Oorspronkelijk geplaatst door quovadis
Bekijk Berichten
- Het voegt gewicht toe. Een of meerdere turbo's, intercoolers, etc, etc. Een hoger gewicht in sportauto's moet je zo lang als mogelijk proberen vermijden (ik reken de MX-5 even onder de sportauto's, zelfs al is het dan een bescheiden exemplaar).
- Turbo's hebben drukopbouw nodig, en dat betekent tijd om hun werking te bereiken. Turbogaten zijn niet meer van deze tijd, maar een klein blok dat "onderin" niet thuis geeft (lees: weinig koppel bij lage toeren) is bij turbomotoren niet zo vreemd. Gevolg: wat ik een "sponzig" gaspedaal noem. Lastig voor wagens met sportieve pretenties. Je kan dat weliswaar oplossen, maar dat verhoogt weer het gewicht.
- Het beïnvloedt het motorgeluid. Bij personenvervoer is stiller meestal beter, dus dan maakt die turbo niet zo veel uit. Bij iets met een sportieve pedigree draagt het geluid bij aan de ervaring. De turbo zit mee in zowel het inlaat- als het uitlaattraject. En dat maakt het geluid minder interessant. Vergelijk maar eens een ongeblazen Mezger-blok met een huidige boxer. Of een 6-in-lijn-BMW van voor de downsizing met de turbo-zescilinders die ze nu produceren.
- Het voegt complexiteit toe. En meer complexiteit betekent meer kans op brokken, en hogere kosten qua productie en development.
Bon, dat wil niet zeggen dat het allemaal kommer en kwel is met die turbo's. Als je me een nieuwe Alpine A110 voor de deur zet zal ik die niet weigeren, turbo of niet
Comment