Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Vorige week toverde Skoda de nieuwe Fabia uit z'n hoge hoed. We kregen al informatie over de motoren, maar over z'n binnenste was nog weinig bekend. Vandaag krijgen we nieuwe informatie en bovendien zien we voor het eerst ook het dashboard.
De nieuwe Fabia is 8 mm korter dan het uitgaande model. Ondanks z'n gekrompen jas is de nieuweling vanbinnen juist 8 mm ruimer geworden. Achterin is voor 330 liter aan bagage mee te zeulen, 15 liter meer dan in het huidige model. Wie de achterbank platgooit, heeft een totale laadruimte van 1.150 liter tot z'n beschikking.
De nieuwe Fabia is de eerste Skoda die MirrorLink tot z'n beschikking krijgt, een systeem waarmee je smartphone aan het infotainmentsysteem is te koppelen. Onder de noemer Simply Clever heeft Skoda een heel arsenaal aan opbergvakjes en andere praktische zaken geschaard.
In december staat de nieuwe B-segmenter van Skoda bij de Nederlandse dealers. De Combi, waarvan we nog geen beeld hebben, wordt begin 2015 gepresenteerd. De prijzen verwachten we in het najaar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Na zeven jaar acht Skoda de tijd rijp voor een nieuwe versie van de succesvolle Fabia. 3,5 miljoen exemplaren heeft de Tsjechische VW-dochter er al van verkocht, waardoor de verwachtingen voor de derde generatie hooggespannen zijn. Wij reden alvast een pre-productiemodel om te zien of de nieuwe B-segmenter klaar is voor zijn debuut in november.
Functionaliteit, ruimte en waar voor je geld. Dat zijn de drie pijlers waarop Skoda is gebouwd. De nieuwe Fabia doet daar nog een schepje bovenop, en wil nu ook jong en (aero)dynamisch voor de dag komen. Een streven waar nummer drie alvast designmatig in slaagt; de auto ziet er minder saai uit dan de Fabia van de vorige generatie. En toch is het niet één en al sportiviteit wat de klok slaat. Skoda wil in de eerste plaats een comfortabele stadsrakker neerzetten, met moderne rijhulpsystemen en geïntegreerde smartphone-connectiviteit.
Onder de kap liggen alleen downsizemotoren, veelal met drie cilinders. Enkel de 1.2 TSI heeft er vier. Eind 2015 volgt er nog een Greenline-versie van de driepits 1.4 TDI, met een CO2-uitstoot van 82/km.
De belangrijkste motor wordt waarschijnlijk de 1,2-liter turbobenzine met 90 pk, die de Fabia ook snelwegmanieren geeft. De aangenaamste is dan weer de 1.4 TDI 105 dankzij 250 Nm vanaf 1.750 tpm. Maar voor welke motorisering je ook kiest, door de toepassing van ongeveer 50 procent MQB-onderdelen daalt het gewicht van alle versies met tientallen kilo’s, wat het rijgedrag natuurlijk ten goede komt. Een bochtenpikker als de Ford Fiesta wordt de nieuwe Fabia daarmee niet, maar daartegenover staat een aantal (veiligheids)voorzieningen die de Fiesta moet missen. Met dank aan suikeroom VW.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Perfecte gezinswagen vr in de stad. Leuk dat blauw met dat wit. Zal wel niet samen gaan met mijn reeds blauwe octavia Rs. Rood wit Zal ook wel gaan zeker
Skoda had de Fabia al als hatchback onthuld, maar wilde de Combi nog als aandachtstrekker op de Autosalon van Parijs neerzetten. Helaas voor de Tsjechen: ook deze Parijs-primeur is voortijdig op internet beland.
Auto.cz publiceerde de foto's van de station-Fabia. Volgens de Tsjechische website groeit de inhoud van de bagageruimte met 50 liter. Dat zou een inhoud van ongeveer 550 liter betekenen.
Verder weet de website nog te melden dat de basismotor van de Fabia, een 60 pk sterke driecilinder, niet in de Combi komt te liggen. In plaats daarvan zou de basisversie een 75 pk sterke benzinemotor onder de kap krijgen, als onze Tsjechische talenknobbel ons niet in de steek laat, tenminste.
Op de officiële informatie moeten we nog wachten tot donderdag, want dan trekt Skoda op de eerste persdag van de autosalon van Parijs het doek van de auto.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Skoda heeft kort na het uitlekken van de foto’s van de Fabia Combi besloten om zelf alle informatie over de nieuwe stationwagon maar openbaar te maken. Vanmiddag verschenen de eerste foto’s van de nieuwe Fabia Combi op internet, voor Skoda een reden om de oorspronkelijke embargodatum van 2 oktober maar overboord te gooien en alles vandaag alvast maar openbaar te maken. Bij deze dus alle officiële informatie over de nieuwkomer.
Om maar met een van de belangrijkste onderdelen te beginnen: de inhoud van de laadruimte. Die meet 530 liter, met de achterbank plat wordt dat 1.395 liter. Dat is aanzienlijk minder dan de 1.485 liter die de huidige Fabia Combi maximaal slikt. Dat heeft waarschijnlijk deels te maken met de afgenomen hoogte van de auto (- 31 mm), de lengte (+ 10 mm) en breedte (+ 90 mm) namen namelijk wel toe ten opzichte van het huidige model. De laadlengte is 1,55 meter, de stahoogte onder de achterklep 1,90 meter.
De bagageruimte heeft een dubbele vloer, waardoor je spullen op twee ‘niveau’s’ kunt vervoeren. De tweede vloer kun je ook schuin zetten of bovenop de ‘ondervloer’ leggen waardoor je maximale laadcapaciteit hebt. Een flexibel bagagevak is optioneel, hetzelfde geldt voor het glazen panoramadak, dat niet eerder op de Fabia Combi leverbaar was.
Onder de motorkap biedt Skoda keuze uit drie benzinemotoren van 75 tot 110 pk en drie diesels, waarbij de vermogens uiteenlopen van 75 tot 105 pk. De zuinigste versie is de Greenline, die in de loop van 2015 komt. Deze verbruikt gemiddeld 3,1 l/100 km (CO2-uitstoot 82 g/km) en daarmee is-ie goed voor 14% bijtelling. Een elektronisch sperdifferentieel (XDS+) is standaard op alle versies.
De nieuwe Skoda Fabia Combi maakt z’n debuut deze week op de salon van Parijs en staat medio februari 2015 bij de dealers. De prijzen volgen later deze week.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment