Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
De Mood Selector in de Fiat 500X suggereert dat je je stemming met een draai van de knop kunt omgooien. Al is dat valse hoop, toch worden we vrolijk van deze derde variant op het 500-concept.
Fiat heeft de laatste jaren nogal eens met lege handen op beurzen gestaan, maar afgelopen herfst reisden ze met flink wat bagage naar Parijs af. Het grote nieuws van Fiat was daar de 500X, een model dat in de aanloop naar Parijs bovendien al vele malen in de al dan niet gewenste publiciteit trad met gelekte beelden en andere teasers. De eerste vraag die bij ons opkwam op de salon van Parijs was waar we deze 500X nou moeten plaatsen. En de tweede: wat moet het getal 500 op deze auto. Is Fiat niet een beetje aan het doordraven in het exploiteren van een oude, iconische typeaanduiding? De 500L had al weinig meer van doen met de gewone 500, en datzelfde geldt voor deze 500X. Fiat zelf ziet dat – uiteraard – anders. Inderdaad, onderhuids zijn het verschillende auto’s, maar Fiat wil het 500-label vooral gebruiken om een meer exclusieve lijn modellen te onderscheiden van het gewonere spul, zoals de Panda, Punto en Bravo. Vergelijk het meer met wat Citroën doet met de DS-lijn. En al zijn de drie varianten onder de 500-noemer dat heel verschillend, overeenkomsten zijn er ook zeer zeker.
Laten we die eens bekijken aan de hand van deze nieuwe telg. Daarop zien we om te beginnen de kenmerkende snorharen aan weerszijden van het logo met daaronder de grille in de vorm van een lachebekje. Tel daar de bolle koplampen bij op en het 500-gezicht is alvast compleet. De motorkap is aan de zijkanten rond de neus gevouwen en de achterlichten.. Hoezeer de mensen van Fiat ook hun best doen om die te vergelijken met de achterlichtjes van het origineel, wij zien er Mini in. Zo sterkt, dat we geloven dat je als Minirijder met een kapot achterlicht best bij Fiat kunt aanbellen, mocht je Minidealer de deur wat eerder op slot hebben gedraaid. Enfin, er zijn beroerdere modellen om mee te worden vergeleken.
Captur
De X is een compacte crossover en dat betekent dat we hem moeten zien als directe concurrent van auto’s als de Opel Mokka, Peugeot 2008 en de Renault Captur. Gedegen concurrenten dus, maar daar staat tegenover dat dit een segment is dat het tegen alle stromingen in nog heel goed doet, dus de vijver is groot. Bovendien, zoveel kunnen we nu al verklappen, de 500X heeft veel in huis om een sterke speler te worden.
Ook aan de binnenkant heeft Fiat het typische 500-karakter behouden, maar zonder aan de verleiding om het een op een van de 500 of de 500L over te nemen toe te geven. De centrale meter zit onder een grote, ronde overkapping. Anders dan je zou verwachten is het geen snelheidsmeter. Wat dan wel, dat bepaal je zelf met de knoppen op het stuur. Op het repertoire staan onder meer een turbodrukmeter, navigatie, muziek en, jawel, een echte g-krachtenmeter. Moe geworden van die partner die na elke bocht zeurt dat het best wel wat minder hard kan? In de 500X kun je met keiharde cijfers bewijzen dat het allemaal wel meevalt. Nee hoor schat, het was maar 0,3 G.
Mini
Net als in de 500 en de 500L komt de lakkleur royaal terug op het dashboard. Fiat heeft niet beknibbeld op de connectiviteit. Naast een slot voor een sd-kaart en een analoge 3,5 mm aux-aansluiting krijg je twee usb-inserts, waarvan er een in het opbergvak onder de middenarmsteun zit verborgen. Het mooie is dat ze allebei niet alleen laden, maar ook worden herkend door het infotainmentsysteem. De binnenkant van de portieren, met name achterin, is net als de achterlichten duidelijk geïnspireerd op Mini. Heel overtuigend zijn de enorme, robuust aanvoelende aluminium handgrepen. De zitpositie is tamelijk laag voor een crossover en de stoelen voelen opvallend stevig aan. Tussen die stoelen vinden we de zogenaamde ‘Mood Selector’, en voordat je je voorraad Prozac door de wc spoelt, dat is een knop waarmee de instellingen voor stuurbekrachtiging, gasrespons en (in het geval van een automaat) schakelkarakteristiek kunnen worden gekozen. Complimenten aan degene die in Turijn het stuur mocht ontwerpen. Het is klein en dik, waardoor het heerlijk in de hand ligt.
Wie grote kinderen heeft en ruimte achterin hoog op zijn prioriteitenlijst heeft staan, moet zich wellicht proberen los te rukken van het leuke uiterlijk van de 500X, want de beenruimte op de achterbank houdt niet over en de hoofdruimte is erg krap. Ook de instap is even bukken, als gevolg van de schuin aflopende daklijn. De kofferruimte is 350 liter en dat is net even een maatje kleiner dan de Mokka en de Captur.
Lekker scherp
We kiezen vandaag de 1.4 MultiAir, een turbogeblazen benzinemotor die we kennen uit de Bravo. Het is een keurige machine voor deze auto, die weliswaar onderin even tijd nodig heeft om tot leven te komen, maar daarna lekker alert op het gas reageert. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak waar evenmin veel op aan te merken valt. Wat ons vooral opvalt is het rijgedrag van deze X. Dat is namelijk een punt waar de 500L bepaald niet uitblinkt en datzelfde euvel vermoedden we dan ook op de X aan te treffen. Een misplaatste vooringenomenheid, want de 500X stuurt echt leuk. De stuurbekrachtiging is weliswaar wat erg enthousiast, maar de reacties op stuurbewegingen zijn lekker scherp en mocht je wat meer weerstand wensen, dan kun je de Mood-Selector een slag naar links draaien. Dat heeft dan meteen tot gevolg dat het gaspedaal een stuk gevoeliger wordt.
De 500X is leverbaar met een aanzienlijk scala aan moderne veiligheidsvoorzieningen die weliswaar geen van alle nieuw zijn, maar in deze klasse lang niet altijd vanzelfsprekend. De auto die wij rijden heeft een blindehoekdetectie die wat ons betreft wat té enthousiast werkt. Zelfs wanneer je de andere auto al ruim voorbij bent en richting aangeeft om terug naar rechts te gaan, krijg je een oorverdovend geluidsignaal dat je welhaast ontmoedigt om je richtingaanwijzer nog te gebruiken bij het wisselen van rijstrook, of anders het onnodig lang links blijven rijden aanmoedigt. Meer onder de indruk zijn we van het lane departure warning system. Datzelfde luchtalarm hoeft van ons niet zo nodig, maar positief is dat de auto bij het verlaten van de rijstrook zelfs in staat is geheel eigenhandig terug te sturen, zoals we dat met name bij Volkswagen steeds vaker zien. Het werkt bijna perfect, maar dan moeten wel de strepen op de weg redelijk zichtbaar zijn. Hier in de omgeving van Turijn zijn veel strepen voor het laatst bijgeschilderd toen Berlusconi nog met tinnen soldaatjes speelde en dan geeft het systeem niet thuis.
4x4
Bij veel compacte crossovers is het stoere, hoge uiterlijk louter vertoon, maar daar houdt het bij de 500X, net als bij Opels Mokka, niet per definitie op. Wij hebben weliswaar een gewone, voorwielaangedreven versie gekozen omdat dat is wat verreweg de meeste Nederlanders zullen doen, maar aangezien de auto zijn techniek deelt met de Jeep Renegade (waarmee hij zelfs de wieg deelt in het Zuid-Italiaanse Melfi) is het voor Fiat een koud kunstje om de 500X ook als 4x4 aan te bieden. De achteras kan in het laatste geval ook volledig worden ontkoppeld, waarmee het brandstofverbruik binnen de perken moet worden gehouden.
Opmerkelijk is ook de keuze tussen twee verschillende automaten, afhankelijk van de motorisering. De zestraps TCT met dubbele koppeling is een bekende verschijning in de Italiaanse stal, maar nieuw is de negentraps automaat van ZF, die we eerder zagen bij Land Rover en Jeep. Wat motoren betreft biedt Fiat een aardige keuze uit de bestaande krachtbronnen. Bij de marktintroductie begin volgend jaar kun je kiezen uit de 140 pk sterke benzine met handgeschakelde zesbak die wij reden en twee diesels met 120 of 140 pk. De sterkste van die twee is dan standaard uitgerust met vierwielaandrijving en de negentraps automaat. Later in 2015 volgen een 1.6 benzine zonder turbo met 110 pk, een 170 pk sterke variant op de 1.4 MultiAir en nog een kleine, 1,3-liter diesel met 95 pk. Wat betreft het uiterlijk kun je kiezen uit de X en de X Cross, waarbij laatstgenoemde nog wat hoger op de poten staat en beschermplaten aan de onderkant heeft (let op: dat is niet per se ook een 4x4). Bij de 500X zijn er de uitrustingsniveaus Pop, Easy en Lounge. De Cross is er als Cross en Cross+, die overeenkomen met de Easy en Lounge. De exacte samenstelling van de pakketten was bij het ter perse gaan van dit nummer nog niet bekend.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
In deze (prijs)klasse vind ik het mooiste wat er te kopen valt, alleen jammer dat de naam 500(is iets dat enkel bij de kleine 500 had moeten blijven vind ik persoonlijk) maar soit, ik wens hem veel succes en dat zal zeker niet ontbreken!
Daarstraks op het autosalon gezien en wat een mooie auto. Bouwkwaliteit ziet er echt wel goed uit en binnenruimte is ook groot genoeg voor mij zowel vanvoor als achteraan(+-1m80). Het donkerblauw stond hem trouwens zeer goed.
Eind vorig jaar hadden we een interview met Gianluca Italia, de grote man van Fiat Italië. Daarin vertelde de bijzonder sympathieke Italiaan over de nieuwe ontwikkelingen en strategieën bij Fiat. Eén van de dingen die hij vertelde was dat we geen rekening hoefden te houden met de komst van een Abarth-variant van de 500X. Op de vraag of we er in een veel later stadium wél een konden verwachten was hij weinig anders qua reactie. Er waren simpelweg geen plannen. Hij gingen niet beweren dat er nooit eentje kon komen maar op dat moment (we praten over november 2014) was er gewoon geen enkel plan om een Abarth 500X op de markt de brengen. Nu, een half jaar later duikt er op Carpassion.it een video op van een 500X met test-kenteken die voorzien is van wat vreemde zaken. Het eerste dat opvalt is het dubbele eindpijpje, iets dat bij geen enkele Fiat 500X gemonteerd is. Als de motor even later gaat inhalen valt op dat er veel grotere wielen gemonteerd zijn. Het lijken 19″ wielen van de Alfa Romeo 159 Ti te zijn, iets dat kan duiden op grotere remmen.
De Fiat 500X was er al met een aardige line-up aan motoren, variërend van 110 pk sterke 1.6 E-torq benzinemotor (die we niet direct als onze favoriete krachtbron aan zouden prijzen) tot een 140 pk sterke benzine- en dieselversie. Het motorengamma wordt nu naar boven uitgebreid met de 170 paarden tellende 1.4 MultiAir. De eerste Fiat 500X’en komen we inmiddels op de Nederlandse wegen tegen en dat doet ons goed, we zijn namelijk erg te spreken over de frisse verschijning. We reden tot nu toe met vrijwel alle varianten maar we hebben weer een nieuwe variant om op de verlanglijst te zetten: de Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 170, de sterkere variant van de reeds bestaande 140 pk MultiAir benzinedrinker. Met de nieuwe topmotorisering is de 500X een sportieve rakker geworden want de sprint naar 100 neemt nog maar 8 seconden in beslag, de snelste tot nu toe was de 2-liter diesel die er 9,5 seconden voor nodig heeft. De top is 200 km/u, hij verslaat daarmee diverse tammere broertjes die er bij 190 genoeg van hebben. Helaas is de 170 pk sterke versie er (voorlopig?) alleen als 4×4 variant waardoor hij hier best wel prijzig wordt met een vanafprijs van € 30.995. Overigens heb je dan weinig meer te wensen, de X heeft dan al een behoorlijk rijke uitrusting. Ook is er standaard een heerlijke 9-traps automatische transmissie aanwezig die we ook al reden in combinatie met de sterkste tweeliter diesel.
Tijdens de jaarlijkse SEMA Show in Las Vegas, één van de grootste tuningshows van Amerika, presenteert Fiat ieder jaar wel wat bijzonders. Dit jaar is het de beurt aan de 500X. Twee verschillende X’en werden door Mopar in een nieuwe jas gehesen en zijn nu klaar om het publiek te verrassen.
Als eerste de Chicane, een heftige 500X die een stuk sportiever overkomt dan de gangbare broer die je in Nederland steeds vaker tegenkomt. Verlaagd door middel van een speciaal Mopar-onderstel dat nog in de prototype-fase verkeert, een fantastische blauwe kleur en een speciaal uitlaatsysteem. De wielen meten 20″ in diameter. Ook in het interieur is weinig meer zoals het was, sportief ogende pedalen en Katzkin lederen bekleding maken het tot een bijzondere creatie.
Mopars tweede 500X is de Mobe, die juist wat meer afstand neemt van het asfalt en genoegen neemt met 18″ wielen. De rest van de auto is in een typische ‘surf-edition’ veranderd, zoals we dat wel vaker zijn bij Mopar. De plank kan zo het dak op en er zijn diverse matzwarte delen te vinden aan de buitenkant. Ook de binnenkant is weer redelijk aangepakt om bij het exterieur te passen.
Comment