Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Seat Leon Cupra
Collapse
X
-
Inderdaad, misschien volgende keer de moeite doen om de zoekmachine eens te gebruiken, ik vond het dadelijk, ik zal het laten samenvoegen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Samengevoegd. ;-)
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenInderdaad, misschien volgende keer de moeite doen om de zoekmachine eens te gebruiken, ik vond het dadelijk, ik zal het laten samenvoegen.
http://www.autoforum.be/showthread.p...eat+leon+cupra
Comment
-
SCNSyphon takes a short walk around one of SEAT's latest hot hatch Leon SC 280's resplendent with optional bucket race seats.
http://www.youtube.com/watch?v=_gM6b6W2uuALast edited by deten; 10/02/2014, 19:45.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door deten Bekijk Berichten
Spel blijft precies wel serieus hangen van zijn 1 naar 2.2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
2014 Opel Astra OPC
2015 Audi TT TDI S-Line
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fredje07 Bekijk BerichtenMooie zetels.
Spel blijft precies wel serieus hangen van zijn 1 naar 2.
Comment
-
Gereden: Seat Leon Cupra
Als Seat een Cupra introduceert dan is dat meestal reden genoeg om enthousiast te worden. De heetste Spaanse pepertjes staan immers bekend om hun uitgesproken rouwdouwer-karakter, die in ieder geval altijd genoeg charme hebben. Dus, hoe rauw is de nieuwe Leon Cupra?
Of het anti-crisis denken is of gewoon toeval weten we niet, maar de stroom aan snelle, relatief bereikbare modellen lijkt schier eindeloos. Golf R, Peugeot RCZ R, Skoda Octavia RS, A45 AMG, allemaal in het afgelopen jaar geïntroduceerde scheurmonsters. En nu is het de beurt aan Seat, dat de Leon Cupra introduceert. Een relatief gunstig prijskaartje van net geen € 35.000 en wel mooi 280 pk en een mechanisch sperdifferentieel. Daarmee landt de Cupra in een druk bevochten segment, maar de auto lijkt toch een plekje voor zichzelf gevonden te hebben. De combinatie van prijs, aandrijving en vermogen lijkt nog het meest op redactiefavoriet Renault Mégane RS. Dat belooft wat.
Met z’n 280 pk stelt de Seat Leon Cupra in ieder geval niet teleur als het gaat om rauwe snelheid. 0-100 raffelt de Spaanse furie er in 5,8 seconden doorheen, maar het zijn vooral de tussenacceleraties waarmee de Cupra imponeert. Gas erop, even wachten tot de turbo opgespoeld is en voor je het weet rij je ruim boven de geldende limiet. In het middengebied laten de 350 Nm koppel zich met overmacht gelden. Daarbij klinkt de TSI in het interieur best fraai voor een viercilinder. Wel vragen we ons af hoeveel daarvan trucage is, aangezien er van buiten aanzienlijk minder gebulder hoorbaar is uit de twee pijpjes.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Waarom de korte test?
De prijzen van de Seat Leon Cupra zijn bekend. Nederland krijgt alleen de duurdere, 280 pk versie (er is ook een goedkopere 265 pk variant). Met deze 'alles of niets' benadering denkt de importeur de concurrentie de meeste slapenloze nachten te bezorgen. En het moet gezegd worden: met een instapprijs van 34.950 euro, biedt de Leon Cupra de beste pk:euro verhouding in zijn klasse. Vanaf eind februari is de nieuwe Seat te bestellen en medio april worden de eerste exemplaren afgeleverd. Bovengenoemd tarief geldt voor de 3-deurs SC versie met handgeschakelde 6-bak. Voor een 6-traps DSG automaat met dubbele koppeling moet 2.000 euro extra worden betaald. De 4-deurs Leon Cupra is er vanaf 35.300 euro (met automaat 37.300 euro).
.
.
Wat voor auto is het?
De Leon Cupra die in Nederland op de markt komt, is zoals gezegd voorzien van een 280 pk /350 Nm versie van de 2,0 liter TSI 4 cilinder turbomotor van het Volkswagen concern. Daarmee kan de Seat in 5,7 seconden de 100 km/h aantikken; de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De fabrikant geeft voor de uitvoering met DSG automaat een gemiddeld verbruik van 6,4 liter/100 km op. Een handbak maakt de Leon Cupra 0,2 liter onzuiniger. De CO2-waarden bedragen respectievelijk 149 en 154 gram/km. De Leon Cupra maakt gebruik van dezelfde motor als de Volkswagen Golf R, alleen is bij de Seat het vermogen 20 pk teruggeschroefd. Het maximumkoppel is beschikbaar tussen 1.750 en 5.300 toeren. De 2.0 TSI motor is voorzien van 2-fase inspuiting en variabele nokkenastiming. Een speciale beschermlaag voor de aluminium zuigers beperkt de wrijving. Verder beschikt de Leon Cupra over een start/stopsysteem én techniek om remenergie terug te winnen. Anders dan de Volkswagen Golf R krijgt zijn Spaanse neef geen vierwielaandrijving om alle paardenkrachten gecontroleerd op de weg te krijgen. Ter compensatie heeft de Cupra R een mechanisch sperdifferentieel op de vooras. De sper maakt gebruik van platen die hydraulisch worden bekrachtigd en elektronisch worden aangestuurd. In extreme gevallen kan de sper 100 procent van het vermogen naar het wiel sturen dat (het meeste) grip heeft.
.
De Leon Cupra wordt standaard geleverd met onder meer 19-inch lichtmetalen velgen met daarin rode remklauwen, een dakspoiler, zwarte buitenspiegels, donkere achterste zijruiten, LED achterlichten en volledige LED verlichting vóór (incl. dagverlichting). Binnenin monteert Seat sportstoelen met leer/Alcantara bekleding, automatische airconditioning met 2 klimaatzones, een automatisch dimmende binnenspiegel en het Media System Colour Plus.
Is het wat?
De motor van de Leon Cupra kennen we dus al uit diverse andere modellen van het Volkswagen concern, waaronder de Golf GTI en de Octavia RS. Ondanks verschil in specificaties, is het karakter identiek: de 2.0 TSI hangt uitstekend aan het gas en biedt reeds bij lage toerentallen veel trekkracht. Dus tijdig opschakelen om zo brandstof te besparen is helemaal geen straf. Heb je even maling aan het milieu en trap je het gaspedaal volledig in, dan komt het beest in de Seat naar boven.
.
Ten opzichte van de 20 pk sterkere Golf R komt je aan rij/akoestisch plezier eigenlijk niks tekort, maar je merkt wel dat de acceleratie vanuit stilstand minder gedecideerd is vanwege het verschil in tractie (de Volkswagen heeft wél vierwielaandrijving). Gelukkig is er het mechanisch sperdifferentieel. Dat voorkomt dat bij dergelijk veel vermogen aandrijfreacties en onderstuur het spel bederven. Het extra stukje techniek zorgt er voor dat de Leon Cupra als lijm aan het asfalt kleeft. Ga je in een bocht te vroeg vol op het ga, dan gaat bij de Seat het binnenste voorwiel niet nutteloos spinnen maar merk je dat het differentieel de aandrijfkrachten naar het andere voorwiel stuurt, zich daar vastgrijpen in het wegdek om de Leon Cupra daarna naar de volgende bocht te katapulteren. Dit betekent dat je met de Seat ongelooflijk snel onderweg kan zijn. Ook de fabrikant zelf is zich daar van bewust en hinten er op dat de Leon Cupra zich binnenkort kan kwalificeren als de snelste voorwiel aangedreven auto op de Nurburgring. Momenteel is deze titel in handen van de 265 pk sterke Renault Mégane RS Trophy.
De besturing van de Leon Cupra is licht, maar scherp genoeg en in mochten is de variabele ratio goed merkbaar in krappe bochten, om zo de stuuruitslag te minimaliseren. Het is Seat uitstekend gelukt om aandrijfreacties in de besturing uit te bannen en ook over de vering zijn er geen klachten. De Cupra heeft ten opzichte van de FR uitvoering vóór een 10 millimeter kleinere grondspeling en achter is het verschil 5 millimeter. De dempers kennen 4 modi: Comfort, Sport, Cupra en Individual waarbij ook het stuur/schakel/gaspedaal gedrag verschilt. Alle smaken kunnen zo bediend worden: in de Comfort stand (en met de automaat in 'D') rijdt de Cupra net zo relaxt als een gewone Leon, maar selecteer Cupra en je merkt direct dat deze Seat één brok energie is.
Hoeveel sterren?
Viereneenhalf (op een schaal van vijf). De kritiek op de Leon Cupra beperkt zich tot zijn karakter: de Seat verbergt zijn potentieel net even te goed. Dit betekent dat het topmodel 80 procent van de tijd eigenlijk niet anders rijdt dan de FR uitvoering. Ook de uiterlijke verschillen zijn te beperkt. Je moet echt tot de limiet gaan om te merken waarvoor je 5.500 euro extra hebt betaald. Dan is deze Leon een feest om mee te rijden, met name de SC met ingekorte wielbasis. En vergeet je snel dat de interieurmaterialen niet van de allerhoogste kwaliteit zijn. Prijstechnisch is er echter op de Cupra uitvoering helemaal niks aan te merken. Zijn concurrenten zijn met 230 à 265 pk óf minder krachtig (Ford Focus ST: 34.000 euro, Renault Mégane RS: 35.490 euro, Volkswagen Golf GTI Performance: 35.590 euro), of veel duurder (Opel Astra OPC: 44.095 euro, Volkswagen Golf R 46.990 euro). Daardoor is de Seat een welkome aanvulling voor het aanbod aan hete hatchbacks!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bram01 Bekijk BerichtenWeet er misschien iemand of er al een stage 1 of stage 2 tuning is kan er niets over vinden bij jd engeneering is toch dezelfde motor als de nieuwe s3 .En de nieuwe 6 traps dsg wat kan die aan van max koppel?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenKnap! Klein bommetje...
Er staan er al te koop in Duitsland als jonge occasie:
AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt
AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt
2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Comment
Comment