Gereden: Porsche Macan Turbo
Dat Porsche niet langer een puur sportwagenmerk is, daar hebben ’wij’ ons allemaal inmiddels mee verzoend. Maar binnenkort is de SUV zelfs de meest verkocht carrosserievorm van het merk. De oorzaak is deze Porsche Macan. Wij reden de omgebouwde Audi Q5 als eerste Nederlandse medium en ontdekten dat Porsche dingen toch net even anders doet.
Er zijn twee dingen waar Porsche op focust bij de presentatie van de Macan. Ja, hij is op de Q5 gebaseerd. Het wordt allerminst onder stoelen of banken gestoken dat de Audi diende als basis.
Het tweede: dit is de sportwagen onder de midi-SUV's is. De Duitsers kunnen het niet genoeg benadrukken: grotere banden achter dan voor, het 4WD-systeem uit de 911 Carrera 4 en vermogens waar een paard de hik van krijgt. De vooralsnog lángzaamste (!) benzine-Macan is de Macan S met 340 pk en een top van 254 km/h. Wij rijden echter de Turbo, die 400 pk peurt uit een bi-turbo 3.6 V6. 0-100? 4,6 seconden. Juist.
En die Turbo, daarmee zijn wij vandaag op pad. Een mooie brons-gouden versie. Porsche stuurt ons eerst hun testcircuit op. Tsja, je noemt het een sportwagen of niet. Twee dingen vallen op: je voelt bij het uitgaan van de eerste bocht al hoe de aandrijving in basis op de achterwielen zit.
Daarnaast valt op hoe goed de besturing is. Nota bene elektrisch bekrachtigd en vrij licht, maar met veel gevoel en mooi lineair. Kunnen ze niet eens een stagiaire naar Audi sturen om uit te leggen hoe het moet?
Bron: Autoweek
![](http://media.autoweek.nl/m/m1mydqqb43f3.jpg)
Dat Porsche niet langer een puur sportwagenmerk is, daar hebben ’wij’ ons allemaal inmiddels mee verzoend. Maar binnenkort is de SUV zelfs de meest verkocht carrosserievorm van het merk. De oorzaak is deze Porsche Macan. Wij reden de omgebouwde Audi Q5 als eerste Nederlandse medium en ontdekten dat Porsche dingen toch net even anders doet.
Er zijn twee dingen waar Porsche op focust bij de presentatie van de Macan. Ja, hij is op de Q5 gebaseerd. Het wordt allerminst onder stoelen of banken gestoken dat de Audi diende als basis.
Het tweede: dit is de sportwagen onder de midi-SUV's is. De Duitsers kunnen het niet genoeg benadrukken: grotere banden achter dan voor, het 4WD-systeem uit de 911 Carrera 4 en vermogens waar een paard de hik van krijgt. De vooralsnog lángzaamste (!) benzine-Macan is de Macan S met 340 pk en een top van 254 km/h. Wij rijden echter de Turbo, die 400 pk peurt uit een bi-turbo 3.6 V6. 0-100? 4,6 seconden. Juist.
En die Turbo, daarmee zijn wij vandaag op pad. Een mooie brons-gouden versie. Porsche stuurt ons eerst hun testcircuit op. Tsja, je noemt het een sportwagen of niet. Twee dingen vallen op: je voelt bij het uitgaan van de eerste bocht al hoe de aandrijving in basis op de achterwielen zit.
Daarnaast valt op hoe goed de besturing is. Nota bene elektrisch bekrachtigd en vrij licht, maar met veel gevoel en mooi lineair. Kunnen ze niet eens een stagiaire naar Audi sturen om uit te leggen hoe het moet?
Bron: Autoweek
![](http://media.autoweek.nl/m/m1mydqqb43f3.jpg)
![](http://media.autoweek.nl/m/m1mygt5bh9cr.jpg)
Comment