Gereden: Mercedes-Benz C-Klasse
Terwijl in Nederland de Audi A4/A5 en de BMW 3-serie elkaar de tent uitvechten wist de Mercedes C-klasse zich in die oorlog nauwelijks te handhaven. Mercedes accepteert dat niet zomaar en heeft werkelijk alles uit de kast gehaald met een gloednieuwe versie van de C-Klasse. Wij rijden hem vandaag in Frankrijk.
De C-klasse heeft een flinke zet omhoog gekregen. Mercedes gaat niet mee in de prijzenoorlog van Audi en BMW, maar zet de nieuwe sedan juist een stuk omhoog. Gedeeltelijk komt dat natuurlijk door de auto waarmee we een jaar geleden kennis maakten: de CLA. Deze aparte sedan is ook niet bepaald goedkoop in de markt gezet en de C-klasse wordt bóven de CLA gepositioneerd.
De eerste zaken die opvallen: de nieuwe C is een flink stuk groter dan de vorige. Ook oogt hij een flink stuk imposanter, waarbij de nieuwe S-klasse duidelijk de leidraad was.
Wij beginnen onze kennismaking in de C220 Bluetec, met een 170 pk dieselmotor. Belangrijk want, jawel, goed voor 20% bijtelling. De motor levert zijn kracht rustig, verwacht niet de hitsigheid van een TDI met hetzelfde vermogen. Bovendien is het blok stationair toch wat lawaaiig. Bij vrije keus zouden we aanraden voor een iets krachtigere versie te gaan, die worden later dit jaar leverbaar.
Maar wat meer opvalt is de kwaliteitssprong die Mercedes heeft gemaakt. Qua ruimte en bouwkwaliteit neemt de nieuwe C echt fors afstand van zijn voornaamste concurrenten A4 en 3-serie. Dit schurkt tegen het E-segment aan. Het onderstel is verfijnd en door de optionele luchtvering naar wens strak of comfortabel, het interieur zeer hoogwaardig, de stilte aan boord rustgevend. Daar komt bij dat de auto fors gegroeid is zodat premium rijden in het D-segment niet langer betekent dat passagiers het zwaar hebben. Qua rijden doet het wat denken aan de huidige CLS: voor Mercedes-begrippen dynamisch, maar sereniteit staat nog altijd op de eerste plek.


Terwijl in Nederland de Audi A4/A5 en de BMW 3-serie elkaar de tent uitvechten wist de Mercedes C-klasse zich in die oorlog nauwelijks te handhaven. Mercedes accepteert dat niet zomaar en heeft werkelijk alles uit de kast gehaald met een gloednieuwe versie van de C-Klasse. Wij rijden hem vandaag in Frankrijk.
De C-klasse heeft een flinke zet omhoog gekregen. Mercedes gaat niet mee in de prijzenoorlog van Audi en BMW, maar zet de nieuwe sedan juist een stuk omhoog. Gedeeltelijk komt dat natuurlijk door de auto waarmee we een jaar geleden kennis maakten: de CLA. Deze aparte sedan is ook niet bepaald goedkoop in de markt gezet en de C-klasse wordt bóven de CLA gepositioneerd.
De eerste zaken die opvallen: de nieuwe C is een flink stuk groter dan de vorige. Ook oogt hij een flink stuk imposanter, waarbij de nieuwe S-klasse duidelijk de leidraad was.
Wij beginnen onze kennismaking in de C220 Bluetec, met een 170 pk dieselmotor. Belangrijk want, jawel, goed voor 20% bijtelling. De motor levert zijn kracht rustig, verwacht niet de hitsigheid van een TDI met hetzelfde vermogen. Bovendien is het blok stationair toch wat lawaaiig. Bij vrije keus zouden we aanraden voor een iets krachtigere versie te gaan, die worden later dit jaar leverbaar.
Maar wat meer opvalt is de kwaliteitssprong die Mercedes heeft gemaakt. Qua ruimte en bouwkwaliteit neemt de nieuwe C echt fors afstand van zijn voornaamste concurrenten A4 en 3-serie. Dit schurkt tegen het E-segment aan. Het onderstel is verfijnd en door de optionele luchtvering naar wens strak of comfortabel, het interieur zeer hoogwaardig, de stilte aan boord rustgevend. Daar komt bij dat de auto fors gegroeid is zodat premium rijden in het D-segment niet langer betekent dat passagiers het zwaar hebben. Qua rijden doet het wat denken aan de huidige CLS: voor Mercedes-begrippen dynamisch, maar sereniteit staat nog altijd op de eerste plek.



Comment