Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Ford GT
Collapse
X
-
Ford gaat op den duur meerdere modellen van een digitaal instrumentarium voorzien. De Ford GT heeft de primeur.
Wie de Ford GT zit, heeft het al druk zat om zijn ogen de kost te geven. Echt geconcentreerd naar het instrumentarium kijken, zal er niet snel van komen. Ford wijst ons er dan ook graag op dat er achter het stuur geen analoge klokken, maar een digitaal scherm prijkt, waarop allerlei gegevens tevoorschijn getoverd kunnen worden. Denk daarbij aan een systeem zoals Peugeot's I-Cockpit en Audi's Virtual Cockpit.
Het scherm toont gegevens die relevant zijn bij de geselecteerde rijmodus. Zo laat de GT bijvoorbeeld in Track-mode maar weinig informatie zien over de resterende actieradius, maar komt dat in Normal-mode juist prominenter in beeld. Op den duur gaan dus ook de meer bereikbare Fords hun klokken verruilen voor een digitale cockpit, maar binnen welke termijn dit gebeurt, meldt Ford niet.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Over de in januari 2015 gepresenteerd Ford GT was veel bekend, al was nog altijd onduidelijk hoe krachtig de supercar precies zou zijn. Vandaag komt Ford met uitsluitsel.
Aanvankelijk liet Ford weten dat de 3,5-liter Ecoboost V6 die achter de voorstoelen van de GT is geplaatst, goed zou zijn voor 'naar verwachting ruim 600 pk'. Vandaag zijn de officiële cijfers bekend gemaakt: 647 pk en 745 Nm, bepaald geen misselijke getallen!
Met dat vermogen weet de GT volgens zijn scheppers een topsnelheid te halen van 347,6 km/h. Daarmee is het de snelste Ford ooit. Het merk meldt trots dat zijn GT een rondje op het in Canada gelegen Calabogie Motorsports Park-circuit sneller heeft afgelegd dan auto's als de McLaren 675LT en Ferrari 458 Speciale. Waar de Brit en de Italiaan respectievelijk 02:10,8 en 2:12,9 nodig hadden voor een ronde, wist de GT een tijd van 2:09,8 neer te zetten.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door []v[]o Bekijk BerichtenWa een goedkoop interieur is da zeg Die schakelaars... Precies terug 1995
Dus dat het interieur niet alles is gaan ze niet echt wakker van liggen.
- Likes 1
Comment
-
Rij-impressie: FORD GT
Op de autobeurs van Detroit blies Ford begin 2015 iedereen omver met een splinternieuwe GT, een auto die niemand zag aankomen en die we nu, tweeëneenhalf jaar later, ook weer bijna waren vergeten. Totdat de uitnodiging in de bus viel om er mee te mogen rijden. De testrit die volgde, zullen we in ieder geval nooit meer vergeten!
Bij Honda zullen ze er waarschijnlijk nog steeds ziek van zijn: het moment dat er op de stand van de buren vanuit het niets een auto de bühne op werd gereden die de officiële onthulling van hun splinternieuwe NSX degradeerde van een uitbundig champagnefestijn tot een gezapig verjaardagsfeestje met slappe koffie. Het blauwe gevaarte dat Ford had meegenomen naar de NAIAS in Detroit, deed de monden van de bezoekers openvallen. Op een select groepje Ford-medewerkers na had niemand de lancering van een compleet nieuwe GT verwacht. Knap hoe Ford dit prestigeproject, want dat is het, onder de pet wist te houden. De belangstelling voor de auto was hierna zo groot, en de productiecapaciteit dusdanig beperkt, dat Ford een bijzonder selectieproces hanteerde. Wie de meest overtuigende 'sollicitatiebrief' naar de directie stuurde, of interessant genoeg was op sociale media, kwam in aanmerking om een GT te mogen kopen. Niet minder dan 6.800 geïnteresseerden meldden zich, er waren slechts 250 GT's te vergeven. Dat aantal staat gelijk aan de jaarproductie die Ford in de Canadese fabriek van Multimatic kan draaien. Kort daarop werden nog eens 250 mensen gelukkig gemaakt en belandden evenzoveel kandidaten op de reservebank. Na Fords Le Mans-zege van 2016 kregen ook zij een auto toegewezen, de inschrijving voor de laatste 'batch' van 250 auto's start begin 2018. En dan is het straks na 1.000 GT's afgelopen en heeft Ford na een simpel rekensommetje (1.000 keer de verkoopprijs van zo'n $ 450.000) 450 miljoen dollar terugverdiend. Na verrekening van de kosten zal er onder de streep evenwel weinig overblijven. De reuring die Ford met de GT creëert, maakt de uitgave echter dubbel en dwars waard. Het is voor het merk het ultieme uithangbord om z'n bekwaamheid op het gebied van lichtgewicht materiaalgebruik te etaleren en de auto moet de Amerikanen ervan overtuigen dat een V6 écht cool is.
Diep en donker
Met een hese, rauwe grom in mijn nek komt de 3,5-liter Ecoboost tot leven, nadat ik me als een acrobaat onder de vleugeldeur door heb gemanoeuvreerd en me in het smalle Sparco-kuipje heb laten zakken. Het uitlaatgeluid is diep en donker, zonder dat daar kunstgrepen met kleppen in het uitlaattraject aan te pas komen. De scepsis rond de 'supercar-onwaardige' V6 is direct een stuk afgenomen. Als ik de draaiknop op de supersmalle middentunnel in D heb gezet en gestaag toerental en snelheid opvoer, is ook het laatste sprankje nostalgisch verlangen naar een V8 verdwenen. Wát een beest is deze tot het uiterste opgefokte V6! Oké, het gebeuk en gehuil van de supercharged V8 van zijn voorganger is natuurlijk lastig te evenaren, maar voor een geblazen V6 is dit echt indrukwekkend. Het sonore gebrul zwelt aan, en de versnelling is enorm zodra je rechtervoet helemaal naar beneden gaat. In het toerengebied tussen de 4.000 en 6.000 tpm is de V6 op zijn best en gretig klimt de Ecoboost-motordaar in elk van de zeven verzetten naartoe.
Dankzij de 'anti lag'-functie blijven de twee turbo's in Sport- en Track-modus altijd met minimaal 20.000 tpm draaien voor een zo direct mogelijke gasrespons. Achter je hoor je ze loeien en de wastegate fluit er nerveus tussendoor wanneer het gaspedaal wordt gelift. Rustig rijden met de GT is geen probleem, hij is zelfs relatief comfortabel. Hij komt, zoals het een supercar betaamt, echter het beste tot zijn recht als je hem flink op zijn donder geeft. Dan komt het inwendige beest letterlijk en figuurlijk tot leven; de GT blaft, gromt, hijgt, sist en piept. Heerlijk! Dan heb je ook het meeste profijt van de passieve en actieve aerodynamica die de auto helpt de lucht zo efficiënt mogelijk te doorklieven. De splitter, de vlakke bodem en de beweegbare achterspoiler (die tevens als luchtrem fungeert) zorgen ervoor dat de super-Ford aan de weg blijft kleven in hogesnelheidsbochten. Op het circuit kun je de carrosserie maar liefst 5 cm laten zakken en voor wie naar goed Amerikaans gebruik liever gewoon keihard rechtdoor wil, heeft Ford de 'V Max'-modus bedacht. Dit is de laatste van de vijf standen op het draaiknopje op het Formule 1-achtige stuurtje. In deze stand blijft de achterspoiler helemaal plat liggen, waardoor de topsnelheid van bijna 350 km/h kan worden bereikt. Een officiële 0-100- of 0-200-tijd (in dit segment toch bepaald geen onbelangrijke graadmeters) geeft Ford niet op. Nul tot honderd gaat volgens Ford in 'minder dan drie seconden' en daarmee moeten we het voorlopig doen. Afgaande op het geweld waarmee we worden afgeschoten, zit het met die 0-200-tijd ook wel snor.
Het spoor bijster
De nieuwe GT mag er dan vervaarlijk uitzien en de prestaties mogen dan tot de verbeelding spreken, het is geen auto om als bestuurder bang van te worden. De besturing wordt nooit nerveus en de auto heeft – als je hem op zijn staart trapt – in eerste instantie een veilig, onderstuurd karakter. Het gaspedaal een beetje liften en de voorkant klauwt zich weer vast in het asfalt. Gas bij levert niet direct een uitbrekende achterkant op, maar áls hij gaat, gebeurt dat op een voorspelbare en relatief eenvoudig te corrigeren manier. De auto is mooi in balans en de semislicks van Michelin hebben, eenmaal op temperatuur, uitstekende grip. In combinatie met de imposante, carbonkeramische Brembo-remmen is de remweg bovendien extreem kort. Minpunten zijn er ook. De automaat met dubbele koppeling raakt het spoor bijster zodra je serieus gaat boenderen. Hij schakelt op de verkeerde momenten op of terug waardoor zelf flipperen de enige optie is om de boel goed onder controle te houden.
Praktisch gezien is de GT rampzalig: de koolstofvezel cockpit is bizar krap en je kunt niet meer bagage meenemen dan een laptoptas en een flesje water. De Ecoboost-V6 zuipt – in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden – als een tempelier. Daarnaast staan de afwerking en het materiaalgebruik zeker niet op het hoogste niveau in deze klasse. En toch mag je er in de VS 4,5 ton (bij ons ruim 5) voor aftikken. Toch staan de klanten rijendik voor de deur om er eentje te kopen. En gelijk hebben ze, want de nieuwe Ford GT is juist eens een keer iets anders dan de gebruikelijke feestgangers in supercarland. Hij ziet er fantastisch uit en rijdt geweldig. Het grootste minpunt bewaren we voor het laatst: de volledige productie is tot en met 2020 al zo goed als uitverkocht.
OORDEEL- +Indrukwekkende prestaties
- +Oogverblindend uiterlijk
- -Erg hoog verbruik
- -Zo goed als uitverkocht
Last edited by Jocar; 19/10/2018, 09:20.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
FORD GT ALS '67 HERITAGE EDITION
EXCLUSIEVE KNIPOOG
Pagani lanceerde de ene na de andere speciale editie van de Zonda en ook Bugatti was er niet vies van zijn al exclusieve Veyron in een speciaal jasje te hijsen. Vandaag is het Ford dat zijn GT op bijzondere wijze aankleedt.
Ford presenteert de '67 Heritage Edition die het merk in het leven heeft geroepen voor de GT als een eerbetoon aan de Ford GT40 waar coureurs A.J. Foyt en Dan Gurney LeMans mee wonnen in 1967. Net als die inmiddels vijftig jarige race-Ford is ook zijn kleinzoon in een rood-witte koets gestoken.
De rood-witte verpakking is niet het enige dat de '67 Heritage Edition kenmerkt. De GT is namelijk voorzien van het optionele zichtbare koolstofvezel en een set 20-inch grote aluminium wielen die zilverkleurig zijn uitgevoerd. Ook vanbinnen is het een sportief rood feestje geworden dankzij de aanwezigheid van rode stiksels en stukjes zichtbaar koolstofvezel op onder andere de middenconsole en de instaplijsten. Ford zegt niet hoeveel '67 Heritage Editions er gebouwd gaan worden.
Op motorisch vlak blijft de GT zichzelf, dat betekent dat zich ook hier een 3,5-liter grote biturbo V6 achter de voorstoelen bevindt, een blok dat 656 pk en 746 Nm levert.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
VAN 1.000 NAAR 1.350 STUKS
FORD VERLENGT PRODUCTIE GT
Net als wij ook achter het net gevist toen Ford de orderboeken van de GT nog open had liggen? Niet getreurd, de productie van de indrukwekkende supercar is verlengd!
Tijdens de North American International Auto Show van 2015 liet Ford de GT aan de wereld zien, de opvolger van zijn gelijknamige voorganger uit 2004 die op zijn beurt gezien werd als een herboren GT40. Ford zou aanvankelijk 1.000 exemplaren van de GT bouwen, maar wegens enorme vraag naar de auto is de productie nu verlengd. Ford laat weten de auto twee jaar langer te bouwen waardoor het in totaal 1.350 GT's kan leveren.
Vanaf 1 november opent Ford gedurende één maand de bestellijsten voor de GT. Opnieuw kunnen potentiële klanten zich inschrijven op FordGT.com. Ford zegt dat met het verlengen en vergroten van de totale productie de exclusiviteit van de auto niet in gevaar komt. In Europa zijn momenteel 80 Fords GT te vinden. Wie straks uit de lijst potentiële GT-eigenaren wordt gepikt, moet nog wel even geduld hebben. Fords GT die nu besteld worden, worden in de kalenderjaren 2020-2022 geproduceerd.
Aan de auto wordt verder niets aangepast. De Ford GT behoudt dus gewoon zijn 3,5-liter grote Ecoboost V6 waarmee de auto een topsnelheid van 347 km/h moet kunnen halen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
SUPERSPORTER OP DIEET
FORD GT CARBON SERIES GEPRESENTEERD
Een reguliere Ford GT niet heftig genoeg? Geen probleem. Ford presenteert namelijk een Carbon Series van zijn halo-car.
Ford introduceert een lichtere versie van de GT, die het de passende naam Carbon Series geeft. De alsnog straatlegale versie van de GT slankt zo'n 18 kilo af ten opzichte van de reguliere GT's.
De gewichtsreductie is onder andere tot stand gekomen door de montage van een titanium uitlaatsysteem. De auto maakt verder kennis met titanium wielmoeren om het gewicht terug te brengen. De GT Carbon Series staat op uit koolstofvezel vervaardigde wielen en de achterklep is uit polycarbonaat vervaardigd. Ford heeft ten opzichte van de al bekende GT's extra koelopeningen in de klep aangebracht. Airconditioning, een radio en Fords Sync3-systeem blijven aanwezig, maar zaken als bekerhouders en het prullenbakje zijn uit de GT getrokken.
Vanbuiten is de GT Carbon Series te herkennen aan het zichtbare carbon dat zich voordoet als striping die over de auto loopt. Het lichtgewichtgoedje is ook zichtbaar op de A-stijlen, aan de onderkant van de portieren en op de middenconsole. De GT Carbon Series is verder 'op te leuken' met een kleur die wordt toegepast op onder andere de zijspiegelkappen. Er kan worden gekozen uit de kleuren zilver, oranje, rood en blauw. De gekozen kleur keert ook terug op de remklauwen. Ford zegt ongeveer één exemplaar per week te kunnen bouwen en alleen al door Ford 'goedgekeurde' GT-klanten kunnen er eentje bestellen.
Aan de 3,5-liter grote EcoBoost-V6 wordt verder niet gesleuteld.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment