Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda MX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
    De open tweezitter was er eerder namelijk in een naamloze standaardsmaak, als Luxury, Signature en als Sportive.
    Heb je dit uit Belgische bron ? Ik heb namelijk geen weet hiervan. Volgens mij is het Skycruise, Takumi en Sport.
    Als je deze info uit Nederland haalt, heeft al wat volgt volgens mij weinig betekenis voor ons hier in Vlaanderen.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

      Heb je dit uit Belgische bron ? Ik heb namelijk geen weet hiervan. Volgens mij is het Skycruise, Takumi en Sport.
      Als je deze info uit Nederland haalt, heeft al wat volgt volgens mij weinig betekenis voor ons hier in Vlaanderen.
      Er zijn ook Nederlanders op dit forum, net zoals er Belgen op het Autoweek forum zitten. Geen probleem toch. Was in dit geval de bronvermelding vergeten blijkbaar, waarvoor excuus!
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • MAZDA MX-5-ONTWERPER MATANO: 'PAS OP TWEEDEHANDS MARKT ZIE JE HOE GOED DESIGN IS'

        ONTWERP AUTO NIET BEOORDEELD DOOR DE NIEUWVERKOOP

        ​Ooit ging hij op de bonnefooi naar Los Angeles om ontwerper te worden. Hij werd weggepromoveerd naar Australië, maar kwam terug en schonk de wereld de iconische Mazda MX-5. We spreken Tom Matano en maken kennis met een kleurrijke man.


        Hij is misschien niet zo bekend als Adrian van Hooydonk, Peter Schreyer of Luc Donckerwolke, maar die bekendheid verdient Tom Matano wel degelijk. De kleine sympathieke Japanner heeft een cv om u tegen te zeggen, met als absoluut hoogtepunt de bestverkochte roadster aller tijden. Inderdaad, Matano-san stond aan de wieg van de Mazda MX-5. Als groot liefhebber van dat model en eigenaar van een MX-5 van de tweede generatie ga ik dan ook met extra hoge verwachtingen naar onze lunchafspraak in het Amsterdamse Eye. Matano heeft sinds 2003 zijn eigen designstudio in San Francisco, Matano Design, maar tijdens ons gesprek blijkt algauw dat zijn kwarteeuw bij Mazda de meeste indruk op hem heeft gemaakt.


        Matano-san stond aan de wieg van de Mazda MX-5.

        Nadat hij in Tokio zijn ingenieursstudie had afgerond, stapte Tom Matano in 1970 uit het vliegtuig in Los Angeles met niet veel meer dan zijn koffer en huizenhoge ambities om het in de autodesignwereld te gaan maken. “Ik was er nog maar een paar dagen toen ik me realiseerde dat je in Los Angeles niet zonder auto kon”, vertelt hij. Zijn keuze was opmerkelijk als je weet welk icoon hij later tekende. De jonge Matano reed al snel door California in een Fiat 128 Spider. De vier jaren die volgden, studeerde hij Transport Design aan het Art Center College of Design in Los Angeles, wat hem een toegangsbewijs bezorgde bij General Motors. Hij tekende in de Oldsmobile Studio aan de 1976 Cutlass Coupe 442, de 1977 Oldsmobile 98, de 1978 Omega en de 1978 Toronado. De energiecrisis en de daaropvolgende ontslagronde bij GM maakten echter een einde aan zijn vliegende start. Matano werd weggepromoveerd naar de Australische tak, Holden, met de veel­belovende woorden: ‘Als de economie aantrekt, bellen we je weer.’ “Dat is nooit gebeurd”, zegt Matano lachend. “Ik bleef zes jaar in Australië, maar wilde me toeleggen op aerodynamica. Australië had destijds niet één windtunnel”, vertelt de Japanner. Dus vertrok Matano naar Europa, waar hij bij BMW aan de stroomlijn van de toekomstige E36 mocht werken. “De E30 was toen net geïntroduceerd, we werkten flink vooruit”, zegt Matano. “De ontwikkeling van een model duurde toen zo’n tien jaar.”


        Mazda MX-5 in de NA.

        Matano is zijn roots niet vergeten en zo zien we hem in 1983 terug in de Californische ontwerpstudio van Mazda. “Mazda had toen al verschillende designteams over de hele wereld, die allemaal aan dezelfde projecten werkten. Dat lijkt misschien een competitie, maar het was geen kwestie van winnen of verliezen, maar het juiste ontwerp kiezen”, zegt hij daarover. De Miata was in elk geval zo’n juist ontwerp, weten we inmiddels.


        Globale ontwerpen veel moeilijker


        In die jaren werden automodellen meer en meer global, iets waar Matano bijzonder bij betrokken was, vertelt hij. “Global design is moeilijker dan je denkt. Het zit hem vaak in de gekste details, ook technisch. Ik herinner me een kunststof omhulsel dat we om een kabelboom wikkelden om die te beschermen tegen de blootstelling aan de zeelucht tijdens het transport naar de Verenigde Staten. Later gingen we dat model in Amerika produceren, maar niemand realiseerde zich dat we dat onderdeel hadden kunnen wegbezuinigen. Denk ook aan de overbrengingsverhoudingen van de transmissies. In Amerika zijn de bochten veel ruimer dan in Japan. Als je de bak daar niet op aanpast, komt een Amerikaanse bestuurder daarmee in de knoop.”


        Aziatische mannen plassen vaker dan Amerikaanse


        Vooral in het ontwerp kwam Matano gekke verschillen tegen, met minstens zo gekke oplossingen. “In de VS rijden mensen veel lange afstanden en dan wil je je rit zo weinig mogelijk onderbreken”, vertelt hij. “Dan is het zaak de tankinhoud enigszins af te stemmen op het interval van een gemiddelde plaspauze. Ik had de indruk dat Aziatische mannen vaker moeten plassen dan Amerikanen en nam de proef op de som tijdens een intercontinentale vlucht in de businessclass. Ik vroeg de stewardess in de gaten te houden hoe vaak mijn mede­passagiers naar het toilet gingen en tot mijn verbazing nam ze dat heel serieus, zodat ik bij aankomst een gedetailleerde lijst kreeg met tijdstippen van plaspauzes van elke passagier. Maar mijn vermoeden klopte.”

        Matano leerde ook door schade en schande. “Voor de Amerikaanse markt vervingen we de asbak aanvankelijk door een beker­houder, maar daardoor kiepte de inhoud vaak over de autoradio, wat ons allerlei schadeclaims opleverde.”


        Creatieve beperkingen bij wereldauto's


        Wereldauto’s ontwerpen heeft ook zijn creatieve beperkingen, vindt Matano. “Als relatief kleine speler heeft Mazda wat dat betreft veel vrijheid”, vertelt hij. “Kijk voor het tegendeel maar naar Toyota. Dat is zo groot dat het altijd het tempo bepaalt, of je dat nu leuk vindt of niet. Het dringt zijn modellen aan de wereld op, verbetert ze gedurende de looptijd en uiteindelijk zien ze er min of meer oké uit. Dat merk heeft de macht om dat te doen.”


        De NA tussen twee Mazda's MX-5 van generatie ND.

        Grenzeloos design dus, maar moet het ook tijdloos zijn? “Dat is een interessante kwestie”, vindt Matano. “Goed design wordt niet zozeer beoordeeld door de nieuwverkoop van de auto, maar hoe goed hij tien jaar later tweedehands nog te slijten is. Een sterk voorbeeld daarvan, dat kan ik je nu al voorspellen, zal de huidige 4-Serie blijken. Dat front is zó massaal dat de rest van de auto erachter wegvalt. Ik zeg je nu al dat je die over tien jaar niet meer verkocht krijgt."

        Bron: Autoweek


        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

          Er zijn ook Nederlanders op dit forum, net zoals er Belgen op het Autoweek forum zitten. Geen probleem toch. Was in dit geval de bronvermelding vergeten blijkbaar, waarvoor excuus!
          Ok, excuses zijn niet nodig, maar wat is het dan ? Het is denk ik wel interessant om te weten.
          Aangezien dit een .be site is, zou je verwachten hier info voor België te vinden. Maar zoals ik al zei, lijkt me dat met deze benamingen niet te kloppen. Dus als er info voor andere landen gepost wordt, zou het handig zijn dat te vermelden, om verwarring te vermijden.

          Comment




          • Bron: jocar.com
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment




            • Meer pics: autoc-one.jp
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Mazda MX5 Review: Still sublime?
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Minieme facelift:

                  VOOR:



                  NA:





                  VOOR:



                  NA:


                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • E-Fuels im Tank des Mazda-MX5 Skyactiv-G 184: Der Sprit der Zukunft? Test | Verbrauch | Preis
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • MAZDA MX-5 MAG IN OPGEFRISTE VORM NOG EVEN MEE

                        FIJNSLIJPEN

                        ​Een nieuwe Mazda MX-5 verwachten we zeker niet voor het eind van 2025 te zien te krijgen en dat betekent dat het huidige en inmiddels negen jaar oude model er nog even tegenaan moet. Dat doet de kleine open pretmachine in subtiel opgefriste vorm.


                        Mazda houdt zijn modellen actueel door jaarlijks modeljaarupdates door te voeren. De mate waarin auto's worden vernieuwd is veelal vrij subtiel. Ditmaal voert Mazda in thuisland Japan een opfrisbeurt door op de MX-5 en die is iets omvangrijker dan gebruikelijk.

                        Wie goed kijkt naar de koplampen van de MX-5 en MX-5 RF op deze foto's, ziet waarschijnlijk dat de koplampen net even anders zijn dan je gewend bent. Hoewel aan de vorm niet wordt gesleuteld is de invulling van de lichtunits vernieuwd. De dagrijverlichting heeft een andere signatuur. En kijk eens goed naar de achterlichten? Die lijken nog sterk op die van de MX-5 zoals je die sinds eind 2014 kent, maar zijn nu '3D-exemplaren'. Er zit dus meer reliëf in. Alle verlichting rondom is nu volledig led. Ook in het interieur voert Mazda een belangrijke wijziging door. Het 7-inch grote infotainmentscherm maakt daar namelijk plaats voor een nieuw exemplaar met een diagonaal van 8,8 inch. De andere optische wijzigingen die Mazda doorvoert zijn van het niveau 'modeljaarupdate'. Zo is er nieuwe bruine bekleding, een nieuwe beige cabriokap, een nieuwe Areo Grey Metallic geheten lakkleur en nieuw lichtmetaal beschikbaar.


                        Mazda MX-5: vernieuwde kijkers.

                        Ook zijn er technische wijzigingen. Het sperdifferentieel - standaard op de 184 pk sterke MX-5's - is herzien en ook de stuurbekrachtiging is ander afgesteld. Nieuw is een nieuwe modus voor het DSC-systeem: DSC-Track. Dit is een voor circuitgebruik geoptimaliseerde rijmodus die alleen beschikbaar voor de MX-5 met handbak. De MX-5 maakt verder kennis met adaptieve cruise control. Je herkent een MX-5 met het MRCC gedoopte systeem aan de in de grille zichtbare radarunit. Ook nieuw: Smart Brake Support, een systeem dat tijdens het achteruitrijden naast en achter de auto naderend verkeer in de gaten houdt. De Mazda MX-5 met 1,5-liter grote Skyactiv-G krijgt er 4 pk bij en leert nu 136 pk. Daarnaast is de gasrespons van de MX-5 met de 184 pk sterke 2.0 directer.

                        Let wel: Mazda heeft de vernieuwde MX-5 vooralsnog alleen aan de Japanse consument voorgesteld. De aangescherpte Mazda MX-5 komt ook onze kant op, maar mogelijk verschilt de voor Europe bestemde versie op detailniveau van de vernieuwde MX-5 in het thuisland.

                        Bron: Autoweek



























                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • De LEDs onder de koplampen lijken vervangen door zwart plastic, of zie ik dat verkeerd? Verder wel een mooie facelift. Zeker de grotere display in het dashboard is een stuk beter. Ik vind die in de mijne namelijk toch net iets te klein.

                          Comment





























                          • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Jammer van de price hike, anders was het een optie geweest om in te wisselen. Denk niet dat het nog een keer lukt om er eentje zo voordelig op de kop te tikken

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk Berichten
                                Jammer van de price hike, anders was het een optie geweest om in te wisselen. Denk niet dat het nog een keer lukt om er eentje zo voordelig op de kop te tikken


                                Toch een scherpe prijs.

                                Comment


                                • Dit is de pre-facelift en 10k duurder dan wat ik voor de mijne, nieuw, heb betaald

                                  Edit: er ontbreken zelfs zaken die ik op de mijne wel heb. Dit is geen 100 jaar een goede deal imo. Maar goed, autoprijzen zijn compleet van de pot gerukt sinds corona.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk Berichten

                                    Dit is de pre-facelift en 10k duurder dan wat ik voor de mijne, nieuw, heb betaald

                                    Edit: er ontbreken zelfs zaken die ik op de mijne wel heb. Dit is geen 100 jaar een goede deal imo. Maar goed, autoprijzen zijn compleet van de pot gerukt sinds corona.
                                    Tja, bij mijn locale Mazda dealer staat een MX-5 2.0L met het sportpakket. +37K. Maar 't is zoals ge zegt, sinds corona zijn de autoprijzen serieus gestegen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk Berichten

                                      Dit is de pre-facelift en 10k duurder dan wat ik voor de mijne, nieuw, heb betaald

                                      Edit: er ontbreken zelfs zaken die ik op de mijne wel heb. Dit is geen 100 jaar een goede deal imo. Maar goed, autoprijzen zijn compleet van de pot gerukt sinds corona.
                                      Facelift op de ND ? Heb ik iets gemist ?
                                      Een 184 pk met Recaro's voor 24k ? Amai, waar heb je die kunnen vinden ?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                        Facelift op de ND ? Heb ik iets gemist ?
                                        Een 184 pk met Recaro's voor 24k ? Amai, waar heb je die kunnen vinden ?
                                        Nee hoor, een 160pk-versie nog met recaro, alcantara interieur, spoiler en genummerd voor 23.9k in 2018. 5 jaar later is dit amper nog betaalbaar en laat ons eerlijk zijn, deze auto is echt geen 40k waard qua afwerking of opties, ook niet als er 6k korting afgaat.

                                        Comment


                                        • Er is een 1.5 voor 32k, maar wat is het alternatief als je een roadster zoekt ?
                                          De Fiat 124 wordt niet meer gemaakt.
                                          Ik tel bij Mercedes 24 modellen, maar een SLK is er al een tijd niet meer.
                                          Ik tel bij Audi 16 modellen, maar geen TT meer.
                                          Geen roadsters meer bij Alfa Romeo.
                                          Een Nissan Z is ook al lang verleden tijd.
                                          De 718 van Porsche is een andere categorie.
                                          Een BMW heeft nog een Z4, maar die is minstens 10k meer om te beginnen.
                                          We mogen blij zijn met de MX-5. Het is dat of niks.
                                          Maar er zijn waarschijnlijk wel 100 modellen elektrische SUV's om uit te kiezen ..

                                          Comment

                                          Working...
                                          X