Ford heeft de splinternieuwe Edge onthuld. De SUV komt boven de Kuga in het gamma en zal medio 2015 zijn weg naar de Nederlandse showrooms vinden. Na de EcoSport en Kuga (die op sommige markten Escape heet) is het de derde SUV die dankzij de ‘One Ford’-strategie de oversteek maakt naar ons continent.
De Ford-familie heeft er een nieuwe wereldburger bij; de Edge. De SUV completeert daarmee Ford’s SUV-aanbod voor Europa, dat momenteel bestaat uit de EcoSport en de Kuga. In de Verenigde Staten verkoopt Ford overigens de huidige Ford Edge al sinds 2007.
De 4,81 meter lange Edge wordt geleverd met twee versies van de 2,0-liter Duratorq TDCi-diesel. De eerste heeft 177 pk en is gekoppeld aan een handbediende zesbak. De tweede heeft een vermogen van 207 pk, en die gaat vergezeld van een PowerShift-automaat met zes verzetten, die ook met schakelflippers valt te bedienen.
De 177 pk-versie levert een koppel van 400 Nm en stoot 149 gram CO2 per kilometer uit. De versie met 207 pk levert 450 Nm koppel en is verantwoordelijk voor 159 gram CO2 per kilometer. Benzinemotoren staan (voorlopig) niet op de planning.
Nieuwe technologieën
Met de komst van de Edge gaan we onder andere voor het eerst kennismaken met het nieuwe ‘Adaptive Steering’ dat Ford heeft ontwikkeld. Daarnaast zal in de SUV Fords ‘Active Noise Cancellation’ voor het eerst in Europa beschikbaar zijn. Het systeem genereert geluidsgolven die het motorgeluid dat binnenin de auto is te horen, tegengaan. Dit uiteraard ter verhoging van het comfort. Verder zien we onder andere het ‘Intelligent All Wheel Drive’- systeem, verkeersbordenherkenning en SYNC 2 terug in de Edge.
Ford heeft de Edge naar eigen zeggen 'van de grond af ontworpen om te voldoen aan de kwaliteitseisen die Europa aan auto’s stelt'. Welk prijskaartje dat tot gevolg heeft, is nog niet bekend. Wel gaf men bij Ford te kennen dat de Edge - enigszins gechargeerd - 'Audi Q7-ruimte voor een Q5-prijs' gaat bieden. Ook de Volvo XC60 wordt als concurrent gezien.
Ford verwacht de Edge, die alleen als vijfzitter leverbaar is, halverwege volgend jaar in de Europese showrooms te hebben.
Bron: Autoweek
De Ford-familie heeft er een nieuwe wereldburger bij; de Edge. De SUV completeert daarmee Ford’s SUV-aanbod voor Europa, dat momenteel bestaat uit de EcoSport en de Kuga. In de Verenigde Staten verkoopt Ford overigens de huidige Ford Edge al sinds 2007.
De 4,81 meter lange Edge wordt geleverd met twee versies van de 2,0-liter Duratorq TDCi-diesel. De eerste heeft 177 pk en is gekoppeld aan een handbediende zesbak. De tweede heeft een vermogen van 207 pk, en die gaat vergezeld van een PowerShift-automaat met zes verzetten, die ook met schakelflippers valt te bedienen.
De 177 pk-versie levert een koppel van 400 Nm en stoot 149 gram CO2 per kilometer uit. De versie met 207 pk levert 450 Nm koppel en is verantwoordelijk voor 159 gram CO2 per kilometer. Benzinemotoren staan (voorlopig) niet op de planning.
Nieuwe technologieën
Met de komst van de Edge gaan we onder andere voor het eerst kennismaken met het nieuwe ‘Adaptive Steering’ dat Ford heeft ontwikkeld. Daarnaast zal in de SUV Fords ‘Active Noise Cancellation’ voor het eerst in Europa beschikbaar zijn. Het systeem genereert geluidsgolven die het motorgeluid dat binnenin de auto is te horen, tegengaan. Dit uiteraard ter verhoging van het comfort. Verder zien we onder andere het ‘Intelligent All Wheel Drive’- systeem, verkeersbordenherkenning en SYNC 2 terug in de Edge.
Ford heeft de Edge naar eigen zeggen 'van de grond af ontworpen om te voldoen aan de kwaliteitseisen die Europa aan auto’s stelt'. Welk prijskaartje dat tot gevolg heeft, is nog niet bekend. Wel gaf men bij Ford te kennen dat de Edge - enigszins gechargeerd - 'Audi Q7-ruimte voor een Q5-prijs' gaat bieden. Ook de Volvo XC60 wordt als concurrent gezien.
Ford verwacht de Edge, die alleen als vijfzitter leverbaar is, halverwege volgend jaar in de Europese showrooms te hebben.
Bron: Autoweek
Comment