Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Kia's eerste Sorento was in Nederland een grote hit omdat hij veel auto bood voor een goede prijs. De tweede generatie heeft evenwel veel te lijden gehad onder de CO2-heffingen in Nederland. In Zuid-Korea konden wij als een van de eerste op pad met de gloednieuwe derde generatie.
Het begrip 'veel auto' is altijd relatief. Soms gaat het over de ruimte, soms over de hoeveelheid opties. In het geval van de derde Sorento zit het met de ruimte in ieder geval goed. De ruimte op de achterbank is tegen het waanzinnige aan en de kofferbak biedt met 605 liter meer dan voldoende plek voor bagage. De auto is dan ook flink gegroeid. Met een lengte van 4,78 m is hij 9,5 centimeter langer dan z'n voorganger en ook in de breedte groeit de Sorento iets. De wielbasis groeide met 8 centimeter. Op de (optionele) derde zitrij is vooral de beenruimte veel beter dan bij de meeste concurrenten. De daklijn ligt met 1,69 meter iets minder hoog dan bij z'n voorganger. De auto gaat duidelijk een beetje de kant van crossover op, helemaal als je het vergelijkt met hoe de Kia ooit begonnen was: de eerste Sorento was 100 procent SUV. Nu is de daklijn iets verlaagd waardoor je er vanuit sommige hoeken een vleugje MPV in ziet. Sowieso ziet de auto er in het echt een stuk beter uit dan op de foto's.
We rijden met de 2.2 diesel met 200 pk. Deze motor is zeker afdoende, maar eigenlijk niet meer dan dat. Je bent continue op zoek naar al die pk's, ook omdat de automaat niet altijd even snel reageert. Bij rustig rijden gaat het goed, maar als je plots moet versnellen kan je beter zorgen dat je met de pook al hebt teruggeschakeld. Het onderstel is opvallend strak. Een bochtige weg naar de top van Jeju Island kan op zeer hoog tempo waarbij het grotere formaat van de auto totaal niet storend is. De auto ligt zeer goed en geeft veel vertrouwen. Hoogstens is hij op slechte wegen een tikje te hard voor SUV-begrippen, maar extreem oncomfortabel wordt het nooit. De auto komt in februari naar Nederland, prijzen zijn vooralsnog niet bekend.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
De eerste Kia Sorento was twaalf jaar geleden een ware doorbraak voor Kia in Nederland. Het merk was ineens ‘stoer’ en de levertijden gingen door het plafond. Inmiddels is hier alweer generatie 3, die ietsje minder stoer is, maar wel groter dan ooit. En is het eigenlijk nog wel een SUV?
In kolonne rijden tijdens introducties is meestal iets wat voorbehouden blijft aan Aziatische journalisten. Vooral Chinezen zijn niet zo van het betere bochtenwerk en dan drukken we ons nog voorzichtig uit. Dus vliegt een merk als Maserati, voor wie Azië een belangrijke markt is, een aantal Chinezen in voor bijvoorbeeld de nieuwe GranCabrio, waarna de hele club 75 kilometer lang achter een Lancia Thema aanhobbelt. Het gaat de Chinezen in dat land toch meer om het mooie leer dan om de wegligging, en de ongevalskans blijft op deze manier laag. Maar wij Europeanen stellen andere eisen. Daarom is het even slikken als we horen dat we in de gloednieuwe KiaSorento in eerste instantie enkel achter een lokale Koreaan aan mogen sukkelen.
Deze angst blijkt snel ongegrond. De man, met stoere Gangnamstyle zonnebril, geeft een partij gas waar we totaal niet op rekenen. Alsof hij er een sport van maakt de rest af te schudden. We moeten vol aan de bak om bij te blijven, de achterste twee auto’s zijn we na een paar kilometer al kwijt. Het deert de man niet, hij heeft blijkbaar doorgekregen dat Europese journalisten graag doorrijden. Op volle snelheid met gierende banden dendert hij naar het hoogste punt van Jeju Island, terwijl wij de kans krijgen om de Sorento op de limiet te beoordelen. Of we dat nu willen of niet…
Groot verschil
De verschillen met hoe de Kia Sorento twaalf jaar terug ooit begonnen is, zijn levensgroot. Het was toen een erg Amerikaanse auto met zeer lichte en indirecte besturing, die ook nog eens fors overhelde als je instuurde. Comfortabel was hij wel. Maar de Koreanen luisteren goed naar de feedback uit Europa en de auto is nu compleet anders. Sowieso qua design en positie in de markt. De eerste auto was 100 procent SUV. Flinke plastic stukken rondom de wielkasten, optioneel kreeg je er een grote bullbar bij en in het terrein deed de auto het bijzonder goed. De tweede generatie was zeker niet laf, maar zo stoer als de eerste generatie was hij niet. Het was eigenlijk een echte stads-SUV geworden. Groot, hoekig en lekker hoog. En vooral dat laatste is bij de derde generatie nóg een tikje minder. De auto heeft 1,5 centimeter minder bodemvrijheid dan zijn voorganger, terwijl hij wel 9 centimeter langer is geworden. Daardoor heeft de Sorento wat MPV-trekjes gekregen. Combineer dat met het SUV-uitgangspunt en voilà: we hebben een heuse crossover in Kia-outfit. Dat is in deze tijden niet bepaald een rare keuze. De volbloed SUV is zeker in Europa over zijn hoogtepunt heen. Het worden steeds meer superstoere en megaluxe MPV’s met een rauw randje, al dan niet met derde zitrij. Ook de nieuwe Sorento heeft optioneel zo’n extra setje stoelen, zodat je met zeven mensen op pad kunt. De Nederlandse importeur heeft er bovendien voor gekozen de auto vooralsnog alleen de zevenzitter naar Nederland te halen. Nemen we plaats op die laatste rij dan is het allemaal te overleven op korte afstand, wat al meer dan gemiddeld is voor die plek. Voor kinderen is het zelfs prima. Gaan we een rij naar voren dan zit je zelfs uitstekend. Al is het maar omdat de Sorento een bank heeft in plaats van losse stoelen. De wielbasis is maar liefst 8 centimeter langer dan voorheen en die ruimte komt duidelijk voor een groot deel ten goede aan de achterpassagiers. Door naar voren dan, waar je ook ruim zit. Het interieur heeft weer een flinke stap gemaakt, maar zo mooi als de nieuwe Optima wordt, is het nog niet. Netjes zonder al te veel hard & saai plastic. Niveau Nissan Qashqai of Honda CRV. De ergonomie is goed in eenvoud, met een multimediasysteem dat beter is dan bij sommige Europese concurrenten. Om bij te blijven laadt Kia de Sorento vol met veiligheidsgadgets die langzaam gemeengoed worden. Denk aan automatische cruisecontrole, dodehoek detectie en surroundview monitor.
Maar één motor
In Korea konden wij gelukkig met de diesel op pad die de Nederlandse deler krijgt. Voor een dieselmotor is 200 pk vrij veel, dus vermogen te kort komen we nooit. Echter hadden we het ook geloofd als er 180 pk op het papier had gestaan. De motor wordt niet geholpen door de automaat, die niet al te snel reageert bij wisselende snelheden. Iets wat we in achtervolging van de lokale Psy goed konden opmerken. Op bochtige wegen loont het absoluut om zelf de pook ter handen te nemen om de versnellingen te kiezen. Je gaat dan vanzelf rekening houden met enige vertraging. Met een handbak benut je alle kracht vermoedelijk iets beter, al is een koppelomvormer weer lekker als je het terrein in gaat of een grote aanhanger achter de auto hangt. Bovendien is de automaat bij normaal cruisen prima.
Het sturen gaat redelijk. Het stuurgevoel is relatief zwaar waarbij er duidelijk geprobeerd is aan Europese eisen tegemoet te komen. Door motor van de elektrische stuurbekrachtiging hoger in de stuurkolom te zetten is er ook net even wat meer stuurgevoel als voorheen. Het onderstel is best stevig. De nieuwe Sorento deelt het met de nieuwe Kia Carnival, een MPV die in Nederland niet wordt geleverd. De vele hairpins die onze Koreaan coureur doorjast blijken voldoende om te ontdekken dat de Sorento allerminst zo bang is voor bochten als vroeger. Je houdt controle en de auto reageert niet raar als je (on)bewust wat te veel snelheid mee de bocht in neemt. En dat terwijl de auto inmiddels een vrij fors formaat heeft.
Voordat we weten hoe succesvol de auto in Nederland daadwerkelijk kan zijn, zullen we de prijzen moeten hebben. Een gunstige prijs was ooit het absolute pluspunt van de eerste Sorento en zorgde in Nederland voor levertijden van meer dan een jaar. Sinds CO2 als basis dient voor de BPM is dat voordeel grotendeels weggevaagd. De nieuwe Kia staat eind januari bij de dealers, nog dit jaar verwachten we de prijzen. De Sorento heeft duidelijk weer een stap gemaakt en zijn zeven zitplaatsen zijn een extra USP. Qua rijgedrag en interieur is het een serieuze tegenstander voor modellen als de X-Trail en de Honda CRV. De Koreanen bouwen, kijken, luisteren, leren en bouwen opnieuw. En maken op die manier sneller progressie dan de meeste Japanse merken ooit gelukt is.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
De auto die op mij het meeste indruk heeft gemaakt op het salon! Alles klopt: knap aan de buitenkant (kan zelfs de vergelijking met een Touareg wat mij betreft doorstaan), een mooi, degelijk en hedendaags interieur. Indien ik privé een auto zou moeten kopen, een kanshebber!
Deze zaterdag heb ik een testrit geregeld. Ik heb ondertussen bijna alle reviews gelezen of bekeken en blijkbaar is de algemene consensus positief. Ik ben dus echt benieuwd want 50K blijft nog altijd veel geld. En voor een beetje meer geld heb je toch al snel een premium wagen. Wordt een moeilijke beslissing. Btw: ik rij nu met een BMW X3 2.0d.
Deze zaterdag heb ik een testrit geregeld. Ik heb ondertussen bijna alle reviews gelezen of bekeken en blijkbaar is de algemene consensus positief. Ik ben dus echt benieuwd want 50K blijft nog altijd veel geld. En voor een beetje meer geld heb je toch al snel een premium wagen. Wordt een moeilijke beslissing. Btw: ik rij nu met een BMW X3 2.0d.
Vroeger was de prijs net z'n grootste troef in de SUV klasse.
2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Vroeger was de prijs net z'n grootste troef in de SUV klasse.
Is dus wel zo goed als full-option hé, je hebt daar niet veel keuze eigenlijk, alles of niks, bij de grote 3 moet je bijna alles nog bijbetalen, kom je gerust aan 70k voor een gelijk uitgeruste.
Als ik nu mijn GLA vergelijk met mijn vorige Sportage, kost een pak meer en vele minder opties, zelfs nog geen aut. airco, wel meer veiligheidsuitrusting. Ik durf echt niet beweren dat het dat waard is, ieder moet dat voor zichzelf uitmaken.
Is dus wel zo goed als full-option hé, je hebt daar niet veel keuze eigenlijk, alles of niks, bij de grote 3 moet je bijna alles nog bijbetalen, kom je gerust aan 70k voor een gelijk uitgeruste.
Als ik nu mijn GLA vergelijk met mijn vorige Sportage, kost een pak meer en vele minder opties, zelfs nog geen aut. airco, wel meer veiligheidsuitrusting. Ik durf echt niet beweren dat het dat waard is, ieder moet dat voor zichzelf uitmaken.
Was ook m'n bedenking na het posten van m'n bericht Hoeveel kost die standaard eig, onder de 40 000 euro wss?
2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Straks is het zover, ben eens benieuwd. Ik kijk vooral uit naar de safety features. En naar de automaat. Komende van een acht traps automaat vrees ik een beetje voor de prestaties. In de reviews heb ik gelezen dat bij gewoon rijden, de automaat het prima doet maar als je hem op de staart trapt, hij blijkbaar wat hapert. Soit, we zullen zien. Zal sowieso mijn bevindingen hier posten.
Vanmiddag dus drie uur de KIA Sorento 2015 meegekregen. In de toonzaal stond een Sorento Sense, full option, echt wel een verschijning. Als je hem ziet staan, lijkt hij op het eerste zicht niet zo immens groot maar schijnt bedriegt. Dit is echt wel een kolossale wagen, bijna de afmetingen van een Q7. Alleen minder hoog. De kofferruimte is gigantisch zonder de derde zitrij, die overigens heel gemakkelijk kan opgezet worden als terug neer. Enkel het instappen helemaal achteraan lukt niet zo eenvoudig. Dat was een beetje zoeken hoe je de tweede zetelrij moest verschuiven. Maar goed, dat zijn details. Van voor aan het stuur is het aangenaam vertoeven, niet teveel toeters en bellen, redelijk ergonomisch en praktisch. Na 5 minuten wist ik perfect mijn weg te vinden. Je merkt direct dat je in een wagen zit met premium allure. Vergelijken met Duitse premium wagens vind ik wat te ver gezocht. De afwerking binnen de KIA is niet op hetzelfde niveau maar ze zijn zeker op de goede weg. Dus, de man van de garage heeft mij kort uitgelegd hoe alles werkt en waar ik alles kon terugvinden. Hij weg, ik in een KIA Fusion. First things first en dat was de zetel en het stuur afstemmen. En dat gaat dus echt wel prima. De zetel kan je elektrisch aanpassen via vier functies en dat werkt schitterend. Het stuur doe je manueel. Dan de motor gestart. Het starten hoor je nauwelijks maar de auto geeft via een vrolijk melodietje aan dat hij er klaar voor is, was wel grappig, een Aziatische toets. De automaat in drive gezet en gas. Ik had vooraf toch wel mijn twijfels over de motor prestaties en de automaat maar jongens, wat rijd die auto goed. Ok, hij heeft een klein turbo gat maar dat is echt wel te verwaarlozen, mijn huidige BMW X3 heeft dat ook. Ook hier voel je echt niet dat je met een grote wagen op de baan bent. Ok, je bent niet op weg met een racewagen maar hij overstijgt toch wel het gemiddelde. Een licht rauw geluid laat je herinneren dat je met 200 PK op de baan bent. De automaat doet perfect zijn werk en schakelt op de juiste momenten. Hij stuurt niet met de precisie zoals mijn BMW maar doet zijn werk zoals het hoort, ook hier wederom een detail. De wagen zit voortreffelijk, het entertainment systeem werkt goed, de GPS gaat razendsnel en het touchscreen doet wat het moet doen, reageren op mijn vingers. De ophanging is strak maar comfortabel, zelf beter dan de BMW X3. Kortom, deze auto heeft mij kunnen bekoren. Is hij zijn 50K waard? Zeker en vast. Kan je voor 50K een andere en betere wagen kopen? Het zal wel zijn, weliswaar minder uitgerust met al die technologische features. Kan je voor 50K zo'n tank kopen? Yep maar hier vermoed ik dat KIA het verschil maakt want Duitse premium tanks, daar betaal je toch als snel 70K à 80K voor met de uitrusting die KIA voorziet. Gelijkaardige merken zoals KIA moeten hier de duimen leggen want nogmaals, het interieur leunt dicht tegen de Duitse afwerking aan en de look & feel smaken echt wel op het netvlies. Blijft over die 50K. Wil je dat betalen voor een KIA? Wat met de restwaarde? Ok, je zou denken: f*ck the upperclass, I will do it my way and with a KIA. Maar toch, het blijft moeilijk, zoveel geld voor een KIA. Geconditioneerd denken maar eigenlijk heb ik niets op aan te merken op deze wagen. Plaats er een ander premium logo op en hij zou als zoete broodjes verkopen. Mijn buikgevoel zegt dus, yes we can. Mijn verstand zegt, hola pola, toch effe alles laten bezinken. Ik vermoed dat ik hier nog een tijdje moet over nadenken. Maar he, ik heb tijd dus dat komt goed uit.
Vanmiddag dus drie uur de KIA Sorento 2015 meegekregen. In de toonzaal stond een Sorento Sense, full option, echt wel een verschijning. Als je hem ziet staan, lijkt hij op het eerste zicht niet zo immens groot maar schijnt bedriegt. Dit is echt wel een kolossale wagen, bijna de afmetingen van een Q7. Alleen minder hoog. De kofferruimte is gigantisch zonder de derde zitrij, die overigens heel gemakkelijk kan opgezet worden als terug neer. Enkel het instappen helemaal achteraan lukt niet zo eenvoudig. Dat was een beetje zoeken hoe je de tweede zetelrij moest verschuiven. Maar goed, dat zijn details. Van voor aan het stuur is het aangenaam vertoeven, niet teveel toeters en bellen, redelijk ergonomisch en praktisch. Na 5 minuten wist ik perfect mijn weg te vinden. Je merkt direct dat je in een wagen zit met premium allure. Vergelijken met Duitse premium wagens vind ik wat te ver gezocht. De afwerking binnen de KIA is niet op hetzelfde niveau maar ze zijn zeker op de goede weg. Dus, de man van de garage heeft mij kort uitgelegd hoe alles werkt en waar ik alles kon terugvinden. Hij weg, ik in een KIA Fusion. First things first en dat was de zetel en het stuur afstemmen. En dat gaat dus echt wel prima. De zetel kan je elektrisch aanpassen via vier functies en dat werkt schitterend. Het stuur doe je manueel. Dan de motor gestart. Het starten hoor je nauwelijks maar de auto geeft via een vrolijk melodietje aan dat hij er klaar voor is, was wel grappig, een Aziatische toets. De automaat in drive gezet en gas. Ik had vooraf toch wel mijn twijfels over de motor prestaties en de automaat maar jongens, wat rijd die auto goed. Ok, hij heeft een klein turbo gat maar dat is echt wel te verwaarlozen, mijn huidige BMW X3 heeft dat ook. Ook hier voel je echt niet dat je met een grote wagen op de baan bent. Ok, je bent niet op weg met een racewagen maar hij overstijgt toch wel het gemiddelde. Een licht rauw geluid laat je herinneren dat je met 200 PK op de baan bent. De automaat doet perfect zijn werk en schakelt op de juiste momenten. Hij stuurt niet met de precisie zoals mijn BMW maar doet zijn werk zoals het hoort, ook hier wederom een detail. De wagen zit voortreffelijk, het entertainment systeem werkt goed, de GPS gaat razendsnel en het touchscreen doet wat het moet doen, reageren op mijn vingers. De ophanging is strak maar comfortabel, zelf beter dan de BMW X3. Kortom, deze auto heeft mij kunnen bekoren. Is hij zijn 50K waard? Zeker en vast. Kan je voor 50K een andere en betere wagen kopen? Het zal wel zijn, weliswaar minder uitgerust met al die technologische features. Kan je voor 50K zo'n tank kopen? Yep maar hier vermoed ik dat KIA het verschil maakt want Duitse premium tanks, daar betaal je toch als snel 70K à 80K voor met de uitrusting die KIA voorziet. Gelijkaardige merken zoals KIA moeten hier de duimen leggen want nogmaals, het interieur leunt dicht tegen de Duitse afwerking aan en de look & feel smaken echt wel op het netvlies. Blijft over die 50K. Wil je dat betalen voor een KIA? Wat met de restwaarde? Ok, je zou denken: f*ck the upperclass, I will do it my way and with a KIA. Maar toch, het blijft moeilijk, zoveel geld voor een KIA. Geconditioneerd denken maar eigenlijk heb ik niets op aan te merken op deze wagen. Plaats er een ander premium logo op en hij zou als zoete broodjes verkopen. Mijn buikgevoel zegt dus, yes we can. Mijn verstand zegt, hola pola, toch effe alles laten bezinken. Ik vermoed dat ik hier nog een tijdje moet over nadenken. Maar he, ik heb tijd dus dat komt goed uit.
Bedankt, mooi verslag, zoals ik verwacht had, prachtige wagen.
Ik koop zeker ook ooit nog opnieuw een Kia, het merk heeft mij ongelooflijk verrast, en aan die 7 jaar garantie kunnen alle merken een puntje zuigen. Ok, beperkt tot 150000km, maar voor de doorsnee rijder ideaal toch. Ik moet beginnen langer met mijn auto's te rijden verdorie
Comment