Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Officieel: facelift BMW 5-serie E60/E61 en M5 touring!
Bij een vijf kan je zien aan te toerenteller hoever je het gas al mag induwen.
Een tellertje heb je niet, maar het komt op hetzelfde neer.
Ik vind dat niet hetzelfde. Bij een compleet koude motor mag je al tot b.v. 4.500 tpm doorduwen bij 'n benzine, volgens die aanduiding. En op basis waarvan baseert die aanduiding zich? Ik heb liever een echte temperatuurmeter, op basis waarvan ik zelf kan beslissen wat ik wanneer doe. Hoe zoe je b.v. wanneer je motor het te warm krijgt?
'k Vind 't geen goeie zaak dat die er niet meer is.
Ik vind dat niet hetzelfde. Bij een compleet koude motor mag je al tot b.v. 4.500 tpm doorduwen bij 'n benzine, volgens die aanduiding. En op basis waarvan baseert die aanduiding zich? Ik heb liever een echte temperatuurmeter, op basis waarvan ik zelf kan beslissen wat ik wanneer doe. Hoe zoe je b.v. wanneer je motor het te warm krijgt?
'k Vind 't geen goeie zaak dat die er niet meer is.
Dan geeft de boordcomputer dit aan via Idrive denk ik... maar wanneer gebeurt dat nog??
Als ik onze 530d 's morgens bij koude motor start gaat de aanduiding achter de toerenteller omhoog tot 4000 toeren. Geleidelijk daalt dat metertje tot 4600 toeren.
Het is dus duidelijk dat dit metertje niet volgens het principe werkt zoals bij bepaalde M-modellen met die rode en gele lampjes die geleidelijk aan uitgaan.
Als ik bij koude motor vertrek wordt er rustig gereden tot dat metertje gedaald is tot 4600 toeren. Vanaf dan wordt het gaspedaal dieper ingetrapt. Dit is dus na ongeveer 8km na koudstart.
Bij onze 335i hebben wij een analoog metertje dat de temperatuur van de motorolie aanduidt. De minimum aanduiding is 70°C. Na ongeveer 8km na koudstart begint dit metertje te stijgen boven 70°C. De wagen is pas op bedrijftemperatuur aan 110°C. Hiervoor moet zeker 12km gereden worden.
Ik begin al te gassen vanaf het moment dat de olietemperatuur 80°C heeft bereikt. Ik hoop dat de motor hierbij voldoende warm is...
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment