Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda MX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
    ik hou zelf wel van een wagen met een bepaalde souplesse. Rij liever bij gewoon cruisen op een luiere manier. Moeten terugschakelen om te kunnen versnellen, zou mij op den duur storen. Je moet rekenen mijn RS heeft momenteel 308pk en 450Nm. De stap terug zou mss met de 1.5 net iets te groot zijn. Is maar een aanvoelen hé. Kan zijn dat ik zaterdag ondervond dat de 1.5 voldoende is voor mijn gebruik. Maar ga zeker dat versnellen vanuit lage toeren wel goed testen.
    Als je van 308 pk komt ja, dan zal het toch wel even moeten wennen, alhoewel het gewicht veel goedmaakt natuurlijk.
    Het is nu wel ni dat je steeds moet terugschakelen, hangt ervan af hoe snel je moet versnellen natuurlijk. Ma gelijk met wat ik al gereden heb, als je sterk moet versnellen is het toch altijd beter van even een versnelling terug te schakelen? Ma goed, heb ook nog geen wagens gehad van +200 pk dus kan daar ook ni over meespreken.

    Heb ook de indruk dat de MX-5 de ene dag al wa sneller optrekt dan de andere, airco misschien? Of de esp die toch wa tegenhoudt soms?
    Ma van zodra in 2de versnelling en dan doortrekken tot zijn bijna max toeren en dan naar 3de... ja dan gaat da spel wel goed vooruit! Bij de eerste versnelling schakel ik eigenlijk sneller door naar 2de dan van 2de naar 3de...

    Test rijden is de boodschap, voor mezelf heb ik meteen de 1.5 gekozen, omdat het sowieso al een verbetering was voor mij toen en dan ook voor de kosten natuurlijk.
    Vorige wagen was een diesel, toch content dat ik terug de overstap gemaakt heb naar benzine, veel leuker rijden.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

      Als je van 308 pk komt ja, dan zal het toch wel even moeten wennen, alhoewel het gewicht veel goedmaakt natuurlijk.
      Het is nu wel ni dat je steeds moet terugschakelen, hangt ervan af hoe snel je moet versnellen natuurlijk. Ma gelijk met wat ik al gereden heb, als je sterk moet versnellen is het toch altijd beter van even een versnelling terug te schakelen? Ma goed, heb ook nog geen wagens gehad van +200 pk dus kan daar ook ni over meespreken.

      Heb ook de indruk dat de MX-5 de ene dag al wa sneller optrekt dan de andere, airco misschien? Of de esp die toch wa tegenhoudt soms?
      Ma van zodra in 2de versnelling en dan doortrekken tot zijn bijna max toeren en dan naar 3de... ja dan gaat da spel wel goed vooruit! Bij de eerste versnelling schakel ik eigenlijk sneller door naar 2de dan van 2de naar 3de...

      Test rijden is de boodschap, voor mezelf heb ik meteen de 1.5 gekozen, omdat het sowieso al een verbetering was voor mij toen en dan ook voor de kosten natuurlijk.
      Vorige wagen was een diesel, toch content dat ik terug de overstap gemaakt heb naar benzine, veel leuker rijden.
      Het wordt zowiezo wennen in veel zaken. Ruimte, achterwielaandrijving, handbak, vermogen, ... wennen van het vermogen zal afhangen hoe de 1.5 of 2.0 zal rijden. In principe gebruik ik de 308pk ook zeer zelden, gaat hem meer om de souplesse van de motor. En het was ook wel de bedoeling om met de volgende wagen terug te downsizen. Uiteraard niet zomaar downsizen maar één waar rijplezier primeert. ... en dan kom je uit bij de mx5

      Comment


      • Net terug van het zien naar de 1.5. Soul red enorm knappe kleur voor de mx5 maar ook redelijk gevoelig voor steenslag ed. Je ziet het direct.
        Een 20min gereden met de wagen. Ring van Brugge, redelijk druk, dus tja niet echt de baantjes voor een mx5 maar zeker niet teleurgesteld. Rijdt best vlot, de 1.5. Pakt vanaf 2k "goed" op om dan door te trekken. Had verwacht dat hij op 2K toeren "dood" ging zijn maar viel heel goed mee. Wel niet boven de 4,5k toeren geweest en niet doorgeduwd, blijft nog steeds een wagen van een ander, maar wel plezant ritje gehad. En dat cabrio-gevoel .... heerlijk
        Wel uiteraard heel klein wagentje, met kap toe ook even gereden. Viel nog best mee met het "ruimtegevoel". Had het erger verwacht
        paar zaken waar ik wel enorm aan moest wennen, de spiegels staan voor mij redelijk dicht waardoor ik meer mijn hoofd moest draaien om in de spiegel te kunnen zien.

        puntje wat wel "raar" aanvoelde was het trillen van de pook bij het stilstaan. Is dat bij jou ook zo ?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
          Net terug van het zien naar de 1.5. Soul red enorm knappe kleur voor de mx5 maar ook redelijk gevoelig voor steenslag ed. Je ziet het direct.
          Een 20min gereden met de wagen. Ring van Brugge, redelijk druk, dus tja niet echt de baantjes voor een mx5 maar zeker niet teleurgesteld. Rijdt best vlot, de 1.5. Pakt vanaf 2k "goed" op om dan door te trekken. Had verwacht dat hij op 2K toeren "dood" ging zijn maar viel heel goed mee. Wel niet boven de 4,5k toeren geweest en niet doorgeduwd, blijft nog steeds een wagen van een ander, maar wel plezant ritje gehad. En dat cabrio-gevoel .... heerlijk
          Wel uiteraard heel klein wagentje, met kap toe ook even gereden. Viel nog best mee met het "ruimtegevoel". Had het erger verwacht
          paar zaken waar ik wel enorm aan moest wennen, de spiegels staan voor mij redelijk dicht waardoor ik meer mijn hoofd moest draaien om in de spiegel te kunnen zien.

          puntje wat wel "raar" aanvoelde was het trillen van de pook bij het stilstaan. Is dat bij jou ook zo ?
          Klein wagentje en kleine ruimte idd, maar best gezellig! Had daar in begin ook wa schrik voor want heb het ni zo voor kleine ruimtes.

          Heb er daarnet is op gelet en de pook trilt wel een beetje bij stilstaan, je voelt het maar je ziet het niet. Tijdens het rijden gaat da pookje wel flink tekeer op slecht wegdek.

          Comment


          • Daarnet nog eens naar een dealer geweest voor een testrit met de 1.5, kwestie van eens goed aan de tand te voelen. Half uurtje pure fun gehad. Mijn vader was ook lyrisch over de mx5. Met het vol doortrekken voelde je wel een goede versnelling maar miste wel een bepaalde “punch”. Voor mijn dagelijkse ritjes voldoet de 1.5 perfect maar voor de funritjes denk ik toch eerder naar de 2.0 te gaan. Ook even autostrade gedaan, duidelijk dat een cabrio daar niet voor gemaakt is. 120 was niet uit te houden. Maar alle andere wegen, wat een genot. En bochtje nemen, het is precies of hij op rails loopt.

            trillend pookje had de demowagen van de dealer ook.
            Last edited by Leoncupra; 11/08/2018, 20:08.

            Comment


            • Sowieso de 2.0 nemen.

              Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                Daarnet nog eens naar een dealer geweest voor een testrit met de 1.5, kwestie van eens goed aan de tand te voelen. Half uurtje pure fun gehad. Mijn vader was ook lyrisch over de mx5. Met het vol doortrekken voelde je wel een goede versnelling maar miste wel een bepaalde “punch”. Voor mijn dagelijkse ritjes voldoet de 1.5 perfect maar voor de funritjes denk ik toch eerder naar de 2.0 te gaan. Ook even autostrade gedaan, duidelijk dat een cabrio daar niet voor gemaakt is. 120 was niet uit te houden. Maar alle andere wegen, wat een genot. En bochtje nemen, het is precies of hij op rails loopt.

                trillend pookje had de demowagen van de dealer ook.
                Dan zal het je misschien verbazen dat ik elke kantoordag 85 km snelweg doe (van 150 km totaaltraject), en 95% van de keren is dat van start tot einde met het dak plat. Met een vierzitscabrio heb je daar trouwens veel minder last van, de stroomlijn / turbulentie is helemaal anders. Maar met het dak dicht is 't gewoon minder leuk in de MX-5, dus ik doe het bijna altijd open. Mijn collega heeft een NC en die doet exact hetzelfde: ook op de snelweg gaat het dak plat.

                Comment


                • Mijn pook trilt ook, dat is normaal. Het valt wel op, ja. Op de snelweg hebben wij maandag toch een rit van anderhalf uur open gedaan. Ik heb het achteraf aan de madam gevraagd en ze zei dat het prima was. Alleen in het terugkeren was het echt te warm (38°C op de boordcomputer tijdens het rijden) om open te rijden.

                  Comment


                  • Het viel gewoon op. Op de gewone wegen kon ik normaal praten met mijn vader. Precies of het dak toe was. Op de autostrade moesten we al redelijk hard tegen elkaar praten. Als je alleen zit heb je uiteraard geen last van het praten.

                    maar algemeen, wat een funcar.
                    tijdens de testrit wat verschillende baantjes gedaan. Gewestwegen, autostrade, boerebaantjes, kronkelbaantjes, ... Wat voelt de wagen zich thuis op die kronkelbaantjes dat sturen ... Waawwww
                    In de bocht van de afrit v/d autostrade ook, lange snelle bocht ... Wagen geeft zo een enorm vertrouwen in de bochten.

                    had ik al verteld dat ik superenthousiast ben over de MX5

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                      Het viel gewoon op. Op de gewone wegen kon ik normaal praten met mijn vader. Precies of het dak toe was. Op de autostrade moesten we al redelijk hard tegen elkaar praten. Als je alleen zit heb je uiteraard geen last van het praten.

                      maar algemeen, wat een funcar.
                      tijdens de testrit wat verschillende baantjes gedaan. Gewestwegen, autostrade, boerebaantjes, kronkelbaantjes, ... Wat voelt de wagen zich thuis op die kronkelbaantjes dat sturen ... Waawwww
                      In de bocht van de afrit v/d autostrade ook, lange snelle bocht ... Wagen geeft zo een enorm vertrouwen in de bochten.

                      had ik al verteld dat ik superenthousiast ben over de MX5
                      Nu weet je ook meteen waarom ik altijd zo enthousiast ben! Vandaag ook op de baan geweest, het weer was ideaal, meer dan 30 graden vind ik toch net iets te warm.
                      Ik doe vaak zo van die korte ritjes in binnenbaantjes, soms waar ik nog nooit ben geweest, toch de plaats waar een MX-5 zich thuis voelt.
                      Op de autostrade, was da met de raampjes open of dicht? Daar kom ik bijna zelden of nooit. Ik rij nog liever alom.
                      Last edited by ; 12/08/2018, 01:25.

                      Comment


                      • , snap je perfect en al diegene die je niet snappen, zouden eens met de MX5 moeten rijden. Zullen snel een andere mening erover hebben.
                        Mijn vader, die in de verste verte een mazda fan is, zei na 2min ook al "wat een geweldig bakske" en dat terwijl hij juist meeging als passagier.
                        op de autostrade was met de ramen omhoog en het is idd zonde om met de MX5 op autostrade te rijden.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                          , snap je perfect en al diegene die je niet snappen, zouden eens met de MX5 moeten rijden. Zullen snel een andere mening erover hebben.
                          Mijn vader, die in de verste verte een mazda fan is, zei na 2min ook al "wat een geweldig bakske" en dat terwijl hij juist meeging als passagier.
                          op de autostrade was met de ramen omhoog en het is idd zonde om met de MX5 op autostrade te rijden.
                          Nu nog kiezen tussen de 1.5 en 2.0 en hij is verkocht!

                          Toch straf, dat je van een wagen komt met +300 pk en dan toch enthousiast bent over een wagen met 130 pk, dat wil al iets zeggen natuurlijk over de MX-5. Heb je de 2.0 ondertussen al test gereden?

                          Klein, laag gewicht, achterwielaandrijving, cabrio, meer pk's zou misschien nog meer fun zijn, maar zo creëert Mazda wel een wagentje die voor iedereen toegankelijk is en nog is fantastisch rijdt ook. Kom voorlopig wel toe met 130 pk, vandaag nog maar is ondervonden. Ik zie er veel rustig rijden met hun MX-5, maar kan mij toch ni inhouden van de spel regelmatig is open te trekken ze.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

                            Nu nog kiezen tussen de 1.5 en 2.0 en hij is verkocht!

                            Toch straf, dat je van een wagen komt met +300 pk en dan toch enthousiast bent over een wagen met 130 pk, dat wil al iets zeggen natuurlijk over de MX-5. Heb je de 2.0 ondertussen al test gereden?

                            Klein, laag gewicht, achterwielaandrijving, cabrio, meer pk's zou misschien nog meer fun zijn, maar zo creëert Mazda wel een wagentje die voor iedereen toegankelijk is en nog is fantastisch rijdt ook. Kom voorlopig wel toe met 130 pk, vandaag nog maar is ondervonden. Ik zie er veel rustig rijden met hun MX-5, maar kan mij toch ni inhouden van de spel regelmatig is open te trekken ze.
                            Het is ook gewoon het concept dat 100% geslaagd is. Cabrio-gevoel, het sturen, de sportieve houding, het geluid, de wind lichtjes door je haren, de uitstraling van het interrieur/exterieur, de perfecte sportstoelen, ...
                            het zal de 2.0 worden. 1.5 is leuk voor in het begin maar na een tijd vrees ik dat ik het hogere vermogen toch een beetje zal missen voor de zware funritjes. Wel nog niet gereden met de 2.0.

                            ​​​​​​tegen iedereen waar ik vertel dat ik een MX5 wil kopen, verklaren mij zot. Een octavia RS verkopen voor zo een "koekendoos". Als je er nog nooit mee gereden hebt, is het idd een droomwagen die je weg doet. Maar als je hem 2.5 jaar in bezit hebt, weet je wat de tekortkomingen zijn en laat nu de MX5 al die tekortkomingen niet hebben. Eerste bocht met een RS en je moet al inhouden, serieus gripverlies bij stevig doortrekken, zuipen zoals zot op kortere afstanden, een dsg die op sportieve baantjes absoluut niet goed schakelt, ... uiteraard blijft het een zeer goede wagen value/money en het is een zeer sportieve gezinswagen maar absoluut niet bedoeld voor funritjes.
                            en 308pk, het heeft eigenlijk meer nadelen dan voordelen. Remmen er door op 20.000km, enorm gripverlies, banden op na 10.000km, continue schrik om je rijbewijs te verliezen, ... maar in rechte lijn en autostrade is het uiteraard waanzinnig. +200 met de twee vingers in de neus.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                              ... maar in rechte lijn en autostrade is het uiteraard waanzinnig. +200 met de twee vingers in de neus.
                              where is the fun in that?

                              Ik begon hier de laatste maanden al te denken dat ik een eenzaat was met mijn mening over pk monsters, maar nu heb ik nog hoop

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                where is the fun in that?

                                Ik begon hier de laatste maanden al te denken dat ik een eenzaat was met mijn mening over pk monsters, maar nu heb ik nog hoop
                                Het geeft wel een enorme kick. Echt vol gaan. Haren op je arm staan dan ook recht maar tja elk kind kan dat hé. Pk-monster is ideaal wanneer hij 4wielaandrijving heeft. Mijn broer heeft een golf R, dat biedt de fun van een MX5. Die kan elke bocht tegen eender welke snelheid nemen, is ook een aandrijving die enorm veel vertrouwen geeft, het vermogen kan je in elke weersomstandigheid gebruiken, ... maar alles +200pk en voorwielaandrijving = miserie. Diegene die beweren dat ze geen problemen geeft met grip, die niet moeten inhouden in de bocht, ... hebben een zeer grote roze bril op. GTI , Cupra en megane RS zijn wel een lichte uitzondering maar toch nog ... natte baan = zoals een dacia rijden en weg fun.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten

                                  Het geeft wel een enorme kick. Echt vol gaan. Haren op je arm staan dan ook recht maar tja elk kind kan dat hé. Pk-monster is ideaal wanneer hij 4wielaandrijving heeft. Mijn broer heeft een golf R, dat biedt de fun van een MX5. Die kan elke bocht tegen eender welke snelheid nemen, is ook een aandrijving die enorm veel vertrouwen geeft, het vermogen kan je in elke weersomstandigheid gebruiken, ... maar alles +200pk en voorwielaandrijving = miserie. Diegene die beweren dat ze geen problemen geeft met grip, die niet moeten inhouden in de bocht, ... hebben een zeer grote roze bril op. GTI , Cupra en megane RS zijn wel een lichte uitzondering maar toch nog ... natte baan = zoals een dacia rijden en weg fun.
                                  De Type R zou ook waanzinnig goed door de bochten gaan voor een voorwielaangedreven wagen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                                    De Type R zou ook waanzinnig goed door de bochten gaan voor een voorwielaangedreven wagen.
                                    Ik dacht het net te zeggen
                                    Daarbij, een RWD met veel vermogen heeft ook grip problemen hoor.
                                    Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                    Audi S3 '02 sold => topic
                                    Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                    Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                                    Comment


                                    • Ik ben net terug thuis van reis. Ik had mijn MX-5 de laatste keer gereden op 1 augustus, sindsdien 3250 km met een VW Caravelle. Zonet terug ingestapt in mijn MX-5 voor gauw een kort ritje, en onmiddellijk een smile van het ene oor tot het andere :-D
                                      Ik heb hem wel gemist, op de Kroatische en Sloveense wegen zou hij mij wel veel plezier bezorgd hebben, maar ja, je kan er niet met 6 in hee :-)
                                      Ik zou daar in die bergen wel eens willen mee gaan rijden

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ikbenben Bekijk Berichten
                                        Daarbij, een RWD met veel vermogen heeft ook grip problemen hoor.
                                        uiteraard, daarom hoog vermogen 4wielaandrijving.
                                        is dan ook de sterkte van de MX5. Genoeg vermogen om vlot te zijn maar niet de nadelen ervan ondervinden. Gisteren half uur de hooligan uitgehangen met de MX5, nooit gripverlies gehad. Moest ik rijden met mijn octavia RS zoals ik met de MX5 reed, was ik weer een mm rubber kwijt en lag ik in de gracht.

                                        Comment


                                        • Ja das absoluut zijn grootste charme. Je kunt je amuseren, terwijl je toch (relatief goed) binnen de grenzen van de wet blijft. En natuurlijk ook binnen de beperkingen van het (drukke) verkeer.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X