wel moeilijk in te schatten lijkt me, uiteindelijk verschuif je het (ecol. en econ.) probleem van olie naar batterij afhankelijkheid
                        Ruwe olie raffineren kost ongeveer 1,5 kwH electriciteit per liter. Een i3 verbruikt 12,5 kwH per 100 km. Mijn bron kan ik je niet direct geven, maar via google vind je deze berekning , die niet ver naast mijn gegevens zit : http://gatewayev.org/how-much-electr...on-of-gasoline
                        Last edited by BertVS; 17/01/2015, 12:48.
                        BMW 420dA : >>>

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                          Rude olie raffineren kost ongeveer 1,5 kwH electriciteit per liter. Een i3 verbruikt 12,5 kwH per 100 km. Mijn bron kan ik je niet direct geven, maar via google vind je deze berekning , die niet ver naast mijn gegevens zit : http://gatewayev.org/how-much-electr...on-of-gasoline
                          wel interessant, thanks

                          Comment


                          • als men alle auto's electrisch zou laten rijden en met de olie die opgepompt wordt electriciteit zou produceren dan zou men nog energetisch gezien winst maken tov een klassieke verbrandingsmotor. Een verbrandingsmotor heeft nu eenmaal heel veel verlies (rendement van 20% in de beste omstandigheden) waar een electromotor het op dat gebied veel beter doet (rendement van 60%). En als die olie wordt verbrand in een centrale valt ook daar de uitstoot veel beter te controleren vermits een centrale bijna steeds gaat werken aan de ideale omstandigheden wat bij een auto al niet het geval is.
                            Echter men gaat zoveel stroom moeten opwekken tijdens de oplaadperiode ('s nachts dus) dat men bijna evenveel electriciteit moet voorzien in België als wat nu in gans europa wordt geproduceerd.
                            De CO² uitstoot van een electrische wagen zit nu op 65 gram (met steenkoolcentrales erbij gerekend), bij een verbrandingsmotor in de ideale omstandigheden (die je dus nooit haalt) rond de 100 gram.

                            Een mirakel oplossing gaat er nooit zijn. Het enigste wat gaat helpen is betere doorstroming van het verkeer alsook minder rijden op zich.
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • Hoe dan ook, ik blijf liever genieten van een verbrandingsmotor ipv da stoem gezoem en hoop dat dit niet de toekomst zal worden!

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                als men alle auto's electrisch zou laten rijden en met de olie die opgepompt wordt electriciteit zou produceren dan zou men nog energetisch gezien winst maken tov een klassieke verbrandingsmotor. Een verbrandingsmotor heeft nu eenmaal heel veel verlies (rendement van 20% in de beste omstandigheden) waar een electromotor het op dat gebied veel beter doet (rendement van 60%). En als die olie wordt verbrand in een centrale valt ook daar de uitstoot veel beter te controleren vermits een centrale bijna steeds gaat werken aan de ideale omstandigheden wat bij een auto al niet het geval is.
                                Echter men gaat zoveel stroom moeten opwekken tijdens de oplaadperiode ('s nachts dus) dat men bijna evenveel electriciteit moet voorzien in België als wat nu in gans europa wordt geproduceerd.
                                De CO² uitstoot van een electrische wagen zit nu op 65 gram (met steenkoolcentrales erbij gerekend), bij een verbrandingsmotor in de ideale omstandigheden (die je dus nooit haalt) rond de 100 gram.

                                Een mirakel oplossing gaat er nooit zijn. Het enigste wat gaat helpen is betere doorstroming van het verkeer alsook minder rijden op zich.
                                Je vergelijking is helemaal fout. Want je rekent de CO2 in om elektriciteit te produceren, maar niet de CO2 om benzine te raffineren die je vrebrandingsmotor verbruikt. Een wagen met een klassieke verbrandingsmotor komt, wanneer je dat inrekent, nooit onder de 200 gr CO2/km (want zoals ik hierboven al vertelde, met de energie om die ruwe olie te raffineren kan je een elektrisch laten laten rijden, zonder de ruwe olie te gebruiken).
                                En je rendementen zijn niet correct, een elektrische motor heeft een rendement van > 90%, ik denk dat moderne wagens ook een rendement van 30-35% halen.
                                BMW 420dA : >>>

                                Comment


                                • ge moet doorrekenen tot aan de wielen en dan zakken die rendementscores als sneeuw voor de zon... ook voor een electromotor: die heeft evengoed last van wrijvingsverlies door de wielen alsook van de luchtweerstand

                                  en hoe gaat gij electriciteit opwekken zonder iets te gebruiken/verbruiken? Tenzij ge nucleair wilt gaan, maar daar zit ge met een vervaltermijn van tienduizenden jaren eer dat terug veilig is. Wind en zon kunnen nooit op zichzelf een voldoende bron zijn van energie. Wind nooit en zon misschien wel op lange termijn.
                                  Ge kunt draaien en keren hoe ge het wilt: autorijden in welke vorm dan ook is slecht voor het milieu. Zelfs waterstof zou niet goed zijn omdat het restproduct waterdamp is en dat is evengoed een broeikasgas. Daar zijn al studies over geweest wat daar de effecten van zouden zijn.
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • BMW i3

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
                                    daar verschiet ik van, maar ben dan ook geen eco expert

                                    als je daar toevallig bron of artikel van liggen hebt, mag je altijd doorsturen

                                    eco-kost van productie batterijen is wel moeilijk in te schatten lijkt me, uiteindelijk verschuif je het (ecol. en econ.) probleem van olie naar batterij afhankelijkheid
                                    Het grootste voordeel van EV is dat een stad terug leefbaar wordt... Nu staat iedereen lekker in de uitlaatgassen, fraai kan je dat toch bezwaarlijk noemen.


                                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                                    Last edited by germinal; 17/01/2015, 20:42.
                                    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                    current : BMW 330D F30

                                    Comment


                                    • zo kunt ge ook zeggen dat in een stilstaande file een electromotor NIKS verbruikt, en uw verbrandingsmotor oneindig veel liters/km verbruikt.

                                      daarentegen uw verbrandingsmotor optimaliseren dat die altijd in een ideaal gebied zit te werken (zoals een electro groep) en die energie dan gebruiken om accu's te vullen en ondertussen de electromotor ook van stroom te voorzien, zou het rendement van een verbrandingsmotor omhoog gooien (de motor verkleinen en meer op zen maximum belasten).
                                      het grootste waar op te winnen valt, is het gewicht omlaag brengen. nu moet je brandstof een 'ding' van +1000kg van A naar B brengen om een persoon van 75kg daar te bezorgen.

                                      ik vraag me altijd af wat het zou geven om bv een 500cc tdci te bouwen met 40pk en dat in een kaske van een citroen 2PK te steken (lichtgewicht, weinig wrijvingsverliezen van banden enzo)

                                      Comment


                                      • ligier en aixam diesel 400 cc hebben een superlichte koets en verbruiken in feite niet zo heel weinig, 3 liter

                                        maar die motortjes zijn niet erg geoptimaliseerd

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                          ik vraag me altijd af wat het zou geven om bv een 500cc tdci te bouwen met 40pk en dat in een kaske van een citroen 2PK te steken (lichtgewicht, weinig wrijvingsverliezen van banden enzo)
                                          Elio Motors provides personal transportation alternatives that are fun to drive and built in the USA. Say goodbye to ordinary and say hello to Elio. Get updates now!

                                          is met een klein 0.9l 55 pk benzinemotortje

                                          verbruik
                                          2,8 l/100 km (84 (US) mpg) autostrade
                                          en 4,8 l/100 km (49 mpg) stad

                                          die Elio zal er waarsch. wel niet doorkomen, wordt continu uitgesteld, krijgen onvoldoende financiering

                                          Comment

                                          Working...
                                          X