Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
meningen zijn wat verdeeld. hopelijk kan ik ze beide testen bij een dealer...Zal het ook nog eens op het seat-forum vragen
iets anders, ligt dat aan mij of slaagt die configurator op de belgische website tilt als je de Cupra selecteert? Vermoedelijk het 2018 model met virtual cockpit/active info display in de opties aan het zetten zeker?
ja, die zetels zijn echt knap, ook dat carbon achtige stof is mooi. Die stoelen met dat wit dat je ziet op andere foto's lijken van de pre-facelift te zijn of zijn dat de sportstoelen? Hopelijk kan ik ze beide bij een dealer testen, ander wordt het hopelijk ook via het seat-forum.
ja, die zetels zijn echt knap, ook dat carbon achtige stof is mooi. Die stoelen met dat wit dat je ziet op andere foto's lijken van de pre-facelift te zijn of zijn dat de sportstoelen? Hopelijk kan ik ze beide bij een dealer testen, ander wordt het hopelijk ook via het seat-forum.
Dat wit was bij de pré-facelift. Nu is dat inderdaad een soort carbon-stofje.
Die Leon Cupra ST in het testcentrum had die zetels, kan je mss eens tot daar rijden om eens in te zitten?
Het lijkt er sterk op dat Seat's Leon Cupra 300 straks door het leven gaat als Cupra 290. De hothatch verliest 10 pk als gevolg van de overschakeling naar de WLTP-cyclus.
Dat melden onze Engelse collega's van AutoExpress. Seat zou het vermogen van de geblazen 2,0-liter grote viercilinder terug hebben moeten schroeven van 300 pk naar 290 pk om de auto door de WLTP-cyclus te kunnen loodsen. Volgens AutoExpress is het nieuws bevestigd door de lokale woordvoerder van het merk. De vierwielaangedreven Cupra ST zou de dans echter ontsprongen zijn en behoudt daarmee zijn 300 pk.
Beetje vreemd verhaal, normaal gezien zou het moeilijker moeten zijn de zwaardere 4wd estate met dezelfde motor properder te maken... Of de resultaten zijn wat random em geen tijd andere oplossingen te zoeke. Of tenzij ze verschillende oplossingen voor de GPF hebben. De GPF partikelfilters zijn minder goed nieuws voor de prestaties, maar heel goed nieuws voor onze longen, komt serieus wat fijn roet uit de di benzines...
Beetje vreemd verhaal, normaal gezien zou het moeilijker moeten zijn de zwaardere 4wd estate met dezelfde motor properder te maken... Of de resultaten zijn wat random em geen tijd andere oplossingen te zoeke. Of tenzij ze verschillende oplossingen voor de GPF hebben. De GPF partikelfilters zijn minder goed nieuws voor de prestaties, maar heel goed nieuws voor onze longen, komt serieus wat fijn roet uit de di benzines...
Altijd maar over die uitstoot en daarop focussen. Overheden en merken zouden beter eens wat research steken in het verminderen van fijn stof komende van remmen en banden. Geen woord hierover, terwijl daar ook veel te halen valt. Los van die diesel benzine zever.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Altijd maar over die uitstoot en daarop focussen. Overheden en merken zouden beter eens wat research steken in het verminderen van fijn stof komende van remmen en banden. Geen woord hierover, terwijl daar ook veel te halen valt. Los van die diesel benzine zever.
Remmen, banden en het wegoppervlak produceren inderdaad fijnstof. Maar hun bijdrage aan de fijnstofproductie bij auto's is sinds de opkomst van moderne benzinemotoren met hoge injectiedrukken relatief gezien gezakt. Moderne benzinemotoren produceren (veel) meer primair fijnstof dan benzinemotoren van pakweg tien of twintig jaar geleden. Bovendien is gebleken dat de NOx-uitstoot van zowel diesels als benzines veel hoger is dan je aan de hand van de testcyclus kon verwachten. Meer NOx betekent o.a. ook meer secundair fijnstof (reactie tussen NOx, SO2 en NH3). Het is dus volkomen terecht dat de overheid de duimschroeven aandraait wat betreft de uitstoot. Nu ja, duimschroeven: de fabrikanten van verbrandingsmotoren komen er strikt genomen nog goedkoop vanaf, want de uitstootnormen worden niet eens gehaald met die nieuwe testcycli.
Eigenlijk is 't simpel: de verbrandingsmotor heeft voor dagelijks transport afgedaan. Het produceert CO2 wat als belangrijk broeikasgas de hoofdoorzaak is van de opwarming van de aarde. Dat is onrechtstreeks geen goed nieuws voor al 't leven op deze aardkloot, inclusief ons leven. Het produceert ook andere verbrandingsproducten die op een rechtstreekse manier ongezond zijn, zoals fijnstof en NOx. Beide zijn slecht voor de luchtwegen. Autofabrikanten weten dit al heel lang, net zoals tabaksfabrikanten al heel lang weten dat roken (o.a.) longkanker veroorzaakt. Maar door hun lobbywerk blijven we met de status quo zitten. Natuurlijk is het zo dat andere industrieën ook NOx en fijnstof produceren, maar omdat auto's altijd onmiddellijk in onze buurt zijn heeft hun kleinere bijdrage aan de totale NOx-productie een veel grotere impact op onze gezondheid. Als al die auto's op een tiental kilometer van woonkernen bleven, was er qua NOx of fijnstof nauwelijks een probleem. Maar dat is dus niet zo.
Als overheden en fabrikanten ergens research in moeten steken, is het in de vervanging van de verbrandingsmotor. Het fijnstof van remmen, banden en het wegoppervlak kan daarna nog altijd aan bod komen. Kwestie van de prioriteiten in de correcte verhouding te zetten. Het is een van de grootste problemen van onze tijd, en zolang dat niet opgelost geraakt is het correct van daarop te blijven focussen. Het kan best dat je dat niet leuk vindt of vermoeiend vindt, maar dat doet het probleem nog niet verdwijnen. Après nous le déluge klonk misschien cool uit de keel van Madame de Pompadour, maar haar advies om je vooral niet druk te maken want het zou je zomaar ziek kunnen maken heeft weinig mogen baten. Ze is namelijk zelf overleden aan tuberculose.
Allemaal goed en wel, maar het moet een EN verhaal zijn, niet eerst... en dan...
ik heb deze morgen net mijn velgen gekuist van een weekje rijden, ongeveer 120km in totaal. Dat was niet normaal wat daar af kwam van fijnstof. Dan weet je nog niet wat dan random rondvliegt.
ik heb trouwens steeds naar mezelf geluisterd en nog nooit diesel gereden, had ik wel kunnen doen en aan de pomp op 25j veel geld kunnen uitsparen. Niks vermoeiend aan.
Ik ga ook met de fiets naar het werk, tamelijk ver en elektrisch. Moesten meer mensen het doen, het zou al een mooi begin zijn. Maar neen, om de bekende redenen de auto nemen zelfs om naar de wc te gaan.
Om maar nog een ander onderwerp aan te raken, veel van de problemem die jullie vernoemen en ook mede door het daaruit komende het fileprobleem, worden in België veel verergerd uit het feit dat men te pas en vooral te onpas, een (diesel) bedrijfswagen meekreeg ook al woonde je rond de hoek van het werk. En dat is nog steeds zo?!?
Om maar nog een ander onderwerp aan te raken, veel van de problemem die jullie vernoemen en ook mede door het daaruit komende het fileprobleem, worden in België veel verergerd uit het feit dat men te pas en vooral te onpas, een (diesel) bedrijfswagen meekreeg ook al woonde je rond de hoek van het werk. En dat is nog steeds zo?!?
Nagel op de kop! Dat is nog steeds zo en wordt alsmaar erger.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
probleem met die en/en benadering is dat iedereen zo voorwaarden stelt en er ondertussen nauwelijks iets gebeurt.
Dit is één van de vaakst gebruikte technieken die door lobbyisten uit de verschillende industrietakken steevast wordt uitgespeeld in onderhandelingen voor beleidsmaatregelen.
Zo blokkeren ze beslissingen en dat is zowat altijd in het (financieel) voordeel van die sectoren.
Resultaat: we maken zo goed als geen vooruitgang en dat gaat tot steeds drastischer maatregelen leiden in de toekomst ...
Comment