![](http://static.autoblog.nl/images/wp2013/MINI-Cooper-S-01.jpg)
![](http://static.autoblog.nl/images/wp2013/MINI-Cooper-S-02.jpg)
Eigenlijk stond de introductie van de derde generatie MINI voor later vandaag gepland, maar er zijn altijd media die embargotijden niet snappen. Dus here goes: de nieuwe, driedeurs MINI, waarvan we een voorproefje kregen in de vorm van het Vision Concept.
Het uiterlijk zal je bekend voorkomen: al op 1 juli publiceerden we spyshots van een volledig ongecamoufleerde oranje MINI. Dit blijkt, onverrassend, inderdaad de introductiekleur te zijn.
Upsizing
In een tijd waarin iedereen zijn motoren flink verkleint, gooit MINI juist een fors zwaarder blok in de topmotorisering. Lekker eigenwijs.
Aangezien BMW en PSA een eind maken aan hun motorensamewerking wordt de oude 1.6 viercilinder er uit gewipt. Je zou verwachten dat de Cooper S een potente 1.5 liter driepitter krijgt, maar nee, in plaats daarvan huist BMW’s 2 liter viercilinder onder de kap, met een vermogen van 192 pk, en een gezonde dosis koppel. De ‘oude’ Cooper S had 184 pk. De 0-100 sprint gaat een halve tel rapper; 6,7 sec in plaats van 7,2 sec.
Dan de basis-Cooper: de oude atmosferische 1.6 (122 pk) ruimt het veld voor eerdergenoemde 1.5 driecilinder. Deze levert met 136 pk een beetje meer vermogen, maar de sprinttijd gaat met sprongen vooruit. 0-100 gaat in 7,8 seconden, waar de oude 1.6 daar nog 10,4 tellen voor nodig had.
Standaard heeft de MINI een handgeschakelde zesbak, een zestraps automaat is optioneel. Een ander stukje BMW-integratie is de Driving Experience Control, die in een iets ander jasje in de MINI debuteert: hier heeft de bestuurder drie modi, waaronder de Green mode, het spiegelbeeld van Eco Pro.
Een diesel en JCW volgen later.
Weer gegroeid
MINI laat zijn naam niet in de weg staan van wederom een groeispurt: de derde generatie MINI is 98mm langer, 44mm breder en 7mm hoger, hoewel hij nog zeer herkenbaar oogt. Voor het eerst kan de eigenaar kiezen voor adaptieve LED-verlichting, en nieuwe assistentiesystemen zoals intelligent networking (met heul veel apps), een head-up display, videogebaseerd speed and distance control, die automatisch een veilige afstand tot de voorligger behoudt, en ook leest de nieuwe MINI bordjes voor je. Hadden Hammond en Clarkson dat maar gehad…
Zodra BMW later vandaag zelf met informatie komt zullen we het artikel aanvullen en een gallery maken. Zouden de kleur en het kenteken een verwijzing naar de productie bij Nedcar in Born zijn?
bron:autoblog.nl
Comment