Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Seat Leon Cupra
Collapse
X
-
'SEAT LEON ST CUPRA R KOMT ERAAN'
335 PAARDENKRACHTEN
Seat is bezig met een 'prototype' van de Leon ST Cupra R. Dit wordt een nóg krachtiger stationwagon met een vermogen van wel 335 pk.
Seats verkoop- en marketing-baas Wayne Griffiths vertelde dit tegen Auto Express. Het belooft een krachtiger versie te worden van de al bestaande vierwielaangedreven Leon ST Cupra (foto). Het viercilinderblok wordt opgepompt tot 335 pk, wat 35 pk meer is dan waarover de huidige ST Cupra beschikt.
Volgens Griffiths is er een markt voor snelle auto's als je kijkt naar de klanten van Audi RS- of BMW M-modellen. Daar wil hij op inspelen met modellen als dit. Op dit moment rijdt er als test een op maat gemaakte Leon ST rond met meer vermogen, een ABT-uitlaat en 20-inchwielen. De Leon ST Cupra R kunnen we in 2018 verwachten.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
- Likes 1
Comment
-
Rij-impressie: SEAT LEON CUPRA R
RED BULL-RACER
Alsof ze de huidige Seat Leon Cupra tien blikken Red Bull hebben gegeven en vervolgens weer de weg op hebben gestuurd. Zo voelt de heftiger Cupra R. Scherper, alerter en als je hem provoceert net wat meer geprikkeld in zijn reacties.
Persintroducties van sportieve modellen vinden vaak plaats op een circuit. Dat heeft onder meer als voordeel dat ander verkeer geen probleem kan vormen en dat er genoeg uitloopruimte ligt om een foutje te kunnen maken. Seat pakt het bij de nieuwe Leon Cupra R anders aan en heeft simpelweg een bergweg afgesloten. Daarmee kun je ander verkeer weliswaar uitsluiten, maar echt veel ruimte creëer je er niet mee. Dat laatste lijkt de fabriekscoureur die voorop rijdt echter weinig uit te maken. Werkelijk elke millimeter van het asfalt wordt gebruikt en zonodig een stukje van de uitloopstrook. In gebroken Engels roept de Spanjaard iets over clipping points en de bocht uitaccelereren, maar in deze setting resteert helaas niet genoeg hersen capaciteit om daarvan een coherent verhaal te maken. Want de R lijkt weliswaar nergens ingrijpend veranderd, maar de optelsom van een paar kleine zaken maakt hem wel degelijk anders dan de Cupra non-R.
Scherper, vooral bij het insturen, en wat venijniger bij het plotseling lossen van het gas. De normale Cupra schudt dan alleen in extreme omstandigheden met z'n achterste, de R heeft minder provocatie nodig. Alsof hij strak staat van de cafeïne. Dat maakt hem uitdagender om mee te rijden, hoewel het nog altijd een vrij toegankelijke hot hatch is. Tegelijkertijd leveren de aanpassingen ook meer grip, meer tractie en daarmee hogere bochtensnelheden op. De neus draait sneller in, weerstaat onderstuur langer en bij het uitkomen van de bocht kun je het vermogen van de 2,0-liter TSI sneller op het asfalt leggen. Het sperdifferentieel tussen de voorwielen draait nog altijd overuren om alle kracht daadwerkelijk om te zetten in acceleratie en niet in rook, maar je kunt de R meer op z'n falie geven en het hele pakket voelt bij hoge snelheden verfijnder. Op een afgesloten bergweg werkt het fantastisch en maakt het de Cupra R voor een ervaren bestuurder wezenlijk anders dan de normale versie.
STOF-CARBON
Zoals gezegd zijn de wijzigingen geen van alle echt groot. De spoorbreedten voor en achter zijn vergroot en er staat meer negatief camber op de wielen, met name vóór. Nieuwe software zorgt voor een andere dempingskarakteristiek en een ander stuurgevoel, hoewel dat laatste voor een 300 pk sterke hot hatch nog altijd beter kan. En dan zijn er nog de wijzigingen aan het uitlaatsysteem, de carbondetails, verbeterde downforce en accenten in het interieur zoals andere tellers en een alcantara stuurwiel. O ja, en een verschrikkelijk lelijk stofje dat voor koolstofvezel probeert door te gaan op de deurpanelen en stoelen. Wat je misschien gemist hebt in de voorgaande alinea: iets over het extra vermogen dat erin zit. Dat is er wel, 10 hele pk's maar liefst, maar alleen als je de handbak kiest. DSG-adepten krijgen gewoon 300 pk. Op de vraag waarom dat zo is, krijgen we een ontwijkend antwoord over testen en aanpassingen die niet meer doorgevoerd konden worden. Klinkt nogal vreemd, aangezien de Golf R dezelfde 310 pk sterke motor wél gewoon met DSG aanbiedt.
Maar vooruit: we rijden met de handbak, dus we hebben 10 pk meer. En we merken er vervolgens niks van. De sprint van 0-100 km/h geschiedt nog steeds in 5,8 seconden en het bizarre koppel van 380 Nm tussen 1.800 en 5.700 toeren per minuut zorgt er nog altijd voor dat de Leon, eenmaal op stoom, afgaat als een kanon. Je moet echt alert zijn, want voor je het weet, ramt de motor in de toerenbegrenzer. Wel gaaf. Daarbij klinkt de viercilinder dankzij de sportuitlaat een beetje ondeugender. Een snerpje dat het relatief monotone viercilindergebrom net wat aantrekkelijker maakt.
SEMI-SLICKS
Naast de unieke aanpassingen aan het onderstel krijgt de Cupra R ook alle prestatieverhogende middelen standaard die op de normale versie optioneel zijn, zoals grotere remmen, kleverige semi-slicks van Michelin en kuipstoelen. De remmen zijn een aanrader, aangezien ze ook bij stevig rijden op een bergweg niet noemenswaardig aan remwerking inboeten. Van de semislicks moet je houden. Op droog wegdek en eenmaal op temperatuur kleven ze als superlijm en verhogen ze de grip en tractie merkbaar. Maar in een schaduwrijke bocht waar het asfalt nog vocht bevat, verdwijnt die kleefkracht bedrieglijk snel. Het past bij het karakter van de Cupra R, maar wees gewaarschuwd.
En als we toch aan het waarschuwen zijn: als je een Cupra R ambieert, moet je snel reageren. Er worden er namelijk maar 799 gebouwd en daarvan komen er slechts zes naar Nederland. Van die zes zijn er zes uitgevoerd met DSG. Inderdaad: de handbak komt niet naar ons land. De prijs is nog niet bekend, maar de verwachting is dat als je alle opties aanvinkt op de normale Cupra die de R standaard heeft, het verschil nog een paar duizend euro zal zijn. Gezien de hardware is dat geen verkeerde deal. Maar mocht je achter het net vissen, dan heeft het merk een prima alternatief in huis: een gewone Cupra. En van het prijsverschil koop je dan een levenslange voorraad Red Bull.
OORDEEL- +Uitdagender weggedrag
- +Zeer hoge prestaties
- -Uiterst beperkt leverbaar
- -Nep-koolstofvezel in het interieur
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
Is toch al uitverkocht in België.
En vele van deze opties zijn in optie of aftermarket verkrijgbaar op een Cupra non-R
Het alcantara stuurtje zie ik wel zitten.Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door deten Bekijk BerichtenBuitenkant vind ik niet echt mooi.Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n
klopt, een grote troef van de cupra is dat niemand ziet dat het een cupra is.
Daar straks stond de Tsjechische broer van de mijne naast me geparkeerd en die straalt echt die sportieve toets uit. De mijne ook wel maar niet zo uitdrukkelijk en das spijtig.
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door deten Bekijk BerichtenBuitenkant vind ik niet echt mooi.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
ik vind ook dat sleeper gehalte tof! Ik zou zelf opteren voor een andere frontgrill zonder fr of cupra logo. Al weet ik niet of er verschil in zit buiten dat voorgevormd logo in de plastiek
Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Ik vind daar niks mee mee hoor. Lekker bakske!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door deten Bekijk Berichten
Ik ben niet zo voor een matte kleur en al zeker niet in de combinatie met dat brons.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door OnehpVind wel leuk dat ze hem wat doorontwikkeld hebben, waarom niet ook op reguliere versies. Ik zou het wel lusten op een ST. Dan moest ik het niet zelf doen...Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0nWat heb jij dan vanaf dag 1 veranderd?
Meteen paar dagen leesplezier.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
- Likes 1
Comment
-
Is een interessant topic.
Een ander vraagje voor de kenners hier.
Wat is beste van de 2? Die kuipstoelen of de sportstoelen? Niet vergeten, ik ben een kleine 2 meter.
Heb nu lederen elektrisch regelbare sportstoelen met verwarming in de Golf maar ik veronderstel dat de sportstoelen voor een cupra anders zijn en die kuipstoelen, zijn deze nog goed verstelbaar en niet te klein?Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Ik heb destijds de kuipjes bewust niet genomen.
Zat niet comfortabel en die achteraan had nog minder plaats.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GixxerIk heb destijds de kuipjes bewust niet genomen.
Zat niet comfortabel en die achteraan had nog minder plaats.
Achteraan maakt me niet uit, ik koop de auto voor mezelf en heb geen klein manneKlik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
Comment