Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Stond Cupra begin deze eeuw nog voor spektakel, de laatste jaren was het wat stilletjes in de heetste stal van Spanje. Weinig nieuws, en de Ibiza Cupra wist niet heel erg te overtuigen. Aan de nieuwe Seat Leon Cupra de taak het label in ere te herstellen.
Gevoelsmatig is het al te laat om de gemene, want blinde linkerknik nog fatsoenlijk te kunnen ronden. Toch moet het roer om – letterlijk. De Bridgestones gieren het uit, maar de neus van de asgrijze Seat gaat precies daarheen waar-ie moet zijn. Een flinke stoot gas, een fractie vertraging terwijl de turbo druk opbouwt en het is alsof de auto door een onzichtbare lier de bocht uit wordt gerukt.
Hij heeft er al een paar rondjes op het circuit op zitten, maar de nieuwe Seat Leon Cupra geeft vooralsnog geen krimp. De geblazen tweeliter blijft z’n 280 pk en 350 Nm zonder pauze op het asfalt botvieren en aan het einde van het rechte stuk bewijzen de remmen wederom dat ze te vertrouwen zijn. Deze bocht loopt licht naar beneden, bij het insturen wiebelt de achterkant wat, maar zodra het gas er halverwege de curve weer opgaat, sleurt de voorkant de Leon weer in het rechte spoor. Geweldig.
Hete Spaanse saus
Nog niet zo lang geleden werd er binnen de top van het Volkswagen-concern serieus getwijfeld aan het voortbestaan van Seats hot hatches. Gelukkig trok Wolfsburg de stekker niet uit het Cupra-label, maar kwam men met de auto die wij nu rijden. Die is weliswaar opgebouwd uit bekende componenten, maar er zit eindelijk weer hete Spaanse saus overheen. Dat was ook wel nodig, want alleen al onder de paraplu van moedertje Volkswagen zijn aardig wat concurrenten op te noemen. Je zou oneerbiedig kunnen zeggen dat hij de aandrijving van een Golf GTI combineert met het vermogen van een Golf R. Maar dan zou je de Leon Cupra tekortdoen.
Lekker doortrekken
Voor in de neus ligt een 2,0-liter viercilinder turbomotor. Inderdaad, het blok dat ook te vinden is in de Volkswagen Golf en veel andere modellen binnen het concern. In de Leon Cupra komt deze motor tot maar liefst 280 pk. Elders in de wereld komt de auto ook op de markt met 265 pk, maar de Nederlandse importeur verwacht daar weinig vraag naar en slaat die versie dus over. Naast 280 pk levert het blok 350 Nm koppel over een indrukwekkend toerenbereik van 1.750 tot 5.600 omwentelingen per minuut.
Dat betekent dat de Seat vooral op tussensprints imponeert met een niet-aflatende versnelling. Maar waar TSI-motoren bovenin nog wel eens afvlakken, wil je in de Cupra wél doortrekken tot aan de toerenbegrenzer. Ook bovenin blijft de motor er namelijk flink aan sleuren. Tijdens de kennismaking op en om het Parcmotor Castelloli, zo’n 60 km ten noordwesten van Barcelona, rijden we zowel in de variant met handbak als in die met DSG. De handgeschakelde zesbak schakelt licht en ook de koppeling is soepel. Voor een dergelijk sportief model is het mechaniek daardoor niet altijd even nauwkeurig. Toch is dit de transmissie die het beste past bij het karakter van de heetste Leon.
Hoewel de bak met dubbele koppeling bliksemsnel schakelt, houdt de elektronica altijd waakzaam toezicht, waardoor je vrijheid wat wordt beperkt. Zelfs in de Cupra-stand schakelt de bak dus op wanneer de toerenbegrenzer in zicht komt en terug als je kickdown geeft. Die Cupra-stand zet niet alleen de aandrijflijn, maar ook het onderstel en de besturing op scherp. Standaard wordt de snelle Leon uitgerust met Dynamic Chassis Control, waarmee je kunt variëren van standje normaal tot Cupra.
Het onderscheid tussen de diverse rijmodi is duidelijker merkbaar dan voorheen, maar de verschillen zijn nog steeds niet enorm. In de comfortabelste setup is het onderstel, zolang het asfalt niet al te grof is, prima geschikt voor dagelijkse ritten. Zet ’m in de hardste stand en je voelt duidelijker wat er onder de wielen gebeurt, maar knetterhard wordt de Cupra nooit. Helaas loopt de besturing, die wel direct en voorspelbaar werkt, niet over van gevoel.
Zeer toegankelijk
Daar staat tegenover dat je geen last hebt van aandrijfreacties in het stuur en optimaal gebruik kunt maken van de combinatie van 280 pk en een mechanisch sperdifferentieel. Dat laatste zorgt ervoor dat zo nodig 100 procent van de beschikbare power naar het wiel met de meeste grip gestuurd wordt. Bovendien werkt het samen met het ESP zodat het bijna een voorspellende gave lijkt te hebben en je bocht uit heel snel weer tempo kunt maken.
Je kunt bovendien een hoop snelheid mee de bocht ín nemen. De Bridgestone-banden bieden veel grip en de auto reageert voorspelbaar. Zelfs met alle elektronische assistentie uit kom je niet snel in de problemen. Plots gas lossen, resulteert wel in een wiebeltje aan de achterkant, maar echt dwars gaat de Spanjaard niet snel. Dat maakt de Leon Cupra tot een zeer toegankelijke auto. Zolang je er niet al te wild mee doet, kun je er heel makkelijk hard mee rijden.
Gelukkig is ook het prijskaartje vrij toegankelijk, voor € 34.490 (NL-prijs) staat de Leon Cupra in driedeurs-uitvoering met handbak voor je deur. Bovendien is de standaarduitrusting netjes met 19-inchwielen, Dynamic Chassis Control, gescheiden klimaatregeling en halfleren sportstoelen. Het zou trouwens wel mooi zijn als die stoelen nog een klein stukje verder naar beneden zouden kunnen. En nu we toch kritisch zijn: zowel vanbinnen als vanbuiten had het één en ander wel wat uitbundiger gemogen.
Het is dat er diverse Cupra-logo’s te vinden zijn, maar zelfs de geoefende spotter zal twee keer moeten kijken of het niet toevallig een dik aangeklede FR is. Een beetje bescheidenheid is nooit verkeerd, maar het past niet helemaal bij het verder zo uitbundige karakter van de Spanjaard. Want afgezien van het uiterlijk heeft Seat met de nieuwe Leon Cupra eindelijk weer een écht feestnummer in de stal.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Spaans temperament, bedacht door Duitsers. Dit is de Leon met het Sub8-funapekketje in het echt.
Wie zijn McDrive-bezoekjes graag per hothatch doet die niet iedereen heeft, kan bij Seat terecht voor de Leon Cupra met het Sub8 Performance Pack – een naam die slaat op de Nürburgringrondetijd. Het Sub8-pakket geeft je 19-inch Cupra Performance Black-velgen, sideskirts en grotere remmerij van Brembo.
Aan de 280 pk en 350 Nm sterke 2.0 TFSI werd niets gewijzigd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Seat heeft de 280 pk sterke ST-versie van de Leon Cupra uit de doeken gedaan. De heetgebakerde stationwagon maakt het Cupra-gamma van de Leon daarmee compleet.
Exact een jaar geleden lanceerde Seat de Leon Cupra als driedeurs SC en als vijfdeurs hatchback, vandaag voegt Seat daar de ST, de stationwagon, aan toe. Onder de kap treffen we hetzelfde 2,0-liter turboblok aan, goed voor 280 pk en 350 Nm. Daarmee sprint de ST in 6,0 seconden naar de 100 km/h en trekt-ie door tot een begrensde top van 250 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,6 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 154 g/km betekent.
Bovenstaande getallen gelden voor de versie met (optionele) zestraps-DSG-automaat. Wie een handgeschakelde zesbak bestelt, moet 6,1 seconden voor de sprint incalculeren en rekenen op een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km (CO2-uitstoot: 157 g/km).
De Leon ST Cupra is standaard voorzien van onder meer DCC (dynamische chassiscontrole) en een elektronisch aangestuurd hydraulisch sperdifferentieel, dat indien nodig 100 procent van de aandrijfkracht naar een voorwiel kan sturen.
Met het Cupra Drive Profile kan de bestuurder de auto naar eigen smaak afstemmen, met verschillende settings voor dempers, stuurbekrachtiging en gaspedaal- en DSG-respons. Daarnaast zijn de standaardinstellingen Comfort, Sport en Cupra beschikbaar.
De Seat Leon ST Cupra is binnenkort te bestellen bij de dealer, in april staat de auto in de showroom. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend, maar die verwachten we op korte termijn.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Stond op het autosalon in BRU deze...
ik vond hem wel sjiek, mooier dan de gewone Leon...!
enkel het interieur vind'k zo kitscherig en druk ogen... Toch zoals hij op salon stond...
zo deze wel is willen testen!
Snelle stations waren ooit het kenmerk van grote broer Audi, maar Seat waagt zich steeds meer aan het idee van de opgevoerde familieauto. Na een FR-versie van de Leon ST is er nu zelfs een Cupra. Idioot of juist leuk?
De harde cijfers van de station zijn gelijk aan die van de hatchback: onder de kap treffen we een 2,0-liter TSI aan, goed voor 280 pk en 350 Nm. Daarmee sprint de ST in 6,0 seconden naar de 100 km/h en trekt-ie door tot een begrensde top van 250 km/h. Jawel, inmiddels moet zelfs een merk als Seat aan de begrenzer.
De ST heeft in principe precies dezelfde onderstelafstelling als de 5- en 3-deurs, er is alleen ietsje gesleuteld om rekening te houden met het extra gewicht van zo'n 70 kilo. Opvallend genoeg is de gewichtsverdeling in de ST beter, omdat er iets meer gewicht op de achteras zit. Nog een leuke gimmick: boven de 160 km/h loopt de ST snel uit op de hatchback omdat de drag veel minder is. Qua rijden is de kracht van de Cupra dat hij relatief comfortabel is, terwijl hij enorm aan weg blijft plakken als je gas geeft. De wegligging is super, en de tractie is zelfs fenomenaal. In de bloederige oorlog die wordt gevoerd in hothatchland, is de Cupra een zeer sterke speler. Als ST nog meer dan voorheen, want de bruikbaarheid neemt flink toe, terwijl hij niet merkbaar minder dynamisch is dan de hatchback.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment