Oorspronkelijk geplaatst door guyugy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mazda MX-5
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Haha, goed aan het zoeken geweest blijkbaar. Mja moeilijke keuze, tenzij je weet welke motor je wil. Zou ook is kijken naar de staat, veel of weinig waskrassen...
750€ extra voor een 2.0 is natuurlijk weinig, LSD inclusief. Minder km’s en de leeftijd ja, bij sommige zie je na een maand al niet meer dat het een nieuwe wagen is...
Veel succes! Ben benieuwd. :-)
Snap da ook ni da sommige zo snel een wagen wegdoen. Of zijn het showroom, test modellen geweest?
de 1.5 is in nieuwstaat volgens eigenaar. Eigenaar is zelf ook autoliefhebber. De 2.0 heeft enkel toerritjes gedaan, veronderstel dus ook zeer goede staat. Eigenaar is ook wel iemand die voor zijn wagens zorgt als je het hoort. Doet zelfs nu nog een onderhoud voor hij de wagen verkoopt. Heb in beide wel vertrouwen maja uiteraard eerst zelf nog wel zien. Maar voor de prijs ga ik wel niet mogen muggeziften op een krasje. Dat is nu eenmaal ook een okkazie.
beide wagens zijn gewoon nieuw aangekochte wagens.
Comment
-
De 2.0 zal toch echt wel merkbaar zuiniger zijn dan je RS bij woon-werk. Ik schat, 4 kilometer enkel, koude motor, dat je rap aan 9-10 liter zal zitten, wat een derde minder is dan je RS.
Gewicht is een grote +, zo'n MX5 weeg een heel pak minder dan een Octavia RS.
Anderzijds... en niet om tegen je schenen te schoppen hoor, gewoon een bedenking... Als je zo weinig gaat rijden met een auto, wat doet het verbruik er dan eigenlijk toe?
4km x 5 dagen in de week x 2 (heen en terug) = 40 kilometer. Doe dit nu maal 45 (verlof, feestdagen, ...) weken en je komt aan 1800 kilometer... Het verschil tussen 7,5 of 15 liter verbruiken komt op 210 Euro per jaar dan.
Eens je lange ritten 'zou' gaan doen, zal gelijk welke wagen een pak minder gaan verbruiken.
Ik zou voor de 1.5 gaan, en wel om volgende reden:
- steeds korte ritjes, dus doorrijden, planken, toeren maken, ... kan je toch niet tenzij je geen hol geeft om warm rijden en dergelijke.
- van een MX5 kan je perfect genieten door rustig te rijden met de kap neer
- ik vermoed dat de kleinste motor nog net iets minder weegt --> voordelen allerhande'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenDe 2.0 zal toch echt wel merkbaar zuiniger zijn dan je RS bij woon-werk. Ik schat, 4 kilometer enkel, koude motor, dat je rap aan 9-10 liter zal zitten, wat een derde minder is dan je RS.
Gewicht is een grote +, zo'n MX5 weeg een heel pak minder dan een Octavia RS.
Anderzijds... en niet om tegen je schenen te schoppen hoor, gewoon een bedenking... Als je zo weinig gaat rijden met een auto, wat doet het verbruik er dan eigenlijk toe?
4km x 5 dagen in de week x 2 (heen en terug) = 40 kilometer. Doe dit nu maal 45 (verlof, feestdagen, ...) weken en je komt aan 1800 kilometer... Het verschil tussen 7,5 of 15 liter verbruiken komt op 210 Euro per jaar dan.
Eens je lange ritten 'zou' gaan doen, zal gelijk welke wagen een pak minder gaan verbruiken.
Ik zou voor de 1.5 gaan, en wel om volgende reden:
- steeds korte ritjes, dus doorrijden, planken, toeren maken, ... kan je toch niet tenzij je geen hol geeft om warm rijden en dergelijke.
- van een MX5 kan je perfect genieten door rustig te rijden met de kap neer
- ik vermoed dat de kleinste motor nog net iets minder weegt --> voordelen allerhande
mijn verstand zegt ook de 1.5 maar mijn autohart zegt 2.0
met de 2.0 lever ik eigenlijk niets in qua prestaties tov mijn RS (in de lagere snelheden, +160 rij ik toch quasi niet meer), dus tja ...
keuzes, keuzes, .... eerst maar eens gaan rijden met de 1.5, daarna zien we wel.
Comment
-
Mijn raming was dan ook uiterst pessimistisch. Als je 15 liter met je RS verbruikt, ga je met 10 liter toekomen in de MX5.
Als ik met die RS zou rijden (woon-werk) reken ik 8 liter, en 5,5 voor de MX5 2.0.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
De 1.5 geeft zijn "bite" pas vanaf pakweg 4 à 5.000 toeren. Dat toerental (en daarboven) opzoeken doe je enkel met een warme motor. Op een woonwerktraject van 4 km is zo ongeveer niets op temperatuur. Wil je op zo'n traject comfortabel rijden - lees: meer koppel bij lagere toeren - dan is de 2.0 een betere keuze. De 1.5 is speelser (ook omdat zijn redline duizend toeren hoger ligt), de 2.0 meer volwassen. Ik heb ze allebei getest en ben om die reden voor de 2.0 gegaan. Maar in andere omstandigheden had ik misschien de 1.5 gekozen.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichtenwagen 1 is van een radioloog En heeft na 2 jaar beseft dat het eigenlijk zonde is om er zo weinig mee te rijden.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk BerichtenHoe rijdt een 1.5 eigenlijk in lage toeren,
als je dan plots even wilt versnellen om in te halen, dien je dan zowiezo terug te schakelen?
Ik vind het leuk in toeren rijden, voor de ronk alleen al, maar als die van mij meerijdt dan heeft ze da liever ni da ik da doe, maar om gewoon met het verkeer mee te gaan is het ook ni echt nodig van altijd in toeren te jagen. Ik rij vaak aan 2 à 3000 toeren, wel leuk hoe je dan met de gas kunt spelen. Moeilijk uit te leggen, maar als je zo gewoon aan een laag toerental aan het rijden bent en je heeft een klein itsipitsi meer gas dan hoor je de motor al een ander geluidje maken, doe da soms als ik aan het cruisen ben, zou daar iets muzikaal kunnen mee maken denk ik.
Met de 2.0 heb ik nog ni gereden dus de vergelijking kan ik niet maken, maar zoals de meeste hier zeggen heeft die meer koppel in lage toeren, maar is even terugschakelen is eigenlijk weinig moeite, het is zelf leuk schakelen in zo een MX-5.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenKlinkt helemaal als hetzelfde karakter als in de 1.6 NA
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
Beetje zoals bij u dus.
maar ergens is er idd wel den gelijkenis. Rij eigenlijk ook te weinig met de RS.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Als je wil inhalen ofzo en plots wil versnellen is het toch best even terugschakelen, in begin paar keer aan mispakt, als ge in te lage toeren rijdt dan moet je toch eerst 4000 toeren halen zoals brammelo zegt eer er terug wa snelheid inkomt.
Ik vind het leuk in toeren rijden, voor de ronk alleen al, maar als die van mij meerijdt dan heeft ze da liever ni da ik da doe, maar om gewoon met het verkeer mee te gaan is het ook ni echt nodig van altijd in toeren te jagen. Ik rij vaak aan 2 à 3000 toeren, wel leuk hoe je dan met de gas kunt spelen. Moeilijk uit te leggen, maar als je zo gewoon aan een laag toerental aan het rijden bent en je heeft een klein itsipitsi meer gas dan hoor je de motor al een ander geluidje maken, doe da soms als ik aan het cruisen ben, zou daar iets muzikaal kunnen mee maken denk ik.
Met de 2.0 heb ik nog ni gereden dus de vergelijking kan ik niet maken, maar zoals de meeste hier zeggen heeft die meer koppel in lage toeren, maar is even terugschakelen is eigenlijk weinig moeite, het is zelf leuk schakelen in zo een MX-5.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Vandaag nog een proper NA'tje gezien op de parking van den Action in Dendermonde. Ben er mij gaan naast zetten en heb het nog gezegd tegen die van mij, voila, die staat veilig, de andere kant kon er niemand tegen staan. Zijn die kleiner dan een ND? Zo op het eerste zicht lijken mij die een heel stuk kleiner. Zou daar ook wel is een toerke willen mee doen.
Wel 59mm breder en wielbasis is 44mm langer
(https://www.whichcar.com.au/features...x-5-old-vs-new)
Ik heb zelf nog niet met een nieuwe gereden, maar ik verwacht dat die voor dagelijks verkeer wat meer bruikbaar zal zijn: meer isolatie en zo.
De mijne wordt zeer warm aan de middentunnel bij sportieve rijstijl op warme dag. Vorige weken was het gewoon te warm om daarmee te rijden.
NA rijdt zeer goed, nog altijd best sportief (in weggedrag) en je kan er nog steeds veel auto's in de bochten mee afrijden.
Optrekken is natuurlijk iedere dikke SUV pakken sneller.
Het lijkt mij ook dat het koffer van NA handiger is dan dat van de ND, als je het thuiskomertje thuis laat. Met flexibele tassen denk ik dat er meer in kan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
thx voor het antwoord. Als ik het zo lees, is een 2.0 mss toch wel een betere keuze voor mij. Nu ja, zaterdag gaan we gaan zien naar de 1.5 en ermee rijden .
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Geloof het of niet, maar de ND is zelfs 33mm korter dan de NA.
Wel 59mm breder en wielbasis is 44mm langer
(https://www.whichcar.com.au/features...x-5-old-vs-new)
Ik heb zelf nog niet met een nieuwe gereden, maar ik verwacht dat die voor dagelijks verkeer wat meer bruikbaar zal zijn: meer isolatie en zo.
De mijne wordt zeer warm aan de middentunnel bij sportieve rijstijl op warme dag. Vorige weken was het gewoon te warm om daarmee te rijden.
NA rijdt zeer goed, nog altijd best sportief (in weggedrag) en je kan er nog steeds veel auto's in de bochten mee afrijden.
Optrekken is natuurlijk iedere dikke SUV pakken sneller.
Het lijkt mij ook dat het koffer van NA handiger is dan dat van de ND, als je het thuiskomertje thuis laat. Met flexibele tassen denk ik dat er meer in kan.
Eigenlijk zot hoe vaak je die NA'tjes nog tegenkomt! Ja met dit warme weer zonder airco, moet nogal puffen zijn, maar zelf dan kom je ze vaak tegen. Die NA was eergisteren, was 38° buiten, stond wel met dakje open geparkeerd, ook binnenin zeer proper.
Comment
-
Kvind dat eigenlijk best meevallen zo zonder airco. Went eigenlijk best snel en is eigenlijk ook wel aangenaam om niet uit te moeten stappen in de hitte terug achteraf na een stukje gereden te hebben. Natuurlijk als je meer dan een half uur moet rijden, dan zal het misschien wat beginnen tegensteken, maar met mijn half uurtje woon-werk verkeer heb ik er eigenlijk gene last van.
Waar ik wel op let als ik em kort parkeer is om het dakje omhoog te doen (maar de achteruit ed. open te laten staan), zodat de zon niet direct op het interieur kan schijnen. Doet veel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk BerichtenKvind dat eigenlijk best meevallen zo zonder airco. Went eigenlijk best snel en is eigenlijk ook wel aangenaam om niet uit te moeten stappen in de hitte terug achteraf na een stukje gereden te hebben. Natuurlijk als je meer dan een half uur moet rijden, dan zal het misschien wat beginnen tegensteken, maar met mijn half uurtje woon-werk verkeer heb ik er eigenlijk gene last van.
Waar ik wel op let als ik em kort parkeer is om het dakje omhoog te doen (maar de achteruit ed. open te laten staan), zodat de zon niet direct op het interieur kan schijnen. Doet veel.
Het hangt ook af van waar je rijdt, als je continu in de zon rijdt zal het na een tijdje wel echt heel warm worden en beginnen tegensteken, maar waar veel schaduw is blijft het best aangenaam rijden.
Wel grappig, onlangs, ik had de wagen laten draaien, raam'kes waren zelf naar beneden, maar de airco stond op, ook al reed ik open, toen ik uitstapte was er toch een serieus T° verschil te merken.
De MX-5 parkeer ik altijd met het dakje dicht, al veel cabrio's zien staan met het dak open de laatste tijd, da zou ik mij toch ni riskeren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
En waarom zou de 2.0 nu de betere keuze zijn voor u? Gewoon uit nieuwsgierigheid. Als je ze beide zal gereden hebben zal je wel snel de keuze kunnen maken, de 2.0 zou ik ook wel is willen rijden. Had het is moeten vragen aan de garage verlede week, was daar toch voor een onderhoud.
Comment
Comment