De nieuwe Ford GT: dit is ‘m!
Rechtstreeks uit Motown: de nieuwe supercar van Ford.
Geruchten over de wederkomst van de GT deden al jaren de ronde, maar vandaag is op de NAIAS in Detroit een einde gemaakt aan alle speculatie: Ford is terug met een supercar van formaat. Voor de bouw is volgens Ford veelvuldig gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen. De ‘cockpit’ is uit carbon fiber opgetrokken, met aan de voor- en achterkant subframes van aluminium. Ook de body is van CF.
Vaarwel V8
In het midden van de 2015 Ford GT ligt een 3.5-liter EcoBoost V6, gevoed door twee turbo’s. Daarmee neemt Ford afscheid van de achtcilinder uit eerdere generaties. En dat zuigt, absoluut, maar als de met uitsterven bedreigde supercar kan voortbestaan middels geblazen V6’jes, dan is het niet anders. Ford gaat nog niet heel specifiek in op de vermogensafgifte, en houdt het voorlopig op ‘meer dan 600 pk’. Dit blok is gekoppeld aan een zeventraps bak met dubbele koppeling.
Ford heeft de GT voorzien van actieve aerodynamica in de vorm van een verstelbare achterspoiler. De aandrijving is uiteraard alleen voor de (20 inch) achterwielen. De productie begint overigens pas eind volgend jaar, waarbij Ford nu al aangeeft dat ze hem in een select aantal landen op de markt brengen. 2016 is niet geheel toevallig ook het jaar waarin het een halve eeuw geleden is dat Ford het volledige podium bezette op Le Mans. Dit is daar het ultieme eerbetoon aan.
Bron + foto's.:
http://www.autoblog.nl/nieuws/de-nie...dit-is-m-73517,
http://www.autoweek.nl/nieuws/31433/ford-knalt-detroit-binnen-met-nieuwe-gt
Rechtstreeks uit Motown: de nieuwe supercar van Ford.
Geruchten over de wederkomst van de GT deden al jaren de ronde, maar vandaag is op de NAIAS in Detroit een einde gemaakt aan alle speculatie: Ford is terug met een supercar van formaat. Voor de bouw is volgens Ford veelvuldig gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen. De ‘cockpit’ is uit carbon fiber opgetrokken, met aan de voor- en achterkant subframes van aluminium. Ook de body is van CF.
Vaarwel V8
In het midden van de 2015 Ford GT ligt een 3.5-liter EcoBoost V6, gevoed door twee turbo’s. Daarmee neemt Ford afscheid van de achtcilinder uit eerdere generaties. En dat zuigt, absoluut, maar als de met uitsterven bedreigde supercar kan voortbestaan middels geblazen V6’jes, dan is het niet anders. Ford gaat nog niet heel specifiek in op de vermogensafgifte, en houdt het voorlopig op ‘meer dan 600 pk’. Dit blok is gekoppeld aan een zeventraps bak met dubbele koppeling.
Ford heeft de GT voorzien van actieve aerodynamica in de vorm van een verstelbare achterspoiler. De aandrijving is uiteraard alleen voor de (20 inch) achterwielen. De productie begint overigens pas eind volgend jaar, waarbij Ford nu al aangeeft dat ze hem in een select aantal landen op de markt brengen. 2016 is niet geheel toevallig ook het jaar waarin het een halve eeuw geleden is dat Ford het volledige podium bezette op Le Mans. Dit is daar het ultieme eerbetoon aan.
Bron + foto's.:
http://www.autoblog.nl/nieuws/de-nie...dit-is-m-73517,
http://www.autoweek.nl/nieuws/31433/ford-knalt-detroit-binnen-met-nieuwe-gt
Comment