Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW i3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De i3 staat als stadswagen op de markt
    De tesla als sportwagen... 0-100 in 3 a 4 seconden...


    En tractorkoppel is + 1000Nm... vanaf 1000 toeren, gecombineerd met grote wielen. (2m) Is nog een totaal ander verhaal...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
      Waarom heeft Tesla dan zo geen banden?
      In de eerste plaats doet Tesla er alles aan om een conventioneel uiterlijk te bewaren, dus geen al te gek futuristisch ogende voertuigen die de massa alleen maar afstoten.

      Zij die reeds overtuigd zijn, zijn niet moeilijk te overhalen, maar overtuig de massa maar eens met zo'n monovolume op smalle bandjes. Ik vermoed dat de meeste mensen pas verkocht zijn nadat ze ermee gereden hebben, en dan nog moet het passen binnen hun gebruik hé, want in mijn geval zou zo'n i3 eerder als 2de wagen fungeren, of de M4, 't is maar hoe je 't bekijkt. Het is wachten tot 2020, dan zou BMW met een i5 op de proppen komen die de massa moet aanspreken.

      Waarom komt een Model S dan weg met die grotere wielen? Wel, eigenlijk niet helemaal hé, 't is typisch Amerikaans en minder efficiënt en in vergelijking is 'em gigantisch groot, de batterij evengoed, dat compenseert allemaal ruimschoots want 't was toch de eerste EV die echt kon overtuigen met zijn range. Dat maakt de auto echter allemaal weer zwaarder, waardoor bredere banden misschien eerder noodzaak waren dan dat het een keuze was?

      Comment


      • De 60 Ah had een rijbereik van 190 km volgens de NEDC norm. Het realistische rijbereik ligt eerder rond de 130 km. De 94 Ah (33 kWh batterij) heeft een officiële actieradius van 300 km, wat in de praktijk rond de 200 km ligt.
        33% verschil
        450km - 33%= 300 km, correcte schatting sunking...

        250 km radius rond brussel: http://www.freemaptools.com/radius-a...fc=00FF00&mt=r
        Last edited by ; 05/04/2017, 11:39.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
          33% verschil
          450km - 33%= 300 km, correcte schatting sunking...
          Toch de moeite om nog even te wachten.

          Comment


          • Smalle banden zouden op een Tesla in de kortste tijd kapot gereden worden.
            Raar dat wij nog zo gecontionneerd zijn door macho-attributen als het om wagens gaat...
            Brede/korte banden die 99% van de tijd tot niets anders dienen dan het comfort te kelderen, vierdubbele uitlaten, al dan niet fake-sportuitslagen, enz
            Hieraan ziet men waarom de elektrische wagen niet zozeer aanslaat.

            Comment


            • https://www.google.be/maps/dir/Knokk...4!2d49.6851364

              Aarlen- knokke heist in 1 rit... 305 km...

              Ik zou dan toch een kleine generator in de koffer leggen
              Of ergens 30 min. stoppen voor een koffie en een laadbeurt.
              Last edited by ; 05/04/2017, 11:48.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                450 NEDC, dus 300 in praktijk. Gaat in de goede richting. Nu nog wat publieke oplaadpunten in ons achterlijk belgenland.


                Vind hier alle oplaadpunten voor je elektrische fiets in Vlaanderen. Waar kan ik mijn elektrische fiets opladen als ik onderweg ben? Alle oplaadpunten op de kaart.


                Valt mee hoor... en kan ook in een gewoon stopcontact... om bij te vullen... 100% bijvullen onderweg is in België niet echt noodzakelijk.
                Als je privé ergens op bezoek bent, gewoon bijdrage betalen... anders openbare laadpaal zoeken.
                Last edited by ; 05/04/2017, 12:04.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy
                  Smalle banden zouden op een Tesla in de kortste tijd kapot gereden worden.
                  Raar dat wij nog zo gecontionneerd zijn door macho-attributen als het om wagens gaat...
                  Brede/korte banden die 99% van de tijd tot niets anders dienen dan het comfort te kelderen, vierdubbele uitlaten, al dan niet fake-sportuitslagen, enz
                  Hieraan ziet men waarom de elektrische wagen niet zozeer aanslaat.
                  Het oogt gewoon onveilig zulke smalle bandjes. Maar in de praktijk zal het hopelijk wel anders zijn? En stoer kan je het idd ook ni noemen. :-)
                  Die Tesla model x ook al is zien staan, wat een lomp lelijk gedrocht en dan die vleugeldeuren...

                  Gisteren bij Top Gear hadden ze er eentje getest, weet wel ni welk merk ofzo, met een drift functie, leute hadden ze wel, maar ook weer zo lelijk en deuren die je zelf ni kon sluiten terwijl je in de wagen zat, gewoon omdat ze veel te groot waren. Waarom blijven ze die toch lelijk maken? Doe is normaal!

                  Comment


                  • Voor mij zou het theoretisch gezien niet onmogelijk zijn, ik woon in gent en daar zijn wel oplaadpunten te vinden. Het zou ook fiscaal interessant zijn dus ik heb het al wel degelijk overwogen. En met een range van 300 km wordt dat wel interessant voor dagelijks gebruik.
                    Wat mij nog wel afschrikt is, als alle punten bezet in de buurt bezet zijn heb je wel een probleem, en dat kan wel eens gebeuren als het gebruik toeneemt, en het laden duurt ook een tijdje dus meestal blijft zo'n auto daar wel een hele tijd staan.
                    Bv. in de parking van station antwerpen centraal (kom ik geregeld) zijn 2 oplaadpunten, soms zijn deze alle 2 vrij, maar soms ook alle 2 bezet en dan vaak nog een hele dag, en als je dan net met een lege batterij zit, waar moet je dan gaan laden. Je zou dan al moeten afspreken met andere gebruikers om de auto te verplaatsen als hij voldoende opgeladen is. Niet onmogelijk maar wel meer gedoe.

                    Dus ik was van oordeel dat met de huidige stand van zaken (200 km range + beperkt oplaadpunten net), ik nog altijd beter af ben met een kleine benzine (range 800 km en goedkoper in aanschaf), die zijn trouwens ook goedkoop in taks. Ook lange reizen is dan geen probleem. Met 300 km werkelijke range en hopelijk meer oplaadpunten in de toekomst zal het anders liggen. Als je dan eens op reis gaat kan je nog steeds een auto huren.

                    Ps gaan dieselrijders die gewend zijn om rond de 1000 km te tanken, wel happig zijn om frequent te moeten gaan pluggen?

                    soit los daarvan, de kans dat mijn volgende wagen (over 4-5 jaar?) volledig elektrisch is zal wel groot zijn.
                    Last edited by sunking; 05/04/2017, 12:29.

                    Comment


                    • De helft van de tijd hebben die dieselrijders ook maar 500 km bereik... je maakt je zorgen om niets.

                      De enig zorg van iedereen zonder in hokjes te denken, wat met de grote verplaatsingen...

                      Comment


                      • Heb even naar mijn voertuigstatus gekeken, en als onderhoud er stond alleen remolie en olie van de rex...
                        Zelfs de staat van de remmen stond niet aangegeven....

                        Ik vraag me toch af, welke onderhoud de i3 nodig heeft...

                        Comment


                        • Geen (gloei)bougies, geen olie, geen roetfilter, geen katalysator, geen EGR-klep, geen luchtfilter, geen luchtmassameter, geen injectoren, geen distributieketting, geen brandstofpomp, geen koppeling, geen tweemassavliegwiel, geen versnellingsbak, geen radiateur, geen waterpomp, geen oliepomp.

                          Wat schiet er over: ruitenwissers, banden, airco, remmen (hoewel die ook minder slijten wegens remmen op alternator), accu's (hoewel die ook lang moeten meegaan) ...
                          en af en toe een zekering die er uitknalt wegens kortsluiting
                          Elektrische componenten kunnen ook wel problemen geven: omvormer, alternator, ... als dat kapot gaat heb je wel serieuze kosten. Gebeurt ook bij sommige hybrides (zelfs bij toyota heb ik horen zeggen)

                          Comment


                          • tesla is een onzuinige electrische wagen die nog niet veel moeite doet om efficient te zoemen, komt mss nog wel

                            Comment


                            • Moet een EV dan per se ultra zuinig zijn? Rijden hier genoeg grote slupende bakken rond, die dan wel wel ruim / snel / comfortabel zijn en daarom geapprecieerd worden, net zoals de model S. Een gebakje als de i3 is zuiniger maar kan je moeilijk een volwaardige gezinswagen noemen.
                              Ben benieuwd wat de model 3 uiteindelijk in petto gaat hebben. Samen met de ampera-e en de vernieuwde i3 krijgen we dan een aantal behoorlijke potent gamma EV's.

                              Comment



                              • Now that the BMW i3 has received a new battery and further range, does it stand a chance against the incredibly popular Tesla Model 3?


                                Als BMW nog potten wil breken op elektrisch vlak is het te hopen dat de i5 er snel staat. Ik las dat dat voor 2021 wordt.
                                Hoewel de i3 een leuk concept is, die een goede voorsmaak biedt van de troeven van het elektrisch rijden, en met de hogere range daadwerkelijk bruikbaar wordt, maar het blijft veel geld voor een lelijke stadswagen.

                                Comment


                                • Ik heb er (zeer uitgebreid) mee gereden uit pure interesse, en omdat hij fiscaal zo interessant is dat ik het eigenlijk niet kon maken om het eens te proberen (voor wat een i3 in vennootschap kost koop je nauwelijks een basic Golfje). Had verwacht dat ik het maar niets zou vinden. I was very much wrong. Een aantal keren door verkeersproblemen en o.a. in zeer slecht weer dwars door Brussel er mee gereden, en daar was hij ronduit briljant. Het beloofde rijbereik van 200km (beloofd in de zin dat dit is wat hij aangeeft op dashboard eens volledig opgeladen) haalt hij ook echt, wat ik niet verwacht had. De prestaties zijn ronduit fantastisch - in de echte wereld kan je echt niet meer dan dit nodig hebben. De geluidsisolatie is ook zeer verzorgd. Het interieur zeer mooi en aangenaam. Wegligging zeker OK, wat onderstuurd op de grens maar in de meeste omstandigheden een kleine kart. Het ganse ding heeft gewoon een enorme 'feel good' factor. Ook echt het gevoel dat je met iets uit de toekomst rijdt.

                                  Wat vond ik er minder aan: de wetten van de fysica gelden nog steeds. Het is een korte, smalle, hoge wagen op smalle/hoge banden, met een zeer stijve koets en goeie maar stevige dempers. Gevolg van dit alles is dat je op de snelweg het gevoel krijgt constant 'heen en weer' gehotst te worden. Niet extreem, maar toch meer dan een gewone (niet stads) wagen. Ik vermoed dat ik er voor de korte snelwegritten (die ik vaak doe) best mee zou kunnen leven, maar op langere afstanden zou dit vermoeiend zijn. Het tweede minpunt vond ik het gebrek aan motorgeluid (hoewel de zoem bij een stevige acceleratie wel grappig is/klinkt), maar dat is dubbel. Op een saaie, grijze ochtend in de file is dit net een enorm pluspunt. Echter op momenten dat er wat vlotter kan gereden was miste ik hierdoor wel een stukje emotionele betrokkenheid.

                                  Verder mogen de stoelen misschien nog wat luxueuzer aanvoelen, hoewel ze zeker niet slecht zitten. Het rijbereik lig ik eigenlijk minder wakker van (hoewel ik alleszins nog even zou wachten om te kijken wat de volgende batterij upgrade wordt), in de zin dat dit geen wagen is om meer dan 200 km per dag mee te doen, net omwille van bovenstaande - dat soort afstanden doe je door een paar uur op de snelweg door te brengen, waar dit niet voor gemaakt is.

                                  Het is vreemd, en ik had het niet verwacht, maar ik wil er echt een, alleen past hij niet onmiddellijk in het plaatje. Had mijn vrouw geen bedrijfswagen dan was dit ideaal geweest als tweede wagen (onder assumptie dat hij binnen vennootschap zat, want anders veel te duur). Voor mij als 'primary' car is het niet de juiste keuze. Maar ik probeer nu toch scenario's te bedenken waarbij ik een i3 in de garage zet, en de (werkelijk) enorme besparing tegenover een 'gewone' wagen (bv. een 530d -> 2x zo duur) inzet om mijn funcar (nu MX-5) te upgraden naar iets wat leuk is maar ook kilometers kan vreten, bv. als ik eens naar Amsterdam of Dusseldorf moet... answers on a postcard!

                                  Comment


                                  • Het helpt ook wel dat waar veel mensen dit een lelijke auto lijken te vinden, ik hem altijd al leuk en bijzonder gevonden heb. Vooral binnen maar ook buiten (daar is hij wel mooist op 20", maar die kan je m.i. echt niet nemen omwille van comfort).

                                    Side-note: de REX versie begrijp ik ook niet helemaal meer, nu ik er mee gereden heb. In de zin dat 200km bereik echt haalbaar blijkt, en je toch niet meer dan 200km op een dag in een i3 wil doorbrengen (snelweg argument). Bij de 60Ah versie lag dit natuurlijk nog anders.
                                    Last edited by ; 13/05/2017, 01:14.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Dust Bekijk Berichten
                                      Maar ik probeer nu toch scenario's te bedenken waarbij ik een i3 in de garage zet, en de (werkelijk) enorme besparing tegenover een 'gewone' wagen (bv. een 530d -> 2x zo duur) inzet om mijn funcar (nu MX-5) te upgraden naar iets wat leuk is maar ook kilometers kan vreten, bv. als ik eens naar Amsterdam of Dusseldorf moet... answers on a postcard!
                                      Gebruik gewoon uw huidige funcar dagelijks voor 200 km, en rij met je 530 naar Dusseldorf ;-)
                                      Want, 530 is dubbel zo duur zeg je, maar een andere funcar zou ook dubbel zo duur zijn, dus dat komt toch op hetzelfde neer.

                                      Comment


                                      • Voordeel van elektrisch, zowel koelen en verwarmen eer je in de auto stapt... liefst terwijl hij aan het stopcontact hangt...
                                        Een goede geluidsinstallatie en klaar is kees.

                                        Comment


                                        • ... En een i3S versie moet het geheel wat meer boost geven. Dat ze er dan ineens als range extender een Hayabusa-motor inlepelen ipv de huidige scooter/grasmaaiermotor

                                          Comment

                                          Working...
                                          X