Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De laatste tijd zien we ook in het kleinste segment steeds meer hippe, trendy modellen. Opel gaat juist terug naar de basis; de Karl is vooral een betaalbare, nuchtere auto voor dagelijks gebruik.
Blaaskakerij en een geforceerd design zijn de Karl vreemd. Dit is een doeltreffende slimmerik in een bescheiden verpakking. Qua filosofie is de Karl dus een soort Kadettje, voor wie zich die bestseller nog kan herinneren.
Het dashboard is verzorgd en compleet, met weinig opsmuk en vooral veel tinten zwart. De materialen zijn netjes, maar niet bovengemiddeld. Bij de testauto springt meteen het grote centrale aanraakscherm in het oog en daar is iets opmerkelijks mee aan de hand. Deze Karl is namelijk voorzien van het vernieuwde Intellilink-systeem. Dat is een doorontwikkeling van de variant die we nu al uit de Corsa kennen. Het probleem is alleen dat het systeem pas in januari 2016 in de Karl leverbaar is. Tot die tijd is er wel een simpeler radio beschikbaar. Op de achterbank monteert Opel drie gordels en hoofdsteuntjes, maar alleen met passen en meten is hier voldoende ruimte voor drie opgroeiende kinderen. Er is hooguit plaats voor twee kinderstoeltjes en een knuffelkonijn, maar als de nood hoog is, passen er legaal vijf mensen in de Karl. Onder de hoedenplank is 206 liter bagageruimte en ook dat is niet heel riant.
Onderweg blijkt de kleine Opel een fijne auto. Hij stuurt mooi helder; niet heel lichtvoetig, maar ook niet te afstandelijk. Daarbij is het bochtengedrag goed voor elkaar. Ook in snel genomen bochten is hij zeer koersvast en blijft hij uitstekend in balans. Dit wordt gecombineerd met een aangenaam volwassen comfort.
De machinekamer is gevuld met een 75 pk sterke 1,0-liter driecilinder. Daarmee sprint de Karl in 14,5 seconden van stilstand naar 100 km/h. Voor de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h is grofweg evenveel tijd nodig, zolang je dat tenminste in de vierde versnelling doet. In ‘vijf’ ben je aanzienlijk langer bezig. Het gemiddeld verbruik valt niet mee (1 op 15,7), maar bij het geluidsniveau laat de Karl zich juist wel van zijn positieve kant zien; de auto is opvallend stil, ook op de snelweg.
Eindoordeel
De Karl één van de best rijdende auto’s in het A-segment. Op het gebied van ruimte en verbruik zijn nog wel verbeterpunten te bedenken, maar het comfort is juist opvallend goed voor elkaar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment