Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mercedes GLA
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door peter543213 Bekijk BerichtenAMG Line + trekhaak: niet mogelijk
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Als het een ster op de neus draagt, dan kun je er donder op zeggen dat Brabus z'n creativiteit erop loslaat. De Mercedes GLA-klasse wist de dans tot nu toe te ontspringen, maar is nu ook de Duitse werkplaats van de tuner in gerold.
De GLA-klasse is al de avontuurlijke versie van de Mercedes A-klasse. Volgens Brabus kon het allemaal nog wel wat stoerder, want wat we vandaag te zien krijgen, is een GLA die rondom extra 'offroad-waardige' elementen heeft. Naast ander bumperwerk kunnen vier uitlaten natuurlijk niet ontbreken. Dat kunnen fikse wielen evenmin. Brabus heeft voor de GLA zowel 18- als 21-inchexemplaren op de plank liggen.
Wie z'n GLA-klasse hoger op de poten wil zetten, kan bij Brabus aankloppen voor een set veren waarmee de Benz 3 centimeter de hoogte in gaat. Verlagen? Geen probleem, sportveren leggen de GLA-klasse juist 2,5 centimeter dichter boven het asfalt.
Brabus zou zichzelf verloochenen als het voor de GLA-klasse geen motorische tuning zou aanbieden. Zodoende krijgt de 220 CDI er 40 pk bij, waardoor het vermogen uitkomt op 210 pk en 410 Nm koppel. Daarmee is een sprintje naar de 100 km/h in 8,0 seconden achter de rug.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Rij-impressie: Mercedes-Benz GLA-Klasse
Met de huidige A-klasse waagde Mercedes-Benz een gok, maar tot op heden lijkt die goed uit te pakken. Reden genoeg om er lustig op los te variëren. De GLA is alweer het vierde model op basis van het compacte platform. De cross-over die geen cross-over mag heten, zou zomaar eens de beste A tot op heden kunnen zijn.
Oog in oog met de nieuwe GLA van Mercedes-Benz ontdekken we iets wonderlijks. Deze auto lijkt in het echt namelijk beter te kloppen dan op de foto’s. Sterker nog, als geheel lijkt deze nieuwe Benz coherenter dan de A-klasse zelf. Voller, met daardoor een achterzijde die beter aansluit bij de imposante neus. Een natuurlijke schoonheid is het wellicht niet, maar de GLA trekt de aandacht zonder meteen schreeuwerig over te komen.
Het is niet moeilijk voor te stellen dat je valt voor de charmes van deze cross-over. Nu ja, cross-over ... Tijdens de persintroductie wordt er alles aan gedaan om die term maar vooral niet te hoeven gebruiken. Nee, dit is een auto in de traditie van de G-klasse, M-klasse en GLK-klasse, een stoere off-roader annex SUV en niet anders. De Stuttgarter moet het opnemen tegen de Audi Q1, BMW X1 en de duurdere varianten van auto’s als de Ford Kuga. De Volvo V40 Cross Country, zeg je? Nee, dat is een opgehoogde hatchback; de GLA is echt heel anders – zeggen ze bij Mercedes-Benz.
Toch bekruipt je bij het instappen wel degelijk een bekend hatchback-achtig gevoel. Je zit weliswaar iets hoger dan in de A-klasse, maar zo heel veel scheelt het niet. Wellicht speelt ook mee dat je uitkijkt op exact hetzelfde dashboard. Dat overtuigt nog steeds met obsessief goede afwerking en de veelgeroemde vormgeving, maar de originaliteitsprijs wint het niet. Ondanks fors grotere buitenmaten zit je ook niet veel beter op de achterbank. De beenruimte is voldoende en er is iets meer plek voor je hoofd dan in de hatchback, maar bakens verzet de GLA hier niet.
Hetzelfde geldt voor de achterbak. De GLA biedt met een inhoud van 421 liter weliswaar zo’n 80 liter meer ruimte dan de A-klasse, maar het is niet genoeg om ze slapeloze nachten te bezorgen in Ingolstadt of München. De grote vraag is natuurlijk of dat allemaal erg is. Het antwoord is nee. De GLA is voor de meeste mensen waarschijnlijk ruim zat en de zitpositie is nu ook weer niet zó hoog dat-ie onprettig wordt.
Geen dieseldreun
We worden verrast door het geluid dat de motor produceert als we hem koud starten. Of eigenlijk het gebrek aan geluid. We rijden met de instapdiesel, de GLA 200 CDI, die het 2,1-liter commonrail-dieselblok onder de kap heeft. Die motor kennen we uit andere modellen van het merk, waarin hij met z’n metalige gestamp een weinig verfijnde indruk maakt. Die dieseldreun schittert in de GLA door afwezigheid. De zelfontbrander is aanzienlijk gecultiveerder in deze cross-over die geen cross-over mag heten, al is hij nog niet zo verfijnd als sommige Franse diesels.
Met 136 pk en 300 Nm bij 1.400 toeren per minuut heeft de viercilinder weinig moeite met de ruim 1.500 kilo zware auto. De zesbak schakelt licht en niet erg precies, maar geeft verder weinig reden tot klagen. De prestaties zijn niet bepaald spetterend, maar de diesel zit zelden verlegen om een adequate duw in je rug. Je verlangt niet naar meer. Bovendien sluit de ontspannen motorisering goed aan bij het onderstel.
Vage besturing
De A-klasse is volgens de marketingafdeling voor hippe singles, de GLA voor gezinnen. Dat betekent in de praktijk dat het onderstel aanzienlijk minder hard is en dat maakt de GLA een veel volwassener auto. Ook de banden met hogere wangen doen wat dat betreft een duit in het zakje. De cross-over is hierdoor op lange afstanden een veel prettiger keuze dan de donorauto. Toch is de GLA niet week. De koets zet zich wat in bochten, maar helt niet vervelend ver over. Oneffenheden worden daadkrachtig gedempt.
Wat helaas gebleven is, is de wat vage besturing. Zeker rond de middenstand lijkt er weinig verband te zijn tussen wat je met het stuur doet en wat er met de wielen gebeurt. Voor de volledigheid melden we dat wij reden met het comfort-onderstel. Er is ook nog een sportafstelling en voor de waaghalzen een off-road-variant. Hoewel de auto niet vaak in het terrein gebruikt zal worden, is de GLA daar namelijk best bruikbaar.
Versies met 4Matic-vierwielaandrijving krijgen een automatisch afdaalsysteem en op een klein terreinparcours bewijst de GLA dat je hem best een keer op onverhard kunt inzetten. Toch zal het merendeel van de in ons land verkochte exemplaren voorzien zijn van louter voorwielaandrijving.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
-
Impressie: Mercedes-Benz GLA 200 automaat
De Mercedes GLA combineert de elegante lijnen van een coupé met het stoere uiterlijk van een SUV en de gebruiksvriendelijkheid van een hatchback.
Tal van merken hebben tegenwoordig een kruising van een compacte hatchback en een SUV in de aanbieding. Mercedes volgt deze trend met de nieuwe GLA. Hij heeft onder meer de Volvo V40 Cross Country en de Audi Q3 in het vizier
De GLA is technisch gebaseerd op de A-klasse. Hij staat hoger op zijn wielen, maar de interieurruimte en ook de bagageruimte zijn niet veel groter. Het interieur blijkt wel handig ingericht en dat je in de GLA iets hoger zit dan in de A-klasse, leidt tot een comfortabeler zit. Dashboard en bekleding zien er mooi uit en er is een arsenaal aan veiligheidssystemen beschikbaar. Alleen stralen de eenvoudigste versies van het infotainment niet de kwaliteit uit die je van een auto in deze prijsklasse verwacht.
De 1,6-liter benzinemotor heeft genoeg pit om de GLA vlot vooruit te helpen. In samenwerking met de automaat staat hij garant voor een soepele en comfortabele aandrijving. Bovendien is het testverbruik van 1 op 13,3 netjes te noemen. De prettige besturing voelt soms net iets te licht aan, maar daar valt goed mee te leven. Verder valt het op dat de GLA met zijn langere veerwegen meer veercomfort biedt dan de A-klasse, terwijl hij toch nog heel solide op de weg ligt en niet gauw last heeft van overhellen in de bocht. Dit alles maakt de GLA tot een prettige reisauto waarin je het lang uithoudt. En kies je voor de optionele vierwielaandrijving, dan wordt de GLA ook nog eens een echte SUV.
Eindoordeel
De GLA is een van de leukste Mercedessen van dit moment. Hij is comfortabel, ziet er origineel uit en biedt volop rijplezier.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
al sinds de tucson 2 liter diesel en de a6 2 liter tdi met zijn 2 aparte pijpen, hebben uitlaten alleen nog een estetische functie
brabus op zich is al om je te schamen, of er nou de pijpen opzitten of niet
ze presenteren hun modellen vooral zo om te showen wat ze allemaal kunnen
Comment
Comment