Aangezien mijn vrouw zo willen dat ik eens een RRS koop, ben ik vandaag eens effe bij de plaatselijke LR RR garage binnengelopen. Eerst heb ik een offerte laten maken (105k euro bruto), en daarna eens een ritje gedaan met een 211pk.
Al bij het instappen merk je dat dit een zoveel grotere wagen is. De deuren zijn echt wel 'huge' en er staan serieus flaporen van spiegels aan. In plaats van te dalen, is instappen hier stijgen, in mijn geval toch, want ik ben maar een klein manneke. Eens in het interieur baad je in de luxe. De wagen straalt echt klasse uit met al dat prachtig leder. Eens de wagen gestart begint er een V6 in het vooronder te zoemen. Ook bij het vertrek zoemt deze nog, want de sound is veel minder brutaal dan in mijn 530d. Ik vind de sound bijzonder knap voor een diesel.
Hoewel de motor nog potvast zit (slechts 110km op de teller), merk je toch dat deze kort aan het gas ligt en dat de motor bulkt van koppel. De versie met 299pk heeft trouwens hetzelfde koppel. Vanuit de laagste toeren is deze RRS dan ook bijzonder vlot. je kan bijna niet geloven dat deze RRS zo zwaar is, zo lichtvoetig springt 'm vooruit als je de gaspedaal nog maar streelt. Echter, eens je de hogere toeren opzoekt om eens door te trekken, dan merk je dat deze motor z'n beperkingen heeft. Let op, deze motor is voldoende krachtig, en al zeker in dit land waar 120 de max. senlheid is, maar voor mij is het niet voldoende. De verkoper meld mij dat de 299pk echt wel een groot verschil is qua power, en dat wil ik best geloven. 88pk is niet niks. De versnellingsbak schakelt boterzacht, maar ik vind dat 'm wat laat terugschakelt als je snel op het gas gaat na vertraagd te hebben. Ik heb wel de 'sport'-stand niet geprobeerd, en de 299pk kan je optioneel met een nog fellere 'sport'-stand krijgen, wat dan ook telkens gecombineert is met Torque Vectoring.
En toen kwamen de eerste bochten, en hier kwam voor mij de grootste verrassing. Deze RRS draait superstrak. Het stuur reageert zeer direct. Ik durf zelfs te zeggen dat deze RRS directer stuurt dan mijn 530d, en dat wil al wat zeggen. Ook heb je niet meer het 'boot'-gevoel dat je had bij de vorige RRS en de grote RR. Over drempels rijden verloopt vlekkeloos en zonder dat de vering nog een paar keren napompt. Hetzelfde strakke gevoel heb je bij het stoppen. Bij de vorige schudde de wagen na, bijna om zeeziek van te worden. Ja, deze RRS rijdt bijzonder goed voor zo'n grote hoge zware auto. Bij RR hebben de ingenieurs prachtig werk geleverd.
Wat zijn voor mij de minpunten? Dat zijn eerst en vooral z'n afmetingen. Met dit ding in een krappe ondergrondse parking wordt zweten. Nog een nadeel is z'n aankoopprijs en het VAA als firmawagen. Bruto kost een RRS naar mijn zin 105k euro. Qua VAA komt dit neer op ruim 14k euro. Vooral dat laatste vind ik echt wel heel veel.
En het laatste nadeel is z'n hoge zithouding. Als ik echt zo'n wagen wil kopen, dan zal ik bij mij een schakelaar moeten omklikken. Ik kan mij niet inbeelden dat ik er ooit ga van houden.
Al bij het instappen merk je dat dit een zoveel grotere wagen is. De deuren zijn echt wel 'huge' en er staan serieus flaporen van spiegels aan. In plaats van te dalen, is instappen hier stijgen, in mijn geval toch, want ik ben maar een klein manneke. Eens in het interieur baad je in de luxe. De wagen straalt echt klasse uit met al dat prachtig leder. Eens de wagen gestart begint er een V6 in het vooronder te zoemen. Ook bij het vertrek zoemt deze nog, want de sound is veel minder brutaal dan in mijn 530d. Ik vind de sound bijzonder knap voor een diesel.
Hoewel de motor nog potvast zit (slechts 110km op de teller), merk je toch dat deze kort aan het gas ligt en dat de motor bulkt van koppel. De versie met 299pk heeft trouwens hetzelfde koppel. Vanuit de laagste toeren is deze RRS dan ook bijzonder vlot. je kan bijna niet geloven dat deze RRS zo zwaar is, zo lichtvoetig springt 'm vooruit als je de gaspedaal nog maar streelt. Echter, eens je de hogere toeren opzoekt om eens door te trekken, dan merk je dat deze motor z'n beperkingen heeft. Let op, deze motor is voldoende krachtig, en al zeker in dit land waar 120 de max. senlheid is, maar voor mij is het niet voldoende. De verkoper meld mij dat de 299pk echt wel een groot verschil is qua power, en dat wil ik best geloven. 88pk is niet niks. De versnellingsbak schakelt boterzacht, maar ik vind dat 'm wat laat terugschakelt als je snel op het gas gaat na vertraagd te hebben. Ik heb wel de 'sport'-stand niet geprobeerd, en de 299pk kan je optioneel met een nog fellere 'sport'-stand krijgen, wat dan ook telkens gecombineert is met Torque Vectoring.
En toen kwamen de eerste bochten, en hier kwam voor mij de grootste verrassing. Deze RRS draait superstrak. Het stuur reageert zeer direct. Ik durf zelfs te zeggen dat deze RRS directer stuurt dan mijn 530d, en dat wil al wat zeggen. Ook heb je niet meer het 'boot'-gevoel dat je had bij de vorige RRS en de grote RR. Over drempels rijden verloopt vlekkeloos en zonder dat de vering nog een paar keren napompt. Hetzelfde strakke gevoel heb je bij het stoppen. Bij de vorige schudde de wagen na, bijna om zeeziek van te worden. Ja, deze RRS rijdt bijzonder goed voor zo'n grote hoge zware auto. Bij RR hebben de ingenieurs prachtig werk geleverd.
Wat zijn voor mij de minpunten? Dat zijn eerst en vooral z'n afmetingen. Met dit ding in een krappe ondergrondse parking wordt zweten. Nog een nadeel is z'n aankoopprijs en het VAA als firmawagen. Bruto kost een RRS naar mijn zin 105k euro. Qua VAA komt dit neer op ruim 14k euro. Vooral dat laatste vind ik echt wel heel veel.
En het laatste nadeel is z'n hoge zithouding. Als ik echt zo'n wagen wil kopen, dan zal ik bij mij een schakelaar moeten omklikken. Ik kan mij niet inbeelden dat ik er ooit ga van houden.
Comment