Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota Mirai

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    ja wie dit heeft ontworpen... is natuurlijk model dat goed moet bijblijven (massa-verkoop is vooral voor binnen 5 of 10 jaar), dus daar zijn ze misschien wel in geslaagd?!

    ook redelijk zwaar, kgeloof zo'n 1800 kg
    200 kg extra door waterstoftank, brandstofcel en batterij

    in ieder geval, interessant experiment, zou super zijn als men thuis in combinatie met zonnepanelen kan tanken...

    Comment


    • #42
      Ik twijfel tussen 'spuuglelijk' en 'hondslelijk', ben er nog niet helemaal uit.
      BMW 420dA : >>>

      Comment


      • #43
        Had je een beter design verwacht dan?
        Dergelijke mijlpalen zijn niet direct afgestemd op de noden in onzer EU. Heeft momenteel ook een heel ander doel.

        Eens da spel goed zku blijken verkopen, en de interesse langs onze kanten groter zou beginnen zijn, zal de boel wel wat uitgebreid worden.

        Tot zover zit je uiteraard met een redelijk futuristisch japans gedoe. Kan je het hen kwalijk nemen? Ze doen het tedju toch maar.

        Kijk naar het begin van de hybride prius en hybrides nu 10/15j later...

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door majo Bekijk Berichten
          Had je een beter design verwacht dan?
          Dergelijke mijlpalen zijn niet direct afgestemd op de noden in onzer EU. Heeft momenteel ook een heel ander doel.

          Eens da spel goed zku blijken verkopen, en de interesse langs onze kanten groter zou beginnen zijn, zal de boel wel wat uitgebreid worden.

          Tot zover zit je uiteraard met een redelijk futuristisch japans gedoe. Kan je het hen kwalijk nemen? Ze doen het tedju toch maar.

          Kijk naar het begin van de hybride prius en hybrides nu 10/15j later...
          Inderdaad, de Honda FCV is er trouwens ook nu, niet veel mooier, het zijn telkens de Japanners die het lef hebben om zulke revolutionaire dingen op de markt te brengen.

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #45
            ik denk ook dat de mensen die het kopen, dat willen

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
              Inderdaad, de Honda FCV is er trouwens ook nu, niet veel mooier, het zijn telkens de Japanners die het lef hebben om zulke revolutionaire dingen op de markt te brengen.

              http://www.autoforum.be/showthread.p...da-FCV-Concept
              Honda had zijn FCX al (lang voor er bij Toyota sprake was van een waterstofauto)
              En met de FCX hadden ze toch wel bewezen wat een voertuig met alternatieve energievoorziening net lelijk hoeft te zijn.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • #47
                waterstof als brandstof kan doorbreken als men thuis zou kunnen tanken (gecreëerd van el. 's nachts of van zonne-energie)

                in een 2008 BBC artikel werd beschreven dat dit igv. massa-productie slechts 2000 pond zou kosten
                BBC, News, BBC News, news online, world, uk, international, foreign, british, online, service


                Located on an 11-acre plot of land in the rolling hills of Hopewell, New Jersey, the Hydrogen House operates by collecting solar energy from a 21-kilowatt array of solar panels mounted throughout Strizki's property. The energy from the 70 thin film and 80 polycrystalline panels passes through inverters where it is collected in a relatively small battery bank used to run a low-pressure electrolyzer.

                The electrolyzer splits water molecules into the base elements hydrogen and oxygen. Strizki's system stores the hydrogen in 11 reused low-pressure propane tanks, similar to those found at a typical gas station. The hydrogen can then be burned for cooking and heating similar to natural gas, and can be converted into electricity by way of a hydrogen fuel cell. The only emissions from the system are medical grade oxygen and chemically pure water!

                Coupled with his home's geothermal heat system, Mike Strizki pays no energy bills and actually sells the excess electricity his system produces back to the grid at a staggering profit of between $7,000 to $20,000 per year!

                What's more, he is able to fill the tank in his hydrogen fuel cell vehicle for free. No more cowering to the ups and downs of gasoline prices.

                Since the prototype Hydrogen House's development, Strizki's company, Strizki Systems, has installed an upgraded version of the solar-hydrogen system in the Cayman Islands, and has numerous celebrity clients awaiting a Strizki System of their own.

                http://hydrogenhouseproject.org/the-hydrogen-house.html

                Comment


                • #48
                  Dan toch deze i.p.v die twee Japanse gedrochten.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
                    waterstof als brandstof kan doorbreken als men thuis zou kunnen tanken (gecreëerd van el. 's nachts of van zonne-energie)
                    de brandverzekering zal dat graag horen... iedereen met zo'n explosief goedje in huis.
                    ik vraag me ook af in hoever ze het gevaar hebben kunnen beperken in de auto's
                    lets have some more member berries

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                      de brandverzekering zal dat graag horen... iedereen met zo'n explosief goedje in huis.
                      ik vraag me ook af in hoever ze het gevaar hebben kunnen beperken in de auto's
                      hoeveel Belgen zitten er niet op gas?

                      en bij waterstof moet je dan nog geen leidingen leggen van huis tot huis

                      hier een mini waterstof generatortje

                      Comment


                      • #51
                        Rij-impressie: Toyota Mirai

                        De doorbraak van de brandstofcelauto is al vele malen aangekondigd, maar Toyota is er eindelijk in geslaagd de benodigde techniek zo klein te maken, dat die in een gewone middenklasser past. Bovendien lukte het om de kosten drastisch te verlagen. Is dit de auto die de wereld gaat redden?


                        Ons volledig onafhankelijk maken van olie. Niets minder dan dat is de missie van de Mirai, Toyota’s eerste brandstofcelauto in grootschalige serieproductie. In Nederland gaat hij ruim € 70.000 kosten en dat is de helft van de prijs die Hyundai voor zijn iX35 FCEV vraagt. Tot nu toe was dat de enige brandstofcelauto die je hier kon kopen en vrijwel niemand wilde hem hebben.
                        Zal het de Mirai anders vergaan? Waarschijnlijk wel. Anders dan de Hyundai is deze Toyota, ter grootte van een VW Passat, volledig als brandstofcelauto ontworpen. En hij is met zijn prijs een regelrechte concurrent van de elektrische Tesla Model S. De Mirai brengt je maximaal 500 kilometer ver en is de waterstof op, dan tank je hem binnen vijf minuten weer vol. Hij is dus veel handiger in het ­gebruik dan een gemiddelde elektrische auto. Die heeft – afgezien van de Tesla – doorgaans nog geen 200 km actie­radius en zodra de batterijen leeg zijn, sta je minimaal een halfuur – en vaak nog veel langer – bij ’n laadpaal. Twintig jaar lang heeft Toyota erover gedaan om de brandstofcelauto te ontwikkelen en er werden miljarden euro’s in geïnvesteerd. Het resultaat mag er zijn: de Mirai is een technisch hoogstandje. Na de ooit zo revolutionaire Prius, waarin een benzinemotor met een elektromotor werd gecombineerd, is het nu de beurt aan de Mirai om een revolutie te ontketenen. Zijn brandstofcel produceert voortdurend zelf stroom, dankzij een chemische reactie tussen zuurstof (die hij gewoon uit de buitenlucht haalt) en waterstof. Uit de uitlaat komen slechts enkele druppels onschuldige waterdamp: zo’n 63 cc per kilometer. Een al even knappe prestatie is dat de brandstofcelauto nu voor een relatief lage prijs kan worden aangeboden. In Californië kost hij, geholpen door fiscaal voordeel, slechts 45.000 dollar. Ook niet onbelangrijk: de Toyota-ingenieurs zijn er de afgelopen zes jaar in geslaagd om de kosten van brandstofcelaandrijving met 95 procent te verlagen. Alle onderdelen van de ­Mirai zijn in eigen huis ontwikkeld en ze worden ook in ­eigen huis geproduceerd. De hoeveelheid platina, een duur edelmetaal in de brandstofcel, is met een derde teruggebracht. Maar er is ook geld bespaard door veel onderdelen simpelweg uit de bestaande hybrides van Toyota over te nemen.

                        Gesterkt door andere merken
                        Net als bij de Prius destijds, is het de vraag
                        of de wereld er klaar voor is om deze nieuwe technologie te omarmen. Maar anders dan in 1997, toen Toyota er alleen voor stond om het pionierswerk te verrichten, voelt het merk zich nu ­gesterkt door de vele autofabrikanten die binnenkort óók met een brandstofcelauto op de markt komen: General Motors, Daimler, Honda en BMW. Ook die merken zijn ervan overtuigd dat dit de definitieve oplossing is om een einde te maken aan de luchtvervuiling door het autoverkeer. Wil de brandstofcelauto echt helemaal schoon zijn, dan moet hij wel rijden op waterstof die duurzaam wordt geproduceerd, uit bijvoorbeeld rioolslib of uit wind- of zonne-energie. Momentteel wordt waterstof nog voor­namelijk uit aardgas gemaakt, wat toch weer luchtverontreiniging met zich meebrengt. De verwachting is echter dat daar de komende jaren verandering in komt.

                        Uiterlijk 2017 in Nederland
                        De Mirai zal alleen worden verkocht in gebieden waar voldoende tankstations zijn. Dit jaar worden er nog 700 Mirais geproduceerd en uiterlijk in 2017 moeten dat er 3.000 zijn. Over een jaar of zes denkt Toyota dit aantal verder te hebben opgevoerd naar enkele tienduizenden exemplaren. In Japan en de Verenigde Staten is de Mirai de komende maanden al te koop. Eind volgend jaar hebben Denemarken, Groot-Brittannië en Duitsland de Europese primeur. In Nederland brengt Toyota de auto op zijn vroegst in 2017 uit, in de hoop dat er tegen die tijd meer pompen zijn. Nederland telt er op dit moment slechts drie, maar de Nederlandse regering streeft naar 20 tankstations in 2020. In Californië doet Toyota zelf er ook alles aan de ­infrastructuur voor waterstofauto’s te verbeteren. Zo financiert de fabrikant de bouw van nieuwe pompen daar met leningen. Tegelijkertijd probeert Toyota de potentiële koper over de streep te trekken met gratis waterstof, gedurende de eerste drie jaar. De Mirai is een 4,89 meter lange vierdeurssedan, het type carrosserie dat bij Japanners en Amerikanen favoriet is. Het blijkt een praktische en comfortabele gezins­auto, al kunnen er maximaal twee achterpassagiers mee. Die hebben dan wel alle ruimte en in de 450 liter metende kofferbak kun je met ­gemak een paar golftassen kwijt.

                        Fluisterstil
                        Het interieur is al net zo futuristisch vormgegeven als de buitenkant. De bedieningsknoppen en touchscreens zijn geïntegreerd in aalgladde, volledig vlakke panelen. De bediening doet daarmee denken aan een smartphone of tablet. Het brede scherm boven op het dashboard lijkt op dat van de Prius en laat ook hier de energie­stromen in de aandrijftechniek zien. Bij het wegrijden krijgt de bestuurder even het gevoel in een Prius te zitten: een startknop, het piepkleine hendeltje om de automaat te bedienen en ook het fluisterstille wegrijden herinnert aan de hybride. Maar als je vervolgens het ‘gaspedaal’ diep intrapt, wordt duidelijk dat deze auto toch niet helemaal rijdt als een Prius. Als je veel vermogen vraagt, hoor je een gierend geluid. Nee, dit komt niet van de trap­loze automaat die hoog in de toeren klimt. Het geluid is van de elektromotor én van de luchtpomp, die op dat moment extra veel lucht in de brandstofcel perst. Hierdoor is de Mirai tijdens het optrekken wat luidruchtiger dan een volledig elektrische auto. Maar eenmaal op kruissnelheid is hij vrijwel even stil. De brandstofcelaandrijving van de Toyota blijkt krachtiger dan die van de eerder gepresenteerde Hyundai. De 370 cellen tellende stack van de Mirai genereert uit elke kilo waterstof 2,0 kW aan stroom. Hiermee helpt de 154 pk sterke elektro­motor de ­Mirai best vlot vooruit. Vanuit stilstand trekt hij in 9,6 seconden naar 100 km/h en volgens Toyota bereikt-ie een top van 178 km/h. Zoals bij elke elektrische auto krijg je de maximale trekkracht zodra je het ‘gaspedaal’ intrapt. De brandstofcelaandrijving verbruikt gemiddeld 1 kg water­stof per 100 km. De gebruikskosten vallen dus mee, want een kg waterstof kost in ons land ruim € 12, inclusief btw. De voorraad waterstof bevindt zich onder hoge druk (700 bar) in twee lichtgewicht tanks, geconstrueerd uit kunststof, koolstofvezel en glasvezel. Elk heeft een inhoud van 60 liter en volgens Toyota zijn de superveilig. Ze kunnen zelfs een kogelregen doorstaan. De vering blijkt precies zoals Amerikaanse automobilisten dat graag ­hebben: supercomfortabel. Het leidt er helaas wel toe dat enige deining het onderstel niet vreemd is. Je voelt regelmatig dat de auto 1.850 kg weegt, maar in bochten blijkt de Mirai voldoende koersvast. Dat is mede te danken aan het lage zwaartepunt: de brandstofcel en waterstoftanks zijn vernuftig onder de zitplaatsen en ­boven de achteras in­gebouwd. De besturing werkt erg licht en voelt nogal kunstmatig aan. Maar Toyota belooft de Mirai voor Europa iets anders af te stemmen. De besturing en het onderstel krijgen dan een karakter dat meer tegemoetkomt aan de verwachtingen van de Europese automobilist.





                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #52




                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #53




                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #54
                              De vraag is of we als maatschappij echt vooruitgaan door een milieuonvriendelijke auto te vervangen door een visueel vervuilende auto...

                              Deze auto heeft miljarden gekost. Konden ze dan echt niet een paar miljoen extra uitgeven om daar een deftige lijn in te krijgen?
                              Die chinese copieen van europese autos zien er beter uit dan dit....

                              Comment


                              • #55
                                net als voor de prius-eigenaar zal de vormgeving van totaal geen belang zijn

                                allez, jawel...het moet non-comformistisch zijn

                                Comment


                                • #56
                                  Ne Prius is prachig (als je die naast deze Mirai zet).

                                  Toyota kan echt wel een goede en betrouwbare, soms zelfs sportieve auto bouwen, maar waarom nemen ze niet één deftige designer aan?

                                  Comment


                                  • #57
                                    De Honda FCV versie is echt niet veel mooier, wel nog een concept, maar toch.

                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #58
                                      de aziaten vinden deze stijl het van het
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #59
                                        Ze konden hem waarschijnlijk niet nog lelijker maken...
                                        freude am fahren

                                        Comment


                                        • #60
                                          Jongens jullie kunnen nog kortzichtig zijn.
                                          De auto is echt niet bedoeld om hier aan te slaan. Technologische (r)evolutie heet zoiets.

                                          Een prius is mss een lelijk ding, is mijn is300h dat ook? Beiden hybrides van toyota. Lelijk dus...

                                          Geef die mannen is wat tijd, neen tis beter om te doen als vw: elektro als de pest omschrijven, om dan stilletjesaan met die golf af te komen... Grijze muizen weet je wel?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X