Vandaag zijn we echt AudiWeek: naast de RS3 kunnen we je nu ook al de nieuwe Q7 laten zien! Nadat er eerst al beelden lekten, heeft Audi de auto nu officieel onthuld.
Het lijkt er sterk op dat Audi besloten heeft om de onthulling naar voren te halen, want het is onwaarschijnlijk dat het merk uit Ingolstadt van plan was heel kort na de RS3 meteen ook al de Q7 te onthullen.
Audi zet een 5,05 meter lange SUV neer met een wielbasis van 2,99 meter. De nieuwe Q7 is 1,99 meter breed en 1,74 meter hoog. De auto is de eerste SUV van de Volkswagen Group op een nieuw, lichtgewicht platform. Deze bodemplaat, ook de basis van bijvoorbeeld de nieuwe Bentley-SUV, zorgt voor een gewichtsbesparing van 325 kg ten opzichte van de huidige generatie.
Door het nieuwe platform wegen de benzine- en dieselversie bij de introductie minder dan 2.000 kg. Dit betekent een lager zwaartepunt, dus betere rijeigenschappen.
Ook draagt het bij aan het realiseren van een lager verbruik. Het vernieuwde motorenpalet helpt eveneens. Het gaat om een daling van - afhankelijk van de versie - tot wel 28 procent.
Bij de introductie zijn er twee motoren beschikbaar. De eerste is de eerder genoemde 3,0-liter TDI met 272 pk. Het gemiddeld verbruik is 5,7 l/100 km en de CO2-uitstoot 149 g/km.
Voor benzine-adepten is er de 3,0-liter TFSI met 333 pk. Deze versie sprint in 6,1 seconden naar 100 km/h, twee tienden sneller dan de diesel.
Voor het eerst komt er ook een plug-inhybride in het gamma. Deze Q7 e-Tron Quattro komt iets later. Hij heeft een dieselhybride-aandrijflijn met 373 pk en 700 Nm tot z'n beschikking. Het gemiddeld verbruik is 1,7 l/100 km, de CO2-uitstoot 50 g/km en de auto kan 56 km volledig elektrisch rijden.
De nieuwe Q7 beleeft z'n publieksdebuut op de NAIAS in Detroit, die op 12 januari z'n deuren opent. In Duitsland is de vanafprijs 61.000 euro, ongeveer 5.000 meer dan een huidige Q7 met vergelijkbare motorisering.
Het lijkt er sterk op dat Audi besloten heeft om de onthulling naar voren te halen, want het is onwaarschijnlijk dat het merk uit Ingolstadt van plan was heel kort na de RS3 meteen ook al de Q7 te onthullen.
Audi zet een 5,05 meter lange SUV neer met een wielbasis van 2,99 meter. De nieuwe Q7 is 1,99 meter breed en 1,74 meter hoog. De auto is de eerste SUV van de Volkswagen Group op een nieuw, lichtgewicht platform. Deze bodemplaat, ook de basis van bijvoorbeeld de nieuwe Bentley-SUV, zorgt voor een gewichtsbesparing van 325 kg ten opzichte van de huidige generatie.
Door het nieuwe platform wegen de benzine- en dieselversie bij de introductie minder dan 2.000 kg. Dit betekent een lager zwaartepunt, dus betere rijeigenschappen.
Ook draagt het bij aan het realiseren van een lager verbruik. Het vernieuwde motorenpalet helpt eveneens. Het gaat om een daling van - afhankelijk van de versie - tot wel 28 procent.
Bij de introductie zijn er twee motoren beschikbaar. De eerste is de eerder genoemde 3,0-liter TDI met 272 pk. Het gemiddeld verbruik is 5,7 l/100 km en de CO2-uitstoot 149 g/km.
Voor benzine-adepten is er de 3,0-liter TFSI met 333 pk. Deze versie sprint in 6,1 seconden naar 100 km/h, twee tienden sneller dan de diesel.
Voor het eerst komt er ook een plug-inhybride in het gamma. Deze Q7 e-Tron Quattro komt iets later. Hij heeft een dieselhybride-aandrijflijn met 373 pk en 700 Nm tot z'n beschikking. Het gemiddeld verbruik is 1,7 l/100 km, de CO2-uitstoot 50 g/km en de auto kan 56 km volledig elektrisch rijden.
De nieuwe Q7 beleeft z'n publieksdebuut op de NAIAS in Detroit, die op 12 januari z'n deuren opent. In Duitsland is de vanafprijs 61.000 euro, ongeveer 5.000 meer dan een huidige Q7 met vergelijkbare motorisering.
Comment