Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda MX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

    Zonder volledig te willen zijn...

    (knip, knip, anders wordt het te lang )

    Een turbomotor bestaat dus al 112 jaar…[/I]
    Je was nog vier andere nadelen van de turbomotor vergeten. Ik weet dat je niet volledig probeerde te zijn, dus dit is geen kritiek.
    - Het voegt gewicht toe. Een of meerdere turbo's, intercoolers, etc, etc. Een hoger gewicht in sportauto's moet je zo lang als mogelijk proberen vermijden (ik reken de MX-5 even onder de sportauto's, zelfs al is het dan een bescheiden exemplaar).
    - Turbo's hebben drukopbouw nodig, en dat betekent tijd om hun werking te bereiken. Turbogaten zijn niet meer van deze tijd, maar een klein blok dat "onderin" niet thuis geeft (lees: weinig koppel bij lage toeren) is bij turbomotoren niet zo vreemd. Gevolg: wat ik een "sponzig" gaspedaal noem. Lastig voor wagens met sportieve pretenties. Je kan dat weliswaar oplossen, maar dat verhoogt weer het gewicht.
    - Het beïnvloedt het motorgeluid. Bij personenvervoer is stiller meestal beter, dus dan maakt die turbo niet zo veel uit. Bij iets met een sportieve pedigree draagt het geluid bij aan de ervaring. De turbo zit mee in zowel het inlaat- als het uitlaattraject. En dat maakt het geluid minder interessant. Vergelijk maar eens een ongeblazen Mezger-blok met een huidige boxer. Of een 6-in-lijn-BMW van voor de downsizing met de turbo-zescilinders die ze nu produceren.
    - Het voegt complexiteit toe. En meer complexiteit betekent meer kans op brokken, en hogere kosten qua productie en development.

    Bon, dat wil niet zeggen dat het allemaal kommer en kwel is met die turbo's. Als je me een nieuwe Alpine A110 voor de deur zet zal ik die niet weigeren, turbo of niet
    Last edited by ; 19/08/2017, 11:31.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

      Wat moet Mazda dan meer te bieden hebben?
      ...
      De prijs cava nog, ge krijgt er dan ook een top versie voor...
      32.000 is toch veel. De mijne was 28.200 catalogusprijs. Reken daarbij dan 200 voor een setje pedalen, 200 voor een setje verlagingsveren, 200 voor de spoiler, komt op 28.800.
      Dan de veerpootbrug, wat, 400 maximum ?
      Blijft de Recaro en alcantarabekleding en de '160 edition' exclusiviteit over om die extra 2.800 te rechtvaardigen.

      Ik had liever kleuren gezien. Of gewoon een standaard verlaagde versie, in niet-beperkte oplage. Of eentje met wat extra pk's. Of een MPS of Mazdaspeed versie bijvoorbeeld.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8

        32.000 is toch veel. De mijne was 28.200 catalogusprijs. Reken daarbij dan 200 voor een setje pedalen, 200 voor een setje verlagingsveren, 200 voor de spoiler, komt op 28.800.
        Dan de veerpootbrug, wat, 400 maximum ?
        Blijft de Recaro en alcantarabekleding en de '160 edition' exclusiviteit over om die extra 2.800 te rechtvaardigen.

        Ik had liever kleuren gezien. Of gewoon een standaard verlaagde versie, in niet-beperkte oplage. Of eentje met wat extra pk's. Of een MPS of Mazdaspeed versie bijvoorbeeld.
        Gelimiteerde versies kosten nu eenmaal meer en behouden ook beter hun waarde. Wel jammer van de kleuren. Misschien dat ze in de toekomst nog wel andere versies uitbrengen.

        Comment


        • Dit is em dan :


          Niks bijzonders aan.
          Ik kan me moeilijk voorstellen dat daar iemand over 10 jaar 5€ meer wil voor geven dan voor een gewone versie.
          Last edited by RX-8; 20/08/2017, 22:51.

          Comment


          • De MX-5 heeft het goed gedaan op de 24 uur van Zolder.
            Ik had geen zin om mijn kodak mee te sleuren, hier enkele GSM foto's.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten

              Je was nog vier andere nadelen van de turbomotor vergeten. Ik weet dat je niet volledig probeerde te zijn, dus dit is geen kritiek.
              - Het voegt gewicht toe. Een of meerdere turbo's, intercoolers, etc, etc. Een hoger gewicht in sportauto's moet je zo lang als mogelijk proberen vermijden (ik reken de MX-5 even onder de sportauto's, zelfs al is het dan een bescheiden exemplaar).
              - Turbo's hebben drukopbouw nodig, en dat betekent tijd om hun werking te bereiken. Turbogaten zijn niet meer van deze tijd, maar een klein blok dat "onderin" niet thuis geeft (lees: weinig koppel bij lage toeren) is bij turbomotoren niet zo vreemd. Gevolg: wat ik een "sponzig" gaspedaal noem. Lastig voor wagens met sportieve pretenties. Je kan dat weliswaar oplossen, maar dat verhoogt weer het gewicht.
              - Het beïnvloedt het motorgeluid. Bij personenvervoer is stiller meestal beter, dus dan maakt die turbo niet zo veel uit. Bij iets met een sportieve pedigree draagt het geluid bij aan de ervaring. De turbo zit mee in zowel het inlaat- als het uitlaattraject. En dat maakt het geluid minder interessant. Vergelijk maar eens een ongeblazen Mezger-blok met een huidige boxer. Of een 6-in-lijn-BMW van voor de downsizing met de turbo-zescilinders die ze nu produceren.
              - Het voegt complexiteit toe. En meer complexiteit betekent meer kans op brokken, en hogere kosten qua productie en development.

              Bon, dat wil niet zeggen dat het allemaal kommer en kwel is met die turbo's. Als je me een nieuwe Alpine A110 voor de deur zet zal ik die niet weigeren, turbo of niet
              Dat klopt allemaal, maar:

              Turbogaten:
              Bij auto’s met automaat,(bv met dubbele koppeling) is dat turbogat al véél moeilijker te voelen. Bij een klassieke automaat is er niets meer te voelen, want de oliepomp zorgt altijd al voor een spons/vertraging gevoel.
              Hoe erg het turbogat speelt, hangt ook wel sterk af van de schakelkunde van de bestuurders….
              • Als je wil racen, rij je toch niet onder 2000 t/m, dat is cruisen…?
              Geluid
              Voor het geluid-probleem, bestaan er blijkbaar oplossingen. maar is niets vooor mij...
              ✈️ Facebook - https://www.facebook.com/Motorissimi/✈️ Instagram - https://www.instagram.com/motorissimi/Ciao a tutti ragazzi!Oggi vi portiamo una modifica fa...


              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                De MX-5 heeft het goed gedaan op de 24 uur van Zolder.
                Ik had geen zin om mijn kodak mee te sleuren, hier enkele GSM foto's.

                Dat was het team met journalisten o.a van Autowereld?
                2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                Comment


                • Inderdaad.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                    Dit is em dan :


                    Niks bijzonders aan.
                    Ik kan me moeilijk voorstellen dat daar iemand over 10 jaar 5€ meer wil voor geven dan voor een gewone versie.
                    Uiterlijk inderdaad weinig verschil. Interieur daarentegen, juist nog andere velgen, andere kleur, verlagen en andere uitlaat en het zal meteen een stuk beter zijn!

                    Comment


                    • 24H Zolder: Nabeschouwing van Mazda Europe

                      Na een zeer spannende strijd met de BMW 120D van Jusi Racing in de laatste uren, behaalde de Mazda MX-5 ND Cup Racer de 2de plaats in de klasse 7c met 8 ronden voorsprong en een 28ste plaats (op 43 starters) algemeen. En dat ondanks het incident van zaterdagavond waarbij de rechter voorophanging moest vervangen worden.

                      Mazda Belux bracht opnieuw een MX-5 aan de start in de Eleven Sports 24H of Zolder 2017, met de duidelijke ambitie om het podium te halen. Daarbij zou de kleine MX-5 het moeten opnemen tegen 5 BMW’s, waaronder 2 snelle M3’s van Hofor Racing, die tijdens de qualificaties meer dan 10 seconden sneller waren per ronde.

                      Maar zoals bij de vorige edities is gebleken hoe betrouwbaar de Mazda MX-5 is en hoe uitgebalanceerd en evenwichtig het chassis. En de vijf journalist-piloten (Stéphane Lémeret, Xavier Daffe, Hans Dierckx, Maxime Pasture en Antonio da Palma Ferramacho) hadden ondertussen ook de nodige ervaring.
                      Het team hoopte op regen, omdat wij in slechte omstandigheden het vermogennadeel konden compenseren. Dat bleek ook tijdens de eerste wedstrijduren toen Stéphane Lémeret, die op slicks bleef rijden, opklom naar een 23ste plaats algemeen (van de 43 starters).

                      Iets voor middernacht kreeg wagen nr. 160 evenwel te kampen met pech.Bij het aanremmen voor de chicane, brak de ophanging vooraan rechts en het wiel af. De auto moest getakeld worden en de ophanging vervangen, waardoor we anderhalf uur stil stonden in de box. Maar de mechaniciens van team MSTC, onder leiding van Jan Wouters, leverden fantastisch werk en de koers was nog lang en met goeie moedvertrok Maxime Pasture opnieuw de nacht in. Daarna draaide de MX-5 nr. 160 zijn rondjes als een Zwitsers uurwerk. Toen ook de BMW van Tischner MotorSport midden in de nacht uitviel, lag het podium opnieuw binnen handbereik. Ook Antonio, Hans en Xavier draaiden foutloos en consistent hun rondjes en langzaamaan naderden we in de loop van de voormiddag op P2.

                      Toen Lémeret om half twee op zondagnamiddag het stuur overnam voor een laatste dubbele stint, waren we gewikkeld in een spannende strijd voor de tweede plaats met de BMW 120D van Jusi Racing. Stéphane zette haast meteen een rondje neer van 1’52 ‘’173, onze snelste tijd in de race en zelfs sneller dan in de qualificatie.
                      De BMW moest de handdoek in de ring gooien en daarmee was de tweede plaats binnen. De strategie van Team Leader Jan Wouters had gewerkt en de piloten hun opdracht perfect volbracht.

                      Nog maar eens het bewijs dat je niet altijd veel vermogen nodig hebt om je te amuseren en een goed resultaat neer te zetten…. De basisfilosofie van de Mazda MX-5 uiteindelijk.

                      De top 3 in klasse 7c :
                      1. Nr. 88 BMW Team van der Horst – BMW E90 – 650 laps
                      2. Nr. 160 Mazda Belux – Mazda MX-5 ND Cup Racer – 613 laps
                      3. Nr. 101 Jusi Racing – BMW 120 D – 595 laps



                      van autosport.be

                      Comment


                      • Leuk dat ze met nummer 160 reden...

                        Comment


                        • MODELJAARUPDATE VOOR MAZDA MX-5

                          OP DETAILNIVEAU VERFIJND

                          In Tokio trekt Mazda met de Kai Concept en Vision Coupé Concept de nodige aandacht naar zich toe, maar het merk heeft meer nieuws meegebracht. Zo ondergaan zowel de MX-5 als de MX-5 RF een modeljaarupdate.

                          Zoals bij een modeljaarupdate gebruikelijk is, zijn de wijzigingen die Mazdadoorvoert op de MX-5 en MX-5 RF zeer bescheiden te noemen. Mazda voegt de kleuren Soul Red Crystal, Eternal Blue en Snowflake White Pearl toe aan het kleurenpallet van de twee modellen. Straks is ook de reguliere MX-5 te krijgen in de kleur Machine Grey, een lak die voorheen was voorbehouden aan de RF. Tevens brengt Mazda een versie met een rode stoffen kap een een met nappaleer bekleed interieur op de markt. De RF komt op zijn beurt beschikbaar met een in twee tinten zwart uitgevoerd klapdak.

                          Mazda belooft verder dat het onderstel opnieuw is afgesteld en dat ook de stuurbekrachtiging onder de loep is genomen. Daarnaast moet de auto minder rijgeluiden doorgeven. Daar houdt het overigens niet bij op. Alle MX-5's met 2.0 Skyactiv-G én een handbak zijn nu standaard voorzien van i-Stop (start-stopsysteem) en i-Eloop, een regeneratief remsysteem. Op de optielijst verschijnen vanaf modeljaar 2018 adaptieve led-koplampen. Prijzen volgen in een later stadium.


                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • 2015 BMW F11 520dA
                            1976 Triumph Spitfire 1500

                            Comment


                            • Ik ben vandaag eens in zo 'n 160 edition gaan zitten. Die recaro's zitten wel verdomd goed :-)
                              Ik heb tegenstrijdige gevoelens. Ik ben niet zo voor die alcantara look, maar het heeft wel iets :-)

                              Comment


                              • BBR GEEFT MAZDA MX-5 213 PK

                                NIEUWE SET SPIEREN

                                De Engelse tuner BBR weet wel raad met Mazda's MX-5. De roadster profiteert nu van een nieuwe set spieren.

                                De Engelse tuner BBR, die zijn pakketten in het Verenigd Koninkrijk via een groot aantal Mazda-dealers aanbiedt, presenteerde in het verleden al diverse krachtmodules voor verschillende generaties MX-5. Ook de huidige MX-5, met zowel 1,5- als 2,0-liter grote viercilinders kregen eerder al een kleine vermogensupgrade. De krachtigste versie die BBR van de huidige MX-5 tot voor kort in de schappen had staan, was een 190 pk krachtige smaak van de 2.0. BBR schroeft nu een turbo op de 1.5.

                                De van nature 131 pk sterke versie gaat er dankzij de toevoeging van drukvulling behoorlijk op vooruit. De viercilinder levert na BBR-kuur namelijk 213 pk en 267 Nm, 82 pk en 117 Nm meer dan het origineel. Ondanks de BBR-turbo blijft de 1.5 een toerenmachine, het gros van het vermogen komt namelijk tussen de 4.000 en 7.750 Nm los. Overigens had BBR al een turbo voor de 2.0 klaarliggen. Die krachtigere versie is 250 pk en 320 Nm sterk.





                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Dat is nog eens de moeite.
                                  De enige vraag is dan nog, kan dit legaal gedaan worden in dit apenland?
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • Ik denk het niet.

                                    Comment


                                    • Interessant! Is wel al de moeit eigenlijk... En voor de 1.5 Wat moet da kosten?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Geert
                                        Interessant! Is wel al de moeit eigenlijk... En voor de 1.5 Wat moet da kosten?
                                        Op de site van bbr wordt een bedrag tussen 4 en 5k pond genoemd.

                                        Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

                                        Comment

                                        Working...
                                        X