Oorspronkelijk geplaatst door []v[]o
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Škoda Fabia
Collapse
X
-
DÍT IS DE GEFACELIFTE SKODA FABIA
NIEUWE NEUS, NIEUWE TECHNIEK
Tijdens de Autosalon van Genève presenteert Skoda een gefacelifte Fabia. We kunnen de auto nu al digitaal bekijken. Zowel de hatchback als de Combi gaan onder het mes.
Eerder toonde Skoda al een schets van de vernieuwde voorzijde van de in 2014 gepresenteerde derde generatie Fabia en vandaag is het uiterlijk van de complete auto vrijgegeven.
Skoda geeft de Fabia nieuwe led-koplampen én led-achterlichten. Nieuwe bumpers maken deel uit van de bijpuntsessie en - het zal eens niet - er komen nieuwe lichtmetalen wielen beschikbaar voor Skoda's op een na kleinste model. Voor het eerst is de Tsjech ook met 18-inch grote sloffen te krijgen.
Ook het interieur van de Fabia wordt opgewaardeerd, al moeten we het nog even beeldmateriaal daarvan doen. Skoda maakt melding van een vernieuwd instrumentenpaneel en het merk brengt nieuwe kleuren voor de stoelen naar de Fabia. Het 'Swing'-infotainmentsysteem is voortaan gekoppeld aan een 6,5-inch groot scherm. Leuke kleine aanpassing: de ijskrabber die achter de tankklep is verstopt, is voortaan uitgerust met een profieldieptemeter.
Onderaan de internationale motorenlijst zet Skoda een 1.0 MPI dat met 60 en 75 pk is te krijgen. Natuurlijk keren de 1.0 TSI's terug, exemplaren die net als nu 95 of 110 pk sterk zijn. Beide TSI's zijn voorzien van een partikelfilter en zijn te krijgen met een zeventraps DSG-transmissie.
Op veiligheidsgebied profiteert de Fabia van de komst van Blind Spot Detection en Rear Traffic Alert. Daarnaast maakt de auto kennis met een grootlichtassistent.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
die zal er denk ik niet meer komen helaas...Skoda Octavia V//RS TDI DSG 184 PK : RS Comfort pack, RS Traveler pack, ACC.....
Klikerdeklikhier
Car name: Octavius Rsus
Comment
-
De beursvloer van Genève is het podium waar Skoda de gefacelifte Fabia op heeft getild. Tot op heden kregen we alleen de hatchback van voren en van achteren te zien. Nu is ook de Fabia Combi en het opgewaardeerde interieur gepresenteerd.
Skoda heeft zich bij het bijwerken van de Fabia vooral geconcentreerd op de voorzijde van de in 2014 gepresenteerde Fabia. De auto krijgt een nieuw front waarbij nieuwe ledkoplampen en nieuwe bumpers het beeld bepalen. Ook achterop krijgen nieuwe ledachterlichten een plek. Dat geldt allemaal ook voor de Combi.
Skoda riep eerder al dat de Fabia een vernieuwd instrumentenpaneel krijgt, maar we kregen er nog niets van te zien. Tot vandaag, want nu is daadwerkelijk zichtbaar dat de klokken zijn aangepast en dat het infotainmentsysteem is vernieuwd. Skoda meldt overigens trots dat de ijskrabber die achter de tankklep is verstopt, is voortaan uitgerust met een profieldieptemeter.
Onder aan de internationale motorenlijst zet Skoda een 1.0 MPI, die met 60 en 75 pk is te krijgen. Natuurlijk keren de 1.0 TSI's terug, exemplaren die net als nu 95 of 110 pk sterk zijn. Beide TSI's zijn voorzien van een partikelfilter. De 110 pk sterke variant is te krijgen met een zeventraps DSG-transmissie.
Op veiligheidsgebied profiteert de Fabia van de komst van Blind Spot Detection en Rear Traffic Alert. Daarnaast maakt de auto kennis met een grootlichtassistent.
In de tweede helft van dit jaar staat de vernieuwde Fabia bij de dealers.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Rij al van de zaterdag met ne 1.2 naft Fabia rond. buiten dat het wat basic is, is het wel een aangenaam motortje. Gemiddeld verbruik stond zaterdag op 7,8L en vandaag al op 6.3 liter en als ik er nog lang mee moet rijden, zal het wel nar 6.0L gaan
Ideaal als 2de wagentje.
Comment
-
Rij-impressie: SKODA FABIA
Een koppendraaier is de Skoda Fabia nooit geweest en daar komt met de minuscule facelift geen verandering in. Dat betekent niet dat de compacte Tsjech geen aantrekkingskracht heeft. Sterker nog: eigenlijk is het een verdraaid slim ding.
Wellicht komt het door de bescheiden vormgeving, maar hoe vaak zie je nou een Skoda Fabia rijden? Vrijwel nooit, terwijl het toch het op twee na bestverkochte model van het Tsjechische merk blijkt te zijn. Nee, aandacht trekken behoort niet tot de sterke kanten van de Fabia. Dat betekent niet dat de B-segmenter zonder charme is. Sterker nog: bij de facelift verandert er eigenlijk helemaal niets in technisch opzicht en toch krijg je niet het gevoel dat je in een verouderde auto uit het segment zit.
Neem nu het onderstel, dat voelt nog altijd aan als een goed soort compromis. Zeker niet sprankelend, wel zonder echte tekortkomingen. De besturing werkt licht en accuraat genoeg om de Fabia met één beweging op de bedoelde lijn te krijgen, maar biedt geen feedback. Dat is ook niet nodig, want hoewel het onderstel alles van glad wegdek tot kraterlandschappen aankan, nodigt het niet uit om eens lekker te gaan sturen. Er is een ruime veiligheidsmarge. Grip en tractie zijn echt niet zomaar op, maar de Fabia is niet speels, communicatief of leuk te besturen. Het is dus geen Fiesta of Ibiza, maar als bestuurder weet je wel altijd waar je aan toe bent. Van weekheid valt de auto namelijk ook niet te betichten. Ruim voldoende, dus.
DRIECILINDERS
Die ruime voldoende geldt ook voor de motoren, in ieder geval voor de varianten met turbo. Helemaal onderaan de ladder plaatst Skoda een 1,0-liter driecilinder zonder drukvulling, maar met z'n 70 pk zouden we die laten voor wat hij is. De 95 pk sterke variant met turbo die daarboven staat, voldoet echter prima. Niet snel, wel vlot, en dankzij 160 Nm koppel tussen 1.800 en 3.500 tpm daadkrachtig genoeg om niet gestrest te hoeven worden voor normale prestaties. Bovendien scheidt een dikke laag isolatie de inzittenden van hinderlijke geluiden of trillingen. Onder normale omstandigheden heb je eigenlijk geen weet van wat er in de neus ligt.
De handgeschakelde vijfbak die de krachten naar de voorwielen brengt, past er goed bij. De pook laat zich licht bedienen en misprikken kan bijna niet, omdat hij net voldoende feedback biedt. Daarbij zijn de verhoudingen goed gekozen. Wie meer wil, kan nog doorsparen voor de sterkere variant van dezelfde motor met 110 pk en 200 Nm. Die heeft standaard een zesde versnelling en optioneel kan die motor ook worden geleverd met een DSG-automaat met dubbele koppeling. Voor Nederland ben je met de 95 pk sterke versie echter ook prima bediend, tenzij je regelmatig met veel personen of spullen op pad gaat.
Dat zou zomaar kunnen met de Fabia, want al blijft het een auto met bescheiden buitenmaten, hij maakt daar maximaal gebruik van. Als de voorste inzittenden niet van meer dan bovengemiddeld formaat zijn, passen er op de achterbank vrij makkelijk twee volwassenen bij. Dankzij de dunne rugleuningen van de voorstoelen is er net voldoende beenruimte en passen de voeten eenvoudig onder de voorstoelen. De hoofdruimte achterin is door de hoekige vormgeving zelfs prima voor iemand van 1,80 m. Bagageruimte hoef je er niet eens voor in te leveren; met 330 liter zit de Fabia nog steeds boven het gemiddelde. Mocht je toch meer ruimte nodig hebben, dan is er altijd nog de Combi, een van de laatste kleine stationwagons.
NIEUW INSTRUMENTARIUM
Tot zover is er dus geen nieuws en hoewel er voorin iets meer is gewijzigd, is ook daar niets wezenlijk anders. Een opgefrist instrumentarium, nieuw navigatiesysteem en de toevoeging van enkele actieve veiligheidssystemen zoals een dodehoeksensor en een uitparkeerhulp. Niets wat we niet kennen uit andere Volkswagen-producten. Wel valt op dat het navigatiesysteem vrij traag reageert. Met name het in- en uit-zoomen op de kaart vergt wat geduld. Dat kan beter. Trouwens, het monochrome schermpje tussen de tellers behoort ook niet tot het mooiste dat we kennen. Als geheel oogt het dashboard opgeruimd; zakelijk maar een tikkeltje saai. Ergonomisch klopt het echter allemaal wel.
Natuurlijk zijn alle 'simply clever'-zaken aanwezig. Een afvalzakjeshouder in de deur, grote telefoonhouder in de middentunnel, paraplu onder de passagiersstoel en een ijskrabber achter de tankklep. Kleine dingen, maar wel makkelijk. Zelfs voor een facelift zijn de wijzigingen bij de Fabia dus tamelijk beperkt. De echte verschillen zijn op één hand te tellen. Tegelijkertijd: nodig was het niet. We kunnen ons niet voorstellen dat iemand droomt van een nieuwe Fabia, maar rationeel valt er weinig op de auto af te dingen. In bijna alle opzichten zweeft de Skoda rond het gemiddelde. Soms iets erboven, soms iets eronder. Zo staat de Fabia in het midden van alles, maar nooit in het middelpunt.
OORDEEL- +Redelijk ruim
- +Fijne aandrijflijnen
- -Vrij traag infotainment
- -Tikkeltje saai
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment