Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen Passat (B8)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Crimson Red is de mooiste kleur. (imo dan)

    Wel maar een pover aanbod aan interieurkleuren.

    Comment


    • VW heeft de laatste jaren niet echt de gewoonte meer om hun nieuwe modellen echt duurder te maken tegenover de voorganger maar met de Passat heb ik toch de indruk dat ze hem wat hoger in de markt hebben geplaatst met als gevolg een merkbare prijsstijging. Ik kan er echter naast zitten.

      Comment


      • Ge zit er boenk op.

        Comment


        • Rij-impressie: Volkswagen Passat Variant

          Hoe hoger het segment, hoe groter de winstmarges. Zeker als het betreffende product overgoten is met een premiumsausje. Niet zo gek dus dat Volkswagen alles uit de kast haalt om de nieuwe Passat hoger in de markt te zetten. Maar is ‘alles uit kast’ voldoende om Volkswagens nieuwe ambities te verwezenlijken?


          Traditioneel is de Passat eigenlijk een heel rationele auto. Veel ruimte, niet te veel poespas, gewoon een goed, degelijk product. Een beetje als een schnitzel: niet heel bijzonder, maar wel lekker. Kennelijk is dat niet meer goed genoeg voor Volkswagen, want bij de nieuwe, achtste generatie heeft men besloten om de schnitzel te overgieten met rodewijnsaus. De Passat moet chiquer worden, hoger in de markt staan. Het waarom mag duidelijk zijn: ook bij Volkswagen zien ze dat luxemerken als Mercedes-Benz en BMW simpelweg meer verdienen op auto’s (3-serie, C-klasse) die in hetzelfde segment zitten. Dus richten de Wolfsburgers het vizier op Stuttgart en München en gaat de Passat op chic.
          Zodoende kan de achtste generatie helemaal volgeladen worden met de modernste (veiligheids)systemen. Camera’s en sensoren aan alle kanten bijvoorbeeld, zodat ook de hoekjes die voor de bestuurder niet te zien zijn, in de gaten worden gehouden. Systemen die indien nodig zelfstandig remmen om een aanrijding te voorkomen. Of een assistent die helpt bij het inpar*keren met een trailer. Maar ook aan gemak en comfort is gedacht. Zo gaat de achterklep automatisch dicht als je met de sleutel op zak wegloopt bij de auto, en is de achterbank verwarmbaar. Verder is veel aandacht *besteed aan geluidsisolatie, zodat *motor-, wind- en bandenrumoer *effectief bij de in*zittenden vandaan worden gehouden. Voeg daar details als doorlopende ventilatieroosters aan toe, en kijk naar de hoge kwaliteit van de materialen, en je hebt een auto die, mits flink aangekleed, een kale 3-serie van repliek kan dienen. Wat opvalt, is dat een aantal zaken één op één is overgenomen van de Golf. Eigenlijk zo’n beetje de hele middenconsole *inclusief aircobediening, en ook de klokkenwinkel voor je neus, is bekende kost. Op zich is dat niet erg, maar je kunt je *afvragen of het slim is als je het vizier zo duidelijk omhoog richt.

          Cilinderuitschakeling

          De overeenkomsten met de Golf gaan ook dieper dan je op het eerste gezicht ziet. Het MQB-platform waarop de nieuwe Passat staat, zit ook onder de C-segmenter. Gelukkig kan er veel mee gevarieerd worden. Zo is de wielbasis een stuk groter. En dat betekent ruimte, heel veel ruimte. De kofferbak van de Variant – zo’n driekwart van de in ons land verkochte VW’s Passat zijn station*wagons – schiet met 650 liter al zelden tekort. Maar met een plat*gelegde achterbank wordt dat bijna 1.800 liter. Ook die achterbank biedt trouwens zeeën van ruimte. Met vier volwassenen aan boord is de beenruimte nog steeds bijzonder riant. Over de beschikbare aandrijflijnen evenmin klachten; het zijn *veelal *bekende TSI- en TDI-motoren. We *maken de eerste kilometers met de 1.4 TSI met 150 pk en cilinderuitschakeling (Active Cilinder Management, ACT), gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Dankzij 250 Nm koppel bij 1.500 toeren per minuut tokkel je daarmee rustig voort, zonder dat de Passat echt snel aanvoelt. Dat komt vooral door de erg lange verhoudingen van de transmissie. Wel fijn is de manier waarop de koppeling en de pook werken: beide zijn licht en duidelijk. Tijdens het rijden word je geïnformeerd als de motor cilinders twee en drie uitschakelt om zo het verbruik te drukken. Een mooi stukje techniek waar je verder helemaal niets van merkt. Toch is de CO2-uitstoot van deze uitvoering lager dan die van de minder krachtige TSI met 125 pk.

          Comfortabel

          Net als de motor blinkt het onderstel vooral uit in onopvallendheid. Over wel type wegdek je ook rijdt, de Passat voelt solide, stevig en veilig aan. De nadruk ligt op comfort: je overbrugt in alle rust grote afstanden en vermoeien doet de Duitser nooit. Toch is het geen weke auto, merken we in de Sardijnse bergen. In krappe bochten voelt de station lichtvoetig aan en ook als je voor je gevoel op de grens van z’n kunnen een bocht instuurt, blijven onverwachte reacties uit. Onze testauto is uitgerust met *Dynamic Drive Control, waarmee je *zaken als stuurbekrachtiging en de hardheid van de dempers met een druk op de knop kunt laten variëren tussen comfortabel en sportief. Het systeem maakt merkbaar verschil, maar mag ook wat kosten. € 1.044 om precies te zijn. En je móét dan de Highline-uitvoering hebben, die ook al zo’n twee mille extra kost. En zo komen we bij de grote ‘maar’ van dit verhaal, want al die mooie *systemen zijn niet standaard. Oké, de meeste motoriseringen komen *minimaal als Comfortline en dan zijn de basisbenodigdheden *afgedekt: lichtmetaal, airco, cruisecontrol en dat soort zaken zitten daar al op. Maar de geavanceerde zaken, de saus zogezegd, moet er dan nog bij. Doe je dat niet, dan houd je in de basis toch gewoon een schnitzel over. Maar gelukkig wel een erg goede.





          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment






          • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment






            • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Ik moet binnenkort een nieuwe bedrijfswagen kiezen, en de keuze is (door aanpassing policy) beperkt tot aantal modellen. We mogen dus zelf geen motorisaties meer kiezen, enkel opties. Voor de Audi's moeten we zelf al een pak bij betalen dus ik overweeg sterk de VW Passat te nemen.

                Mooie auto, maar jammer genoeg zijn we verplicht die te nemen met de 1.6Tdi motor van 120pk. Ik doe zo'n een 40.000km/jaar, veel stadsverkeer maar ook heel wat autostrade. Is deze motor wel nog aangenaam om te rijden? Toch vrij beperkt qua vermogen maar wie weet zijn die nieuwe motoren een pak aangenamer.

                Ter vergelijking: ik rijd nu met een Mercedes E-klasse van 2010 met 136pk. De Audi's op de lijst zijn allemaal uitgerust met de 2.0Tdi Ultra van 136pk

                Comment


                • Als ik merk hoe ze de rijbeleving sinds de common rail motoren hebben weggefilterd naar gezapig zal je zeker vinden dat er te weinig pit in zit.
                  Mijn Golf 2.0 met 150pk/320a340nm heeft minder die leuke duw in de rug dan de 1.9tdi pompverstuiver die gechipt was tot 150pk en 352nm
                  Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                    Als ik merk hoe ze de rijbeleving sinds de common rail motoren hebben weggefilterd naar gezapig zal je zeker vinden dat er te weinig pit in zit.
                    Mijn Golf 2.0 met 150pk/320a340nm heeft minder die leuke duw in de rug dan de 1.9tdi pompverstuiver die gechipt was tot 150pk en 352nm
                    Zo voelt het maar zo is het niet.



                    Sent from here
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                      Zo voelt het maar zo is het niet.



                      Sent from here
                      Nee maar toch spijtig waarom ze zo iets doen... In de review van Autoblog.nl over de nieuwe passat zouden ze ook nooit geloven dat deze 500nm heeft
                      Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk Berichten
                        Ik moet binnenkort een nieuwe bedrijfswagen kiezen, en de keuze is (door aanpassing policy) beperkt tot aantal modellen. We mogen dus zelf geen motorisaties meer kiezen, enkel opties. Voor de Audi's moeten we zelf al een pak bij betalen dus ik overweeg sterk de VW Passat te nemen.

                        Mooie auto, maar jammer genoeg zijn we verplicht die te nemen met de 1.6Tdi motor van 120pk. Ik doe zo'n een 40.000km/jaar, veel stadsverkeer maar ook heel wat autostrade. Is deze motor wel nog aangenaam om te rijden? Toch vrij beperkt qua vermogen maar wie weet zijn die nieuwe motoren een pak aangenamer.

                        Ter vergelijking: ik rijd nu met een Mercedes E-klasse van 2010 met 136pk. De Audi's op de lijst zijn allemaal uitgerust met de 2.0Tdi Ultra van 136pk
                        De 1.6 TDI is zeker niet onaangenaam, maar je zal het koppel missen... dat vind ik althans het grote gebrek aan die 1.6 TDI (weliswaar nog de 105 pk versie, maar naar Nm is dit niet of nauwelijks veranderd dacht ik.
                        Peugeot 508 SW 2015 - Allure - 2.0 HDI 180 EAT6 - m'n eerste fransoos
                        VW Passat Variant 2013 - 1.6 TDI 105

                        Past: Audi A4 Avant 2003 (1.9 TDI) - VW Passat Variant 2010 Bluemotion 1.6 TDI - Audi 80 quattro 2.3 1992 - Opel Astra Break Cosmo 1.7 CDTI Ecoflex 2009 - Opel Astra Break Enjoy 1.3 CDTI 2006 - Opel Corsa Cosmo 1.7 CDTI 2004 - Opel Corsa City 1.2 1992

                        Comment


                        • De volle 10Nm meer.

                          Comment


                          • 1.6 TDI heeft weinig koppel, maar laat een INSIGNIA 2.0 CDTI 140 PK wel achter zich. Dus voor zijn klasse mooie waarden vind ik.
                            2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                            2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

                            Comment


                            • Qua gewichtsreductie staat VW dan ook mijlenver voor op Opel.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Octa+ Bekijk Berichten
                                De 1.6 TDI is zeker niet onaangenaam, maar je zal het koppel missen... dat vind ik althans het grote gebrek aan die 1.6 TDI (weliswaar nog de 105 pk versie, maar naar Nm is dit niet of nauwelijks veranderd dacht ik.
                                Nu in vergelijking met de E-klasse 136 pk zullen de prestaties niet zo gek ver van elkaar liggen en wat ik wel kan beamen is dat de passat een aangename kilometervreter is en 120pk en 260Nm in principe voldoende moeten zijn...
                                Peugeot 508 SW 2015 - Allure - 2.0 HDI 180 EAT6 - m'n eerste fransoos
                                VW Passat Variant 2013 - 1.6 TDI 105

                                Past: Audi A4 Avant 2003 (1.9 TDI) - VW Passat Variant 2010 Bluemotion 1.6 TDI - Audi 80 quattro 2.3 1992 - Opel Astra Break Cosmo 1.7 CDTI Ecoflex 2009 - Opel Astra Break Enjoy 1.3 CDTI 2006 - Opel Corsa Cosmo 1.7 CDTI 2004 - Opel Corsa City 1.2 1992

                                Comment


                                • Momenteel is de keuze vooral ofwel de Passat 1.6Tdi ofwel de Audi A4 (al dan niet avant). Welke zouden jullie dan verkiezen? Beide staan me wel aan en de Audi kost me 15 euro/mnd meer qua privé leasingbudget. Kan voor beide wagens (binnen car policy) ongeveer 150 euro/mnd opties extra kiezen (duurtijd 48mnd, zelf te betalen uiteraard).

                                  Comment


                                  • Nagel nieuwe passat of oud model a4...
                                    VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

                                    Comment


                                    • tja maar anderzijds dan weer Audi 'afwerking' (als er nog verschil is...), en krachtiger (?) motor.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                                        Nee maar toch spijtig waarom ze zo iets doen... In de review van Autoblog.nl over de nieuwe passat zouden ze ook nooit geloven dat deze 500nm heeft
                                        Ah interessant.
                                        Ook wel begrijpelijk, want dat is de enigste manier om de boel heel te houden denk ik.

                                        Comment


                                        • Gans ander platform, bij Audi ligt de motor ook in lengterichting ipv dwars.
                                          Ander punt waarbij die verschillen eenvoudig zichtbaar zijn is de binnenruimte, vergelijk bijvoorbeeld de ruimte op de achterbank van een Passat maar eens met dat van een A4... Misschien is de Passat achterin zelfs ruimer dan 'n A6? (of bekijk hoe ruim de Skoda Superb achterin is)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X