Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Zijn twee siblings hebben de beschikking over een Puretech motor met 82 pk en 116 Nm.
De Aygo heeft alleen maar 69 pk max, iets vlotter had wel gemogen.
ik hoop stiekem op een gti bij de siblings. De 1.2 driecilinder kan erin, de turbo erbij op en je hebt 130 pk's. Zou mooie vervanger zijn van de saxo vts en de 106 gti. En toyota zou hier evengoed van kunnen profiteren.
Hij werd als laatste van de stadsdrieling gepresenteerd, maar hij mag als eerste onder het mes: de Toyota Aygo. Tijdens de salon van Genève maken we van dichtbij kennis met Toyota's bijgewerkte kleinste!
In het eerste kwartaal van 2014 werd de tweede generatie van de drieling CitroënC1-Peugeot 108-ToyotaAygo gepresenteerd. De Aygo was de enige van het stel die niet al in februari van dat jaar, maar pas in maart - aan de vooravond van de salon van Genève - werd gepresenteerd. Vier jaar later staat in ieder geval de Aygo op die Zwitserse beurs weer in de spotlights; Toyota presenteert er namelijk deze gemoderniseerde variant!
Toyota's huidige Aygo kenmerkte zich altijd al door zijn X-design, een designtaal met haaks op elkaar staande lijnen. Die ontwerpstijl blijft behouden, maar droogt op de gefacelifte Aygo anders op. De complete bumper is nieuw en hetzelfde geldt voor de koplampunits waarin nu de dagrijverlichting is verwerkt. De kenmerkende X-vorm in de snuit van de Aygo loopt nu in carrosseriekleur door tot aan het Toyota-beeldmerk. Aan de achterzijde zijn nieuwe lichtunits geplaatst, exemplaren die uitgerust zijn met led-techniek.
Net als voorheen weet elke Aygo-uitvoering zich op een bepaalde manier te onderscheiden. Elke versie krijgt lichtmetalen wielen met een eigen ontwerp en ook in het interieur is elke uitvoering anders aangekleed. Aan de voorkant onderscheiden de diverse Aygo-smaken zich opnieuw van elkaar, waarbij het verschil vooral zit in de kleurstelling.
Ook vanbinnen wordt de Aygo ietwat aangepakt. Toyota monteert een vernieuwd instrumentarium met nieuwe meters en een nieuwe verlichtingskleur. Ook voor het interieur zijn nieuwe kleurencombinaties te kiezen.
De Aygo is niet alleen op optisch vlak aangepakt, maar gaat er ook onderhuids op vooruit. De 1.0 VVT-i levert nu 72 pk en 93 Nm en daarmee is hij krachtiger dan de 69 pk en 95 Nm sterke variant die voorheen in de Aygo lag. De driecilinder profiteert onder andere van een herzien injectiesysteem en een hogere compressieverhouding. Toyota belooft verder dat het blok dankzij de komst van een nieuwe balansas soepeler stationair draait. Met zijn nieuwe hart staat een snelheid van 100 km/h met 13,8 tellen een halve seconde eerder op de klok dan voorheen. De topsnelheid blijft met 160 km/h gelijk.
De basis-Aygo wordt geleverd als Eco-versie, een uitvoering met aerodynamische extraatjes waardoor de auto efficiënter door de lucht moet kunnen snijden. Daarbij staat de Eco op banden met een lage rolweerstand én beschikt hij over een start-stopsysteem. De bakverhoudingen zijn aangepast, de vierde en vijfde versnelling hebben langere overbrengingsverhoudingen. Het gemiddeld verbruik moet op 3,6 l/100 km liggen.
Toyota heeft direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om de rijeigenschappen te verbeteren. De wielophanging is aangepast en de stuurinrichting is opnieuw gekalibreerd. Het stuurgedrag zou nu preciezer moeten zijn. Tevens moet de Aygo stiller zijn dan voorheen.
Natuurlijk hoort bij een facelift de toevoeging van nieuwe kleuren en zodoende is de vernieuwde Aygo voortaan ook leverbaar in Magenta en New Blue. De optielijst wordt verder uitgebreid met nieuwe stoelbekleding en nieuwe 15-inch lichtmetalen wielen, exemplaren waarvan de afwerking per Aygo-uitvoering verschilt. Toyota Safety Sense, dat Lane Departure Alert en het Pre-collision System omvat, is standaard op de topuitvoering.
Prijzen en specificaties volgen in een later stadium.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Terwijl Peugeot en Citroën bij de technisch identieke 108 en C1 volstaan met het herzien van de motor, brengt Toyota zijn in 2014 geïntroduceerde Aygo rondom bij de tijd. De 'X' op de neus is aanzienlijk minder opvallend, maar ook op andere gebieden is er genoeg nieuws te ontdekken.
Momenteel hebben de kleintjes het wat minder gemakkelijk. Vorig jaar wist Toyota weliswaar meer Aygo's te slijten dan in 2016, maar met krap 7.500 exemplaren komt het huidige model in z'n voorlopige topjaar slechts tot de helft van het succes van z'n voorganger. Het concurrentieveld in het A-segment is inmiddels flink veranderd. Waar de eerste Aygo bij z'n aantreden in 2005 met z'n prettige rijgedrag en olijke uitstraling nog opviel, zijn er tegenwoordig genoeg alternatieven met vergelijkbare kwaliteiten.
De aangescherpte variant moet voorkomen dat de Aygo ondersneeuwt in de stroom van automobiele ukkies en heeft daarvoor om te beginnen een gemoderniseerd uiterlijk. Daarmee lijkt er op het eerste gezicht een einde te komen aan de opvallende, in contrastkleur gespoten 'X', die als een soort masker het gezicht van de Aygo bepaalde. De vorm is er nog steeds, maar minder opvallend. Nieuwe koplampen met ingebouwde led-dagrijverlichting ogen wat meer 'af' dan de separate ledstripjes die voorheen in de bumper werden gemonteerd. Ook de achterlichten hebben vanaf nu standaard ledtechniek. Wat blijft, is de mogelijkheid om het uiterlijk van de Aygo te individualiseren door accenten in contrastkleur toe te voegen. Ook oogt de 'Japanner' – de kleintjes komen in werkelijkheid uit Tsjechië – dankzij z'n scherpe lijnen en agressieve neusje nog altijd heel anders dan de C1 en 108, die wat rondere en vriendelijker ogend koetswerken hebben.
TYPISCHE ROFFEL
De 1.0 VVT-i driecilinder die in de oer-Aygo zo'n typische roffel liet horen, is er ook nog steeds. De motor werd bij de generatiewissel al eens tegen het licht gehouden en nu is het blokje, aangemoedigd door de nieuwe WLTP-meetcyclus voor uitstoot en verbruik, opnieuw aan de beurt. Behalve een lager verbruik levert die update ook meer vermogen op, al scheelt het maar 3 pk met de 69 pk sterke voorganger. Minder meetbaar, maar wel belangrijk, is het feit dat Toyota het blokje wat meer manieren heeft bijgebracht; een nieuwe balansas moet een betere stationairloop opleveren. Toyota brengt de motor, die van origine uit de stallen van Daihatsu komt, in een normale versie en een Eco-variant. Omdat de CO2-uitstoot van die laatste een paar grammen lager uitkomt en de reguliere versie dus duurder zou zijn, is het Eco-pakket in ons land standaard. Dit betekent dat de Aygo altijd is voorzien van een start-stop-systeem en banden met een lagere rolweerstand. De vierde en vijfde versnelling werden langer, voor een lager toerental op snelheid. Bij bepaalde snelheden levert dat wel een wat tegensputterend driecilindertje op.
De 1.0 past goed bij de Aygo, al hoef je niet te verwachten dat die extra pk's hem ineens echt vlot maken. Het predicaat 'voldoende' is meer op z'n plek. De kenmerkende roffel is er zoals gezegd nog steeds; hij is zelfs best nadrukkelijk aanwezig. Dat is opvallend aangezien de isolatie bij de facelift eveneens een upgrade kreeg. Jammer is dat er bij gas loslaten, wegrijden of overschakelen al snel een schokje door de auto gaat. Dat voelt niet zo verfijnd aan.
WELKOME AANVULLING
Op andere gebieden valt er tijdens het rijden echter weinig te klagen. De besturing is voldoende communicatief, het onderstel werkt oneffenheden netjes weg en hoewel er op de snelweg vrij veel geluid van banden en rijwind tot het interieur doordringt, klinkt de motor dan zeker niet alsof de rek er volledig uit is. Wel is het erg jammer dat cruisecontrol nog steeds niet leverbaar is. Bestuurder en passagiers kijken uit over een dashboard dat op wat details na identiek is aan het exemplaar van vóór de facelift. Het vrolijke ogende, speelse geheel is opgetrokken uit harde materialen en onbedekt plaatwerk speelt op de portieren een grote rol, maar dat zien we bij meer auto's in deze prijsklasse. Het creatief ingedeelde instrumentarium herbergt zowaar een toerenteller en de centraal geplaatste boordcomputer is lekker informatief. Duurdere uitvoeringen krijgen een multimediasysteem met een 7-inch touchscreen, dat nu ook Android Auto en Apple Carplay ondersteunt. Voorheen was het al mogelijk om je telefoon via Mirror Link aan het systeem te koppelen, maar de oplossingen van de twee bekende techgiganten zijn daarop een bijzonder welkome aanvulling.
Wat bij de facelift natuurlijk niet is veranderd, is de binnenruimte. Dat de plek op de achterbank niet overhoudt, is logisch, maar de 198 liter metende bagageruimtebehoort ook binnen z'n segment nog altijd bij de allerkleinsten. Aan de binnenkant van de smalle, glazen achterklep valt bovendien op dat hier wat geld is bespaard: verschillende stekkers, schroeven en bouten liggen er open en bloot bij.
OORDEEL
+Speels uiterlijk
+Android Auto en Apple Carplay
-Niet heel verfijnd
-Geen cruise controle
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment