Eindelijk ? Lexus infinity saab rover lancia alfa en zelfs jaguar proberen al jaaaaaaaren
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Jaguar XE
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk BerichtenEindelijk ? Lexus infinity saab rover lancia alfa en zelfs jaguar proberen al jaaaaaaarenSmilin' Jack - Speed Pilot
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenjust
jef had maar moeten quoten!
En hij weet als de beste dat Lexus al jaaaaaaaren aan het "proberen" is.Smilin' Jack - Speed Pilot
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenNice, de eerste of het forum.
Welke kleur?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenZo zou ik 'm samenstellen.
Comment
-
Pas mal, ik zou klassiek gaan en het BRGreen nemen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door #268 Bekijk BerichtenHeb er dus eentje besteld. De 2.0d in 180pk versie, met toebehoren zoals hier al een tijdje geleden geschreven.
volgens de dealer (en Kbc-lease) wordt ie midden augustus geleverd.
eens benieuwd wat dat gaat geven na 3 x 3-series, 1 C klasse, en 4 x Audi A4 in de laatste 20 jaar
Dacht niet van er hier al eentje gespot te hebben. Worden die dan nog niet uitgeleverd?
Sent from somewhere, using Tapatalk.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenProficiat!
Dacht niet van er hier al eentje gespot te hebben. Worden die dan nog niet uitgeleverd?VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk BerichtenIk dacht pas vanaf juni in België.
Daarna is Duitsland aan de beurt en vanaf 21 juni worden de eerste XE's in België en NL verwacht.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk BerichtenMet enkel een 300h in het gamma zal het helaas voor Lexus nog lang bij 'proberen' blijven in dit segment vrees ik...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk BerichtenWacht maar tot mijn tijd gekomen is
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenNeen, neen jefke blijf maar onder ons!😉
Comment
-
Rij-impressie: Jaguar XE
Na zes jaar afwezigheid is Jaguar terug in de middenklasse. De XE moet mensen uit de 3-serie, C-klasse en Audi A4 lokken. Bepaald geen eenvoudige opgave voor het sympathieke Britse merk. Maar, dat kunnen we vast verklappen, ze gooien ook bepaald geen rommel in de strijd.
Begin dit jaar maakten we onze eerste kilometers in een prototype van de Jaguar XE met de nieuwe Ingenium dieselmotor (AutoWeek 5), inmiddels is de ‘baby-Jag’ helemaal productierijp en staan ook de benzinemotoren te trappelen. Tijd dus voor een nadere kennismaking en Jaguar heeft daarvoor Navarra aangewezen. Een verstandige keuze, want dat wat vergeten gebied in het noorden van Spanje staat wereldwijd onbekend om zijn prachtige, verlaten wegen en een mooi circuit.
Over vergeten gesproken: dat is, al zal je het uit hun mond niet horen, precies wat Jaguar het liefst zou doen met de voorganger van de XE. De X-type verdween in 2009 voortijdig van het toneel en wat in feite niet veel meer dan een mooier geboetseerde Ford Mondeo. Jaguar was in die jaren immers eigendom van Ford en om in de middenklasse mee te kunnen spelen kozen ze rond de eeuwwisseling voor deze toch wat té gemakkelijke weg. De XE daarentegen is volledig nieuw, bovendien debuteert de gloednieuwe motorenfamilie van Jaguar, Ingenium genaamd, in de XE met de eerste derivaat, de tweeliter diesel. Ingenium staat voor modulair opgebouwde motoren, waardoor diverse configuraties (zowel benzine als diesel) uit gedeeltelijk dezelfde componenten kunnen worden samengesteld. Vergelijk het met VW’s MQB, maar dan voor motoren.
Onze belangrijkste vraag waar in het Duitse sterrenbeeld de XE geplaatst moet worden. Zeker is in elk geval dat Jaguar een mooie, ranke sedan heeft neergezet. Met name het front met de enorme grille en scherpe, lage koplampen imponeert en maakt de XE onmiddellijk herkenbaar als Jaguar. Vergeleken daarbij is de achterkant juist weer wat anoniem. Het zijn vooral de rode streepjes met boogje naar beneden in de achterlichten die typisch Jaguar zijn. Maar doordat ze niet, zoals bij de F-type, in de contouren van de lichtunits zijn verwerkt, valt het minder op. Verder moeten de relatief lange neus met korte overhang de indruk versterken dat dit niet ‘zomaar’ een Duitse premium-middenklasser is.
Scheepsbouwer
Ook aan de binnenkant heeft Jaguar een duidelijk, eigen stempel op de auto gedrukt. Een ruime boog begrenst het voorste deel van het interieur, net als in de XJ. Jaguar noemt het zelf de Riva-boog, refererend aan de luxe Italiaanse scheepsbouwer. Het stuur is klein en lekker dik en komt daarmee aardig in de buurt van die heerlijke BMW-stuurtjes. Inmiddels traditie is de kenmerkende draaiknop voor de automaat. Verder ziet het er allemaal netjes uit, maar vergeleken bij de drie Duitse concurrenten zien we hier en daar net wat meer goedkoop ogende materialen en is het geheel toch wat weinig onderscheidend. Achterin is de XE niet echt ruim, voor een gemiddelde volwassene is er net voldoende ruimte, maar niet meer dan dat.
We beginnen de dag met de 180 pk sterke diesel. We zijn eigenlijk het meest benieuwd naar de 163 pk-versie, maar die is niet beschikbaar. De onze heeft een handgeschakelde zesbak. Opmerkelijk, de ingenieurs gaan er vanuit dat veel sportief georiënteerde mensen nog regelmatig de voorkeur voor een handbak hebben, dus is die leverbaar. De diesel pakt lekker vlot op en trekt ook hoger in het toerengebied mooi door, maar is daarbij wel nogal duidelijk aanwezig met zijn geluid. Dat viel ons begin dit jaar bij het prototype ook al op en Jaguar beloofde toen verbetering, maar dat is niet echt gelukt. We spreken ’s avonds daar Tim Clarke, hoofd motorontwikkeling, op aan. Hij erkent het geluid: “Hoe korter de verbranding is, hoe efficiënter de motor is, maar hoe meer geluid hij ook maakt. Het is altijd kiezen tussen beide en wij vinden het in deze tijd vooral belangrijk dat hij zuinig is.” Toegegeven, dat hebben ze mooi voor elkaar, want deze diesel stoot maar 99 g/km uit en dat is heel respectabel gezien de toch heel behoorlijke prestaties.
Op het onderstel zijn amper concessies gedaan. Voor heeft de auto dubbele Whishbones, achter een multilink asconstructie met veel aluminium in met name de onafgeveerde delen. Het resultaat is een opmerkelijk mooi gebalanceerde auto. Hij laat zich neutraal en haarscherp door snelle bochten sturen, waarbij hij amper overhelt. De elektrische stuurbekrachtiging is nieuw terrein voor Jaguar, maar dat neemt niet weg dat ze het meteen goed onder de knie hebben. Je krijgt ruim voldoende feedback, maar het stuur wordt nooit nerveus. De nieuwe diesel pakt lekker vlot op, alleen helemaal onderin kan hij wat bokken, waardoor je bij wegrijden op een helling wat meer gas moet geven dan je gevoelsmatig zou doen. De zesbak klopt qua verzetten keurig met het karakter van de diesel, maar het schakelen gaat niet zo strak en trefzeker als we het bij veel anderen in deze klasse kennen.
Track days
Geen valse bescheidenheid: dat het rijgedrag van de XE op hoog niveau staat, weet Jaguar zelf ook. Onze eerste kennismaking met de topmotorisering, de 3.0 S V6, vindt op het circuit van Navarra plaats en daar ervaren we pas echt hoe scherp de auto is. Niet dat je met je XE gauw naar track days zal gaan, maar het is leuk te weten dat deze saloon dit allemaal kan. Los daarvan: de motor is een op een uit de F-type overgenomen en wat een feest is dat. Bakken kracht over bijna het hele toerenbereik. Anders dan in de F-type klinkt hij eigenlijk heel bescheiden. Totdat we even langs de kant staan en er een andere V6 langs komt. De isolatie van het interieur is dik voor elkaar. Hadden ze dat bij de diesel maar zo goed gedaan.
Jaguar wil met de XE vooral nieuwe klanten naar het merk trekken. Logisch natuurlijk, gezien de XE geen directe voorganger heeft.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Feitelijk wel een heel mooie wagen maar vond de afwerking toch wel wat minder. S-uitvoering moet leuk zijn op zo'n modelleke.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Jup, zet maar voor de deur ! Bye bye gedroomde 3 serieClassic cars on demand
www.facebook.com/CaliforniaDream.be
www.californiadream.be
- It's time to make your dream come true -
Comment
Comment