Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda MX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
    En bij de importeur... zit die daar niet in de omgeving...
    Misschien was 't een nieuwe Aston Martin, die zitten ook in Tisselt (met hun onderhoudsafdeling).

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
      Misschien was 't een nieuwe Aston Martin, die zitten ook in Tisselt (met hun onderhoudsafdeling).
      Net achter het hoekje van Mazda....😄


      Sent from somewhere, using Tapatalk.
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
        Misschien was 't een nieuwe Aston Martin, die zitten ook in Tisselt (met hun onderhoudsafdeling).
        En met welke rede, denk je aan deze mogelijkheid ? ;-)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
          Misschien was 't een nieuwe Aston Martin, die zitten ook in Tisselt (met hun onderhoudsafdeling).
          Hebben die een model met zo bolle achterlichten?
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • Op 8/8 een proefritje met deze nieuwe
            2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
            2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

            Comment


            • Post zeker je bevindingen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                En bij de importeur... zit die daar niet in de omgeving...
                Ja klopt. mazda ait in Tisselt, net voor de brug aan de N16.

                Ze hebben er daar eentje rijden, eentje waarmee de dealers en verkopers een toertje mogen maken. Maar het zou om een of ander eindereeks prototype gaan, en daarom niet geschikt voor iedereen.
                autofans.be

                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door s2000jan Bekijk Berichten
                  Op 8/8 een proefritje met deze nieuwe
                  Ik op 30/07

                  Comment


                  • Rij-impressie: Mazda MX-5

                    Pure roadster zijn zeldzaam geworden. Dat was in de jaren tachtig van de vorige eeuw ook al zo, toen kwam de redding uit onverwachte hoek. Onverwacht is de hoek van Mazda allang niet meer, maar is de nieuwe MX-5 nog steeds zo’n roadster pur sang?


                    Het gebeurt niet zo gek vaak dat een auto uitgroeit tot een icoon, het gebeurt nog veel minder vaak dat hij die status al tijdens zijn levenscyclus bereikt. Zelfs Mazda zelf had in al zijn optimisme en zelfvertrouwen nooit durven hopen dat het compacte roadstertje waar ze in de jaren tachtig van de vorige eeuw op broedden zo’n legendarisch succes zou worden. Een heleboel rijplezier, maar dan tegen een alleszins redelijke prijs: het bleek een succesformule. Aan de grote lijnen van het model werd bij de opvolging in 1998 dan ook maar voorzichtig gebogen en ook de derde generatie die in 2005 ten tonele verscheen, was een vrij voorzichtige doorontwikkeling van het oerconcept.
                    Iemand moet de tekenkamer van Mazda in zijn gestormd, al bulderend: “Nu gaan we het helemaal anders doen!” En dat moet iemand zijn geweest die een boel in de melk te brokkelen heeft, want de ND oogt inderdaad heel verschillend ten opzichte van zijn voorgangers. We spreken voorafgaand aan onze eerste rit met Masashi Nakayama, chief designer van de nieuwe MX-5 en vragen hem naar het waarom van deze trendbreuk: “We hebben veel vernieuwingen doorgevoerd bij de vierde generatie en vonden dat je dat ook op het oog al moet kunnen zien. Overigens ben ik het niet met je eens dat hij zo sterk afwijkt.” Om zijn gelijk te bewijzen vist Nakayama een schetsboek en een balpen uit zijn tas en begint hij te tekenen. In amper een minuut heeft hij de contouren van de nieuwe MX-5 onder die van de NB, twee generaties terug, op het papier gepenseeld: “Zie je wel? De ND lijkt nog het meest op de NB.” Dus dat is ook zijn favoriete oude MX-5? “Nee,” glimlacht hij, “Ik heb mijn NA al vijfentwintig jaar, die kocht ik vlak nadat ik bij Mazda in dienst trad. Dat is dan ook mijn favoriet.” Het enige punt van kritiek op het ontwerp zijn wat ons betreft de koplampen die in verhouding tot de rest van de auto wat klein lijken. Nakayama erkent dat: “Het is een concessie. We vonden het belangrijker voor het sportieve rijgevoel om de overhang voor zo kort mogelijk te houden, maar de laag aflopende neus wilden we ook absoluut behouden. Daardoor kwamen we met ruimtegebrek te zitten en dat hebben we opgelost met led-techniek, waardoor de koplampen kleiner konden worden.”

                    Afgeslankt

                    Of de traditie nou wel of niet voortleeft in het uiterlijk van de ND, dat doet ze onderhuids in elk geval wel. De MX-5 is nog steeds een lage, lichte en open tweezitter met de motor voorin en achterwielaandrijving. Maar wat zijn dan die vernieuwingen waar Nakayama het over had? Laten we met het belangrijkste beginnen: het gewicht. De ND is zo’n honderd kilo afgeslankt ten opzichte van de NC en dat betekent dat de auto weer op het gewicht is van het oermodel uit 1989. Dat is des te knapper wanneer je bedenkt dat er in een kwart eeuw tijd een hoop nieuwe voorzieningen en technieken bij zijn gekomen. Mazda heeft dat voornamelijk bereikt door toepassing van aluminium en kunststof voor veel delen in de carrosserie en het chassis. Maar ze hebben het gewicht niet alleen flink gereduceerd, ze zijn er ook mee gaan schuiven. Zo is de motor 15 mm meer naar achter verplaatst, terwijl hij ook nog eens 13 mm lager ligt. En ook de inzittenden verschuiven hun stoel. 20 mm lager (en dat voelt inderdaad en stuk sportiever) en 15 mm meer naar het midden (hoe dat voelt, hangt af van wie er naast je zit).
                    Het handbediende kapje is voorzien van een hulpveer, waardoor de bediening een stuk lichter is geworden. Binnenruimte is nooit de sterkste kant van de MX-5 geweest, maar weet dan ondergetekende met zijn 1,89 meter prima aan boord past. Opmerkelijk is wel de kleine bagageruimte, met 130 liter de krapste ooit in een MX-5.

                    Hoogtoerig

                    Genoeg gepraat, we gaan rijden. De serieproductie van de MX-5 moet nog worden opgestart, dus we hebben een zeldzame voorserie-auto ter beschikking. Het is een tweeliter in de GT-M-trim. We verlaten het schilderachtige St. Paul de Vence in noordelijke richting, waar een prachtige bergpas ligt. De Col de Vence is een lange reeks heerlijke haarspeldbochten en adembenemende vergezichten, de ideale omgeving voor een roadster. Zodra de laatste bebouwing achter ons ligt, laat het gas er op. We kennen dit tweeliterblok natuurlijk uit andere Mazda’s als een erg fijne machine, voor de MX-5 is het nog eens flink geoptimaliseerd. Door andere componenten, waaronder de nokkenassen, is hij wat hoogtoeriger geworden. Je trekt hem lekker door tot 7.000 toeren en dan klinkt hij heerlijk hees. We laten ons mede daardoor verleiden wat harder te gaan dan hier verstandig is en de eerste bocht snijden we dan ook wat erg snel aan. En dan blijkt meteen hoe prachtig de auto in balans is. Onderstuur is er nauwelijks, mede dankzij die verder naar achteren geplaatste motor, en druk je het gas in, dan wringt de achterkant zich meteen een stukje naar buiten. Terugschakelen, pedaal naar de vloer en op naar de volgende haarspeld! De besturing had wat ons betreft best iets zwaarder gemogen, maar dan neemt niet weg dat het haarscherp is. Na drie kwartier bochten vreten zie ik cameraman Mark op een helling zwaaien dat hij het wel heeft. Ga maar even in de zon liggen, Mark, ik zie je later. Bijzonder fijn is ook het schakelen. Het korte pookje steekt direct uit de bak, waardoor je precies voelt wat er onder je rechter pols gebeurt. Klik-klik-klik, het gaat nooit vervelen.

                    Neusje van de zalm

                    Het afwijkend uiterlijk van de vierde generatie zou voor MX-5-puristen van de ND wellicht een NNee kunnen maken, maar dat is gauw voorbij zodra ze achter het stuur plaatsnemen. Hij heeft aan beleving niets ingeboet, integendeel. Goede wijn wordt met de jaren alleen maar beter en de MX-5 is na een kwart eeuw rijpen beter op dronk dan ooit. En, niet geheel onbelangrijk, nog een belangrijk aspect is onveranderd gebleven: de laagdrempeligheid.





                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment






                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment






                      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten
                            Ja klopt. mazda ait in Tisselt, net voor de brug aan de N16.

                            Ze hebben er daar eentje rijden, eentje waarmee de dealers en verkopers een toertje mogen maken. Maar het zou om een of ander eindereeks prototype gaan, en daarom niet geschikt voor iedereen.
                            Dat denk ik niet, ik kon kiezen tussen een 1.5 of 2.0. Dus ik denk wel degelijk productie modellen

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                              Dat denk ik niet, ik kon kiezen tussen een 1.5 of 2.0. Dus ik denk wel degelijk productie modellen
                              En welke heb je gekozen ? Ik kon die dagen niet (29-30/7) dus moet ik mij tevredenstellen met de basis 1.5, maar niet dat dat erg is denk ik ....
                              2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
                              2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door s2000jan Bekijk Berichten
                                En welke heb je gekozen ? Ik kon die dagen niet (29-30/7) dus moet ik mij tevredenstellen met de basis 1.5, maar niet dat dat erg is denk ik ....
                                Diegene die me interesseert, de 2.0. Vooral de zitpositie en wegligging en dynamiek zijn voor mij belangrijke ijkpunten. Ik hoop dat er ook in verschillende kleuren zijn, instinctief wil ik de rode, maar ik wil ook wel eens zien hoe hij in andere kleuren voor de dag komt.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                  Diegene die me interesseert, de 2.0. Vooral de zitpositie en wegligging en dynamiek zijn voor mij belangrijke ijkpunten. Ik hoop dat er ook in verschillende kleuren zijn, instinctief wil ik de rode, maar ik wil ook wel eens zien hoe hij in andere kleuren voor de dag komt.
                                  +1 here
                                  2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
                                  2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door s2000jan Bekijk Berichten
                                    +1 here
                                    Nog altijd last met uw benen ?
                                    2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

                                    2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

                                    Comment


                                    • Interested in feeling a little better about the state of humanity in general? If so, put down those pills and booze and listen to this. Earlier this week, the very first, brand-new 2016 Mazda Miata met its end, by being rear-ended by an F-150 less than a mile from the dealer. Gutting, right? Well, incredibly, Mazda is…

                                      Comment


                                      • Moest ik in de markt zijn voor een moderne roadster, dit was de eerste die ik zou gaan testen.
                                        De MX5 is altijd al een favoriet geweest.
                                        King of the Ludospace - currently running nr. 6

                                        2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Niko80 Bekijk Berichten
                                          Nog altijd last met uw benen ?
                                          Jup, maar niks dat een kussentje niet kan oplossen, maar dat is een gedoe hé
                                          2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
                                          2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

                                          Comment

                                          Working...
                                          X