Officieel: nieuwe Audi RS3 Sportback doet 280 km/u.

Daar is-ie dan: de Audi RS3 Sportback.
En we hebben goed nieuws, want die lekkere vijfcilinder blijft aan boord.
Er was namelijk even sprake van dat Audi zou kiezen voor een viercilinder, al hadden we daar meteen al onze twijfels bij.
De nieuwe RS3 Sportback perst 367 pk en 465 Nm koppel uit het 2.5-liter TFSI-blok, genoeg om in 4,3 seconden van 0-100 km/u te sprinten.
De elektronische begrenzing grijpt in bij 250 km/u, maar op verzoek verhoogt Audi de topsnelheid graag naar 280 km/u.
De Duitsers beloven ons ook dat de RS3 Sportback meteen laat horen dat er een vijfcilinder onder de motorkap ligt, bijvoorbeeld met twee vlinderkleppen in het uitlaatsysteem.
Tot dusver goed nieuws dus en dat blijft zo, want het nieuwe model is ook nog een beetje zuiniger.
Je zou aan 8,1 liter brandstof namelijk genoeg moeten hebben voor een ritje van 100 kilometer.
Snelheid is leuk, maar de pret begint pas als je een lekker bochtje tegenkomt.
De RS3 Sportback krijgt een zeventraps S tronic-bak en heeft via quattro permanente all-wheel-drive.
Dat zorgt voor een directe besturing, zodat je de Audi ook lekker (maar gecontroleerd) kunt laten driften.
Tel daarbij op dat Audi de auto voorziet van koolstof-keramische remschijven, een 25 mm lagere koets en een RS-sportonderstel en je weet dat je als RS3 Sportback-bezitter je lol straks niet op kunt.
Het was je waarschijnlijk al opgevallen, maar Audi heeft er niet voor gekozen om het uiterlijk van de RS3 Sportback radicaal te wijzigen.
Niet dat we dat hadden verwacht, maar toch.
Het is en blijft wel direct duidelijk dat we met een RS3 Sportback te maken hebben, want daarvoor hoef je alleen maar naar de bredere wielkasten, sportieve bumpers, diffuser en uitlaatpijpen te kijken.
Mocht je nog wat meer overtuiging nodig hebben, dan krijg je die zodra je instapt, want je vindt de RS-emblemen op het stuur, de versnellingspook, de dorpellijsten en in het informatiesysteem.
De Nederlandse prijs en beschikbaarheid van het nieuwe model worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.

Daar is-ie dan: de Audi RS3 Sportback.
En we hebben goed nieuws, want die lekkere vijfcilinder blijft aan boord.
Er was namelijk even sprake van dat Audi zou kiezen voor een viercilinder, al hadden we daar meteen al onze twijfels bij.
De nieuwe RS3 Sportback perst 367 pk en 465 Nm koppel uit het 2.5-liter TFSI-blok, genoeg om in 4,3 seconden van 0-100 km/u te sprinten.
De elektronische begrenzing grijpt in bij 250 km/u, maar op verzoek verhoogt Audi de topsnelheid graag naar 280 km/u.
De Duitsers beloven ons ook dat de RS3 Sportback meteen laat horen dat er een vijfcilinder onder de motorkap ligt, bijvoorbeeld met twee vlinderkleppen in het uitlaatsysteem.
Tot dusver goed nieuws dus en dat blijft zo, want het nieuwe model is ook nog een beetje zuiniger.
Je zou aan 8,1 liter brandstof namelijk genoeg moeten hebben voor een ritje van 100 kilometer.
Snelheid is leuk, maar de pret begint pas als je een lekker bochtje tegenkomt.
De RS3 Sportback krijgt een zeventraps S tronic-bak en heeft via quattro permanente all-wheel-drive.
Dat zorgt voor een directe besturing, zodat je de Audi ook lekker (maar gecontroleerd) kunt laten driften.
Tel daarbij op dat Audi de auto voorziet van koolstof-keramische remschijven, een 25 mm lagere koets en een RS-sportonderstel en je weet dat je als RS3 Sportback-bezitter je lol straks niet op kunt.
Het was je waarschijnlijk al opgevallen, maar Audi heeft er niet voor gekozen om het uiterlijk van de RS3 Sportback radicaal te wijzigen.
Niet dat we dat hadden verwacht, maar toch.
Het is en blijft wel direct duidelijk dat we met een RS3 Sportback te maken hebben, want daarvoor hoef je alleen maar naar de bredere wielkasten, sportieve bumpers, diffuser en uitlaatpijpen te kijken.
Mocht je nog wat meer overtuiging nodig hebben, dan krijg je die zodra je instapt, want je vindt de RS-emblemen op het stuur, de versnellingspook, de dorpellijsten en in het informatiesysteem.
De Nederlandse prijs en beschikbaarheid van het nieuwe model worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.
Comment