Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Full option mits wat onderhandelen moet rond de 35.000€ netto lukken indien je dit niet geloofd Pm me in 4x4 zou rond de 5 sec naar 100 moeten lukken, ik haal 5,5 met de mijne maar mis de perfecte grip om lager te gaan.(dsg)
Ik heb vroeger een Leon 1 FR en Leon 2 FR pre FL gehad die uiterlijk volledig zoals een Cupra stond. Anno 2015 vind ik het heel spijtig dat Seat hun basismodellen erg sportief maakt, zo sportief zelfs dat de echt sportieve modellen amper nog te onderscheiden zijn van een standaard. Ik reed gisteren achter een laatste nieuwe Leon FR, ze zouden mij nog geld moeten toegeven om zo ene te kopen...
Wat doe je als je hothatch zo explosief is dat hij lange tijd recordhouder ‘snelste voorwielaandrijver’ op de Nordschleife was? Dan maak je er een stationwagen van natuurlijk!
Een eerste korte kennismaking met de huidige generatie SeatLeon Cupra ruim een half jaar geleden wekte bij ondergetekende vooral verbazing op. Snelle auto hoor, maar is dit de hothatch die de superscherpe en mega-agressieve Renault Mégane RS het leven zuur maakt? Zo extreem dynamisch voelde de auto ook weer niet aan. Maar meer dan bij veel concurrenten heeft de nieuwe Leon Cupra een verborgen karakter. Pas als je de auto ongekend op zijn falie geeft komt zijn ware aard boven en verbaast hij vriend, vijand en zijn bestuurder. En met de komst van de ST Cupra wordt dat effect alleen maar groter.
Beter verdeeld
Ze hebben er zin in bij Seat. Het is voor het eerst dat het merk komt met een stationversie van hun belangrijke Leon, en meteen brengen ze er een Cupra-versie van uit. Voor deze auto zijn er zeer weinig wijzigingen aangebracht aan het onderstel ten opzichte van de gewone Cupra, de ST niet softer gemaakt dan de hatchbacks. Er zijn alleen wat kleine aanpassingen gemaakt vanwege het hogere gewicht. Ondanks die extra kilo’s is de gewichtsverdeling juist iets beter, omdat de ST net wat meer kilo’s op de achteras heeft. Nog een leuk detail: de topsnelheid van beide auto’s is begrensd op 250 km/h, maar de ST loopt daar ondanks zijn hogere gewicht veel sneller naar toe. Door de vorm van de achterkant heeft de auto namelijk veel minder drag dan de vijfdeurs. “Boven de 160 km/h loopt de ST echt flink uit op de driedeurs”, zo vertelt een testcoureur ons. “Het scheelde op het rechte stuk van de Nordschleife 5 km/h!” Toch handig als je met het gezin naar de wintersport gaat! De auto heeft geen moeite met een hoog tempo, want de bekende 2.0 TSI heeft niet minder dan 280 pk. De motor heeft een grotere turbo dan de Golf GTI, net als in bijvoorbeeld de Audi S3. En opnieuw worden we ter plekke verliefd op deze motor. Het blok is zonder twijfel de beste in zijn soort met machtig koppel over het hele toerengebied. En juist door de iets grotere turbo blijft de auto kracht leveren richting de toerenbegrenzer. Wat een power! Genoeg om de auto in 6,0 seconden op 100 km/h te krijgen. We vermoeden dat het toch vooral de motor is die de Seat zoveel sneller maakt dan de Renault Mégane RS. Die heeft ook een fijn hitsig blok, maar wel vijftien pk minder én daar moet je meer op zoek naar de kracht omdat die enkel bovenin te vinden is. Leuk, maar het scheelt wel harde seconden op een circuit.
Zowaar konden we een keer met een handbak op pad, wat toch net even lekkerder is dan rijden met de DSG-automaat. Die bak is wel supersnel, maar je voelt de schakelmomenten niet goed, waardoor je je afvraagt of er nu wel of niet is geschakeld als je geflipperd hebt. Een automaat kan best in een snelle auto, zolang je maar volledige controle hebt als je dat wilt. En dat is met deze DSG niet echt zo.
Saaie boel
De cockpit van de Cupra is ergonomisch prima in orde, maar blinkt niet uit in de mooie details. Het geheel oogt vlak en saai, alsof Seat de opdracht kreeg de auto niet té mooi te maken om niet te veel met de andere modellen van de Volkswagengroep in de clinch te komen. De speciale Cupra-stoelen zien er wel leuk uit en geven meer steun dan je in eerste instantie verwacht, maar optioneel zouden echte Recaro-racekuipen welkom zijn. Het is een aanrader om de dynamische dempers aan te strepen op de optielijst. Nog het meest omdat ze in standje comfort de Leon tot een prima reisauto maken. Hier totaal niet het zenuwachtige van een Focus ST of het plankharde van een Mégane RS. Dat is wat de auto eigenlijk zo bijzonder maakt. Want als we even later de Cupra de sporen geven op het leuke circuit van Castellolí in Spanje (met de dempers op sport), blijkt pas hoe goed de auto is. We waren al onder de indruk van zijn power maar de manier waarop de Seat tractie houdt als je vol op het gas gaat, is minstens net zo indrukwekkend. Deze Leon heeft een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen en dat stuurt alle aandrijfkrachten naar het buitenste voorwiel als het binnenste wiel begint door te slippen. Met als gevolg dat die 280 pk ook daadwerkelijk benut kunnen worden. Tel daarbij op dat alle C-segmenters op het MQB-platform van de Volkswagen-Groep weinig last hebben van onderstuur, nog vóór ze een dynamische behandeling krijgen, en je snapt dat de Cupra een waanzinnig goede sportauto is geworden. Maar zijn echte pluspunt is wel hoe multifunctioneel de Leon Cupra in ST-trim is. De bagageruimte is een verbluffende 587 liter, dus op het gebied van koffers pakken zit het wel goed. Dan blijft als enige nadeel over dat de auto niet zo sportief aanvoelt als hij daadwerkelijk is. Waar je bij een Mégane RS vanaf de eerste meter voelt het dat genieten wordt, moet je er bij de Leon Cupra echt achter komen. De ST doet qua rijden in praktijk op geen enkel vlak onder voor de driedeurs. De enige reden om hem te laten staan is dat je qua looks liever de hatchback hebt. Een respectabel standpunt, dat dan weer wel.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
heerlijke wagen de st cupra.
ik ben sterk aan het twijfel mijn zwaar verdiende spaarcenten hier aan uit te geven! weet er iemand een link met duidelijke foto's voor het kleurenpalet? Ik twijfel tussen nevada wit, dynamic grijs of estrella zilver...
Mooie maar ietwat beangstigende foto zo dwars op de straat.
Met een Cupra te kopen kan je volgens mij niks fout doen, hij stond op mijn shortlist en uiteindelijk is hij net voor de meet afgevallen, vandaag mijn hot hatch besteld.
Maar als ik zo een foto's zie...knappe bak !!!!!!!!
Mooie maar ietwat beangstigende foto zo dwars op de straat.
Met een Cupra te kopen kan je volgens mij niks fout doen, hij stond op mijn shortlist en uiteindelijk is hij net voor de meet afgevallen, vandaag mijn hot hatch besteld.
Maar als ik zo een foto's zie...knappe bak !!!!!!!!
Wat is het uiteindelijk geworden als ik vragen mag?
2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Tuurlijk mag je dat vragen, je weet misschien nog dat ik de Type R van Honda erg zag zitten maar wegens 4 zitter een no go.
Maar die wagen heeft me terug helemaal warm gemaakt voor het genre. En dus is grondig de markt bekeken en uiteindelijk stond deze Cupra me erg aan en ook nog de M135i die pas uit is. Ook de Focus RS was een eventuele optie maar ben gaan test zitten in een ST en dat stond me maar matig aan.
Dus vandaag knoop doorgehakt en de BMW besteld.
Tuurlijk mag je dat vragen, je weet misschien nog dat ik de Type R van Honda erg zag zitten maar wegens 4 zitter een no go.
Maar die wagen heeft me terug helemaal warm gemaakt voor het genre. En dus is grondig de markt bekeken en uiteindelijk stond deze Cupra me erg aan en ook nog de M135i die pas uit is. Ook de Focus RS was een eventuele optie maar ben gaan test zitten in een ST en dat stond me maar matig aan.
Dus vandaag knoop doorgehakt en de BMW besteld.
Ok nice, geen slechte keuze lijkt me door de RWD en de heerlijke 6 cylinder.
2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Comment