Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Citroën C4 Cactus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ze maken er met andere woorden een mainstream crossovertje van... Jammer...
    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

    Comment


    • tja, iedereen mag het een leuke design vondst vinden, maar als uiteindelijk niemand het wil hebben?

      Comment


      • Alle karakter weg...
        King of the Ludospace - currently running nr. 6

        2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

        Comment


        • Ik heb eigenlijk stiekem nog wel interesse in zo eentje met een voorbank. Zijn die nog te bestellen trouwens? Ik meen dat het enkel basisversies waren die die bank hadden?
          King of the Ludospace - currently running nr. 6

          2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
          2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

          Comment


          • Enkel de automaten hebben die voorbank. Manuele niet.
            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

            Comment


            • FACELIFT VOOR CITROËN C4 CACTUS

              NIEUWE PRIKKELS

              Citroën voert een relatief ingrijpende facelift door op de C4 Cactus. De uitgesproken cross-over krijgt zelfs andere Airbumps aangemeten.

              Sinds 2014 loopt de C4 Cactus van de band in het Spaanse Villaverde. Aan de productielijn zijn de laatste maanden ongetwijfeld de nodige aanpassingen gedaan. De C4 Cactus ondergaat namelijk een facelift waarbij Citroën verder gaat dan slechts het monteren van nieuwe bumpers.

              Eind september konden we je al foto's laten zien van de gefacelifte C4 Cactus, al waren de afbeeldingen op zijn zachtst gezegd niet bepaald van hoogwaardige kwaliteit. De officiële informatie met het bijbehorende beeldmateriaal bevestigt vandaag in ieder geval dat Citroën de Airbumps, de kenmerkende stootkussentjes op de de flanken, schrapt in de vorm zoals we die tot voor kort van de C4 Cactus kenden. In plaats daarvan krijgt de C4 Cactus net als grote broer C5 Aircross de beschikking over Airbumps-achtige vormen bij de dorpels.

              Uiterlijk

              De C4 Cactus heeft op de snijtafel meer te verduren gekregen. Citroën monteert achterop nieuwe, brede in de klep doorlopende led-achterlichtunits en de zwarte kunststof plaat op de achterklep is naar de prullenmand verwezen. Aan zowel de voor- als deachterzijde worden nieuwe bumpers geplaatst, exemplaren die volledig nieuw in plaats van ietwat aangepast zijn. Aan de voorzijde is tussen de dagrijlampen een chroomkleurig element geplaatst, waarin de double chevron is verwerkt. Ook aan de voorzijde vinden we voortaan minder zwart kunststof. De vernieuwde C4 Cactus is voorzien van grotere koplampen, die nu simpelweg omringd worden door de kleur van de koets.

              Zweven

              Citroën lijkt de C4 Cactus iets hoger in de markt te willen zetten. Zo omschrijft het merk de vernieuwde Cactus als een auto met het karakter van zowel de C4 Cactus als dat van de C4. Citroën legt een grotere focus op comfort en maakt van de bijgewerkte Cactus de eerste auto die in Europe leverbaar is met het Progressive Hydraulic Cushions-veersysteem. Ouderwets zweven dus. Ook is de C4 Cactus de eerste Citroën die beschikbaar komt met de ongetwijfeld boterzachte Advanced Comfort Seats. Tevens past Citroën meer geluidsisolerende materialen toe én word rondom dikker glas gemonteerd om meer ongewenste geluiden buiten het interieur te houden.

              In totaal brengt Citroën 12 assistentiesystemen naar de vernieuwde Cactus, zoals Active City Brake, verkeersbordherkenning, Coffee Break Alert, Lane Departure Warning, Blind Spot Monitoring, Driver Attention Alert, Park Assist, bochtverlichting, een achteruitrijcamera, Keyless Acces en Grip Control.

              Motoren

              Op de internationale motorenlijst zet Citroën een 130 pk sterke PureTech-benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Heb je aan 110 pk genoeg? Dan is er de PureTech 110 die met een handgeschakelde vijfbak en met een zestrapsautomaat te krijgen is. De instapper blijft de 82 pk sterke PureTech 82, in alle gevallen gekoppeld aan een handbak. Dieselen kan straks met de 110 pk sterke BlueHDi 100, gekoppeld aan een handbak. In de herfst van volgend jaar voegt Citroën een 120 pk sterke BlueHDi-dieselmotor aan het leveringsgamma toe, die wel aan de zestrapsautomaat kan worden gekoppeld.

              Vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar staat deze flink vernieuwde C4 Cactus in de showrooms.













              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Zo worden ze wat meer mainstream en dus minder opvallend. Geslaagde makeover.
                Maar zelf niet echt mijn ding. Rijdt er zo eentje op het werk rond en dan ook nog alles gewoon zwart.

                Comment


                • Eens benieuwd of er nu wel een toerenteller zijn weg naar het dashboard zal vinden...
                  Dog mobile - 2007 Mercedes Vito 111Cdi
                  Daily - 2009 Smart fortwo cdi (van Bobo )
                  (SOLD) Off road toy - 2007 Suzuki Jimny ddis

                  Comment


                  • Citroen C4 Cactus Racing.


                    There are Pretenders among us.....
                    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                    Comment


                    • In Brussel,







                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Geslaagde facelift, alleen de kunststof achteraan doet het er nog cheap uitzien. Maar al bij al, ziet er stukken beter uit.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Nee. Verliest z'n karakter.
                          Ook de filosofie van een betaalbare auto, ontdaan van onnodige gadgets is de deur uit.

                          Lijkt gewoon een grote C3 nu.
                          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                          Comment


                          • Smaken zeker? ik vind 'm stukken beter zo, zag er niet uit, is volwassen geworden
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Gelukkig maar.
                              Alleen is er al genoeg 13 in een dozijn design qua auto's.
                              Nu is er weer een specialleke die verdwijnt. Je ziet er nochtans behoorlijk wat rijden. Maar ik vermoed dat het segment te belangrijk is geworden voor wat durf.

                              Al vrees ik dat ze het hiermee niet gaan redden tegen een Peugeot 2008, Renault Captur en de hele horde kleine suv's waarmee we nu overspoelt worden.
                              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                              Comment




                              • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment






                                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Heeft iemand er al ingezeten? Ben benieuwd of ze nu wel een toerenteller geinstalleerd hebben? Vind er niets van op het wereld wijde web...
                                    Dog mobile - 2007 Mercedes Vito 111Cdi
                                    Daily - 2009 Smart fortwo cdi (van Bobo )
                                    (SOLD) Off road toy - 2007 Suzuki Jimny ddis

                                    Comment


                                    • Review van Top Gear.
                                      Meer mainstream. Niet de meest ruime.
                                      £4000 pond duurder dan vorige Cactus!
                                      Citroen has made the C4 Cactus more mainstream, yet conversely it's become a more niche choice in the process
                                      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                      Comment


                                      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Rij-impressie: CITROËN C4 CACTUS

                                          ZWEVEN ZONDER BOLLEN

                                          De nieuwe Citroën C4 Cactus is niet geheel nieuw, maar gefacelift. Maar wel op een heel ingrijpende manier. De belangrijkste reden waarom we zo nieuwsgierig zijn, is dat de nieuwe Cactus het eerste Europese model is met een veersysteem dat de inmiddels verdwenen veerbollen moet doen vergeten.

                                          In vervlogen jaren koos je voor een Franse auto vanwege het comfort. Peugeot, Renault, Simca; ze waren allemaal zijdezacht geveerd en hadden stoelen waar je in wegzakte. Citroën spande de kroon met een revolutionair veersysteem, dat eerst voorzichtig werd geprobeerd op de Traction Avant en in 1955 geschiedenis schreef in de op zichzelf al revolutionaire DS 19. Decennia lang gaf de hydropneumatiek een onmiskenbaar eigen karakter aan veel Citroën-modellen. Zelfs Rolls-Roycemonteerde het in de jaren 60 op de Silver Shadow. Met het uitfaseren van de C5kwam ook een einde aan het tijdperk van de veerbollen; te duur, niet meer van deze tijd.

                                          Citroën realiseert zich niettemin dat het op het gebied van bijzondere vering een naam heeft hoog te houden. Daarom introduceert het een nieuwe fakkeldrager voor de hydropneumatische vlam: Progressive Hydraulic Cushions (PHC). Twee mini-dempers in de schokdempers moeten de in- en uitgaande slag geraffineerder maken. Het zijn deze 'kussentjes' die de vernieuwde C4 Cactus een heel eigen karakter moeten geven; de auto zou erdoor aanvoelen als een zwevend tapijt.

                                          Maar laten we eerst even naar die auto zelf kijken, want die is ingrijpend gewijzigd. Citroën zegt dat maar liefst 90 procent van de buitenkant is veranderd. Met name het front is helemaal anders. De gladde, dichte neus heeft nu een grille met geïntegreerde double chevron. Dat maakt hem misschien wat minder opzienbarend, maar hij past hiermee wel beter bij het familiegezicht. Ook minder opzienbarend: aan de zijkanten zijn de Airbumps gekrompen en naar beneden gezakt. Citroën erkent desgevraagd dat de Airbumps achteraf gezien toch een beetje te veel van het goede waren; potentiële klanten schrokken ervan. De keerzijde is dat de bumps hun doel nu enigszins voorbijstreven; het is weer oppassen geblazen voor winkelwagentjes. Aan de achterkant zijn de lichtunits lager en breder geworden, waardoor de auto ook daar een stuk dynamischer oogt.

                                          In grote lijnen is het interieur hetzelfde gebleven en dat is een gemiste kans, want juist daarop was nog wel wat aan te merken. Om te beginnen is het achterin nogal krap. Bovendien kunnen de zijruiten nog steeds niet echt open; het zijn uitzetruitjes. Het dashboard is origineel en fris vormgegeven, met een breed infotainmentscherm centraal en een klein digitaal scherm als instrumentarium. Helaas is aan de configuratie daarvan niets in te stellen en behoort zoiets basaals als een toerenteller zelfs in de duurste uitvoering nog steeds niet tot de mogelijkheden. Wel is het stuur voortaan ook axiaal verstelbaar en dat is dikke winst. Wat we ook nog steeds missen in de Cactus zijn fysieke knoppen voor de airconditioning. Je moet eerst in het scherm naar een menu met virtuele knoppen om de temperatuur aan te passen. Dat is onnodig omslachtig en leidt de aandacht af van het verkeer.



                                          SCHUIMLAGEN

                                          De 'progressieve hydraulische kussentjes' staan niet op zichzelf. We blijven in beddengoedsferen, want de nieuwe 'Advanced Comfort Seats' zijn ontwikkeld op basis van technieken uit de matrassenindustrie. Door op een slimme manier schuimlagen te combineren, geven de stoelen die zachte sensatie van vroegere Franse autostoelen, zonder dat je er te veel in wegzakt. Ze zitten inderdaad heerlijk, maar zijn wat vlak, waardoor de zijdelingse steun beperkt is. De derde comfortverhogende maatregel betreft de geluidsisolatie; het dashboard en de vloer zijn extra bekleed, en met succes. We rijden de 130 pk-versie en horen amper dat het een driecilinder is. Aan de prestaties merken we dat evenmin. De 1.2-motor reageert snel en levendig op elke beweging van het gas. De verzetten van de zesbak zijn goed verdeeld, zodat je altijd ruim voldoende koppel hebt. Dat de Cactus met zijn gewicht van ruim onder de 1.100 kilo (afhankelijk van de uitvoering) erg licht is gebouwd, draagt daaraan bij.

                                          Het meest benieuwd zijn we natuurlijk naar het onderstel. Is het zwevende tapijt terug? Wie net uit een CX stapt, zal dat tegenspreken. Toegegeven, dat is misschien maar goed ook. Er waren heel wat mensen die zweerden bij dat extreem zweverige gevoel, maar net zo goed velen die in zo'n hydropneumatische Citroën kokhalzend naar de reispillen grepen. Progressive Hydraulic Cushions is een systeem dat absoluut een stuk zachter aanvoelt dan de standaard ophanging, zonder door te schieten naar het extreme. Op de biljartlakens waarmee de Franse tolwegen zijn bekleed, is het verschil niet zo groot. Maar zodra we slechte bergwegen kiezen, merken we meteen hoe mooi de kussentjes al die gaten en kloven in het wegdek wegpoetsen. Duik je hard de bocht in, dan willen ze in de uitgaande slag soms wat traag reageren, maar bij normaal rijgedrag is dit nieuwe systeem zeer geslaagd. Echt zweven gaat misschien wat ver, maar het is heerlijk laagvliegen. We kijken er dan ook naar uit wat het systeem gaat doen met de grotere, zwaardere modellen die in de nabije toekomst gaan verschijnen.



                                          UITRUSTING

                                          De Citroën C4 Cactus komt met keuze uit drie motoren. De 1.6 BlueHDi met 100 pk is de enige diesel en heeft een handgeschakelde vijfbak. De benzinemotoren zijn tweemaal de 1,2-liter driecilinder met turbo en 110 of 130 pk; de 82 pk-versie zonder turbo is komen te vervallen. De 110 pk-versie is gekoppeld aan een vijfbak en optioneel aan een zestraps automaat; de 130 pk is er alleen handgeschakeldmet zes verzetten. De Live (altijd met 110 pk en een handbak) heeft standaard cruise-control met begrenzer, centrale vergrendeling, handbediende airconditioning, bluetooth en hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel. In voor meer verwennerij? Dan neem je de Feel met onder meer licht- en regensensoren, parkeersensoren achter, automatische airconditioning, leer op stuur, handrem en pookknop, 16-inch lichtmetalen wielen en een geluidswerende voorruit. De echte levensgenieter schittert van trots in zijn Shine met achteruitrijcamera, een heel pakket veiligheidssystemen (rijbaanhulp, vermoeidheidsherkenning, botspreventie, verkeersbordherkenning, parkeersensoren rondom), navigatie, spraakbediening, hoogteverstelling voor beide voorstoelen, donker glas achter en 17-inch lichtmetalen wielen (diesel 16-inch). De vernieuwde Citroën C4 Cactus komt in april naar de showrooms.

                                          OORDEEL

                                          • +PHC erg geslaagd
                                          • +Krachtige driecilinder
                                          • -Krap achterin
                                          • -Uitrusting wat karig







                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X