yja je hebt auto"s en je hebt iets anders
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Citroën C4 Cactus
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door darksky Bekijk Berichtenlelijk vent echt
Comment
-
Iemand nog recente info over de Cactus? Altijd een zeer interessant model gevonden. De nieuwe is van buiten wat minder maar nog steeds mijn goesting. Binnen vind ik ze heel erg knap en blijkbaar zijn ze heel comfortabel. Vering is volgens de tests uitstekend. Een betaalbare zetel op wielen, zoiets zou ik wel zien zitten.
Het probleem is dat letterlijk iedereen die ik ken met een Citroën meer dan regelmatig zijn dealer heeft nodig gehad. En dat loopt meestal niet van een leien dak...
Bijkomend: In mijn buurt zijn er al jaren geen Citroën-dealers meer dus zomaar een showroom binnenstappen is al een hele opgaaf hier. Ik. denk dat de dichtste makkelijk een klein 20km ver is. Al zou er nu na 10 jaar toch een nieuw dealership openen in december.King of the Ludospace - currently running nr. 6
2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast
Comment
-
Ik weet niet wie dat geschreven heeft, en of die er wel in gereden heeft.
Goed, ik heb in totaal een week of vier met een diesel-Cactus onderweg geweest. Iets meer dan een week in augustus, en nu een kleine drie weken, goed voor een goede 1000 gevarieerde kilometers.
De zetels: zien er tof uit, zijn ook zacht (al voelt de stof niet echt aangenaam aan), maar bieden niets van zijdelingse steun, de zitting is ook te kort, net als de rugleuning. Die laatste maakt bovenaan dan nog een rare uitstulping, waardoor ik constant voorovergebogen zat.
Achterbank is ronduit oncomfortabel.
Vering: gaat echt op zijn oor liggen in een bocht, bijna als een 2PK’tje. Maar, het moet gezegd: hij blijft zijn lijn redelijk goed houden.
De achtervering springt op en geeft heel harde klappen door als je bijvoorbeeld een verkeersplateau oprijdt.
Mijn dochter kwam steevast misselijk.
Stuur: licht, gevoelloos, en heeft de neiging om te wiegen als je bijvoorbeeld een dwarsrichel pakt. Extreem zijwindgevoelig, op de snelweg moet je voortdurend bijsturen.
Versnellingsbak voelt nogal rubberig aan.
Koffer heeft een zeer hoge tildrempel.
Als je er op let zie je ook dat de auto zeer goedkoop in elkaar is gestoken: geen make-upspiegel voor de passagier, geen ventilatiemond op de rechterkant van het dashboard, overal harde plastiek, passagierszetel niet in de hoogte verstelbaar, klapraampjes achteraan, geen toerenteller...
De tweede Cactus had ongeveer 4000 km op de teller, en kraakte en piepte op verschillende plekken (oa ter hoogte van het bovenste punt van de veiligheidsgordel), en het plastiek aan de drempel van de chauffeursdeur was al vol vegen.
Langs de andere kant: automatische airco werkte goed, CarPlay werkte perfect (in tegenstelling tot de matige navigatie van Citroën zelf), radio speelde behoorlijk goed. De verlichting (met statische bochtverlichting) met halogeenlampen is afdoende (LED’s of xenon zijn natuurlijk klaarder, maar voor een traditioneel systeem zat dit wel goed). Verbruik: met een klein beetje moeite krijg je dat naar 4,5 liter, en lager als er niet te veel korte stukjes in zitten.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Heel duidelijke uitleg, dankjewel A160!
Zo zie je maar hoe schijn bedriegt, want op foto's geeft die echt wel goed. Vind ik. Met wat ik hier van jou verneem is het precies toch een wagen waar ik best van wegblijf. Alleen al een oncomfortabele achterbank, dat wil ik mijn dochter niet aandoen. Mij sprak vooral het frisse uiterlijk, het idee van een rijdend tapijt en een soepele, wegfilterende vering aan. Maar dat is dus blijkbaar niet allemaal rozengeur en maneschijn.King of the Ludospace - currently running nr. 6
2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast
Comment
-
Ik heb met twee Cactussen een testritje gedaan. Niet langer dan 30 minuten maar ik herken weinig uit de vorige post.
Dat hij goedkoop in elkaar gestoken is, is ook gewoon zo. Geen idee hoeveel de tweede generatie kost, maar de eerste generatie was ook echt niet duur.
Het enige wat me verschrikkelijk stoorde, was de automaat. verschrikkelijk was dat.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Het is inderdaad wel een leuke en verfrissende verschijning. Toen ik die de eerste keer als vervangwagen kreeg, was mijn reactie: cool, ‘t is eens iets anders dan de standaard duffe vervangwagen.
Ik ga er heus niet over zeveren of er snobistisch over te doen: het rijdt echt niet OK. Wij hebben een aantal langere gezinsuitstappen uitgesteld of als we maar met twee waren, met de MINI gedaan, omdat het echt niet aangenaam rijden was.
Kanttekening: ik ben een 1m90, mijn drie vrouwelijke gezinsgenoten meten alledrie tussen 1m72 en 1m75. We zijn dus geen ‘klein’ gezinnetje, en ieder heeft dus wel zijn hoofd- (meer dan ok in de Cactus), been- (achter mij toch wat krap liet men weten) en elleboogruimte van doen.
2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
ik vond het dan weer wel ok
heb die serieus afgejakkerd over een betonbaan met zo van die losse platen en die ging daar zonder morren of klappen netjes over. Vering is zacht waardoor die in de bochten meer overhelt, maar da's nu net een eigenschap van Citroën... Besturing hangt van de banden af. Op die van ons zaten er deftige banden onder (lees geen ECO banden met minder grip) en dan ging het wel best gretig de bocht door. De juiste banden maken een wereld van verschil. Op diezelfde betonbaan met platen, liggen in de scherpe bochten de naden best wel met een groot verschil qua hoogte. Die ging daar zonder een stap opzij te zetten netjes door. Op die plek heb ik er al andere gewoon op hun knieën gekregen... auto's met heel wat meer naam en faam.
De kofferdrempel was een domper, plus wat te klein voor een gezin met 2 opgroeiende kinderen. Daarom is het de 308 SW geworden. Prijsklasse hoger natuurlijk dan de cactus.
Ik zou zeggen: testrit mee gaan doen en zelf ondervinden. Zie dat er deftige banden onderstaan en zo niet weet dat die het oordeel kunnen beïnvloeden.
Qua prijs zijn ze ook wat aan de hoge kant in vergelijking met de concurrentie. Maar misschien valt daar ook wel wat te onderhandelen.
Comment
-
Als ik dit hier allemaal lees, lijkt het erop dat het vooral afhangt van wie er mee rijdt
Ik heb er niet zo heel veel mee gereden, maar zoals al aangehaald, was voor mij die automaat den dooddoener. Compleet doodvallen bij plankgas had ik nog nooit meegemaakt.
Qua model vond ik de oude echt wel iets hebben.
Comment
-
Banden waren van Michelin, normaal zou dit geen brol mogen zijn, en lagen op de stalen velgen (16” ?)
Grip was dan ook behoorlijk goed.
Het was echt die achteras die harde klappen doorgaf. Vergelijk het met een remorque waarmee je leeg over een verkeersdrempel rijdt: een knal, en spel springt op.
Groot gelijk dat je voor een 308 SW bent gegaan. Van die auto ben ik een grote fan nadat ik twee jaar op rij eentje als huurwagen heb gehad op vakantie, eerste jaar een automaat, tweede jaar een manuele, en er samen over de 4000 km mee heb gebold.
Die auto heeft me 1) overstag doen gaan voor een automaat en 2) me de meerwaarde van LED-koplampen laten inzien.
Maar ook hier vond ik de zetels te laag aan de bovenrug (mijn schouders kwamen 10 cm boven de bovenkant van de rugleuning, en net iets te kort qua zitting om een mooie ondersteuning van de bovenbenen te hebben.
2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
onder de 308 zaten ook michelin. Steekt nu Khumo PS71 onder... en dat is een wereld van verschil, zeker als het nat is. Waar de michelin bij vochtig weer bij het minste gas geven in de bocht doorslipten met tussenkomst van de tractiecontrole als gevolg, geeft de khumo geen krimp. En het prijsverschil mag er trouwens ook best zijn.
Dus persoonlijk ben ik geen fan van michelin in het algemeen. Ge betaalt er genoeg voor, en dan verwacht ik voor die prijs ronduit goede prestaties. Nu ga ik (voor sommige een budget of zelfs brol merk) banden die me uitstekende grip geven in de bochten bij het typische belgische herfstweer van de laatste weken.
Onder 'onze' cactus zaten bridgestone of goodyear, maar in elk geval geen michelin.
Comment
-
Een merknaam van banden alleen zonder een bepaald type te vernoemen zegt natuurlijk helemaal niets, elk merk heeft verschillende banden in zijn gamma en bij elk merk zitten er daarbij goede en slechte.
Ik heb Michelin CrossClimates en ik weet dat die door veel mensen afgeschilderd worden als vlees noch vis, maar die banden presteren echt super goed.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
michelin primacy hp als het juist moet zijn. Kosten rond de 30€ per band meer dan de khumo's en doen het dus slechter.
Comment
Comment