Ziet er wel goed uit, maar doe mij toch maar de gesloten versie.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW i8 en i8 Roadster
Collapse
X
-
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
-
Ik heb gisteren in Tessenderlo een prachtige gele i8 gezien.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Rij-impressie: BMW I8 ROADSTER
De sportieve plug-in hybride heeft meer vermogen en een grotere actieradius gekregen. En dankzij het open dak is er nog meer rijplezier.
Als het gaat om auto's met een elektro-aandrijving, kun je mensen ruwweg opdelen in drie categorieen: ten eerste zijn er de hardliners, die alleen kunnen leven met een volledig elektrische aandrijflijn. Dan heb je de dwarsliggers, die – met name bij sportwagens – het geluid van de verbrandingsmotor niet willen missen. Maar je hebt ook rationeel ingestelde mensen, die zich afvragen waarom je beide aspecten niet zou kunnen combineren. Sport én stroom, geluid én rust. Voor deze doelgroep ontwikkelde BMW de i8, die inmiddels vijf jaar op de markt is. Een sportwagen met plug-in hy-bride-aandrijflijn, waarmee je volledig elektrisch kunt rijden, maar ook met de verbrandingsmotor aan en zodoende motorgeluid. Zo heb je rij- en spaarplezier ineen, zonder de actieradiusangst die sommige mensen nog steeds hebben. Daarmee bleek het merk een succesvol recept in handen te hebben, want de fabrikant heeft sinds 2013 maar liefst 14.000 exemplaren aan de man en vrouw weten te brengen.
De i8 heeft onlangs een facelift ondergaan om dat succes nog even vast te houden. Hij is langer stil, omdat de accu en daarmee ook de actieradius zijn vergroot. En hij is tegelijkertijd sneller luidruchtig dan welke elektroauto ook. Zet de joystick in 'Sport' en in enkele seconden verandert de asfaltfluisteraar in een brullende raceauto. En omdat BMW de i8 nu ook als Roadster aanbiedt, kun je met de plug-in hybride de wind rond je neus laten waaien. Dat het stoffen dak tot een snelheid van 50 km/h met een druk op de knop nagenoeg geruisloos kan worden opgeklapt, past bij deze akoestische extremen.
We rijden vandaag open, op Mallorca, waar de zon schijnt. Het Spaanse eiland is perfect voor de i8 Roadster, want de dagen van brandstofdrinkers zijn er geteld; uiterlijk in 2050 rijden hier alleen nog maar elektrische auto's rond. Momenteel worden de eerste exemplaren geïnstalleerd van wat uiteindelijk een netwerk van 500 laadstations moet worden. Wel is het zonde dat de i8 geen raad weet met snelladers. Zodoende duurt het meer dan twee uur tot de 11,6 kWh-accu weer vol is. Daarmee kun je maximaal 53 kilometer rijden. In de eerste generatie met kleinere accu kwam je nog maar 37 kilometer ver.
BETER GEÏSOLEERD
Het heeft wel iets om in een open roadster te zitten en alleen de banden en het gefluit van vogels te horen. Wie de stad uit rijdt en het gaspedaal intrapt, hoort achter zich, naast de kleine elektromotor, de driecilin- der benzinemotor (met partikelfilter) werken. Die is nu weliswaar beter geïsoleerd, maar hij klinkt nog altijd niet zoals zo'n auto eigenlijk zou moeten klinken. Dan kun je beter op de 'eDrive'-knop drukken en zo lang mogelijk in de E-modus rijden. De motor levert met 105 kW nu 9 kW meer dan voorheen. Het maximale koppel van 250 Nm is uiteraard direct beschikbaar. Op de smalle voorbanden (195/50 R 20) acceleert de i8 volledig elektrisch naar de 120 km/h. Dan neemt de actieradius echter nog sneller af dan het reactievermogen van de gemiddelde bezoeker van één van de lokale clubs.
Hoezeer deze auto ook op duurzaamheid is gericht, petrolheads kunnen er ook mee uit de voeten. Het is simpelweg zaak om de Sport-modus in te schakelen en het gaspedaal te vloeren. Dankzij enige geluidstuning klinkt deze auto eindelijk als een sportwagen en kun je er in minder dan vijf seconden mee naar 100 km/h knallen. De BMW verandert dan in een vierwielaandrijver, zonder dat er een mechanische verbinding tussen de voor- en achteras is.
Op de bochtige wegen van Mallorca voelt de i8 lekker sportief aan, zonder dat hij knetterhard is geveerd. De halverwege het onderstel geplaatste accu's zorgen voor een laag zwaartepunt, wat de dynamiek ten goede komt. Hooguit is er soms wat licht onderstuur, maar dit is wel de coolste elektrische auto sinds het verscheiden van de oer-Roadster van Tesla.
De bewonderende blikken die deze auto onderweg krijgt, rechtvaardigen dat prijskaartje voor veel mensen waarschijnlijk al. Na 120 kilometer sportief rijden plus 50 kilometer elektrisch glijden door de Mallorcaanse dorpjes, meldt de boordcomputer een verbruik van 6,5 liter op 100 km; een topcijfer voor een auto uit deze categorie. En laten we niet vergeten dat de i8 Roadster in theorie nooit een tankstation hoeft aan te doen. Om dat te realiseren, moet je echter wel een heel fanatieke elektro-aanhanger zijn.
CONCLUSIE
Dit is een auto voor voetbalprofs die nooit meer bij zich hebben dan een spelersvrouw en een weekendtas. Het is ook een hybride voor eco-poseurs die niet willen kiezen en simpelweg alles willen. En het is een verzamelaarsobject: BMW's volgende stekker-sportwagen lust alleen nog stroom.
OORDEEL- +Een van de opwindendste elektrische auto's
- +Open dak heeft écht meerwaarde
- -Laden verloopt niet snel
- -Prijzig genoegen
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
EINDE NABIJ VOOR DE BMW I8 (2020)
Zes jaar de lancering zit het verhaal van de blitse BMW i8 er (bijna) op!
De conceptuele Vision EfficientDynamics voorbode zagen we in 2009 maar op het BMW i8 plug-in hybride productiemodel moesten we zowaar wachten tot 2012. Vier jaar later kwam daar dan de dakloze i8 Roadster (inclusief exclusieve hoedenset!) bij. Eind 2019 stond de teller op 20.000 verkochte exemplaren maar het ziet er naar uit dat er daar niet al te veel meer gaan bijkomen. De productie zal namelijk stopgezet worden in april 2020.
BMW had met de i3 en i8 een mooie voorsprong op vlak van elektrificatie maar is die onderweg kwijtgespeeld, nu zet de Duitse premiumconstructeur uit München volop in op plug-in hybride modellen. Pas eind 2020 mogen we daar een zuiver elektrische iX3 bijrekenen, gevolgd door de i4 en iNEXT modellen in de komende jaren.
BMW M zou dan weer werk maken van een elektrisch én sportief vlaggenschip met Vision M Next Concept invloeden.
Wie een i8 Coupé of i8 Roadster nieuw wil bestellen moet dus snel richting de BMW verdeler of zich wenden tot de occasiemarkt. De i8’s deden het initieel met een 1.5-liter driecilinder en elektromotor goed voor 362 pk / 570 Nm, met de facelift in 2018 werd dat opgetrokken tot 374 pk!
De zuiver elektrische BMW i3 zou levensvatbaar zijn tot minstens 2022!
Bron: groenlicht.be
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Spijtig dat ze gaan stoppen met de I8.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Jammer idd, altijd een mooie wagen gevonden, eigenlijk wel mooi toch, een driecilinder en elektromotor. Ik denk nog steeds interessanter dan een volledig elektrische, jammer dat ze ze altijd zo duur maken, als we echt iets willen doen aan het milieu moeten ze dit maken voor iedereen, niet alleen voor de rijken onder ons, gelijk welke hybride blijft toch wel duur vind ik. Waarom moeten die ook zoveel pk's hebben? Voor woon werk verkeer kan het gerust minder, dat zou de prijs ook drukken.
Comment
-
Ik heb de eer gehad om een aantal keer met de i8 te rijden. Een keertje heel kort met de gesloten versie, dan een dagje, opnieuw met de gesloten versie, en deze zomer een volledig weekend met de roadster (en dus de krachtigste) versie.
Mijn bevindingen:
Het is een heel spectaculaire auto, zowel qua looks als qua prestaties. Je komt nergens toe zonder dat men je gezien heeft, iedereen spreekt je aan, zelfs nu nog, hoewel de auto al een aantal jaar op de markt is. Uitstappen is een avontuur: mijn 70-jarige vader is ook eens mee gereden, en we hebben even een hilarisch momentje mee gemaakt toen hij wou uitstappen (met de kap toe) aan de bakker.
Eens je zit, is die best wel comfortabel: ik zou er zo mee naar de Côte d' Azur rijden.
De auto is heel eenvoudig te rijden, niet meer zoals de sportwagens van 15 jaar of langer geleden, met een zware koppeling, nukkige versnellingsbak, mega draaicirkel met een zwaar stuur), een kind kan het (mijn dochter heeft er haar eerste meters mee gereden). Camera's zorgen voor een goed overzicht rondom (nodig, gezien de slechte zichtbaarheid door zij- en achterruiten). Ik zou bijna zeggen dat het allemaal wat te gemakkelijk gaat, te weinig drama biedt.
Optrekken en hernemen doet die als de beste, van zodra het gaat draaien en keren voel je dat je met toch een relatief grote en zware auto onderweg bent (niet zo uitgesproken als bij een Tesla, weliswaar).
Als dagelijks vervoer kun je met deze batmobile niet zo veel aanvangen: achterbank in de gesloten versie is symbolisch, en eerder geschikt voor je jas en boekentas, zeker niet voor passagiers, als deze over benen beschikken. In de roadster ontbreekt deze zelfs, en is er voor de rest ook amper bergruimte.
Doordat de deuren als vleugels open gaan, is er ook geen mogelijkheid om deurvakken te voorzien: waar steek je je portefeuille, je smartphone,... Het bergvak in de middenconsole is eigenlijk alleen geschikt om de gigantische sleutel-fob in te zetten. Het koffertje achteraan wordt heel heet door de middenmotor (ik had boodschappen wezen doen, en mijn appelen waren al bijna appelmoes toen ik thuis kwam). De laadkabel pakt daar al behoorlijk wat plaats in. Dit is meteen ook de enige koffer (in tegenstelling tot bv. Model S waar je vooraan nog een behoorlijke 'frunk' hebt).
De facelift-versie zong het wel merkelijk langer uit op de batterij: bij een gewone, chille, rijstijl in een stadsomgeving zoem je gewoon, zonder dat de motor aanslaat, en dat voor best wel een aardige afstand (> 40 km).
De auto die ik laatst mee kreeg, stond te koop voor 170.000 euro. Voor die prijs koop je een veel bruikbaardere 911 of, als je electric wil gaan, de onvermijdelijke Taycan.
Het is wel logisch dat BMW ermee stopt: zoveel zie je ze niet rijden, en als je dan eens eentje ziet, is het vaak een demo van de garage. De technologie neigt veel meer naar full-electric, dan naar hybride. En hun statement is gemaakt.
2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten.. waar steek je je portefeuille, je smartphone,...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
Waar steek je die dan als je niet met de auto rijdt ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk BerichtenJammer idd, altijd een mooie wagen gevonden, eigenlijk wel mooi toch, een driecilinder en elektromotor. Ik denk nog steeds interessanter dan een volledig elektrische, jammer dat ze ze altijd zo duur maken, als we echt iets willen doen aan het milieu moeten ze dit maken voor iedereen, niet alleen voor de rijken onder ons, gelijk welke hybride blijft toch wel duur vind ik. Waarom moeten die ook zoveel pk's hebben? Voor woon werk verkeer kan het gerust minder, dat zou de prijs ook drukken.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk BerichtenHet is wel logisch dat BMW ermee stopt: zoveel zie je ze niet rijden, en als je dan eens eentje ziet, is het vaak een demo van de garage. De technologie neigt veel meer naar full-electric, dan naar hybride. En hun statement is gemaakt.
Toch rijden er hier in de buurt zeker 5 of 6 stuks rond en dat vind ik zelfs al veel voor een auto als deze.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Idd, de mensen die zo een I8 hebben, hebben die heel vaak als 2de of zelfs 3de auto.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
Waar steek je die dan als je niet met de auto rijdt ?2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Danku A160 voor het toffe verslag!!
En voor absurde vragen/reacties is RX8 steeds present LOL.
Ach, niet erg, kafkaiaanse opmerkingen geven het forum wat extra pit.
Ik heb er ooit ernstig over nagedacht zo'n I8 te kopen maar de 3 pitter hield me tegen.
Had het een 4 cil. geweest dan had ik zeer wss gekocht. En ik besef wel degelijk dat dit een een vreemde redenering kan zijn voor velen.
Comment
Comment