Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW i3
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenThere are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
-
Comment
-
There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
-
BMW I3 BIJGESCHAAFD
WELKOM SPORTVERSIE I3S!
De IAA in Frankfurt is niet alleen het podium waarop BMW nieuwelingen als de Concept Z4 en M5 neerzet. Op de Duitse beursvloer is namelijk ook plek voor de gefacelifte i3!
Met de i3 heeft BMW sinds 2013 een elektrische auto in het gamma die wat uiterlijk betreft ook na vier jaar nog het best te typeren valt als een studiemodel dat regelrecht in productie is gegaan. De op opmerkelijk smalle wielen geplaatste en met bijzondere materialen samengestelde i3 is opgefrist én krijgt er een broertje bij: de sportievere i3s.
De gefacelifte i3 is aan de voorzijde te herkennen aan zijn volledig nieuwe voorbumper. Het zwarte U-vormige inzetstuk dat ook het front van de pre-facelift i3 kenmerkte, keert in een andere vorm terug. Led-koplampen en richtingaanwijzers die van dezelfde techniek gebruikmaken zijn voortaan standaard aanwezig. Aan de achterzijde wordt een zeer subtiel gewijzigde bumper met een breder inzetstuk geplaatst. BMW plakt de emblemen aan de achterzijde meer naar buiten om de i3 breder te laten lijken dan hij is. Nieuw zijn de voortaan zwarte A-stijlen en de in dezelfde kleur uitgevoerde daklijn. De daklijn wordt aangekleed met een matchromen strip. In het interieur plaatst BMW voortaan een 10,25 inch metend scherm, een display dat het 6,5-inch-scherm vervangt.
De aandrijflijn van de reguliere i3 blijft 170 pk en 250 Nm sterk. Het accupakket van alle i3's is nu 33 kWh groot. Het 22 kWh metende exemplaar komt dus te vervallen. De optie om de i3 uit te rusten met een range-extender (een 38 pk sterke tweecilinder benzinemotor) blijft bestaan. BMW herziet verder de tractieregeling van zowel de i3 als de i3s, waarover hieronder meer. De actieradius ligt volgens de NEDC-cyclus op 290-300 kilometer. Volgens de realistischer WLTP-cyclus komt de i3 235-255 kilometer ver.
i3s
BMW grijpt de bijpuntsessie van de i3 aan om een volledig nieuwe variant te presenteren: de i3s. Het grootste nieuws vinden we op technisch vlak. Deze sportiever ingestelde i3 heeft 14 pk en 20 Nm extra tot zijn beschikking, wat het totaalvermogen op 184 pk en 270 Nm brengt. Daarmee moet een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 6,9 tellen op de klok staan – 0,4 seconden rapper dus dan de reguliere i3. Zijn topsnelheid ligt op 160 km/h, wat 10 km/h sneller is dan de maximale snelheid die zijn rustiger broer weet te halen. Volgens de NEDC-cyclus komt de i3s 280 kilometer ver op een lading. In de WLTP-cyclus scoort de i3s een bereik van 235-245 kilometer.
Ook een sportonderstel waarmee de i3s één centimeter dichter boven het asfalt komt te liggen, maakt deel uit van het s-feestje. De spoorbreedte neemt dankzij bredere lichtmetalen 20-inchwielen met 4 centimeter toe. BMW belooft een directere gasrespons en scherper stuurgedrag, al moet je daar wel de Sport-modus voor activeren. Steviger stabilisatorstangen en een stuggere demping dragen daar een steentje aan bij. Vanbuiten is de s-versie van de reguliere i3 te onderscheiden door extra zwarte accenten in de sportievere bumpers, de grille en de wielkasten. De i3s krijgt tevens een volledig zwarte daklijn.
In november dit jaar worden de gefacelifte i3 en de nieuwe i3s in de Europese showrooms verwacht.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Dit is wel verleidelijk. Dat blauw is een prachtige toevoeging (zeker in combo met het lichte stof/leder interieur wat sowieso het knapst is), en misschien word ik oud maar de 'gewone' facelift vind ik, behalve misschien frontaal vooraan (waar hij in vergelijking tot de S wat smaller oogt), misschien wel het mooist van deze twee. Zal ook comfortabeler zijn da de i3s, want dat vond ik het enige echte minpunt van de huidige - comfort op de snelweg is niet fantastisch (echter ook niet echt slecht).
Maar - en dat is een grote maar - ik had toch minstens een kleine upgrade van range verwacht. Zoals het er nu voor staat, moet ik heel af en toe eens 200-250km op een dag rijden, en daar zit dan al gauw 80% snelweg bij. Mijn praktijkervaring tijdens een meerdaagse proefrit was dat 200km bereik realistisch is, bij normale weersomstandigheden, en niet te veel snelwegen aan 120 km/u. Echter in de winter (ver onder nul) en met meer snelweg lijkt een realistische onderkant van de range mij rond de 150km te schommelen. M.a.w. met 50% extra batterij kom ik er wel, of worst case zelfs 30% en dan af en toe de gezinswagen lenen. Naar het schijnt heeft Samsung batterijen in aanbieding die minstens die 30% kunnen bieden (120 Ah pack), dus dat zou mooi zijn. Maar zou wel erg vreemd zijn dat ze nu een facelift doen, en binnen 6 maanden met batterij upgrade komen. Dus dat zal vast weer nog een vol jaar duren (en die tijd heb ik niet).
De range extender is natuurlijk een oplossing maar zegt me weinig, want de fun van deze wagen zit net in zijn lage gewicht en instant power (al meer dan voldoende in 170 PK trim). Bovendien vermoed ik dat die fiscaal een probleemgeval kan worden nu onze regering de jacht op de hybrides (terecht) geopend heeft.
In theorie is er dan ook nog de Model 3 als concurrent (als EV wagen met ook performance, en wat 'sex appeal'), maar de i3 Advanced versie met High Voltage Pack komt catalogus op 50.000 EUR, quasi full option. Echter daar gaat nog een serieuze fleet korting van af, dus dan zit zo'n Model 3 toch nog in een andere prijscategorie (incl. nul korting). Maar heeft dan wel een range waar je zelfs worst case aan 300 km moet geraken, en is in theorie quasi autonoom rijdbaar. En valt niet te krijgen voor de komende 2 jaren...
Comment
-
Samsung SDI is een nieuwe fabriek aan het bouwen in Europa (Hongarije) om de 120ah batterijen te maken voor de i3. Die fabriek is pas in Q2 2018 operationeel.
Zie ook http://pushevs.com/2017/05/31/samsun...ction-hungary/
Ik meen me te herinneren ooit gelezen te hebben dat die fabriek in 2017 operationeel ging zijn: heeft dus blijkbaar vertraging opgelopen.
Alleszins: BMW is dus volledig afhankelijk van zijn leverancier. De 120ah batterij voor auto's werd door Samsung SDI al in 2015 voorgesteld en bestaat dus al enkele jaartjes, maar een productiefaciliteit met voldoende capaciteit operationeel krijgen is nog een paar andere mouwen blijkbaar.
Ik had na de bekendmaking door Samsung in 2015 eigenlijk verwacht dat BMW eind 2016 ineens de 120Ah zouden aanbieden ipv eerst de 94ah.
De automerken strompelen over elkaar met hun aankondigingen om EV's op de markt te brengen als concurrent voor Tesla. Enkele high-tech batterijtjes voor een handvol conceptcars leveren is 1 ding, maar ik wil nog wel eens zien hoe snel ze de batterijfabrieken uit de grond gestampt krijgen voor massaproductie. Met een productiecapaciteit voor 50.000 voertuigen per jaar moet er naast BMW voor zijn i3 de eerste jaren niemand meer aankloppen bij Samsung met een mega-order voor EV batterijen in Europa...
Ik denk dat BMW zo zal handelen, perfect in lijn met de updatefrequentie uit het verleden:
I3 Modeljaar 2017 - 94Ah batterij, leverbaar Q4 2016
I3 Modeljaar 2018 - 94Ah facelift en i3S versie, leverbaar Q4 2017
I3 Modeljaar 2019 - 120Ah batterij, leverbaar Q4 2018 ??Last edited by lexe; 30/08/2017, 00:41.
Comment
-
De BMW i3S Advanced met REX kost minstens 49800 euro. Zonder Rex zal net boven de 45k zijn. Dus de i3S kost 4k duurder dan de "gewone" i3. Stevige meerprijs voor 4cm extra spoorbreedte, een wat sportiever uiterlijk en 14pk extra. Met die prijzen zal het wel een zeer exclusief hebbeding blijven en zullen we die niet zo vaak tegenkomen op de Vlaamse wegen denk ik.Last edited by lexe; 05/09/2017, 22:56.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door lexe Bekijk BerichtenDe BMW i3S Advanced met REX kost minstens 49800 euro. Zonder Rex zal net boven de 45k zijn. Dus de i3S kost 4k duurder dan de "gewone" i3. Stevige meerprijs voor 4cm extra spoorbreedte, een wat sportiever uiterlijk en 14pk extra. Met die prijzen zal het wel een zeer exclusief hebbeding blijven en zullen we die niet zo vaak tegenkomen op de Vlaamse wegen denk ik.There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
Comment